Vegatopia Forum

Waar ligt de grens van veganisme

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waar ligt de grens van veganisme
« Reactie #320 Gepost op: 28 augustus 2005, 10:01:26 »
Daarom zou men ten eerste gewoon kunnen beginnen met belastingen op alle huisdieren. Dan nemen alleen mensen dieren in huis als ze geld genoeg er voor hebben en zeker als ze er goed over nagedacht hebben. Kortom geen impulsaankopen.

Zo hee, je mensenkennis is echt zorgwekkend schrijnend hoor. :nosmile:

Nog een voorbeeld:
Citaat
We kunnen de maatschappij ook veranderen als we dat willen. Maar ik zie nog niet dat men dat massaal wil.

Mensen houden doorgaans niet van verandering. Da's een ingebakken eigenschap. Wist je dat?

Om tot een betere wereld te kunnen komen dicht jij mensen erg vaak bepaalde eigenschappen toe die er gewoon niet of nauwelijks inzitten. Wees daar nou eens bedacht op dat maakt straks (en dat heb ik al vaker gezegd) de teleurstelling een stuk kleiner...

“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

« Reactie #321 Gepost op: 28 augustus 2005, 10:09:08 »
Maar als het goed is wist je toch al veel langer dat ook discussieren met Draakje weinig tot geen nut heeft?  ;D

Af en toe koester ik nog wel wat hoop, maar inderdaad, ik had beter kunnen weten. :P

Aiko

« Reactie #322 Gepost op: 28 augustus 2005, 10:25:40 »
Ach, het is nog een knullie, jong, naief, irreëel; wacht nou maar even tot hij wat ouder is.

Kiwi

« Reactie #323 Gepost op: 28 augustus 2005, 10:29:30 »
Ik was op mijn 21e toch al heel wat realistischer hoor. :-\

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #324 Gepost op: 28 augustus 2005, 10:40:39 »
Ach, het is nog een knullie, jong, naief, irreëel; wacht nou maar even tot hij wat ouder is.
Het hoeft heus niet beter te worden, hoor.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

« Reactie #325 Gepost op: 28 augustus 2005, 10:44:34 »
Vast wel. Ik heb nog wel een restje vertrouwen in de mens.

Kiwi

« Reactie #326 Gepost op: 28 augustus 2005, 10:48:01 »
Ik heb het volste vertrouwen in de mens, maar niet noodzakelijkerwijs in alle individuele mensen.

Offline moonflower

• 147
« Reactie #327 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:16:38 »
Op de website van de Nedrlandse Vereniging voor Veganisten staat het uitgangspunt om dieren niet te willen exploiteren. Prima en dat meen ik echt. Bij alle dierlijke eten kan ik mij daar iets bij voorstellen. Maar bij kippe-ei niet. En dan vooral de versie die je krijgt als je eigen kippen voor hun en je eigen plezier rond het huis hebt lopen. Immers, een kippe-ei dat niet bevrucht is, heeft geen enkele functie meer voor de kip, maar moet wel uit het kippenlijf verdwijnen. Ik ben oprecht geïnteresseerd in het antwoord. Dat ik de grens zelf mag bepalen weet ik ook wel, het gaat er mij om dat in het kader van exploitatie ik geen objectief argument kan vinden. En ook niet in het kader van lijden van dieren, wat mijn eigen insteek zou zijn. Die vraag heb ik ook voorgelegd aan de vereniging. Ben benieuwd naar hun antwoord, maar ook naar jullie insteek.

ff een nieuwe insteek: Volgens mij gebeurt exploitatie telkens als de mens zich zomaar iets denkt te kunnen toeeigenen. De mens is dan geen onderdeel meer van de natuur, maar stelt zich erboven. Als onderdeel van de natuur zou de mens de taak op zich nemen om in alle opzichten voor de natuur (en het leven in die natuur) te zorgen en alleen het minimaal benodigde daarvan terug te ontvangen. Een andere vraag is dus of we de eieren daadwerkelijk nodig hebben en of we ook voor de kip zouden zorgen als het geen eieren zou geven?
Daarnaast komt in mij de vraag op' hoe of je weet dat een ei bevrucht is? Is de kip afgezonderd van de haan? Ja, dan is het ei onbevrucht maar de leefomgeving van de kip niet meer natuurlijk. Indien de kip niet is afgezonderd van de haan, dan vind ik het niet verantwoord om het ei te eten, omdat het bevrucht kan zijn.

groeten uit Moldavie, waar de groente nog zacht en sappig is  :D
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2005, 11:19:13 door moonflower »
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #328 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:18:36 »
groeten uit Moldavie, waar de groente nog zacht en sappig is :o)
Hee hoi! Welkom terug!

Waar zit je in Moldavie?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #329 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:25:59 »
Zo hee, je mensenkennis is echt zorgwekkend schrijnend hoor. :nosmile:
Grappig dat je dat zegt. Misschien moet je eens even wat kletsen met huisdierhouders weet je...

Citaat
Mensen houden doorgaans niet van verandering. Da's een ingebakken eigenschap. Wist je dat?

Kortom zeg je dat mensen niet zo erg veranderen voorlopig en dat softe methoden niet helpen en er gewoon wat hardere acties moeten zijn om de wereld te bewegen? :P

Maar goed.. zinloze discussie...ik ga mijn tijd eens ergens anders in steken. Jullie hebben jullie mening al klaar en luisteren niet echt. Jullie zijn veeels te extreem....

::)
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

« Reactie #330 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:28:48 »
Maar goed.. zinloze discussie...ik ga mijn tijd eens ergens anders in steken. Jullie hebben jullie mening al klaar en luisteren niet echt. Jullie zijn veeels te extreem....

:heehee: :shutup:

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #331 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:33:39 »
:P
Die vind ik hier dus volledig ongepast, hé :)

En je doet het wel vaker, van die smilies ergens bij zetten die echt nergens op slaan :)

O, en heb je nog een reactie op mijn eerdere post of ga je die negeren? :)
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2005, 11:35:32 door Christiaan »

Kiwi

« Reactie #332 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:35:44 »
En je doet het wel vaker, van die smilies ergens bij zetten die echt nergens op slaan :)

En jij lijkt nu wel een beetje op Sander zo, die zet ook bij de meest harde uitspraken een :) zodat het toch nog aardig overkomt. :P ;) :heehee:

Offline moonflower

• 147
« Reactie #333 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:41:41 »
groeten uit Moldavie, waar de groente nog zacht en sappig is :o)
Hee hoi! Welkom terug!

Waar zit je in Moldavie?

In Straseni, een stadje op een half uur van de hoofdstad Chisinau. Ik ben hier als vrijwilliger aan het werk in een ouderen opvangtehuis tot januari...dan kom ik weer eens terug naar NL :)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #334 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:49:12 »
:P
Die vind ik hier dus volledig ongepast, hé :)

O, en heb je nog een reactie op mijn eerdere post of ga je die negeren? :)

Sorry hoor, maar je beschuldigd mij van niet onderbouwing. Maar jullie geven alleen maar reacties alsof het uit jullie 'ervaring' is en daarmee ook meteen correct. Jullie wijzen mij op dingen die ik verkeerd zou kijken, maar jullie geloven wel zelf dat jullie gelijk hebben met hoe jullie kijken. Zoals Sander die "Zo hee, je mensenkennis is echt zorgwekkend schrijnend hoor. " zegt en daarmee meteen zegt dat hij beter weet over hoe mensen zijn. Terwijl dit net zo goed niet te controleren is als ik zeg dat mensen op een bepaalde manier denken. En omdat ik de minderheid ben, dan heb ik automatisch volgens jullie niet gelijk.
Je zegt bijvoorbeeld 'Je schrijft de mens te veel macht toe.' op een reactie waarin ik aangeef dat de mens overheersend is voor de hond. Dat de mens het bepaald voor de hond (wat toch echt zo is). En dan moet ik maar aannemen dat jij gelijk hebt betreffende de uitspraak zonder enige onderbouwing? Ik geef tenminste nog punten aan waarbij de mens dingen bepaald voor de hond en dat geeft dan ook de onderbouwing voor mijn bewering.
Niet te vergeten dat je bij een uitspraak van mij over apen en iets wat niet juist is meteen een zinloze reactie plaats "Och ja, en al die arme apen op helpdesks dan. Ook allemaal getraind om mensen te helpen. Ook onnatuurlijk. Ook niet "juist"". Dat voegt natuurlijk geen ene reet toe aan de discussie en dat weet je natuurlijk best.

Daarnaast beschuldig je mij van dat ik een welles-nietes spelletje doe. Nu begon jij in de discussie door ergens te roepen "Mijns inziens niet. Nu jij weer". En dan beschuldig je mij van daarmee beginnen. Terwijl je zelf daar flauw op reageert waar ik mijn mening ergens over zegt en werk je er gewoon aan mee. Het welles-nietes is gewoon omdat ik gewoon een andere mening heb dan anderen. En al die meningen in deze discussies zijn niet hetzelfde. En dat zal denk ook niet zo snel veranderen. En nog een punt is dat jij/jullie het meteen zien dat ik ongelijk heb. Jullie doen niet anders dan waar jullie mij van beschuldigen. Zoals je opmerking 'Alleen heb ik het nog nooit zo zwart gezien.'
Hier voel je je meteen beter dat jij het echt niet zwart-wit bekijkt hoor.. je gaat er vanuit dat jij alles wel op de goede manier ziet. En dat ik het anders zie is meteen voor mensen dat ik zwart-wit kijk. Dat is gewoon niet anders dan waar ik van beschuldigd word. Wie is nou de grote zwart-wit kijker hier. Zijn we dat allemaal? Dat is gewoon een kwestie van hoe je naar de wereld kijkt. Iedereen loopt met zijn eigen bril op.

groet...
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2005, 11:49:32 door Dr@iko »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #335 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:55:23 »
Sorry hoor, maar je beschuldigd mij van niet onderbouwing.

[...]

Daarnaast beschuldig je mij van dat ik een welles-nietes spelletje doe. Nu begon jij in de discussie door ergens te roepen "Mijns inziens niet. Nu jij weer". En dan beschuldig je mij van daarmee beginnen.
Als je meningen niet onderbouwt wordt het een welles-nietes spelletje. Dat ik als eerste "nietes" roep betekent niet dat ik er mee begin. Het was de enige (ironische!) reactie op jouw stelling die nog kon. Alle andere mogelijke reacties werken toch niet.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2005, 11:56:09 door Christiaan »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #336 Gepost op: 28 augustus 2005, 12:00:16 »
Als je meningen niet onderbouwt wordt het een welles-nietes spelletje. Dat ik als eerste "nietes" roep betekent niet dat ik er mee begin. Het was de enige (ironische!) reactie op jouw stelling die nog kon. Alle andere mogelijke reacties werken toch niet.

Je kan een onderwerp over meningen weinig onderbouwen. Alleen maar dingen beweren. Het is niet echt te controleren.
En je reactie kan wel ironisch zijn, maar dat voegde weinig toe aan de discussie.

Kiwi

« Reactie #337 Gepost op: 28 augustus 2005, 12:04:19 »
Draakje, je hebt voor jouw gevoel gelijk, en misschien heb je moreel gezien ook nog wel vaker gelijk dan hier wordt toegegeven, maar je bent niet altijd even realistisch. En zelfs als mensen hier zeker weten en kunnen onderbouwen dat je het niet bij het rechte eind hebt zul je nooit ook maar een centimeter toegeven of ook maar een stapje van je eigen dogma's afwijken. En dat maakt discussiëren met jou wel eens vermoeiend. Je bent zó overtuigd van je eigen gelijk dat je niet openstaat voor standpunten van anderen.
Net zoals Aap zeg maar, maar dan net de andere kant op. En dan worden mensen ironisch, of zelfs sarcastisch.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #338 Gepost op: 28 augustus 2005, 12:04:40 »
Je kan een onderwerp over meningen weinig onderbouwen.
Dan kan je het op zijn minst nog inkleden in je afwegingen. Je meningen bestaan niet in een vacuum.

Citaat
En je reactie kan wel ironisch zijn, maar dat voegde weinig toe aan de discussie.
Alsof deze discussie nog ergens over ging. Dat was ook precies het punt.

Maar goed, jouw mening over mensen met een andere mening valt toch niet te herzien ::)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #339 Gepost op: 28 augustus 2005, 12:11:14 »
Draakje, je hebt voor jouw gevoel gelijk, en misschien heb je moreel gezien ook nog wel vaker gelijk dan hier wordt toegegeven,
Draakje hééft moreel gezien gelijk. Alleen de conclusies die hij uit zijn morele gelijk meent te moeten trekken zijn soms moreel gezien verwerpelijk. Bovendien weiger ik om zijn misantropie te accepteren, of om te accepteren dat zijn misantropie veroorzaakt is door wat mensen met dieren doen. Hij verschuilt er zich mijns inziens achter.

En bovendien geloof ik, net zoals Sander, dat hij zichzelf nog eens enorm tegen gaat komen. Als Draakje nou een kraker was geweest, dan had ik dat misschien niet zo gehad...