(Je moet me toch eens leren hoe ik die quotes zo apart neer kan zetten. Lastig. Dan maar zonder quotes)
Imkers verdwijnen, dan zullen er minder bijenvolken komen. En niet een beetje minder, maar heel veel minder. Je kunt een vergelijk maken met wespenvolken. Stel je voor dat je de omstandigheden optimaal voor die beesten zou maken, dan kun je gigantisch veel van die ronde wespenraten krijgen. Optimaal maken doe je dan door het juiste materiaal er neer te zetten waaruit ze die raten op kunnen spugen.
Voor bijen geldt hetzelfde. Als ze niet een kast krijgen waarin het optimaal toeven is dan zul je misschien een twintigste deel kunnen kweken. Maak ook een vergelijk met runderen. Laat je die in de natuur leven dan is de populatie zo maar uitgedund.
Je hebt het nu over 'kweken'. Dat is met menselijk handelen. Er is een bepaalde ruimte voor dieren in een bepaald gebied. Als de imkers uit een gebied weggaan dan zullen daar uit eindelijk 'wilde bijen' enzo komen die dat gat wel opvullen.
Je stelt nu dat als de imkers weggaan dat het dan slecht zal zijn. Ik denk persoonlijk nog steeds van niet. Tuurlijk kan je hebben dat wanneer imkers verdwenen zijn dat het gat niet gelijk gedicht wordt door andere 'wilde bijen', omdat je afhankelijk gaat zijn van de natuur weer. Nu manipuleer je de boel. Het probleem is dat men dat dus niet zo snel stopt, omdat ze de controle willen behouden.
Ik denk dat we niets hoeven te vrezen wat betreft bestuiving en het aantal dieren. Nu wordt er al genoeg bestuifd door de dieren die niet in de imkerkasten leven, maar daarbuiten. Zijn die imkerkasten weg, dan vult dat wel weer op.
Dieren vullen gaten op, inderdaad. Maar diezelfde dieren krijgen ook natuurlijke vijanden en lopen tegen voedselbeperkingen op. Kijk naar Australië waar de konijnen niet te beheersen waren. Geen natuurlijke vijanden, maar wel een overmaat aan voedsel. De mens heeft het dier in een onnatuurlijke situatie gezet. Zet je die terug, dan komt er een nieuw evenwicht, maar dan zijn er héél veel minder van een soort.
Beetje raar. Het kan zijn dat in het begin de populatie niet direct veel is, maar op termijn zeker wel op een niveau waarbij het een balans vind. Natuurlijke vijanden komen er zeker. Maar die zijn er nu ook voor de bijen, dus daar zit niet het probleem. Door de grote populaties nabije de gewassen zorg je dat de natuur zelf niet aanwezig kan zijn, maar wel een gemanipuleerd deel.. ik weet zeker dat als deze invloed van de mens weggaat dat het dan wel goed komt.
Het enige verschil zal zijn dat de mens, de fruittelers enzo, te maken krijgen met meer wisselingen en dat het ene seizoen beter kan zijn dan het andere.
Voedselproductie is alleen mogelijk met goede planning, bemesting, bevruchting en noem verder maar op. Een ouderwetse jagerssamenleving zou wereldwijd maar ongeveer 100.000 mensen kunnen herbergen. Dat is de tragiek van de mensheid. Het is niet anders.
Wachten maar op het kweekvruchtvlees
Waarom zou Wageningen niet betrouwbaar zijn? Of past het niet in jouw straatje.
Het gaat niet om betrouwbaarheid, maar om twijfelachtigheid (leerstoelen genoeg daar gesponsord door de industrien...etc.) en daarom kan je beter meer bronnen hebben over die onderwerpen.