Vegatopia Forum

Kooklessen op school?

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Kooklessen op school?
« Gepost op: 05 februari 2005, 19:40:04 »
Een idee waar ik al een tijdje mee rondloop, en dat nu nieuw leven krijgt ingeblazen door de Good Food van deze maand. De Britten zijn het dikste volk van Europa, en één van de redenen dat het met hun jeugd zo snel de vadzige kant opgaat is de school cafetaria lunch. In het blad wordt dus veel geroepen over scholen die er te weinig geld insteken, een overheid die een obesitax in zou moeten voeren, en Jamie die zegt dat als ouders hun kinderen gewoon een goed ontbijt en gezond avondeten zouden geven, ze helemaal geen warm eten op school nodig hebben.
In Nederland hebben we een wat andere eetcultuur (godzijdank), maar ook hier groeit de jeugd razendsnel dicht.
Wie mijn postuur kent zal mij uitlachen om de bewering, maar ik meen oprecht: cooking makes you thinner. Als je zelf kookt kun je in elk geval niet meer beweren dat wat je binnen krijgt de schuld is van een fabriek.

En we kunnen niet koken, hier in Nederland. We weten te weinig van eten.
In Ekko krijg ik volwassen mensen over de vloer die voor het eerst een artisjok zien. Volwassen mensen die niet van dingen willen proeven omdat het er nieuw uitziet. Buiten Ekko maakte ik studenten mee die leefden van diepvriespizza en kant-en-klare lasagna, omdat ze thuis nooit een pan aan hoefden te raken - dat je de piepschuimen bodem onder je pizza's moet halen voor je ze in de oven stopt was soms zelfs nog onbekend. Dit soort ontwikkelingen zijn niet alleen slecht voor onze penzen, maar ook voor ons welzijn. Eten dat rijk is aan smaak en gezonde voedingsmiddelen wordt steeds minder gewaardeerd; mensen kopen vlees dat nergens naar smaakt en plenzen water loslaat bij het koken - en denken dat dat zo hoort.

Smaakles, kookles, in mijn ogen is er behoefte aan op Nederlandse scholen.
Hoe zien jullie dat? Ik zou het heel leuk vinden om één of twee dagen per week langs basisscholen of misschien zelfs middelbare scholen te gaan om kinderen uit te leggen hoe je zèlf lekker eten kan maken, dat minder kost en gezonder is dan zakjes en pakjes. Zou daar behoefte aan zijn bij ouders en leerlingen? Zoveel behoefte dat ze er ook voor willen betalen? Zijn de roosters van onze basisscholen al overvol, en moet zoiets bijvoorbeeld op woensdagmiddag, of valt er voor elke leerling wel een uurtje in te ruimen om iets te leren waar hij de rest van zijn leven wat aan heeft?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kooklessen op school?
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2005, 20:42:03 »
Smaakles, kookles, in mijn ogen is er behoefte aan op Nederlandse scholen.
Hoe zien jullie dat? Ik zou het heel leuk vinden om één of twee dagen per week langs basisscholen of misschien zelfs middelbare scholen te gaan om kinderen uit te leggen hoe je zèlf lekker eten kan maken, dat minder kost en gezonder is dan zakjes en pakjes. Zou daar behoefte aan zijn bij ouders en leerlingen? Zoveel behoefte dat ze er ook voor willen betalen? Zijn de roosters van onze basisscholen al overvol, en moet zoiets bijvoorbeeld op woensdagmiddag, of valt er voor elke leerling wel een uurtje in te ruimen om iets te leren waar hij de rest van zijn leven wat aan heeft?

Op de middelbare school wordt wel eens gekookt bij het vak 'verzorging'. Dit gaat niet verder dan een keer aardappelen koken of bakken, een vlaflip maken, wentelteefjes, wortelsalade, dat soort werk. Er is niet meer ruimte in het programma, de kinderen krijgen ook nog eens3 vreemde talen, allerlei beta-vakken, aardrijskunde, geschiedenis en o ja, gymnastiek en de beeldende vakken moeten ook nog ergens tussen worden gestopt...
Basisschook hetzelfde, kinderen moeten zo verschrikkelijk veel! In groep 5 en 6 werd er op mijn school ook wel eens gekookt (als je geluk had in een kookgroepje ingedeeld te worden), en dat werd dan tijdens de 'creatiefmiddag' gedaan, waar andere groepjes gingen knutselen.

Wat ik denk... Ouders moeten meer tijd maken voor hun kinderen. Ze leren om voor zichzelf te zorgen in plaats van alles voor ze te (laten) doen. Tot de taken van een school reken ik niet het opvoeden van kinderen, dat dienen ouders zelf te doen. En leren koken, banden plakken en een schilderijtje ophangen hoort daar bij.

Niettemin vind ik je idee goed en snap ik waar je zorgen mbt de uitdijende generatie vandaan komt. Volgens mij ben ik van de zogeheten 'patatgeneratie', maar mijn ouders hebben wel de tijd genomen mij duidelijk te maken wat gezond is en waarom.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2005, 21:07:18 »
De patatgeneratie? Waar moet ik dat plaatsen in de context van generatie nix en de breezergeneratie?

Kooklessen in het kader van het vak 'verzorging' (de naam alleen al, wie heeft ooit bedacht daar een apart vak van te maken?) had ik zelf op de middelbare school waarschijnlijk hartstikke leuk gevonden.

Ik heb dat vak destijds ook gehad, maar daar ging het niet verder dan het inleveren van een recept naar keuze. Dat recept had je thuis moeten bereiden voor je ouders, die vervolgens een korte reactie voor de docent moesten schrijven. Het kwam er vooral op neer dat veel mensen nep-reacties aan het schrijven waren over gerechten die ze nooit hadden bereid.

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2005, 21:12:57 »
Oh, en nu ik eraan denk: Joop Braakhekke heeft eens voor het een of het ander kinders op een basisschool wat culinaire dingetjes proberen aan te leren. De meesten vonden de mayonaise uit het pakje een stuk beter dan wat Joop voor hun ogen had geklust. Daar ga je dus een harde dobber aan hebben.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2005, 21:41:14 »
Kwestie van die kinderen laten proeven, en zelf laten koken!
"Waarom vind je de mayo van de Remia lekkerder, Achmed?"
-Daar zitten geen eieren in!
"Jawel Achmed, kijk maar, er staat zelfs een plaatje van een ei op. Is de Remia mayonaise zoeter, zouter, wat smaakt er anders aan?"
En dan Achmed net zo lang met zijn mayonaise laten kutten totdat hij hem wel lekker vindt. Dat is koken.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2005, 22:19:54 »
Ik ben bezig met mezelf aan te bieden op kinderfeestjes.
Vanuit het idee dat ouders vaak al druk genoeg zijn met de 10 kinderen, zo druk dat ze de kids maar patat en frikandellen voorzetten.
Ik vind dat dit anders kan, gezonder en lekkerder!
Dus mijn aanbod is dat ik ga koken voor en/of met de kinderen.
Ook bv dat de ouders terugkomen van bv een speurtocht en dat ik dan al een tafel vol met lekkers heb staan.
Mijn vriend gaat een site voor me maken, zo hoop ik wat mensen te bereiken, maar ik heb hier en daar al een a-4 tje opgehangen om wat reclame te maken.
Ook wil ik op een speelse manier wat informatie over voedsel geven, door bv een food-quiz te doen of een spelletje "blind proeven".
Ik ben het dus helemaal met je eens, Bart! Kinderen en ouders weten te weing van koken en gezond eten af en het gevolg zijn slechte eetgewoontes.
Wat vind je van mijn idee?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline bart

• 2.585
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2005, 22:32:11 »
Als je dichter bij me in de buurt zou wonen zou ik je een ongewenste concurrent vinden ;)

Nu wens ik je echter veel succes, het is immers voor een goed doel.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2005, 22:54:08 »
Overigens: Vegatopia speelt met de gedachte om ter ere van haar tienjarig jubileum een speciale vegetarische kinderkookworkshop te gaan organiseren. Wie lijkt het leuk om aan zoiets mee te werken?

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2005, 11:23:44 »
Zolang er geen suiker in het eten gaat (en de kinderen wel heel erg druk worden ;)) wil ik wel helpen met roeren en onder controle houden.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2005, 11:25:05 »
Ik ben eventueel ook beschikbaar.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2005, 22:45:41 »
Uhm ja, maar eigenlijk weer hetzelfde probleem als met het goede doelen etentje: ik moet wel vrij zijn dan. Als ik ver vantevoren weet wanneer het is kan ik mezelf gunstig inroosteren.

Citaat
Als je dichter bij me in de buurt zou wonen zou ik je een ongewenste concurrent vinden

Nu wens ik je echter veel succes, het is immers voor een goed doel.

Dank je :-*
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Aiko

« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2005, 23:10:43 »
Wie lijkt het leuk om aan zoiets mee te werken?

Anderhalf jaar geleden een hele middag op een basisschool doorgebracht voor wat ideeen opdoen om een kindertoetsenbordconcept uit te werken, en het was best leuk. En kinderen werden niet eens bang van mij. Ik wil wellicht wel helpen.

Tamara

« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2005, 23:39:02 »
Citaat
Ik zou het heel leuk vinden om één of twee dagen per week langs basisscholen of misschien zelfs middelbare scholen te gaan om kinderen uit te leggen hoe je zèlf lekker eten kan maken, dat minder kost en gezonder is dan zakjes en pakjes.

Ik vind het een heel goed idee Bart, maar of de school er wat tijd voor over heeft?
Goed idee, en ik hoop voor je dat je je plan uit kunt gaan voeren :thumbsup:

Tamara

« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2005, 23:40:15 »

Citaat
Dus mijn aanbod is dat ik ga koken voor en/of met de kinderen.
Ook bv dat de ouders terugkomen van bv een speurtocht en dat ik dan al een tafel vol met lekkers heb staan.
Mijn vriend gaat een site voor me maken, zo hoop ik wat mensen te bereiken, maar ik heb hier en daar al een a-4 tje opgehangen om wat reclame te maken.
Ook wil ik op een speelse manier wat informatie over voedsel geven, door bv een food-quiz te doen of een spelletje "blind proeven".
Ik ben het dus helemaal met je eens, Bart! Kinderen en ouders weten te weing van koken en gezond eten af en het gevolg zijn slechte eetgewoontes.
Wat vind je van mijn idee?

Goed idee Laurita, en ik wens je heel veel succes :D

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2005, 12:25:21 »
Overigens: Vegatopia speelt met de gedachte om ter ere van haar tienjarig jubileum een speciale vegetarische kinderkookworkshop te gaan organiseren. Wie lijkt het leuk om aan zoiets mee te werken?

Check  :D
Eet gezond & eet taartjes

Daxe

« Reactie #15 Gepost op: 17 november 2005, 22:43:21 »
Ik moet binnekort ook koken bij verzorging, tomatensoep met gehaktballen. Ik zie er best wel tegen op om te vertellen dat ik vegetarisch ben omdat ik net op een nieuwe school zit en nog niet 100 procent geaccepteerd ben zeg maar.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #16 Gepost op: 17 november 2005, 23:04:13 »
Ik moet binnekort ook koken bij verzorging, tomatensoep met gehaktballen. Ik zie er best wel tegen op om te vertellen dat ik vegetarisch ben omdat ik net op een nieuwe school zit en nog niet 100 procent geaccepteerd ben zeg maar.

Neem vegetarische gehaktballen van de Tivall mee?
,,,,فلافل

Offline Wup

• 138
« Reactie #17 Gepost op: 17 november 2005, 23:54:19 »
Bij mijn kids op de basisschool wordt regelmatig gekookt. Allerlei dingen. Van pasta met saus tot pannenkoeken, eisalade/gevulde eieren, bladerdeegstengels (met kaas en noten). Laatst gingen ze soep maken. Ik had mijn vegetarische dochter een vegabouillonblokje meegegeven en voor alle zekerheid een drinkbouillonzakje. Laatste was maar goed ook want onnadenkend was haar vegablokje bij de rest van de soep gemikt  >:( . Ze kreeg wel complimenten dat ze zich zo goed voorbereid had  ;D
Maar vega en de basisschool gaat vaak fout. zo hadden we vlak voor de zomervakantie een groot feest met speurtocht. Ik stond bij de tom. soep. Inderdaad met ballen (varkensvlees) De moslims en de vega's konden dus geen soep eten. Waarom dan niet een soep zonder vlees? Die paar waterige gehaktballetjes maken het ook niet echt lekker. En het vervelende was dat mijn opmerking wél aansloeg qua moslims (ja, daar moeten we rekening mee houden) en niet qua vega's (die paar moeten niet zeuren hoor, dan eten ze de balletjes maar niet  :-[ zucht)
Ik doe regelmatig mee met de kooklessen en dan ben ik heel goed in het aandragen van vega alternatieven.

Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #18 Gepost op: 18 november 2005, 09:27:22 »
En het vervelende was dat mijn opmerking wél aansloeg qua moslims (ja, daar moeten we rekening mee houden) en niet qua vega's (die paar moeten niet zeuren hoor, dan eten ze de balletjes maar niet  :-[ zucht)
Wup

Nouja zeg, wat belachelijk.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline ingeping

• 143
« Reactie #19 Gepost op: 18 november 2005, 09:48:23 »
In Delft is een project dat brede school heet. Er worden cursussen aangeboden aan basisschoolleeringen: gratis en na schooltijd. Mijn oudste heeft vorig jaar en het jaar ervoor meegedaan. Hij wil dolgraag een kookcursus doen (die was vol of zat er niet bij, dat weet ik ff niet meer). Ik zou er best voor willen betalen. Ik heb tot op heden nog geen leuke kookcursus voor kinderen kunnen vinden (behalve de kookschool van AlbertHein)