Vegatopia Forum

Baby's allereerste hapje

Danielle

Re:Baby's allereerste hapje
« Reactie #40 Gepost op: 20 april 2005, 12:48:35 »
De Avent tuit werkt! Thnx Kim!

Ze vindt trouwens de rijstepap met gedroogde abrikozen ook erg lekker.

Ik heb nu een fles biologische tomatenpuree zonder zout bemachtigd. Weet iemand daar een lekker hapje van te maken?

Offline Hausfrau

• 704
  • Geslacht: Vrouw
Babyfood
« Reactie #41 Gepost op: 01 juli 2006, 18:17:00 »
Nou is mijn kleine snoepie (aahh wat is ze toch lief :-*) begonnen met eten van vast (nou ja vast ???) voedsel. Nou heeft ze tot nu toe natuurlijk nog geen vlees gegeten, maar dat ben ik wel van plan af en toe te geven. Maar hoe maak ik nu een goede vega-maaltijd? Ik ben dol op noten, maar om die nou te pureren????

Iemand tips???

:chef:
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Anna

• 319
Re:Babyfood
« Reactie #42 Gepost op: 06 juli 2006, 07:30:08 »
Heey hallo!

Ik wilde even snel een reactie plaatsen op jouw vraag, het is hier allang bedtijd in Chicago maar dat maakt niet uit, hehe... :)

Ik ben hier aupair en zorg voor een kleine van nu 8 maanden. Ze is dan wel geen vega maar ik weet wel redelijk wat die kleintjes wel en niet mogen hebben.

Noten zijn geweldig voor vega's maar ik geloof dat je de meeste niet mag geven tot een kind 3 jaar is! Pinda's mogen volgens mij na 1 jaar, ik weet dit niet helemaal zeker maar er staat me iets van bij!

Ik weet niet hoe oud jouw dochter is, maar als zij nu nog gewoon borstvoeding/flesvoeding krijgt is dat nog steeds de prominente vorm van alle vitamine's enz binnen krijgen! Dus dan kan je gewoon 1 voor 1 verschillende soorten groenten en fruit introduceren. Elke 3 dagen iets nieuws zodat er wat tijd is om te zien of er een allergische reactie komt op een bepaald soort...sorry, deze info weet je waarschijnlijk allang, maar voor de zekerheid  ;)

Ik zou als ik jouw was eens opzoeken op welke leeftijd ze tofu mogen eten, omdat dat natuurlijk iets perfects is: goed aan stoffen, lekker zacht, niet teveel smaak (die kleintjes mogen toch geen suiker, zout enz?) en een goede 'vervanging' van vlees...

Verder denk ik dat verschillende soorten bonen en peulvruchten goed zijn!

Vlees en vis mag je volgens mij pas geven wanneer ze 1 jaar zijn evenals zuivel producten en eieren, maargoed het kan zijn dat dit in Europa (Nederland) weer anders is...

Er zijn hier vast moeders die je beter kunnen helpen, maar wilde dit in ieder geval even met je delen  :D

Veel plezier met het eetavontuur van je kleine!

Groetjes!!

Offline ingeping

• 143
« Reactie #43 Gepost op: 16 juli 2006, 17:16:45 »
Mijn zoon is inmiddels een jaar. Maar hij mag nog steeds geen noten, daar moet je mee wachten tot ze 2 zijn (heb ik begrepen van het consultatiebureau). Hij krijgt vegaballetjes door zijn eten geprakt. Ik heb een schaaltje in de vriezer en haal er per maaltijd 1 uit.

Veel vegasmeerworst en smeerkaas op brood, voor de vervanging. En sinds een paar weken geef ik hem ook gewone melk.

groetjes,
Ingeping

rebecca

« Reactie #44 Gepost op: 20 juli 2006, 23:05:31 »
Met gewone melk bedoel je neem ik aan moedermelk?

Noten kan je natuurlijk fijnmalen en door de aardappeltjes heen doen. Andere dingen kan je gewoon in grote stukken geven zoals groente en fruit. Succes ermee.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2006, 23:36:27 »
Het lijkt me dat ze koemelk bedoeld.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #46 Gepost op: 21 juli 2006, 11:30:03 »
Ik zoek iets meer praktische tips papa's en mama's. Hier in Zwitserland hebben ze nauwelijks vega-potjes (ik heb ze in ieder geval nog niet gezien) en zodra ze wat groter is krijgt ze ook wel gewoon noten (en niet pas na 2 jaar, don't get me started over het consultatiebureau  :angry4:), maar ik zet met name met het begin. Spinazie met kaas is bijvoorbeeld ideaal (eten wij meestal met zelfgemaakte aardappelpuree en ei, dus daar valt weinig aan te pureren), maar dat kun je haar ook geen weken geven. En elke keer kaas is ook weer zowat.
Hoe blijft tofu bijvoorbeeld in een staafmixer? Voor alles geld: zodra ze 'echte' happen kan nemen is het geen probleem, maar zolang het die brei is weet ik het zo net nog niet.

Gwennepen

« Reactie #47 Gepost op: 21 juli 2006, 12:08:35 »
Ik heb m,n kinderen van alles wat aangeboden,maar als het dan de beurt was aan vega deed ik inderdaad eigenlijk ook altijd kaas of ei en iets later peulvruchten.Zelf ben ik niet zo,n liefhebber van tofu maar de wat stevigere soort kan je wel staafmixen.Dat heb ik een keer gedaan in een poging van ik-moet-en-zal-het-lekker-vinden.Toen heb ik er een burger van gefabriceerd(maar helaas).En dan kan je het lekker door de rest van de babysmurrie doen lijkt me.Hier in Nederland heb je wel wat vegapotjes maar ik vind dat overdreven duur en het stinkt.(net als de vleespotjes trouwens).Ben jij ook zo,n fan van het consultatiebureau.Ze mogen van mij alleen nog maar inenten en voor de rest moeten ze hun mond dichthouden! :shutup:

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #48 Gepost op: 21 juli 2006, 12:15:06 »
Ik weet niets van kinderen maar wel wat van tahoe in een staafmixer of keukenmachine  :) Rauwe of zacht gekookte tahoe kun je met de staafmixer tot een gladde brei mixen, het wordt helemaal glad. Met gebakken tahoe lukt dit niet zo goed, de structuur blijft brokkelig.
Vleesvervangers zoals hamburgers, balletjes en worstjes worden pate-achtig met de staafmixer. Je kunt ze heel goed kruimelen in de keukenmachine, ook als ze al gebakken zijn. Je krijgt dan een beetje de structuur van losgebakken gehakt. Ik gebruik het zelf als basis voor spaghetti bolognese maar je kunt dit ook door gepureerde/geprakte groenten met aardappelen roeren bijvoorbeeld. Het blijft dan nog wel iets van structuur houden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Carla

• 259
« Reactie #49 Gepost op: 21 juli 2006, 18:24:12 »
Met noten en pinda's moet je, naast het risico op allergieen vooral ook wachten tot ze echt goed kunnen kauwen en slikken ivm verslikkingsgevaar.

Wat ik vaak gaf en wat m'n kinderen lekker vonden waren stukjes avocado, gekookte worteltjes, het binnenste van komkommer in een lange reep gesneden, stukjes tomaat (zonder vel in het begin want daar kokhalzen ze ook snel van), m'n oudste vond en vind gekookte bietjes ook lekker (wel knoeiboel in het begin). Of een stukje gekookte aardappel.
Puré hebben ze bij mij nooit echt lekker gevonden dus ik ben al snel over gegaan op in lange stukjes gesneden groenten waar ze zelf op kunnen kluiven.
Idem voor zacht fruit en een stukje appel is heerlijk kluiven als de tandjes doorkomen.

Wat ze beiden wel lekker vonden en waar je alles in kunt doen wat je wil: groentensoep met de staafmixer. Behalve groenten kun je daar dan nog doordoen: klontje boter, scheutje olijfolie, beetje melk of room, schraapje marmite, gistvlokken etc etc.

Tofu is ook goed kauwbaar voor een kindje maar inderdaad moet je wachten tot ze oud genoeg zijn ivm allergieen.

Ik heb nooit echte maaltijden gemaakt, meer bovenstaande hapjes gegeven tijdens de maaltijd.
Omdat ik lang borstvoeding heb gegeven als basis heb ik me nooit zorgen hoeven maken of ze wel genoeg voedingsstoffen binnenkregen.
Ik weet niet of jij (nog) borstvoeding geeft maar zo niet dan kun je ook nog stukjes kaas geven of een bakje yoghurt of een ander toetje.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #50 Gepost op: 22 juli 2006, 14:27:46 »
Ik geef nu nog borstvoeding. Ben van plan dat net als bij de andere 2 zo'n 9 maanden te doen. Dan komen de tandjes :nooo:. Op allergiën heb ik nooit gelet, bij mij krijgen ze onder een jaar ook wel eens een paar chippies. Gaan ze niet aan dood hoor. Bij mij eten ze altijd graag hartige en 'normale' maaltijden. Die potjes hebben ze al snel gehad, maar is in het begin zo makkelijk.
De tahoe zal ik maar eens gaan proberen, zodra ze wat meer gestructureerd eten wegkrijgt.

Gelukkig hebben ze hier in Zwitserland geen consultatiebureau  ;D Niet meer dat oeverloze geouwehoer over te dikke kinderen etc etc. Verder kijken dan een curve kunnen ze daar niet  >:( Heb ze overigens een keer stil gekregen. Ik voedde de 2e (en de 1e en de 3e) ongeveer 10 minuten per maaltijd. Wilde ze eerst zeggen "dat dat toch wel erg weinig was". Jammer alleen dat hij 2x zoveel was aangekomen als gemiddeld. Jammer  ;)

Gwennepen

« Reactie #51 Gepost op: 22 juli 2006, 16:00:44 »
Mijn jongste was juist afgevallen.Daar deden ze heel paniekerig over,terwijl ik er zelf een goede verklaring over had.De flesvoeding was gehalveerd en hij was meer gaan bewegen.Maar dan moest het volgens hen stilstaan en niet afvallen.Ik zei;luister eens,wijzend op de curve.Dit is een papiertje met een streepje en dit(de baby) is wat we hier zien.Toen waren ze ook stil want daar lag een tevreden kirrend weldoorvoed jongetje. :)

Offline iammars

• 288
  • Geslacht: Man
« Reactie #52 Gepost op: 23 juli 2006, 12:36:47 »

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #53 Gepost op: 27 juli 2006, 22:46:41 »
Draad samengevoegd met gelijksoortige reeds bestaande draad, en onaardige en tevens off-topic gedeelte maar even ergens anders neergezet.

Vanaf nu weer on-topic aub.  :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Kim

• 114
« Reactie #54 Gepost op: 17 augustus 2006, 13:11:21 »
Mag ik ook nog even verwijzen naar een oude draad, die het nu misschien weer beter zou doen? Ehm, ja hoe doe ik dat, hij heette: "wat eet de kleine vandaag" en ik zal hem even omhoog halen.

Mijn meisjes zijn bijna een half jaar nu, en eten alleen nog fruit of groente. Naast de flesjes natuurlijk!

g11ling

« Reactie #55 Gepost op: 18 juni 2007, 16:41:54 »
Hier gaat beeb vandaag voor het eerst wat anders dan mama-melk krijgen  :)

Helaas heb ik nog geen biowinkel in de buurt gevonden dus was ik afhankelijk van het bioaanbod van de supermarkt... Het wordt dus broccoli-aardapel-prut... Maar nu de (misschien domme) vraag:
Hoe lang moet de broccoli stomen/koken???

Ik kook al mijn hele leven maar ik heb echt een schurfthekel aan gekookte kledjes dus ik weet niet eens hoe lang je groenten moet koken voor het gaar is  :-[

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #56 Gepost op: 21 juni 2007, 09:51:43 »
Lang koken hoeft niet. Het moet zo zacht zijn dat je de groenten makkelijk inprikt, anders valt het niet te pureren. Overigens zou ik voor de allereerste maaltijd echt een klein potje kiezen (de niet bio zijn ook goed overigens als er niks anders te krijgen is). Die eerste beetjes drinken ze eigenlijk meer en daar valt echt niet tegenop te pureren (appelmoes is ook een optie). Zodra ze daar een beetje aan gewend zijn, kun je zelf gaan pureren. Dus na 1 of 2 weken. En ook eerst alleen groenten/fruit en daarna de aardappel erdoorheen. Bij mij heeft dat goed gewerkt en ze eten (bijna) alles.

Succes

Ingrid

« Reactie #57 Gepost op: 01 mei 2008, 11:22:52 »
Hoi, kijk eens op borstvoeding.com en klink bovenin de linkerhoek op het plaatje dat naar het forum verwijst.
Ook handig als he flesvoedin geeft.

Enne gewoon lekker rustig beginnen en niet te snel gaan.

Ingrid