Vegatopia Forum

Baby's allereerste hapje

Danielle

Re:Baby's allereerste hapje
« Reactie #20 Gepost op: 06 februari 2005, 12:43:33 »
Omdat ik nog steeds aan het klooien ben om mijn Sonja de fles te laten drinken ben ik begonnen met sapjes ipv hapjes. Nu heb ik potjes sap van Olvarit, maar heeft iemand een idee hoe ik zelf sap kan maken van fruit en/of groente?

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 06 februari 2005, 13:47:41 »
Met behulp van een sapcentrifuge, kost een paar tientjes bij de Blokkert.
Alle adviezen die je hebt gekregen over fruithapjes maken gelden natuurlijk evenzeer voor sap; ik heb zelf geen idee hoe veilig het is om babies ongepasteuriseerd fruit of honing te laten eten.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 06 februari 2005, 16:44:33 »
Verrek ja, daar moet je ook nog mee oppassen. Dus sommige appelsappen uit de biowinkel zijn ook gevaarlijk.

Danielle

« Reactie #23 Gepost op: 09 februari 2005, 14:27:50 »
Ja, ik heb al bij de biologische Zonnatura sappen gekeken, maar daar zit allemaal (vruchte-)suiker of zout in.

Wat is een sapcentrifuge, Bart?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #24 Gepost op: 09 februari 2005, 14:32:02 »
Sapcentrifuge: je doet er stukken fruit of groenten in en het sap komt er aan de ene kant uit en de restjes (schilletjes en pitjes) aan de andere kant.

Danielle

« Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2005, 16:45:47 »
Sapcentrifuge: je doet er stukken fruit of groenten in en het sap komt er aan de ene kant uit en de restjes (schilletjes en pitjes) aan de andere kant.

OK ik ga morgen naar de Blokker!

Tenminste, als die 'paar tientjes' meevallen...
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2005, 16:46:49 door Danielle »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #26 Gepost op: 10 februari 2005, 19:26:50 »
Maar mag dat wel, ivm wat Bart aanhaalde? (honing mag sowieso niet onder 1 jaar)

Danielle

« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2005, 16:52:49 »
Ongepasteuriseerd fruit mag wel, maar het is voor de spijsvertering nodig dat fruit goed rijp tot zacht is. Vandaar moet je veel fruit eerst koken.

Ik heb nu trouwens kant-en-klaar biologisch diksap gekocht. Dat moet je dan aanlengen met water. Vindt ze heerlijk. Binnenkort probeer ik eens een gezeefd en verdund perssinaasappeltje!

De Blokker in ons dorpie heeft natuurlijk geen sapcentrifuge

Charlotte

« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2005, 17:12:06 »
Sommige blenders hebben hulpstukken zodat je m om kan bouwen tot sapcentrifuge.

Danielle

« Reactie #29 Gepost op: 15 februari 2005, 14:56:18 »
Ik dacht ook al aan zeven van gepureerd prakje ofzo... Enfin, ik heb nog geen eens tijd gehad om wat uit te proberen  :-\

Aiko

« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2005, 19:57:54 »

Nou zag ik toevallig toenstraks dat televisiekok Jamie Olliver (toch?) voor een eenjarige hummel fruitijsjes ging maken. Vertelder bij het maken nog erbij dat kinderen onder acht maanden geen honing mocht. Hij mompelde iets over een bacterie, weet even niet wat, maar maakt niet uit want hij wist het zelf ook niet. Resumerend; honing voor kleine koters onder de acht maanden is niet goed.

Maar om het verhaal nog een climaxerend einde te geven, hij gebruikte honing met vruchten en vast nog iets (viel er half in) en maakte er in zo'n keukenmachine een drap met een semihoge viscositeit van en goot dat in ijscomalletjes.

Nou, wellicht mag dit nuttevolle informatie zijn voor iemand....

Aiko

« Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2005, 17:34:19 »
Die Jamie Olliver vertelde ook iets over die drap dat als het bevroor dat het dan geen grote kristallen vormt (of iets van die strekking). Bevriest yoghi-drink dan wel goed? Uit ervaring van vroeger weet ik dat yoghurt (en cola) niet gaat, geen idee, maar misschien omdat het 'grote kristallen' vormt bij bevriezing. De enige ijsjes die mij lukken zijn die met ranja.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2005, 17:54:11 door Aiko »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #32 Gepost op: 17 februari 2005, 00:02:09 »
Wat zou moeten helpen tegen grote ijskristallen is het toevoegen van wat glucosesiroop (verkrijgbaar bij de groothandel, en aardige banketbakkers). Maar dat zou Jamie nooit in zijn recepten doen omdat
a) je dat nergens kunt krijgen en
b) hij niet zou weten dat dat zou moeten werken.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2005, 14:48:16 »
Ik ken mensen die van vruchtensap en fruit een moes maken met de staafmixer en dat dan in oude danone potjes laten bevriezen. Die zijn best lekker! Geven ze aan onder andere aan hun kinderen als de tandjes doorkomen, schijnt lekker te verdoven. Het wordt wel een kledderboel als het smelt ::)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Danielle

« Reactie #34 Gepost op: 04 maart 2005, 12:02:53 »
Vervelend dat die rijstebloempap (Nutrix) na een tijdje zo dun als water wordt! Zetten ze ook niet even op het pak ofzo...

Danielle

« Reactie #35 Gepost op: 18 maart 2005, 10:03:37 »
Ondertussen heeft Sonja aardig wat hapjes gehad: banaan, appel, mango, winterpeen, bloemkool en sperziebonen. Alles biologisch!

Ze vond alles heerlijk, alleen de appel en sperziebonen niet zo. Maar die ga ik natuurlijk blìjven aanbieden!

Offline Kim

• 114
« Reactie #36 Gepost op: 21 maart 2005, 13:54:49 »
Vervelend dat die rijstebloempap (Nutrix) na een tijdje zo dun als water wordt! Zetten ze ook niet even op het pak ofzo...

Is dat nadat je kind er al hapjes van gehad heeft? Dan komt het doordat er in het speeksel dat aan het lepeltje zit, een enzym zit dat het zetmeel afbreekt (en gelukkig maar, anders zou het zetmeel in haar buikje ook niet verteren!). Dit zal dus waarschijnlijk met elk soort pap gebeuren, niet alleen met rijstebloem.

Geef je het niet in een flesje dan? Als het dun wordt is dat wel handiger...

Of misschien moet je, als ze niet alles in een keer op krijgt of er heel lang over doet, dan maar kleinere porties maken.

Danielle

« Reactie #37 Gepost op: 23 maart 2005, 15:28:05 »
Ben ook naar de site van Nutricia gegaan en ben daar tegengekomen dat het dun worden idd komt door enzym in speeksel.

Helaas wil ze niet uit de fles drinken, alleen maar uit de borst... Voorlopig zit ik daar dus aan vast. Ben nu maar aan het oefenen gegaan met een gewone beker, die aan haar lippen zetten en haar laten 'slurpen' maar het is een boel geknoei hoor!
De tuitbeker wil niet omdat ze er niet op zuigt. Zonder het anti-lek ventiel ook niet want dan kan ik zelf minder makkelijk 'gieten' omdat ik de vloeistofspiegel niet zie.

Offline Kim

• 114
« Reactie #38 Gepost op: 31 maart 2005, 17:06:22 »
Wat misschien nog een idee is, is een tuitbeker van Avent. Ik vond die in het begin erg fijn omdat het een zachte tuit is, Steven wilde/kon eerst niet drinken uit een tuitbeker met harde tuit.
Je kan de tuit (zonder ventiel) op een doorzichtige fles van Avent zetten, zodat je wel kan zien hoe hard je giet. Ik gok dat je wel het gat wat groter moet maken als ze niet wil zuigen.

Aan de andere kant, knoeien met een lepeltje hoort er ook bij!
« Laatst bewerkt op: 01 april 2005, 01:31:03 door Sånder »

Danielle

« Reactie #39 Gepost op: 05 april 2005, 00:10:47 »
Thnx voor de tip, Kim! Ik heb een Avent fles, dus ga de tuit erbij halen en 't zeker proberen!