Vegatopia Forum

Waar ligt de grens van veganisme

Ayla

Re:Waar ligt de grens van veganisme
« Reactie #160 Gepost op: 24 augustus 2005, 00:30:25 »
Als je een kind bij de moeder wegneemt, en er dus ook geen zuigstimulatie meer is, dan stopt de melkproductie ja.  De prolactinespiegel daalt in het bloed en dan is het finito.
Maar zolang een kind regelmatig wordt aangelegd (regelmatig is bijvoorbeeld ook na een hele tijd, alleen nog 's avonds), is er melk.  Door het zuigen wordt namelijk de productie van oxytocine in de hersenen geprikkeld en dat hormoon zorgt voor het 'losschieten' van de melk.
(Oxytocine is trouwens ook het hormoon dat ervoor zorgt dat de baarmoeder gaat samentrekken, tijdens de arbeid en bevalling.  Als de moeder dus na de bevalling borstvoeding geeft, wordt er weer oxytocine in het bloed vrijgegeven wat ervoor zorgt dat de baarmoeder beter samentrekt en dan is er dus minder kans op nabloedingen 8).)

Maar goed, kan heel goed dat het bij een koe anders werkt hoor.  Dat zal ook wel, anders zouden ze melkkoeien niet elk jaar weer zwanger laten worden :).

Ok, maar wat gebeurd er als het kind dus dood gaat of weggenomen wordt, maar de melk nog word afgenomen. Hoe lang blijft het er dan nog? Of kan men dan ook door blijven gaan?

Ja, want dat komt op hetzelfde neer.
Veel moeders kolven melk, als hun kindje bijvoorbeeld op de Neonatal Intensive Care moet.. dat is met een machine het zuigen van het kind nabootsen zeg maar (net zoals melkmachines bij koeien, om het even te vergelijken).
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2005, 01:04:58 door Ayla »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #161 Gepost op: 24 augustus 2005, 00:32:13 »
ok.. blijkbaar dan toch anders dan een koe.
Stem op de Partij voor de Dieren

Aap

« Reactie #162 Gepost op: 24 augustus 2005, 22:05:16 »
Hierin verschillen we gewoon van MENING. Ik vind het verantwoord om koeien te kweken, melk te drinken en hun vlees te eten. Dit zolang de koeien een goed leven hebben.

Ok, maar kan je de rest ook verantwoorden naar je zelf? Dat er zelfs mensen onder lijden? Je bent gewoon een misantroop.

Sorry maar het is mij niet helemaal duidelijk geworden waarom jij mij een misantroop vind.

Jij wou toch alles wat menslijk gekweekt is uit laten sterven?

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=misantroop

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #163 Gepost op: 24 augustus 2005, 22:20:30 »
Sorry maar het is mij niet helemaal duidelijk geworden waarom jij mij een misantroop vind.

Omdat jij bepaalde dingen belangrijker vind dan mensenlevens en de omgeving waarin mensen leeft.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #164 Gepost op: 24 augustus 2005, 22:21:28 »
Omdat jij bepaalde dingen belangrijker vind dan mensenlevens en de omgeving waarin mensen leeft.
Volgens mij gaat die definitie ook voor jou op dan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

« Reactie #165 Gepost op: 24 augustus 2005, 22:21:42 »

Jij niet dan Draakje?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #166 Gepost op: 24 augustus 2005, 22:23:06 »
Ik vind meewerken aan dierproeven en het in stand houden van de vivisectie industrie gevaarlijk voor de mens. Het meehelpen van het verdwijnen van die proeven is om mensen ook te redden hoor :)

Aap

« Reactie #167 Gepost op: 24 augustus 2005, 22:36:22 »

In dat geval klopt dat wel ja. Er zijn belangrijkere dingen dan mensenlevens. Ik vind ook dat er belangrijkere dingen zijn dan katten of computers of fietsen of gordijnen. Ben ik dan ook een katten-computer-fietsen-gordijnen-hater?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #168 Gepost op: 24 augustus 2005, 22:43:36 »
In dat geval klopt dat wel ja. Er zijn belangrijkere dingen dan mensenlevens. Ik vind ook dat er belangrijkere dingen zijn dan katten of computers of fietsen of gordijnen. Ben ik dan ook een katten-computer-fietsen-gordijnen-hater?
Kortom... jij vind het goed te keuren dat er mensen uitgebuit worden, mishandeld worden, en zelfs vermoord worden omdat jij bepaalde kleding goed/mooi vind en bepaalde lekkernijen als chocolade/koffie wilt hebben.
Nou je noemde mij een mensenhater ergens.. waarom wil je mij zo wel noemen, terwijl je zelf meer toont van mensenhater gedrag door bepaalde mensen ondergeschikt te stellen aan voedsel en kleding. Je vind dus mensen minder waarde hebben als bepaalde materialistische dingen.

Aap

« Reactie #169 Gepost op: 25 augustus 2005, 20:09:31 »
Citaat

Citaat
Kortom... jij vind het goed te keuren dat er mensen uitgebuit worden, mishandeld worden, en zelfs vermoord worden omdat jij bepaalde kleding goed/mooi vind en bepaalde lekkernijen als chocolade/koffie wilt hebben.

Nee dit vind ik niet goed te keuren. Ik bedoel dat je niet koste wat kost mensenlevens kunt sparen. Neem nou je eigen voorbeeld van vivisectie, als er door vivisectie in Nederland 100 mensen per jaar minder zouden sterven dan ben ik daar nog niet voor. Het moedwillig laten lijden van duizenden dieren jaar in jaar uit vind ik zwaarder wegen dan die 100 extra dode Nederlanders. Als jij die keuze kon maken, wat zou jij dan kiezen? Ben je dan gelijk een mensehater?

De chocolade-slaven, uitgebuitte koffieboeren, Chinezen die voor een hongerloontje 80 uur in de werk knuffelberen maken voor de "westerse" markt. Het is allemaal niet fraai, maar hiervoor moet wetgeving ontwikkelt worden.

Alleen geen chocola kopen, max havelaar koffie kopen enz. zijn GEEN methoden om deze problemen aan te pakken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden!

Waarom al je energie in zo'n zachte helengsmethode steken??

Citaat
Nou je noemde mij een mensenhater ergens.. waarom wil je mij zo wel noemen, terwijl je zelf meer toont van mensenhater gedrag door bepaalde mensen ondergeschikt te stellen aan voedsel en kleding. Je vind dus mensen minder waarde hebben als bepaalde materialistische dingen.

Waar noemde ik jou een mensenhater oid?

Aiko

« Reactie #170 Gepost op: 25 augustus 2005, 20:16:33 »
Alleen geen chocola kopen, max havelaar koffie kopen enz. zijn GEEN methoden om deze problemen aan te pakken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden!

Maar koop je die troep wel, dan geef je juist een teken, een stimulatie aan de betreffende fabrikant gewoon zo door te gaan. En dan gaat het ook door. Signalen afgeven, hoe onzinnig klein ze ook maar mogen lijken, zijn weldegelijk belangrijk. Kijk naar jezelf. In Noord-Europa bestaat de populatie uit een vrij nietige kleine vijf procent uit vegetariers. Toch is dat een aantal dat blijkbaar nog genoeg indruk heeft gemaakt op mede jou dat je er speciaal de moeite voor hebt genomen om jezelf op een forum aan te melden en discussies aan te gaan.

Ook fabrikanten merken wel wat op. Ook voor hen is een lichte verhoging van verkochte sojadingen een indicatie, net zo goed als dat het kan zijn richting de regering die subsidies verstrekt. Verkoop van bio-groenten gaat omhoog, met wat mazzel gaat er meer subsidie richting bio-groenten producerende boeren. Met als gevolg dat het wat goedkoper wordt, beter verkrijgbaar is en een hogere afzet mogelijk maakt.

Heel erg veel meer als nietige individu kun je niet doen. Meer dan je eigen verantwoordelijkheid nemen zit er niet echt in. Wees blij dat er ook nog mensen zijn die wel een verantwoordelijkheidsgevoel hebben, en buiten eigen belang durven te handelen.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2005, 20:19:05 door Aiko »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #171 Gepost op: 25 augustus 2005, 20:20:52 »
Nee dit vind ik niet goed te keuren. Ik bedoel dat je niet koste wat kost mensenlevens kunt sparen.
Door een gedragsaanpassing kan je al heel de wereld veranderen. Zeker als de rest ook mee gaat doen. Dan gaat het wat sneller :)

Citaat
Neem nou je eigen voorbeeld van vivisectie, als er door vivisectie in Nederland 100 mensen per jaar minder zouden sterven dan ben ik daar nog niet voor. Het moedwillig laten lijden van duizenden dieren jaar in jaar uit vind ik zwaarder wegen dan die 100 extra dode Nederlanders. Als jij die keuze kon maken, wat zou jij dan kiezen? Ben je dan gelijk een mensehater?
Door vivisectie sterven er juist mensen. Als je er tegen bent, dan ben je goed bezig, dan snap je het wel.
De keuze is tussen luxe producten. Men vind kleding enzo veel belangrijker dan mensen. En in dat punt stelt men mensen minderwaardig aan. Vandaar dat ik het mensenhater noem, omdat jij daar mee kwam.

Citaat
De chocolade-slaven, uitgebuitte koffieboeren, Chinezen die voor een hongerloontje 80 uur in de werk knuffelberen maken voor de "westerse" markt. Het is allemaal niet fraai, maar hiervoor moet wetgeving ontwikkelt worden.
Wetgeving werkt niet als men niet aandacht er aan besteeds, als men niet nadenkt over hun producten etc.

Citaat

Waarom vind je dat niet om die problemen aan te pakken? Doe je dan iets anders actiefs om het te veranderen?

Citaat
Waar noemde ik jou een mensenhater oid?

Citaat
Heb jij gewoon een hekel aan de mens?
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2005, 20:21:49 door Dr@iko »

remco

« Reactie #172 Gepost op: 26 augustus 2005, 10:20:47 »
Ik wil me helemaal niet mengen in de Aap v.s Vegatopia discussie, daarom zal mijn vraag wellicht een beetje ondersneeuwen.

Ik ben zelf veganist en ik zit toch met twijfel betreffende de exploitatie van dieren in zommige omstandigheden.
Melk, honing e.d. niet consumeren omdat de dieren daarmee geen wezelijk bestaan hebben is iets waar ik het mee eens ben, maar er zijn bepaalde situaties, waar dieren toch echt van nut kunnen zijn. Denk aan honden die levens redden na een lawine of aardbeving. Of een blinde geleidehond, de mensen die hier gebruik van maken, zijn meestal meteen een stuk mobieler en kunnen weer beter in de samenleving mee komen.
Zo kan je nog wel een aantal van die voorbeelden opnoemen.

Wat vinden andere veganisten hiervan?
En waar trek je dan de grens voor jezelf?

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #173 Gepost op: 26 augustus 2005, 12:24:16 »
ik denk dat een hond het helemaal niet erg vindt om blindegeleidehond te zijn (afgezien van de opleiding misschien). een hond is nu eenmaal een groepsdier, die gewend is zijn leider te dienen, in dit geval de mens dus. de hond krijgt er ook veel liefde, aandacht en eten voor terug.

Kiwi

« Reactie #174 Gepost op: 26 augustus 2005, 12:34:23 »
de hond krijgt er ook veel liefde, aandacht en eten voor terug.

Maar dat geldt ook voor dieren die als huisdier gehouden worden, en daar zijn ook niet alle veganisten die hier rondlopen even blij mee.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2005, 12:34:36 door Kiwi »

maxxum

« Reactie #175 Gepost op: 26 augustus 2005, 15:54:01 »
ik denk dat een hond het helemaal niet erg vindt om blindegeleidehond te zijn (afgezien van de opleiding misschien). een hond is nu eenmaal een groepsdier, die gewend is zijn leider te dienen, in dit geval de mens dus. de hond krijgt er ook veel liefde, aandacht en eten voor terug.
V

Vul in plaats van hond nu eens mestkalf in ,eet zich te barsten krijgt volop liefde en aandacht van in dit geval zelfs soortgenoten. De huisvesting van een hond is net zo natuurlijk als van een mestkalf.

Dus wat zeuren die vegas nou?

Aiko

« Reactie #176 Gepost op: 26 augustus 2005, 15:54:48 »
Die hond hoeft niet dood zodra de economische levensduur ten einde is...

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #177 Gepost op: 26 augustus 2005, 17:04:27 »
Dus wat zeuren die vegas nou?

Moet ik je er nu echt aan herinneren dat je zelf zo'n sukkel geweest bent je aan te melden op een forum voor vegetarisch eten?

maxxum

« Reactie #178 Gepost op: 26 augustus 2005, 17:19:49 »
Die hond hoeft niet dood zodra de economische levensduur ten einde is...

Wat doet die blinde dan met die hond?
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2005, 17:21:35 door maxxum »

« Reactie #179 Gepost op: 26 augustus 2005, 17:23:05 »

Slachten en aan de Chinees verkopen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner