Vegatopia Forum

Waar ligt de grens van veganisme

Offline Sam

• 7.191
Re:Waar ligt de grens van veganisme
« Reactie #100 Gepost op: 18 mei 2005, 16:25:58 »
Ook zouden we dan na een tijd met een NOG groter overschot zitten omdat mannetjes katten niet echt monogaam zijn.
Ehhh... vrouwtjeskatten dan wel? Man man wat een lellebellen zijn dat zeg ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Miezemiez

« Reactie #101 Gepost op: 18 mei 2005, 16:38:23 »
zou jij je katten zich dan binnenshuis gewoon laten voortplanten? Als er uiteindelijk teveel katten bij je zijn zullen er wel wat gaan zwerven en zijn er dus niet meer te veel.
Maar nogmaals, hebben die katten erom gevraagd om geholpen te worden of bepaalt de mens voor ze wanneer ze geholpen moeten worden? En als het ook voor je gezelschap is, dan gebruik je een dier toch ook voor je eigen plezier? Waarom breng je de poezen niet naar een kattenstichting? Die weten waarschijnlijk veel beter wat goed voor de kat is dan jij.

Pardon? zeg jij nu dat ik niet weet wat goed is voor mijn katten?
Of dat ik ze 'gebruik'? Ik heb duidelijk gezegd dat het gezelschap een bijkomende factor is. Ik geef ze veel liefde en ik krijg veel liefde terug.
En ik hoef mijn gedrag tegenover de katten ECHT niet te verantwoorden. Ik geef ze alles wat ik kan. Ik doe werkelijk ALLES voor ze. Jij gaat mij niet vertellen dat ik niet goed genoeg weet wat goed voor hun is.
3 waren er al gesteriseerd door het asiel, en een katertje wat we nu hebben is dus nog niet gecastreerd.

De mens heeft bepaald dat ze geholpen moeten worden, omdat mensen haten dat er een overschot is. IK kan in mijn eentje dat niet veranderen.
De meeste mensen kunnen niet verantworodelijk met dieren omgaan en als ik er van elke poes weer 6 jonkies bij krijg en ik kan daar geen huis voor vinden moeten ze ook naar een stress-vol asiel en daar doe ik die asiels ook geen plezier mee.

Ik ga dit heel netjes zeggen, maar ik vind je onbeschoft en ik word er erg boos om. Zelf doe je zo weinig om de wereld 'beter' te maken, en toch heb je het hoogste woord over hoe niet goed ik het doe, en spreek je iedereen op van alles aan.
Discussieren is prima, maar je bent gewoon een beetje raar bezig. Je wilt perse je gelijk halen over van alles, en vooral dat je volgens mij vind dat de mens superieur is aan dieren, en als ik of iemand anders ergens een steekje laten vallen in dat tegendeel (bv ik vind dieren en mens gelijk maar ik hou wel katten) dan ga je daar meteen vol bovenop. Ik vind dat niet aardig.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 16:38:47 door no good advice »

engeltje

« Reactie #102 Gepost op: 18 mei 2005, 16:44:39 »
een koe wil niet gemolken worden, ze wil de melk uit haar uier hebben en in de natuur doet het kalf dit.

wat die schapen betreft: Het is wel leuk en aardig om naar het verleden te kijken, maar feit is dat de met dikke vacht gefokte schapen zich niet zelf hiervan kunnen ontdoen. Het is dus nodig dat we deze schapen scheren gezien ze anders stikken. Het is NIET Nodig dat we met deze schapen fokken, dus als we van dat "probleem" af willen moeten we de dikke vacht schapen uitroeien.

Wat noem je een normale kip?
een kip kan al op 1 broeden, maar dat doet ze niet. Ze houdt het ei goed totdat ze haar broedsel gelegt heeft.

wat vroeger anders was, was vroeger. Voor de kip van nu is het gewoon om veel eieren te leggen. Waarom zou je dan geen gebruik maken van die eieren?

engeltje

« Reactie #103 Gepost op: 18 mei 2005, 16:53:55 »
Citaat
Pardon? zeg jij nu dat ik niet weet wat goed is voor mijn katten?
Of dat ik ze 'gebruik'?
misschien. Zeg jij dat ik niet goed ben voor m'n kippen en dat ik ze gebruik door hun eieren te eten?
Ik zeg wel dat er zeer waarschijnlijk mensen zijn die meer van katten afweten en beter voor ze kunnen zorgen dan jij (net zoals dat ook is met mensen die meer van kippen afweten dan ik en er beter voor kunnen zorgen), al is het maar doordat zij meer mogelijkheden hebben wat ruimte betreft.

Ik ga er van uit dat je wel weet wat je doet met de katten en dat je goed voor ze zorgt enzo, maar tegelijkertijd zeg je dat het verkeerd is om kippen te houden. Wat is dan het verschil tussen kippen houden en katten? Je zegt dat eieren pakken onnatuurlijk is, maar tevens laat je de kater castreren met als excuus dat dat nou eenmaal moet. Zo moet je ook de eieren wegpakken omdat ze anders gaan rotten en voor de kip in de weg liggen. Het kan zelfs zo zijn dat de kippen ziektes en schimmelinfecties krijgt van de liggende eieren.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 16:55:43 door engeltje »

Miezemiez

« Reactie #104 Gepost op: 18 mei 2005, 17:01:19 »
als je kippen houdt omdat ze anders geslacht zouden worden (aka je redt ze) dan zie ik daar helemaal niets mis mee.
Geef ze dan wel een heel mooi leven.

Dit heb ik al eerder gezegd, niets mis met dieren houden op die manier (dat ze dus een beter leven hebben dan dat ze anders zouden hebben).

Hou je fokdieren enkel om dat ze je wat opleveren (of dat nou melk, eieren of vlees is) dan ben ik daar tegen.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 17:02:00 door no good advice »

engeltje

« Reactie #105 Gepost op: 18 mei 2005, 17:06:09 »
ik hou ze voor de hobby en als het mogelijk is kippen die anders geslacht worden (dan leggen ze maar 4 eieren per week ipv6, big deal. Of helemaal niet, ook goed). Wel zorg ik er voor dat ik ieder jaar een paar jonge kippen heb die ook leggen, maar niet van de fokker. Een kip van 2 jaar heeft de beste legperiode gehad en wordt door veel mensen weggedaan, dan neem ik ze en leggen ze nog steeds genoeg eieren, alleen minder dan de 1jarige.

Gezien ik de kippen toch heb, zie ik er geen kwaad in om de eieren te eten (en je proeft en ruikt het verschil met de winkel eieren, zelfs met de graseieren).

Tamara

« Reactie #106 Gepost op: 18 mei 2005, 23:27:20 »
Citaat
Dan is er de wet van de sterkste.

Citaat
die is er nu ook, en de mens is (momenteel) 1 van die sterksten.

Sorry?

Een mens kan nog geen eens 1 haas vangen met zijn blote handen.
Men heeft daarvoor machines en wapens uitgevonden die voor hun werken.
En als die machientjes er niet geweest waren, dan stonden we nou te worteltrekken :P
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 23:27:41 door Magic Aura »

engeltje

« Reactie #107 Gepost op: 19 mei 2005, 00:51:09 »
maar we hebben die dingen wel uitgevonden. En een haas wordt wat vervelender, maar een konijn lukt zeker als de mens als groep samenwerkt. Juist het kunnen gebruiken en bedenken van dergelijke dingen maakt de mens sterk.

Aap

« Reactie #108 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:18:13 »
Citaat
(van dragon fly)Maar hoe weet je dat de kip al zijn gedrag kan uitvoeren binnen die 'beperking'. Binnen het leven dat je die geeft?
Kan je daar niet alleen zeker van zijn als je de kip niet meer gebruikt zoals de mens? Dus dat je niet meer fokt met de dieren en gewoon afwacht of de kippen in het wild naar de mens toe trekken.

Hoe weet jij dat de rode hoentjes zowiezo niet naar de mens zijn toegetrokken?

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #109 Gepost op: 22 augustus 2005, 12:28:21 »
Hoe weet jij dat de rode hoentjes zowiezo niet naar de mens zijn toegetrokken?

Het kan best zijn dat dieren rond de mens hebben geleeft. Dat geeft geen recht om deze dan te mishandelen, er mee te fokken etc. De dieren zijn niet in de mens zijn schoot gesprongen dus.
Als je de meeste mensen vraagt nu of het ok is om dieren uit het wild te halen en deze te gaan gebruiken voor menselijke doeleinden zegt de meesten toch wel nee. Waarom is het dan wel juist om deze actie van duizenden jaren geleden goed te keuren? En daarmee door te gaan.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2005, 12:28:45 door Dr@iko »
Stem op de Partij voor de Dieren

Aap

« Reactie #110 Gepost op: 22 augustus 2005, 18:48:50 »
Citaat
Het kan best zijn dat dieren rond de mens hebben geleeft. Dat geeft geen recht om deze dan te mishandelen, er mee te fokken etc. De dieren zijn niet in de mens zijn schoot gesprongen dus.
Als je de meeste mensen vraagt nu of het ok is om dieren uit het wild te halen en deze te gaan gebruiken voor menselijke doeleinden zegt de meesten toch wel nee. Waarom is het dan wel juist om deze actie van duizenden jaren geleden goed te keuren? En daarmee door te gaan. .

Dus het liefste zie jij dat de "gekweekte" dieren uitsterven?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #111 Gepost op: 22 augustus 2005, 18:57:24 »
Dus het liefste zie jij dat de "gekweekte" dieren uitsterven?

Ze bestaan dan ook alleen voor de mens (en ze zijn dan ook zo tot stand gekomen door de mens). Als de mens uitgekeken is op een bepaald ras of soort, dan 'verdwijnen' deze ook van de 'markt'.

Aap

« Reactie #112 Gepost op: 22 augustus 2005, 19:04:45 »
Maar hun nakomelingen leven wel voort hoor, maar ik neem aan dat dit een "ja" is??

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #113 Gepost op: 22 augustus 2005, 19:14:08 »
Maar hun nakomelingen leven wel voort hoor, maar ik neem aan dat dit een "ja" is??
Wat bedoel je nu?

Het was idd een ja.. maar je verwoord het alleen verkeerd. Er is geen sprake van uitsterven.. dat vind ik meer toepasselijk als je het hebt over dieren in het wild. En die hoeven natuurlijk niet te verdwijnen.
Als de mens ze niet meer fokt, dan zullen ze gewoon 'verdwijnen'.

Aap

« Reactie #114 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:42:06 »
Gewoon "verdwijnen"? Dat heet uitsterven, of ze nou gefokt zijn of niet.

Citaat
Ze bestaan dan ook alleen voor de mens (en ze zijn dan ook zo tot stand gekomen door de mens).

Dus alle dieren die door/voor de mens tot stand zijn gekomen moeten uitsterven?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #115 Gepost op: 22 augustus 2005, 21:59:32 »
Gewoon "verdwijnen"? Dat heet uitsterven, of ze nou gefokt zijn of niet.
Ok, jij je zin.. maar in de zogenaamde menselijke termen (waarin dier ook als bezit is aangeduid) is het gewoon 'verdwijnen van de markt'.

Citaat
Dus alle dieren die door/voor de mens tot stand zijn gekomen moeten uitsterven?

Ik vind dat dieren geen bezit mogen zijn van mens en dieren horen niet voor de mens bestaan. Zoals Alice Walker mooi zei: “The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for whites or women for men.”

Dus ik vind dat men moet stoppen met fokken enzo.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2005, 21:59:57 door Dr@iko »

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #116 Gepost op: 22 augustus 2005, 22:02:08 »
Mooi citaat Dr@iko, weet je nog waar je dat vandaan hebt? Een van haar boeken of een interview ofzo?
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2005, 22:02:42 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aap

« Reactie #117 Gepost op: 22 augustus 2005, 22:28:20 »
Ja dus als je jou redenatie volgt mogen alle katten en honden ook weg?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #118 Gepost op: 22 augustus 2005, 22:30:14 »
Mooi citaat Dr@iko, weet je nog waar je dat vandaan hebt? Een van haar boeken of een interview ofzo?

Ik weet niet waar ze het precies heeft gezegd. Ze heeft wat voor peta gedaan en er worden shirts verkocht met die quote. Zal wel uit een boek of interview komen denk ik

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #119 Gepost op: 22 augustus 2005, 22:37:11 »
Ja dus als je jou redenatie volgt mogen alle katten en honden ook weg?

Ja. Die bestaan ook alleen maar voor de mens.