Deze week heerlijk geluncht bij Spirit, dat blijft echt een van mijn favoriete gelegenheden. Nu eet ik een beetje ingewikkeld (vegan fodmap-arm) dus zelf kunnen zien wat je mag, niet hoeven nadenken aan hoe je anderen moet uitleggen wat wel en niet kan, dat is altijd fijn. En het is er altijd supergoed op smaak.
Gare du Nord ben ik vorig jaar geweest. Een aanrader, al heb ik geen idee meer wat ik heb gegeten, al is het maar omdat je er zo heerlijk kunt buiten zitten op het plein. Let op: de muntthee is niet vegetarisch (bladluis).
Andere vegan opties waar ik graag kom:
- Oliva op de Witte de Withstraat; maakt niet uit wat er op het menu staat, ze maken altijd iets voor je klaar wat je mag en lekker vindt en je hoeft niet van tevoren te bellen voor een veganistische maaltijd
- Lulu: altijd makkelijk als je met een groep niet te duur wil eten en geen zin hebt om uit te leggen wat je wel en niet eet, want je kan vanalles bestellen hier en ze kunnen je ook nog eens direct antwoord geven op vragen over ingrediënten, als je twijfelt
- Delibird: ik <3 de vegetarische massaman
En fijne vegetarische opties (althans, in ieder geval vlees- en visloos):
- Pizzeria da Adriano op de Pieter de Hoochstraat: originelere pizza's dan je gewend bent, en met echt Italianen in de keuken. Wel wat duurder, maar ook een stuk lekkerder. Restaurant met afhaalmogelijkheid, geen bezorging, geen website.
- Haagse Bluf serveert een lekkere vegetarische saté van seitan, ik weet niet of ie vegan is; je moet ze er wel bij vertellen dat je de kroepoek niet wilt ;-)
- Warung Mini: de vegetarische tjaumin en de roti vind ik hier echt heel lekker, alleen ik heb geen idee of tjaumin vegan is
Afraders:
- Roodkapje: Na anderhalf uur bleek dat ze maar de helft van de bestelling van onze groep hadden. Ik heb dus eten bij Warung Mini gehaald en daar opgegeten. Volgens vrienden was de vegetarische worst ook helemaal niet lekker.
- Bazar: sommige mensen vinden het wel fijn lees ik hier, maar ik vind het weinig creatief en het eten is soms niet zo vers meer, omdat ze alles van tevoren maken. Daarom kunnen ze bijv. de kaas van gerechten niet weglaten. Dan vind ik je geen restaurant, maar een veredelde magnetronbar.
- Evergreen Veggies: een vriendin vond het eten erg lekker, mijn ervaring was anders. In dit geval had ik besteld, dus niet daar gegeten. Het eten kwam op mij over alsof het te lang tevoren was klaargemaakt, waardoor de structuur soms niet goed meer was (slap), en de smaken waren niet in balans.
- Dertien: overpriced hipsterrestaurant op de Schiedamse Vest; na zo'n menu wil je dus nog een patatje halen, zo klein zijn de hoofdgerechten. Vegetarisch kan nog wel, maar van veganistisch kijken ze heel raar op en vragen ze of het niet heel moeilijk is om zo te eten. "Dat gaat vast heel moeilijk in restaurants." Eh, nee. Dat gaat bij de meeste restaurants verrassend makkelijk, maar Dertien moet nog even ontdekken dat het 2015 is.
- Westerpaviljoen. 'Vegan? Hm. Wat eten vegans...? Groente... Ja! Groente! Weet je wat, we serveren een bord groente.' Eerlijk is eerlijk, er was wel een vegetarische curry, maar die werd met boter klaargemaakt. Voor vegetariërs dus vast geen punt om hier te eten. Maar ik geef ze minpunten vanwege het gebrek aan creativiteit. Een paprika in plakjes snijden en op een blad sla leggen kan ik thuis ook, en veel goedkoper. De grap "lekker, groente, dat eet ik thuis nooit" kwam niet aan bij de bediening, maar mijn eetgezelschap kon er hartelijk om lachen. ;-)
Arq staat nog wel in de gids, maar is op dit moment gesloten.
Volgende week ga ik Gojo (Ethiopisch) uitproberen. Ik ben heel benieuwd. :-)