Vegatopia Forum

PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gummibeertje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #60 Gepost op: 04 januari 2005, 20:30:38 »
Het getuigd van grote naiviteit om te denken dat je met kleine veranderingen iets te weeg kan brengen. Mensen moet worden gezegd waar het op staat. Natuurlijk op een vriendelijke manier, van een sjacherijn neemt niemand wat aan.

Alsof de slaven blij waren met wat X metertjes Xtra ruimte, nee, die kwamen op voor hun recht. Het recht op vrijheid. Aangezien de meeste dieren dat niet kunnen moeten mensen dat voor ze doen.


Ik vind de KFC-actieweek van PETA heel zinvol en ook de manier
waarop ze het aanpakken. Vegetariers en veganisten zijn
misschien erg gevoelig voor dierenrechten, maar een trouwe
bezoeker van KFC overtuig je echt niet door hem direct te
vertellen dat hij beter vegetarier kan worden en voor
broccolinuggets moet kiezen. Dan bereik je alleen maar dat
ze niet naar de feiten die je kan melden luisteren...

Door mensen aan het denken te zetten over hun voedsel,
bereik je dat ze bewust kiezen voor dierenwelzijn door
betere voorwaarden voor dieren te eisen en van daaruit
hopelijk zo snel mogelijk kiezen voor dierenwelzijn voor alle
dieren en vegetarier/veganist worden. Maar dit kost tijd en
als je ervoor kan zorgen dat de dieren die wel nog gedood
worden, zodat er vlees gegeten kan worden, verlost worden
van de dierenmishandelingen ook al gaan ze dood, dan is het
op z'n minst positief dat die dieren minder hoeven te lijden.
Zorg je niet voor deze ontwikkeling dan lijden ze namelijk
alleen maar meer!

Het doel van groepen als PETA is dan ook dat alle dierenleed
gestopt wordt, niet stoppen met acties als er kleine
vooruitgangen worden geboekt...

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #61 Gepost op: 04 januari 2005, 20:59:21 »
Maar Pietje, nu je je toch zo uitspreekt over een radicale eindoplossing van het vleeseetprobleem (inclusief een tribunaal, zelfs!), en stelt dat dat met 'dertig jaar geleden beginnen aan de basis' bereikt had kunnen worden, willen we natuurlijk graag jouw plan van aanpak horen.
Gegeven dat zo'n 95% van de Nederlanders vlees eet, en zelfs onder veel vegetariërs een verbod op vleesconsumptie als een nono geldt, lijkt mij dertig jaar wat aan de korte kant. Zet je plannen eens uiteen?

Planning:

Begin 2005: Pietje begint met zijn offensief
---
Eind 2035: begin van de Vega-tribunalen, waar slagers en scharrelkiphouders tevergeefs mogen uitleggen dat zij het goed bedoelden.

Dat stukje ertussenin, daar ben ik nou benieuwd naar. Ook is mij onduidelijk waarom slagers meer schuld hebben aan vleesconsumptie dan vleeseters, maar laten we niet te veraf raken van de oorspronkelijke discussie.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Pietje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #62 Gepost op: 05 januari 2005, 02:33:33 »
Altijd fijn als mensen zich aangesproken voelen.

Fack... Ik was eigenlijk uitgepraat... Ik dacht zo van... 2005 !! Nieuwe ronde nieuwe kansen. En ik had op zich een soort vredig gevoel. Maar ja. Blijkbaar, wie kaatst kan de bal verwachten.

Dat geeft niet. Ik paas´m gewoon weer door. Uiteindelijk zal het toch vrede zijn.


Citaat
Ook is mij onduidelijk waarom slagers meer schuld hebben aan vleesconsumptie dan vleeseters

Dit heb ik nooit gezegd.... Vleeseters vind ik eigenlijk net zo schuldig als,  de slager...

En....pssst .... dat dierentribunaal, dat was fictie.

Mijn planning voor de komende 30 jaar is simpel. Mensen laten inzien dat vlees eten wreed, ongezond en associaal is, én de mond snoeren van valse profeten.

Dit bereik dit niet alleen. Daarom is het van belang mensen voorstaande te laten inzien, zodat ook zij stoppen met het eten van dode dieren.

Je zult mij trouwens niet zien hoor bij de KFC met een vegetarische brocceli. Maar meer waarschijnlijk, de vegetarische variant van de kipnugget.

Ik zou het niet over m´n hart kunnen verkrijgen om dier´vriendelijke´ stukjes lijk te promoten. En daarna trots zijn. En denken dat je dan iets voor dieren hebt gedaan, beschouw ik als schizofreen.

Op zich een logisch gevolg van de schizofride maatschappij waarin wij leven. Denk er maar eens over na......´diervriendelijk vlees´

Oe, la, la, het enige diervriendelijke vlees wat ik trouwens eventueel nog zou nuttigen is vrouwenvlees...

Enfin, plan de campagne, vraag het de mensen van V-day. Die zijn goed bezig! (Ik snap alleen niet wat de stand van Wakker Dier daar deed...)

Monie

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #63 Gepost op: 05 januari 2005, 12:12:06 »


Enfin, plan de campagne, vraag het de mensen van V-day. Die zijn goed bezig! (Ik snap alleen niet wat de stand van Wakker Dier daar deed...)

Ik wel. Wakker Dier bereikt dingen, al zijn ze in jouw ogen te klein. Supermarkten zijn bv. gestopt met de verkoop van legbaterrijeieren door acties van Wakker Dier. Dit mag in jouw ogen totaal geen verbetering zijn, in de mijne is het dat wel. Veranderingen gaan langzaam. Je kunt helaas de mensheid niet zomaar veranderen in vegetariërs/veganisten. Bewustwording gaat met kleine stapjes. Elke verbetering, hoe klein ook, is er 1. En juist daarom vind ik Wakker Dier goed, omdat ze reëel zijn en binnen hetgeen mogelijk is dingen bereiken. Mijn mening is dus anders dan de jouwe: ik vind het een goede organisatie.

Fabian

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #64 Gepost op: 05 januari 2005, 12:31:07 »
Enfin, plan de campagne, vraag het de mensen van V-day. Die zijn goed bezig! (Ik snap alleen niet wat de stand van Wakker Dier daar deed...)

Als mede-organisator van V-Day wil ik daar ook wel wat over zeggen.

Wakker Dier heeft een vriendelijke uitstraling. Dat dringt door bij mensen. V-Day is er ook vooral op gericht om niet-vegeterische consumenten kennis te laten maken met vegetarische voedingen en motieven (vandaar ook gratis toegankelijk en midden in de stad). Niet dat we verwachten van ze dat ze vegetariër worden, maar als ze minder vlees consumeren en bewuster omgaan met hun voedsel dan hebben we naar mijn mening al iets moois bereikt.

Als je dan gaat kijken naar een stand als EDEV die naast de stand posters had met teksten als 'meat is murder', dan draagt dat absoluut niet bij aan het doel wat we willen bereiken. V-Day is duidelijk geen Vverwijtendag, bedoeld om vleeseters in een keer te  'bekeren'.  Maar V-Day is Veestelijk bedoeld vooral om een drempelverlagende sfeer te creeëren voor niet-vegetariërs.

Dit jaar zullen we daar ook beter opletten. Het is zeker niet de bedoeling dat stands niet-vegetarische consumenten wegjagen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #65 Gepost op: 05 januari 2005, 12:39:20 »
Het is zeker niet de bedoeling dat stands niet-vegetarische consumenten wegjagen.


Maar blijven niet-vegetariërs sowieso al niet weg van zo'n evenement. Ik had nou niet het idee dat er op V-Day veel vleeseters rondliepen; het was toch vooral een gezellig samenzijn van deels jongere en vrij veel oudere vegetariërs.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #66 Gepost op: 05 januari 2005, 12:45:30 »
Maar blijven niet-vegetariërs sowieso al niet weg van zo'n evenement. Ik had nou niet het idee dat er op V-Day veel vleeseters rondliepen; het was toch vooral een gezellig samenzijn van deels jongere en vrij veel oudere vegetariërs.

Ik had juist het idee dat er ook best wat vleeseters rondliepen (mede danzij de locatie). Ik hoorde (in de rij voor wat hapjes) een aantal mensen discussiëren over wel of geen vlees. En het is de perfecte gelegenheid om als vegetariër een vleeseter mee te nemen en het vegetarisme 'te introduceren', wat volgens mij ook wel gebeurde.
Eet gezond & eet taartjes

Fabian

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #67 Gepost op: 05 januari 2005, 12:49:19 »
Maar blijven niet-vegetariërs sowieso al niet weg van zo'n evenement. Ik had nou niet het idee dat er op V-Day veel vleeseters rondliepen; het was toch vooral een gezellig samenzijn van deels jongere en vrij veel oudere vegetariërs.

Dat is moeilijk in te schatten, zeker met een openlucht-evenement. Het is in ieder geval wel wel de bedoeling om veel niet-vegetarische consumenten te trekken. Ik denk dat het beter had gekund in ieder geval. Zo was er te laat begonnen met magazines benaderen en er zijn geloof ik ook geen lokale media aangeschreven. Dat zijn dus aandachtspunten :)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #68 Gepost op: 05 januari 2005, 12:55:25 »
Wat was de rol eigenlijk van vleesvervangers op V-day? Het zijn geen culinaire vegetarische hoogtepunten, maar ze kunnen wel een effectief middel zijn om vleeseters minder vlees te laten eten (zoals bleek uit het onderzoek van Wakker Dier laatst, en ik ook uit gesprekken met vleeseters wel merk).

Fabian

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #69 Gepost op: 05 januari 2005, 13:38:21 »
Waarom geef je nou zelf al het antwoord?  :)

Maarja, dat is allemaal een beetje ingewikkeld. De een vindt vleesvervangers hartstikke lekker, de ander vindt er niks aan. Hangt er ook heel erg vanaf hoe gevarieerd je het eet en welke producten je kiest.

Het is alleen nauwelijks gelukt om de grote producenten er te krijgen. Vanwege scepsis of geen budget. Mede vanwege het sterven van de toenmalige NVB directeur is de organisatie ook wat traag van de grond gekomen.

Dit jaar willen we natuurlijk meer te proeven hebben. Voor de gezelligheid maar natuurlijk om niet-vegetariërs naar de vegetarische schappen in supermarkten te lokken.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #70 Gepost op: 05 januari 2005, 14:14:38 »
Wat was de rol eigenlijk van vleesvervangers op V-day? Het zijn geen culinaire vegetarische hoogtepunten, maar ze kunnen wel een effectief middel zijn om vleeseters minder vlees te laten eten

Ik denk niet dat je vleeseters overtuigt met vleesvervangers. Eerder het tegendeel: als je zo gigantisch je best doet om iets te maken wat op vlees lijkt, dan moet vlees toch wel iets heel bijzonders zijn. Bovendien, laten we mekaar geen mietje noemen, zo'n sojading smaakt over het algemeen nergens naar als je vlees gewend bent. Ach ja, er zijn best wel wat vleesalternatieven die ermee door kunnen of die zelfs heel behoorlijk smaken. Maar vleesvervangers in de strijd gooien om vleeseters te overtuigen dat vegetarisch eten echt geweldig is, is net zoiets als wereldkampioen voetbal proberen te worden door elf amateurs van IJsselmeervogels op te stellen.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #71 Gepost op: 05 januari 2005, 14:31:47 »
De vleeseters die ik ken die ik wel eens vleesvervangers laat nemen (dan wel de lekkere natuurlijk) heb ik niet horen klagen over de smaak. En ik vraag me af of b.v. vegetarische balletjes het in een smaaktest echt zullen afleggen tegen vleesballetjes.

Verder eten veel mensen nog steeds aardappels, groenten, vlees. Als ze nou niet per se alle dagen vlees willen eten, maar wel gehecht zijn aan die gewoonte, is een vleesvervanger een uitstekend alternatief.

Fabian

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #72 Gepost op: 05 januari 2005, 14:38:39 »
Ik denk niet dat je vleeseters overtuigt met vleesvervangers. Eerder het tegendeel: als je zo gigantisch je best doet om iets te maken wat op vlees lijkt, dan moet vlees toch wel iets heel bijzonders zijn.

Nee hoor. Mensen zijn gewoontedieren. Die gewoontes zijn zeer moeilijk te doorbreken. Het is dan marketingtechnisch gewoon veel slimmer om een vervanger te maken die veel weg heeft van vlees.

En natuurlijk is vlees een belangrijk, zo niet het belangrijkste, onderdeel van de voeding voor veel mensen. Mensen waarderen  stevige bite en de hartige smaak. Dat zijn zaken waarmee producenten van vervangers consumenten ook proberen te lokken.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #73 Gepost op: 05 januari 2005, 14:43:31 »
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn ervaring is dat mensen geen zin hebben om vlees te vervangen met zo'n slap aftreksel. Ja, mensen zijn gewoontedieren. Maar waarom zou je je gewoonte doorbreken als die vleesvervangers eigenlijk gewoon niet zo lekker zijn?

Veel mensen hebben geen idee wat je allemaal kunt als je vegetarisch wilt koken. Mijn moeder is daar een prima voorbeeld van. Zij houdt niet zo van vlees (eet dus echt muizenhapjes vlees), maar wist niet hoe ze vegetarisch moest koken. Nu, enkele kookboeken rijker en nadat ze een paar keer bij mij heeft gegeten, kookt ze 3 of 4 dagen in de week vegetarisch. Ze heeft de slag te pakken en zelfs mijn pa (wat de boer niet kent, vreet-ie niet type) vindt het lekker (al zal hij dat nooit tegen mij zeggen).

Ik denk dan ook dat je mensen eerder overhaalt vlees eens te laten staan door ze te laten zien wat je allemaal voor lekkers kunt maken.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #74 Gepost op: 05 januari 2005, 14:50:07 »
ik denk dat jullie deels gelijk en deels ongelijk hebben.
Ten dele kan je beter volgens een nieuw en lekkerder concept gaan koken.
Ten dele merk ik dat ik het heel handig vind om chicken tonight met quorn stukjes te maken, en dat dat best heel ok smaakt. Niet zoals kip (dat hoeft ook helemaal niet), maar wel met lekkere stukjes om naar te vissen.

Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Pietje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #75 Gepost op: 06 januari 2005, 02:18:12 »
Ik vind het ook wel fantastisch dat legbatterijeieren uit de schappen worden gehaald.

Toch denk ik dat het beter zou zijn producenten te wijzen op ei-vrije methoden om te produceren. En consumenten te wijzen op de consequenties van bijv. ei eten.

Zelf in mijn eigen leven, probeer ik het volgende principe te handhaven. Eerlijkheid duurt het langst. Ik denk dat je mensen maar beter kunt vertellen waar het op staat.

Simpel.

Ik heb nog nooit in welke eiersector scharrel/eko/BD, een echt vrolijke kip gezien. Wel om het huis, bij mensen thuis... gezellig kakelend in de zon.

Hetzelfde gaat voor mij op bij vlees.

Ooit een scharrel/eko/bd-dier vrolijk het slachthuis binnen zien wandelen? Ik niet.

Daarom denk ik dat het tijd is om mensen er op te wijzen dat ze moeten stoppen. Het is gewoon schofterig hoe men met (productie)dieren omgaat. Uberhaupt is er niet genoeg vlees of ei als iedereen op de biologische toer gaat. Waarom zou je mensen niet gelijk vegetarier maken.....? Ik snap eigenlijk niet dat ik mensen dit op een website voor vegetariers moet uitleggen.

Ook denk ik dat vleesvervangers het meest perfect zijn om mensen te doen omswitchen. Inderdaad spreekt niet iedereen dat aan. er zijn ook gezond en gevarieerd etende, meer bewuster vleeseters... Vaak zijn dat mooie mensen. Die bewuste mensen. Ongetwijfeld ook iedereen hier die z'n berichtjes plaatst. Echter Nederland is groter dan de grote stad. Mijn ouders en (ik denk) procentueel de meeste mensen eten nog aardappelen, groente, vlees. Ik snap best dat er hippe, vooruitstrevende, vegatopia forummers weten waar het om draait...nl gezond en lekker eten. Dat hippe vegetarische voer is natuurlijk ook subliem (ik geniet met volle teugen). Maar zo werkt het niet. Mensen zijn simpel, en willen simpel. Mijn devies, maak ze bewust, en geef ze simpel. Doordat ze bewust gestopt zijn met vlees, volgt er langzaam meer. Dit is een proces.

Mensen leren beter vlees te eten is niet inteligent. Zeker niet als je weet dat het beter zou zijn als mensen zouden stoppen met vlees eten. Net als bij een toeristische aankoop in het buitenland vind ik dat je bij het hoogste moet beginnen met afdingen.

Ik denk dat ik genoeg heb gekletst. Ben moe van dit... Ga weer verder met waar ik mee bezig was. En dat was best positief. Toedeledokie...





 

Monie

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #76 Gepost op: 06 januari 2005, 12:19:51 »

Daarom denk ik dat het tijd is om mensen er op te wijzen dat ze moeten stoppen. Het is gewoon schofterig hoe men met (productie)dieren omgaat. Uberhaupt is er niet genoeg vlees of ei als iedereen op de biologische toer gaat. Waarom zou je mensen niet gelijk vegetarier maken.....? Ik snap eigenlijk niet dat ik mensen dit op een website voor vegetariers moet uitleggen.

 

Omdat je iemand niet vegetarier kunt "maken". Iemand moet dat uit vrije wil worden. Natuurlijk is het schofterig hoe men met (productie)dieren omgaat, ik denk dat bijna iedereen hier op dit forum dat ook vind, ik ben in ieder geval niet voor niets vegetarier. Maar onze ideeën over hoe dat verbeteren verschillen gewoon. Ik wil ook het liefste dat alle dierenleed meteen over is maar dat is niet reëel. Net zoals het niet reëel zou zijn dat ik met een studie begin en meteen in het eindexamenjaar zou zitten bv, al zou ik dat graag willen. Ontwikkelingen gaan stapje voor stapje en degene die overstapt van vlees uit de bio-industrie naar biologisch vlees denkt in ieder geval al na over zijn vleesconsumptie, wie weet, wordt die uiteindelijk wel vegetarier.  En zo niet dan scheelt dat toch al weer dierenleed. We leven niet in een perfecte wereld, helaas.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2005, 12:20:38 door Monie »

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #77 Gepost op: 07 januari 2005, 22:29:19 »
Waarom zou je mensen niet gelijk vegetarier maken.....? Ik snap eigenlijk niet dat ik mensen dit op een website voor vegetariers moet uitleggen.

We snappen het, hoor. :) We proberen je gewoon duidelijk te maken dat je geen erg praktische ingesteldheid hebt. M.a.w., het is niet haalbaar. Je kunt mensen niet "vegetariër maken". Als dat zo eenvoudig kon, had iemand het al wel gedaan.

choekiewoekie

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #78 Gepost op: 31 januari 2005, 19:03:39 »
Precies. Je kunt proberen om mensen bewust te maken, maar je kunt mensen niet dwingen bewust te zijn van dierenleed. Mensen laten zich door jou en mij geen overtuiging opdringen. Alhoewel een grootschalige mediacampagne  :P me wel wat zou lijken. Net zoals het me wel wat lijkt als vegetarisme bij alle politieke partijen hoog in de politieke agenda komt  ::) Maar ja, ook is niet zo snel geregeld...