Vegatopia Forum

Waar vind ik...

Offline Christiaan

• 10.293
Waar vind ik...
« Gepost op: 10 februari 2005, 12:23:36 »
sinaasappelessence?

En is het een beetje te betalen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

Re:Waar vind ik...
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2005, 14:06:13 »
Wat is het, een supergeconcentreerde sinaasappelsap?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2005, 14:18:04 »
voor wat voor recept heb je het nodig?
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2005, 14:53:18 »
voor wat voor recept heb je het nodig?

Dat is geheim!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2005, 15:42:10 »
Oeh!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2005, 15:45:01 »

Danielle

« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2005, 16:48:40 »
In de schil

Kiwi

« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2005, 17:10:47 »
He je al bij een grote Albert Heijn gekeken? Volgens mij hebben ze daar wel eens van die kleine flesjes (gehad).
En anders kun je altijd nog Grand Marnier gebruiken, is ook lekker. :drink:

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2005, 17:34:17 »
Sinaasappelessence is wel eens van erg slechte/chemische kwaliteit, je hebt dus wel goede nodig. Je kan ook sinaasappelolie kopen. Beide spullen zijn denk ik alleen in delicatessenzaken te vinden.
Ik denk van die engelse bakwinkels en andere bakwinkels wel sinaasappelessence hebben, maar ik neem aan dat je het in Enschede wil kopen, ik zou niet een keten ofzo weten.
Grand marnier is ook niet zo'n domme optie, misschien gecombineerd met sinaasappelschil.

Onze vrienden van Foodsubs zeggen:
Citaat
orange extract  
To make your own:   Chop the zest from an orange and put it into a small, clean jar until the jar is 1/3 full.  Fill the jar with vodka, making sure that the zest is completely immersed.  Seal it with a tight-fitting lid, allow the mixture to steep for two weeks, then strain out the zest using cheesecloth or a coffee filter.  The result won't be as strong as commercial extracts.
Substitutes:   Use orange juice plus minced orange zest, then reduce another liquid in the recipe to compensate for the orange juice. OR rum extract OR vanilla extract OR orange liqueur (1 teaspoon orange extract = 1 tablespoon orange liqueur)
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2005, 17:35:29 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2005, 21:45:27 »
kwam vandaag toevallig langs het engelse winkeltje, ze hadden sinaasappelessence in zo'n flesje die je ook wel eens bij de Toko ziet, waar vaak kleurstoffen inzitten, maar kennelijk niet alleen kleurstof is er, maar ook smaakstof. De sinaasappelaroma bestaat uit water, E102 en E124 welke allebei veg. zijn, maar sinaasappel komt er dus niet aan te pas (het zijn allebei synthetische enummers). Kosten: 2,95
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2005, 21:48:04 »

Het was een domme vraag?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2005, 21:49:50 »

Het was een domme vraag?

???
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2005, 21:57:55 »
Er zijn geen domme vragen, alleen domme mensen :O
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2005, 23:06:00 »
Wat je natuurlijk wilt hebben is iets dat daadwerkelijk ooit als sinaasappel is begonnen. Zelf een alcoholische extractie van ingekookt sinaasappelsap maken en daar dan de alcohol uit verdampen is misschien wat bewerkelijk, maar ik heb volgens mij bij de groothandel wel eens wat zien staan. Als je wilt kan ik zaterdag voor we foto's gaan nemen voor het kookboek daar even binnenwippen en kijken voor je. Als ze het hebben, moet ik dan een fles voor je meenemen? Nadeel: omdat het een groothandel is gaat het dan wel meteen om 25 cl, ipv zo'n mini-flesje.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2005, 23:12:38 »
Nee, doe dat maar niet. Het zal wel prijzig zijn.

Overigens denk ik dat sinasappelessence door extractie met alcohol of eerder nog stoomdestillatie van sinasappelschillen wordt verkregen, en niet als extract uit ingedampt sinasappelsap.

Aiko

« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2005, 01:33:35 »
Er zijn geen domme vragen, alleen domme mensen :O

Nietes, nietes, nietes.
Volgens mij mag ik nu naar aanleidng van de voorgaande reacties extraheren dat mijn eerste gedachte correct was? Het staat er niet heel direct, en met 'aroma' heb ik een heel ander beeld dan wat wellicht bedoeld wordt.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2005, 18:07:25 »
Biologische groentemixen? Volgens mij alleen hele groentes zien liggen bij de natuurwinkels. Zijn er ook van die zakjes te koop ofzo?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2005, 18:11:41 »
Biologische groentemixen? Volgens mij alleen hele groentes zien liggen bij de natuurwinkels. Zijn er ook van die zakjes te koop ofzo?

Bij de appie heb je in ieder geval al biologische slamix. Bij de Hoogvliet (Dekamarkt) ook eko groentenmix in een zakje, zoals peen, prei enz.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2005, 18:14:53 »

Bij de appie heb je in ieder geval al biologische slamix. Bij de Hoogvliet (Dekamarkt) ook eko groentenmix in een zakje, zoals peen, prei enz.

bedankt,

Bij de appie heb ik iig nog geen biologische groente-mixen hier gezien. Ik zal eens navragen bij hun. Misschien hebben ze het het alleen hier niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2005, 18:29:43 »
ik heb bij Appie ook wel eens bio groentenmix gezien om te roerbakken
,,,,فلافل