Vegatopia Forum

De grote stoofschoteldraad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alexis

De grote stoofschoteldraad
« Gepost op: 12 februari 2005, 18:02:05 »
Hoe maak je dit na? En vooral door welke vleesvervanger vervangt ge het stoofvlees? Door seitan?
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2005, 18:12:18 door Annemieke »

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2005, 19:31:39 »
Ik denk dat sommige vleesgerechten echt niet nagemaakt kunnen worden...

Debby

Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2005, 20:37:19 »
Ik ben zelf niet zo'n fan van seitan, maar ik heb al wel eens stoofvlees met seitan gemaakt. De vleeseters zeiden dat het wel dicht in de buurt kwam van 'echt' stoofvlees.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2005, 12:57:34 »
bij klosen hoort ook een soort van stoofvlees met enorm veel saus, en daar gebruiken wij yakso-seitan voor (omdat het van die grote brokken zijn)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2005, 23:32:56 »
bij klosen hoort ook een soort van stoofvlees

bij WAT?

Elsbeth

Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2005, 18:20:16 »
Ik heb wel eens een stoofpotje met seitan gehad, dat was echt onwijs lekker, dus ik zou ook zeggen seitan.

bienne

Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2005, 18:49:19 »
Ik heb wel eens hachee op zijn vegetarisch gegeten van de supermarkt!! Gewoon van qourn. Deze is erg lekker.. Misschien een ideeetje?

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2005, 09:11:19 »
Ik heb wel eens hachee op zijn vegetarisch gegeten van de supermarkt!! Gewoon van qourn. Deze is erg lekker.. Misschien een ideeetje?

Een paar jaar geleden hadden ze iets soortgelijks in de Delhaize. Ik mag er vanuit gaan dat Hachee stoofvlees is? Als ik me goed herinner ging er in stoofvlees behalve het vlees dan : ui, kruidnagel, bier, laurier en als je het echt gemakkelijk wil maken dan koop je toch gewoon zo'n pakje Verstegen stoofvleeskruiden ofzo.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2005, 09:55:28 »
Voor stoofgerechten zijn soja-brokken heel geschikt. Ze zien er (voor bereiding) niet uit, maar laat je daardoor vooral niet afschrikken!

Ik had indertijd toen ik nog vlees at een superlekkergerecht met rundvlees: Antilliaanse stoofpot.  Ik heb dit recept een tijd terug geveganiseerd:  :chef:

www.lekkerplantaardig.net/stoof.htm

yoeska

Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2005, 14:55:09 »
Als we het woord 'stoofvlees' eens vervangen door 'stoofpotje'? Het klinkt zo als namaakvlees. Maar goed, ik gebruik seitan voor stoofpotje met uien (hachee dus), hongaars stoofpotje (goulash dus) en arabisch stoofpotje (met abrikozen, komijn, kaneel, peper, uien en knoflook). Ik wil ook nog eens 'seitan bourguignon' (met wijn, wortel en champignons) uitproberen. Allemaal lekker.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2005, 15:38:50 »
stoofpotje kan ik me ook in vinden! Ik heb net een prachtige veel te duren creuset stoofpan gekocht, en al wat bonengerechten in klaargemaakt, maar wil wel eens een veg. variant van boeuf bourgignon of coq au vin maken. Vind die sauzige gerechten altijd erg jum.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2005, 15:40:10 »
seitan lijkt dus dé ideale vervanger voor dit soort stoofgerechten?

Ik zou voor de namaak coq au vin wel quorn willen gebruiken, vanwegen hoog kipkarakter, maar ik vind het zo vies dat ze op die filets van die paneer-troep doen. Is dat er af te halen, of is er een alternatief zonder?

Kiwi

Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2005, 15:41:43 »
Heel erg kippig en ook zonder paneerlaagje te koop: Valess. ::)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2005, 15:44:27 »
ik vind dat er zooooo vies uitzien... bovendien ben ik niet gecharmeerd van het bioindustrieaspect van het product...

Kiwi

Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2005, 16:01:47 »
Uiterlijk zegt niet alles over smaak! ;)
Maar er zijn volgens mij ook roerbakblokjes van Qourn, die zonder saus, die zijn ook zonder paneermeel.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2005, 16:02:12 door Kiwi »

Elsbeth

Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2005, 16:19:27 »
Ik zou voor de namaak coq au vin wel quorn willen gebruiken, vanwegen hoog kipkarakter, maar ik vind het zo vies dat ze op die filets van die paneer-troep doen. Is dat er af te halen, of is er een alternatief zonder?
In de supermarkt liggen Quorn roerbakstukjes, die zijn naturel. Via een groothandel kan je wel aan ongepaneerde Quorn filets komen. Maar ik betwijfel ik hoeverre je Quorn kan laten sudderen in zo'n saus. Seitan valt niet uit elkaar weet ik uit ervaring, maar bij Quorn zet ik daar zo mijn vraagtekens bij. Ik denk dat het uit elkaar valt en niet een blok(je) of filet blijft. Maar je hebt gelijk met dat Quorn qua bite op kip lijkt, I agree!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2005, 16:25:35 »
ik ga van het weekend eens een vegetarische coq au vin maken dan. Met seitan denk ik. Of quornblokjes.... Nu nog alleen een vegetarische naam verzinnen voor het gerecht, want ik vind altijd vleesgerechten met de toevoeging vegetarisch zo triest klinken...

Ik heb eens bij een vegetarische chinees gegeten: Veg. inktvis, veg. peking duck.. heeeeeeeel raar.

Iemand suggesties? We hebben bijv. al: chili con quorne ;-)

Quorn au vin zou voor de hand liggen dan... maar niet als ik het met seitan ga maken   :O

moniqueLS

Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2005, 17:27:06 »
Hoeveel seitan gebruik je dan voor een stoofpotje?
De hoeveelheden vlees zijn meestal wel behoorlijk in zo'n gerecht, maar hoeveel vleesvervanger gebruik je dan?

ochtendmelange

Re:Stoofvlees op z'n vegetarisch
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2005, 17:16:24 »
gebruik meestal een klein potje seitan voor 3-5 personen in stoofgerechten

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
De grote stoofschoteldraad
« Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2007, 20:29:15 »
heeft er iemand een lekker idee voor een lekkere stoofschotel met bier of wijn?

ik kan zelf natuurlijk wel gewoon wat verzinnen en in elkaar flansen, maar tips van anderen zijn altijd erg handig.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2007, 11:18:46 door Sander »