Vegatopia Forum

Kooklessen op school?

Offline ingeping

• 143
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kooklessen op school?
« Reactie #20 Gepost op: 18 november 2005, 09:50:33 »
Overigens: Vegatopia speelt met de gedachte om ter ere van haar tienjarig jubileum een speciale vegetarische kinderkookworkshop te gaan organiseren. Wie lijkt het leuk om aan zoiets mee te werken?

Ik kan niet extreem goed koken, maar kan wel organiseren/aanmeldingen bijhouden etc..... wil best meewerken

Offline Kim

• 114
« Reactie #21 Gepost op: 18 november 2005, 13:34:50 »
Ach als die kinderkookworkshop nog een tijdje wordt uitgesteld kan mijn zoontje ook wel meedoen; in dat geval wil ik ook wel helpen!

Mijn zoontje leert in elk geval wel koken, zo jong als hij is (3,5 nu) is hij er al erg in geinteresseerd en hij weet volgens mij al meer van allerlei ingredienten af dan sommige volwassenen. Ook weet hij dat je eerst het plastic van de diepvriespizza moet halen voor je hem in de oven doet :O
Hij verbaasde me laats met een "culinaire" uitspraak: Ik had een molentje met suiker en kaneel, en de pepermolen kende hij al. Zegt'ie ineens: weet je wat ook lekker is, peper en zout malen! Het bestaat vast al, een molen waar peper en zout bij elkaar in zit, maar ik vond het toch een creatief idee.

Citaat
Ik heb tot op heden nog geen leuke kookcursus voor kinderen kunnen vinden (behalve de kookschool van AlbertHein)
Hier in Wageningen heb je wel allerlei buurtverenigingen of zoiets die kookcursussen voor kinderen organiseren; wanneer en waar die zijn wordt denk ik niet zo uitgebreid aangekondigd dus dan zou je bij je gemeente moeten navragen waar dat soort verenigingen zitten en die dan afbellen, misschien vind je zo wel iets.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #22 Gepost op: 18 november 2005, 13:40:33 »
Ook weet hij dat je eerst het plastic van de diepvriespizza moet halen voor je hem in de oven doet :O

Je smilie suggereert dat deze kennis via trial and error is vergaart?

Er is natuurlijk ook kans dat hij later net zoals ik wordt trouwens ;)

Offline Superguppie

• 322
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #23 Gepost op: 18 november 2005, 19:50:27 »
Mocht dit nog doorgaan dan doet jullie pedagoog (in opleiding) ook graag mee.....
Heb in stages en werk koken en kinderen al vaker gecombineerd, de ervaring leert dat deze twee elkaar erg leuk vinden.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Kim

• 114
« Reactie #24 Gepost op: 21 november 2005, 22:30:39 »
Ook weet hij dat je eerst het plastic van de diepvriespizza moet halen voor je hem in de oven doet :O

Je smilie suggereert dat deze kennis via trial and error is vergaart?

Er is natuurlijk ook kans dat hij later net zoals ik wordt trouwens ;)

Nee hoor, het is niet te geloven maar die zoon van ons gelooft ons op ons woord als we zeggen dat die oven heet is, en zal er dan echt niet aan durven te komen.
Mijn smilie was meer omdat het er eerst misschien op lijkt dat ik elke dag uitgebreid met zoonlief sta te kokkerellen, maar dat ik daarna toegeef dat hij intussen ook al geleerd heeft hoe je een pizza opwarmt.

Ik denk niet dat hij op jou gaat lijken, want hoewel hij diepvriespizza heerlijk vindt zijn er nog zoooooveel andere dingen die hij graag eet. Vandaag zei hij het nog tegen me: ik lust alles!
En ook die culinaire creativiteit; vanochtend weer: hij zag me yoghurt met muesli eten en wilde dat ook wel. Toen zag ik hem even nadenken en toen zei hij: weet je wat ook lekker is? Yoghurt met abrikoos en muesli!
Ik vind dat fantastisch; ik heb dat zelf nog nooit gemaakt en doe de gedroogde abrikozen alleen in de couscous, bovendien is de laatste keer dat hij die abrikozen gezien heeft twee weken geleden, maar hij bedenkt dat het in de yoghurt ook wel lekker is!

Mm, misschien moet ik een eigen draad beginnen met als onderwerp: "weten jullie wel hoe geweldig mijn zoon is?"  :O
Dan kunnen jullie die tenminste gerust overslaan ipv dat jullie die irritante berichtjes over hem in de andere draadjes moeten lezen...

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #25 Gepost op: 22 november 2005, 09:01:36 »
Toen zag ik hem even nadenken en toen zei hij: weet je wat ook lekker is? Yoghurt met abrikoos en muesli!

Ik denk dat ie de nieuwe Jamie Oliver wordt, hoor. Zonder grap, ik vind dat echt mega-bijzonder voor een kind van die leeftijd. De meesten hebben op die leeftijd nog geen idee wat een abrikoos is, laat staan hoe ie smaakt en laat nog meer staan waar je die mee zou kunnen combineren!

Offline Kim

• 114
« Reactie #26 Gepost op: 22 november 2005, 11:10:34 »
Mijn zoon,  :chef:

Ikke trots!

Nou in dat geval wil hij aan de andere kinderen in een workshop wel uitleggen hoe het moet  8)
Jammer dat zijn moeder geen organisatietalent is... of misschien gelukkig maar!

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #27 Gepost op: 06 december 2005, 13:02:55 »
Maar vega en de basisschool gaat vaak fout. zo hadden we vlak voor de zomervakantie een groot feest met speurtocht. Ik stond bij de tom. soep. Inderdaad met ballen (varkensvlees) De moslims en de vega's konden dus geen soep eten. Waarom dan niet een soep zonder vlees? Die paar waterige gehaktballetjes maken het ook niet echt lekker. En het vervelende was dat mijn opmerking wél aansloeg qua moslims (ja, daar moeten we rekening mee houden) en niet qua vega's (die paar moeten niet zeuren hoor, dan eten ze de balletjes maar niet  :-[ zucht)

Idem Dito :frusty:
Bij het voorbereiden van het Kerstfeest kregen we als blaadje mee dat er voor "kindereten" gezorgd moet worden, met als suggestie frikadellen.
Mijn opmerking dat er een paar veggies, een hindoe en een stel moslims in de klas zitten en dat er dus beter en (vooral makkelijker) vega eten kan komen is gezeur. Waarschijnlijk vooral omdat ik dat als vega-ouder zei, want voor de religie is meer respect.
Mijn idee was gewoon dat je éérst gaat kijken naar wat iederéén mag, dan een menu maakt en daarmee op school aan de slag gaat. Op die manier zijn er geen kinderen die "iets anders" hebben. Verzorging, rekenen, lezen en les in verschillen in een project zeg maar.
Maar ja, te veel moeite denk ik..... :-\

Idd een mooie zoon Kim, ik wil niet graag herinnerd worden aan de moeite die het me kostte om iets bij S. naar binnen te krijgen, alhoewel dat later wel goed gekomen is.

Een boek dat ik heel goed vind en aan iedereen kan aanraden is Consuminderen met Kinderen van Marieke Henselmans. Vooral het stuk over kooklessen is geweldig.

O ja, wilde nog even zeggen dat S. natuurlijk wil komen voor kookles. :)
« Laatst bewerkt op: 06 december 2005, 13:04:44 door Artemis »
:witch2: