Een idee waar ik al een tijdje mee rondloop, en dat nu nieuw leven krijgt ingeblazen door de Good Food van deze maand. De Britten zijn het dikste volk van Europa, en één van de redenen dat het met hun jeugd zo snel de vadzige kant opgaat is de school cafetaria lunch. In het blad wordt dus veel geroepen over scholen die er te weinig geld insteken, een overheid die een obesitax in zou moeten voeren, en Jamie die zegt dat als ouders hun kinderen gewoon een goed ontbijt en gezond avondeten zouden geven, ze helemaal geen warm eten op school nodig hebben.
In Nederland hebben we een wat andere eetcultuur (godzijdank), maar ook hier groeit de jeugd razendsnel dicht.
Wie mijn postuur kent zal mij uitlachen om de bewering, maar ik meen oprecht: cooking makes you thinner. Als je zelf kookt kun je in elk geval niet meer beweren dat wat je binnen krijgt de schuld is van een fabriek.
En we kunnen niet koken, hier in Nederland. We weten te weinig van eten.
In Ekko krijg ik volwassen mensen over de vloer die voor het eerst een artisjok zien. Volwassen mensen die niet van dingen willen proeven omdat het er nieuw uitziet. Buiten Ekko maakte ik studenten mee die leefden van diepvriespizza en kant-en-klare lasagna, omdat ze thuis nooit een pan aan hoefden te raken - dat je de piepschuimen bodem onder je pizza's moet halen voor je ze in de oven stopt was soms zelfs nog onbekend. Dit soort ontwikkelingen zijn niet alleen slecht voor onze penzen, maar ook voor ons welzijn. Eten dat rijk is aan smaak en gezonde voedingsmiddelen wordt steeds minder gewaardeerd; mensen kopen vlees dat nergens naar smaakt en plenzen water loslaat bij het koken - en denken dat dat zo hoort.
Smaakles, kookles, in mijn ogen is er behoefte aan op Nederlandse scholen.
Hoe zien jullie dat? Ik zou het heel leuk vinden om één of twee dagen per week langs basisscholen of misschien zelfs middelbare scholen te gaan om kinderen uit te leggen hoe je zèlf lekker eten kan maken, dat minder kost en gezonder is dan zakjes en pakjes. Zou daar behoefte aan zijn bij ouders en leerlingen? Zoveel behoefte dat ze er ook voor willen betalen? Zijn de roosters van onze basisscholen al overvol, en moet zoiets bijvoorbeeld op woensdagmiddag, of valt er voor elke leerling wel een uurtje in te ruimen om iets te leren waar hij de rest van zijn leven wat aan heeft?