Een paar weken geleden waren mijn vriend en ik tegen etenstijd in de buurt van Rotterdam, en ik herinnerde mij dat ik hier toen net een paar dagen eerder een nogal smakelijk klinkende recensie had gelezen. Zo kwamen we bij restaurant De Jong terecht.
Bij een van de gelegenheden in hetzelfde complex was er een feest bezig toen we aankwamen, wat betekende dat er de hele avond keiharde muziek was die voor het grootste deel nietszeggend en vervelend was, dat was wel jammer. Ondanks dat hebben we op het terras gezeten. Daar zat je best leuk (en inderdaad lekker in de zon), echter, er kwam af en toe een heel vieze lucht langsdrijven. Mijn vriend noemde het een putlucht, ik vond het gewoon naar kots ruiken. Ook dit was best jammer.
Het eten en de bediening waren gelukkig allesbehalve jammer.
Om te beginnen werd er brood gebracht met boter en zoutschilfers, en kleine groene olijfjes.
Hierna de amuse: een poffertje van broodkruim, gevuld met kervelpuree, bestrooid met kappertjespoeder, met daarop een gekarameliseerd uitje en een bloemetje (chrysant?). Geserveerd op een bord met rauwe linzen, dat zag er best aardig uit.
Toen kreeg ik een salade met peultjes, amandelen, (warme) wilde perzik, girolles, munt, verveine-olie en goudsbloem. Lekker, en de perzik knalde eruit.
Tussengerecht: erwtenpuree, aardappelschipsspaghetti, erwten gebakken in gerookte boter (goeie smaaksensatie) en jus van aardappelschil.
Toen bloemkool met dragonpuree, verse kapucijners, gepofte wilde rijst en wilde venkel erop (heel dunne sprietjes).
Na fetacrème met vlierbloesemgranita en majoraanpoederkruimels.
Veel overeenkomsten dus met wat lennekevg beschreef.
Mijn vriend had niet het vegamenu, maar wel ook lekkere groenten e.d. bij zijn vlees/vis (en dezelfde amuse en hetzelfde tussen- en nagerecht). Allebei hebben we er de wijnsuggesties bij genomen en die waren ook goed.
De bediening was dus ook prima. Ik zou er absoluut graag nog eens naartoe gaan.