Vegatopia Forum

Delicatessenwinkels, kookwinkels, toko's

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Delicatessenwinkels, kookwinkels, toko's
« Gepost op: 24 oktober 2004, 12:50:26 »
Voor de kerst-pagina's ben ik dringend op zoek naar de lekkerste adresjes in Nederland en België. Voor truffels en eekhoorntjesbrood bijvoorbeeld. Of voor het betere koksmes of een aardbeienontkroondingetje. Het is wel handig als ze een website hebben.

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Delicatessenwinkels, kookwinkels, toko's
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2004, 12:59:07 »
Hier posten of pm?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2004, 13:34:04 »

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2004, 13:50:30 »
Ok.

Delicatessenwinkel: Pomino, Langebrug 83, Leiden.

Italiaanse delicatessen, verse kazen, biologisch meel, mooie wijnen, gekke koekjes, zelfgemaakte verse pasta en pastasauzen, enz.

http://www.leidslekkers.nl/pagina/recensie/86

Offline Anya

• 737
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2004, 14:06:23 »
Antwerpen

Delicatessenwinkels
Il Pastaiolo (Italiaanse delicatessen)
Wiegstraat 18
2000 Antwerpen
Tel. & fax 03 233 86 31

Oil & Vinegar (spreekt voor zich)
Groendalstraat 24
2000 Antwerpen
Tel. 03 232 04 66

Kookwinkels
Antwerps Kookhuys (spreekt ook voor zich)
Terninckstraat 1
2000 Antwerpen
Tel. 03 226 98 98
info@antwerpskookhuys.be

Dille & Kamille (kookhebbedingen + snackbar met veel vegetarische opties)
Vleminckstraat 9
2000 Antwerpen
Tel. & fax 03 234 32 08

Toko's
Sun Wah (heel uitgebreide Aziatische supermarkt)
Van Wesenbekestraat 16-18
2060 Antwerpen
Tel. 03 226 04 59 & 03 232 10 12

Offline firefox

• 105
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2005, 01:14:29 »
Ook nog in Antwerpen

Foek Wing

Kleinere chinese supermarkt, recht tegenover Sun Wah Antwerpen.
Zeer lage prijzen, maar sommige produkten zijn nogal "dodgy".

vb. ik dacht er goedkoop zeewier gevonden te hebben, maar kon er niet achter komen over welke soort het juist ging (de winkelier wist het ook niet, buiten dat het "much cheaper than japanese seaweed" was).

Toen ik de producten ging googelen, kwam ik op het
volgende

Gesundheitsministerium warnt vor dem Verzehr von Algenblättern
Zu viel  Jod bildet zu Hohe Schilddrüsenhormonwerte

München (14. Dez. 2001) - Das Bayerische Gesundheitsministerium hat heute vor dem Verzehr von Algenblättern chinesischer Herkunft gewarnt. Wegen des zu hohen Jodgehaltes der Algenblätter bestehen gesundheitliche Risiken.

Besonders hohe Werte wurden in folgenden drei Erzeugnissen gefunden:

* Golden Lilu Selected Food; Dried Seaweed, Slices; Zeewier Schlifjes, Netto Gewicht 113 gr (Mindesthaltbarkeitsdatum 30.10.2002)

* Golden Lilu Selected Food; Dried Seaweed, Slices; Gedroogde Zeewier Schlifjes, Algues en tranches séchées; Netto Gewicht 113 gr (Mindesthaltbarkeitsdatum 30.06.2003)

* Golden Lilu Selected Food; Dried Seaweed, Stripe; Gedroogde Zeewier, Reepjes, Netto Gewicht 113 gr (Mindesthaltbarkeitsdatum 30.10.2002)

Diese von der Heng Cheung Company, China abgepackten Erzeugnisse werden überwiegend in asiatischen Einzelhandelsgeschäften verkauft. Die Algenblätter werden üblicherweise zur Zubereitung von Sushi und anderen asiatischen Gerichten verwendet. Der in diesen Algenblättern festgestellte Jodgehalt liegt bis zu 150mal über dem für Deutschland empfohlenen Richtwert. Der Jodgehalt ist auf den Packungen nicht gekennzeichnet. Den Käufern dieser Erzeugnisse wird vom Verzehr abgeraten; empfohlen wird die Rückgabe an den Händler.

Ein plötzliches Überangebot an Jod, beispielsweise durch den Genuss stark jodhaltiger Nahrungsmittel wie Algenblätter, kann zur übermäßigen Bildung von Schilddrüsenhormonen und letztlich zu einer unter Umständen lebensbedrohlichen Schilddrüsenüberfunktion führen. Gefährdet sind Menschen mit Schilddrüsenerkrankungen. Durch längerfristigen, wiederholten Genuss stark jodhaltiger Nahrungsmittel kann sich aber auch bei Menschen mit gesunder Schilddrüse eine Schilddrüsenunterfunktion oder Kropf ausbilden.

Het gaat hier om exact dezelfde etiketten, buiten de houdbaarheidsdatum natuurlijk.  Deze chinese zeewieren zouden dus 150x de duitse norm voor Jodium overschrijden, wat schade aan de schildklier zou kunnen veroorzaken.   Oops...

Ik moet er eerlijkheidshalve ook bijzeggen dat ik er ook meer bekendere zeewieren gevonden heb zoals nori aan 1€ voor 40g (kijk maar eens wat dat bij de natuurwinkel kost).

Voor de rest, goedkope gedroogde bonen (soja & mungbonen voor 1.6€/kilo), en massa's gedroogde paddestoelen waar ik me maar niet gewaagd heb :-)

-- update :

usenet thread omtrend het jodium in chinese algen, helaas in't duits :

http://groups.google.be/groups?hl=nl&lr=&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official&frame=right&th=33625784e760ba51&seekm=3C1A1890.C1673377%40ewetel.net#link1
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2005, 17:16:56 door firefox »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 03 maart 2005, 13:06:42 »
In Zutphen:

Pure Taste
Ze hebben er veel kazen, kookboeken, wijnen, olieen en leuke cadeau-artikelen. Ze zitten naast de Groene Slager en tegenover een biowinkel en een biologische bakker/gehandicaptenproject.

http://www.puretaste.nl/

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2005, 00:18:33 »
In Amsterdam:

Voor wie m nog niet kent:
Duikelman
Ferdinand Bolstraat 68-68A
Voor mij het kookparadijs. Het is me nog nooit gelukt daar met lege handen vandaan te komen.

La Tienda
1e Sweelinckstraat
Spaanse specialiteitenwinkel. Zeer de moeite waard. Was volgens mij ooit de eerste winkel in Nederland die pasta e.d. verkocht. Eigen import. Negeer het vieze interieur en kijk je ogen uit! De eigenaar speelt klarinet achterin de zaak.

SanderV

« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2005, 21:37:21 »
ISPC in Breda (www.ispc.nl)
Is weliswaar een horeca-groothandel, maar wel een hele sjieke. Een feest om naar toe te gaan. Wel even een pasje regelen (helaas).