Vegatopia Forum

Suiker en zoetstoffen

Offline nicky_too

• 947
  • Geslacht: Vrouw
Suiker en zoetstoffen
« Gepost op: 19 januari 2005, 15:10:33 »
Ik ben op zoek naar de verhouding tussen suiker en zoetstoffen. Oftewel: als ik in een recept bijv. 100 gram suiker moet doen, hoeveel zoetstof (en welke) moet ik daar dan in doen ter vervanging?

Ik heb uiteraard al wat zitten googlen, maar ik kom er niet echt uit. Kan iemand helpen?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Suiker en zoetstoffen
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2005, 15:19:02 »
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2005, 15:22:57 door Annemieke »

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2005, 15:22:54 »
Dank je.

Waar ik mee zit is tevens het volgende.

Als er nou staat dat een bepaalde zoetstof, zeg maar, 100 keer zoeter is dan suiker, kan ik dan in feite i.p.v. 100 gram suiker gewoon 1 gram van die zoetstof erin gooien of denk ik dan te simpel?
"AAAH!!"
"HMPF!"

« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2005, 15:35:14 »

Aspartaam is in ieder geval niet geschikt om te verhitten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2005, 15:50:02 »
Kijk ook uit bij cakes, meringues en dergelijke: suiker vormt dan een belangrijk deel van de consistentie. Als je in een cakerecept 100 gram suiker vervangt door x gram zoetstof, zakt de hele boel in elkaar.
Ik heb wel ergens een recept voor een cake met zoetstof, maar jij ongetwijfeld ook.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2005, 15:53:03 »
Ik heb wel ergens een recept voor een cake met zoetstof, maar jij ongetwijfeld ook.

Nou, nee dus. Dat is het hele probleem. Ik heb dat soort dingen helemaal niet en wil een aantal recepten het liefst 'ombouwen' tot suikervrij.

Dus als je recepten hebt en wilt delen, heel graag!
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2005, 16:17:51 »
Hmm. Ik maak je blij met een dooie mus; het stond in een Allerhande die ik heb weggemieterd.

Op Smulweb vond ik een suikervrije appelcake:
Deze cake bevat wel gluten. 125 gr. lactosevrije margarine, 5 eetl. appeldiksap, 4 kleine eieren, rasp van 1/2 ciroen, 250 gr. bruin tarwemeel, 1 eetl. wijnsteenbakpoeder, snufje zout, 1 eetl. kaneel, 2 thl. kardemom, 1 of 2 zoete appels, sap van 1/2 citroen.  
Hulpmiddelen:  oven, cakevorm, kom.  
Voorbereiding:  verwarm de oven voor op 175 gr. vet de vorm in en bestuif hem emt wat bruin bloem.  
Bereidingswijze:  Klop de margarine met de appeldiksap cremig. Klop de eieren er 1 voor 1 door. roer de citroenrasp erdoor. Zeef het meel, zout, wijnsteenbakpoeder,kaneel en kardemom en schep dit in gedeelten door het eier mengsel. Schil de appels en maak er partjes van, leg de schijfjes appel in het citroensap. Vet de vorm in, schep de helft van de appelschijfjes door het beslag, schep het beslag in de vorm. Leg de achtergehouden schijfjes appel op het beslag. Druk ze iets aan. Schuif de vorm in de voorverwarmde oven, en bak de cake ong. 35 min. bruin en gaar.  

Maar of die zo light is?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Gabs

• 796
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2005, 16:27:29 »
suiker is niet gezond, maar die kunstmatige zoetstoffen evenmin. het is naar mijn mening beter om iets aan te zoeten met honing.

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2005, 16:51:41 »
Maar of die zo light is?

Hij hoeft niet light te zijn, alleen suikervrij. Ik heb op Smulweb een groep aangemaakt waar ik recepten voor diabetici kwijt kan. En diabetici mogen ook wel eens snoepen.  ;)
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline dorinka

• 741
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2005, 17:14:16 »
Op de pagina van odin ben ik eens tegen een recept voor muffins zonder toegevoegde suiker gelopen. Er zat al genoeg suiker in door de vruchten (appel banaan en rozijnen) waardoor er geen suiker meer door hoefde. zelfs ik, een enorme zoetekauw, vond niet dat er meer suiker bij moest.
Zo.

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2005, 20:17:24 »
Ik kan hem niet vinden, Dorinka. Ik heb wel een ander recept met banaan gevonden zonder suiker, maar niet de muffins. Denk je dat je hem naar boven kunt 'toveren'?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline dorinka

• 741
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2005, 01:04:03 »
het bleken fruitcakejes te zijn en op de site vinden ze het een nagerecht.

200 g cakemeel (of 100 g witte bloem met 100 g volkorenmeel en 2 theel. bakpoeder)
100 g (of meer) rozijnen
2 tot 3 bananen
1 appel
3 eieren
evt. slagroom

Bereidingswijze:  Verwarm de oven voor op 160°C. Prak de banaan fijn en roer er een voor een de eieren door. Mix het geheel tot een gladde massa. Voeg appelstukjes, rozijnen en het meel toe en schep de massa voorzichtig door elkaar (om het luchtig te houden). Vet ongeveer 15 tot 20 kleine cakevormpjes in (of gebruik kleine cakevormpjes van bakpapier, zet deze in een grote ovenschaal) en vul ze met een laagje beslag. Bak de cakejes in de voorverwarmde oven in ongeveer een uur tot 75 minuten goudbruin. Controleer of ze gaar zijn met een vork. Dien de cakejes eventueel op met opgeklopte slagroom.
Zo.

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2005, 10:24:06 »
Ja, die had ik wel gevonden.  Bedankt voor de moeite!
"AAAH!!"
"HMPF!"