Vegatopia Forum

Borrelhapjes, tapas, fingerfood, snacks, dips, etc

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #140 Gepost op: 29 juni 2008, 16:07:29 »
Ik heb gisteren tortilla's besmeerd met zachte geitenkaas (betine blanc ofzo), notenmix met pistache, pecan en amandelen, rucola en honing (en peper en iets zout). Oprollen, schuin halveren en serveren. Erg lekker!

goed idee, ik ga binnenkort picknicken :)
Dan doe ik denk ik geitenkaas, pijnboompitjes en rucola. Misschien gedroogde tomaat erbij?

(er is geen picknickdraad he?)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Kiwi

« Reactie #141 Gepost op: 29 juni 2008, 16:16:29 »

Chan Nguyet

« Reactie #142 Gepost op: 01 juli 2008, 23:16:13 »
hoi, Als snacks maak ik vaak chinese loempia, sushie
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2008, 23:16:33 door Chan Nguyet »

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #143 Gepost op: 03 juli 2008, 21:57:58 »
Wat een goede tips hier!
Ik ga er binnenkort enkele uitproberen en laat nog weten moest ik er op andere interessante komen.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #144 Gepost op: 14 januari 2009, 14:10:47 »
zaterdag vieren we de verjaardag van vriendjelief dus heb weer even hier inspiratie opgedaan...
nou wil ik graag "aangekleede" tortillachips op tafel zetten, maar alle "recepten" die ik iervoor vind zijn met vl33s  :( normaal serveer ik ze bij het eten mt gesmolten kaas en wat lekkere peppertjes.. iemand nog goede ideeën? ik kan altijd nog voor de schaal met guacamole, peppertjes, salsa en kaas gaan maar wil eig. graag iets hippers op tafel zetten :P
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #145 Gepost op: 14 januari 2009, 14:31:31 »
Mijn moeder heeft ooit iets van een olijventapenade op pringles geserveerd, ipv pringles kun je natuurlijk ook tortillachips gebruiken.

Als je googled op hapje tortilla chips kom je wel het een en ander tegen aan recepten, zoals deze of deze .

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #146 Gepost op: 14 januari 2009, 14:52:45 »
ik bedoelde egenlijk meer zo'n grote berg tortillachpjes me wat lekkers erover  ;D ik hou van zo'n leuke grote schaal
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #147 Gepost op: 14 januari 2009, 14:56:05 »
ehm, nou, dan maak je gewoon bovenstaande en dan stapel je alles op in een leuke grote schaal  ;)

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #148 Gepost op: 14 januari 2009, 15:58:40 »
Maar als je maar 1 schaalt wilt maken, dan kun je maar 1 variant kiezen toch?

Je kunt ook een dip maken van huttenkase, gerapste (en uitgelekte komkommer) met jalapenopepersaus erdoor. Dat is frispittig.

Guacamole vindt iedereen lekker.

Een salsa van paprika (vers) en tomaten (blik, uitlekken) met bladkoriander.

Tortillachipjes met kaas en een uitgeknepen sinaasappel uit de oven (dat is dan je grote bak  :P).

Misschien is er nog iets te fabriceren met smeerkaas, rode pepertjes en room.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #149 Gepost op: 14 januari 2009, 16:30:55 »
Zelf niet geprobeerd, maar:
- Ovenschotel met tortilla's (in het Duits, misschien ook niet zo geschikt voor een feestje)
- Nachos

Basisidee is: afwisselend laagjes tortillachips, creme fraiche en pepertjes/uitjes/paprika/wat-dan-ook. Bestrooien met kaas en dan in de oven. Je kunt natuurlijk ook verschillende soorten kaas gebruiken (quattro stagioni  ;D).

Volgens mij moet je het dan snel opdienen, want het lijkt me dat de tortillachips snel slap worden?

Subtieler: neem (uiteraard) 'normale' tortillachips en verschillende kruiden: gemalen komijn, chilikruiden, kerriepoeder, korianderblad, oregano, paprikapoeder. Liefst met verschillende kleuren. Laagje chips, bestrooien met een of meer van de kruiden, laagje kaas, nieuw laagje chips, andere kruiden. Eindigen met lekker veel kaas. De oven in. Verder opleuken met b.v. vers korianderblad en schijfjes tomaat. Dat verzin ik overigens wel ter plekke.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #150 Gepost op: 14 januari 2009, 18:09:56 »
,,,,فلافل

Offline IneN

• 873
« Reactie #151 Gepost op: 14 januari 2009, 18:44:55 »
De vader van mijn vriend en zijn vriendin (van de vader dus) vragen mij elke keer als we daar komen om een boekje mee te brengen met vegetarische hapjes, en ik wil ze best van dienst zijn, want ze doen altijd zoveel moeite om alles lekker vegetarisch te maken (en dat lukt ze ook, wonderlijk goed zelfs) maar hun inspiratie is op en ik weet geen boekje.
Welke vegetarische hapjes-boeken zijn aan te raden ?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #152 Gepost op: 14 januari 2009, 19:37:52 »
De vader van mijn vriend en zijn vriendin (van de vader dus) vragen mij elke keer als we daar komen om een boekje mee te brengen met vegetarische hapjes, en ik wil ze best van dienst zijn, want ze doen altijd zoveel moeite om alles lekker vegetarisch te maken (en dat lukt ze ook, wonderlijk goed zelfs) maar hun inspiratie is op en ik weet geen boekje.
Veggie Chic - Rose Elliot
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1161872609&archive=&start_from=&ucat=1
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1174417825&archive=&start_from=&ucat=1

Offline IneN

• 873
« Reactie #153 Gepost op: 14 januari 2009, 20:02:34 »
Ziet er leuk uit!

Als iemand nog tips heeft...?

Kan ik gelijk een paar boeken tegelijk gaan vergelijken in de Standaard Boekhandel :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #154 Gepost op: 14 januari 2009, 20:47:21 »
Vingervlug vegetarisch was geloof ik ook een aanrader: http://www.bol.com/nl/p/boeken/vingervlug-vegetarisch/1001004001947814/index.html

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #155 Gepost op: 15 januari 2009, 17:31:30 »
Veggie Chic - Rose Elliot
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1161872609&archive=&start_from=&ucat=1
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1174417825&archive=&start_from=&ucat=1

Dit is de nieuwste variant van dat boek:
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_kookboeken.php?subaction=showfull&id=1213871660&archive=&start_from=&ucat=1&

Maar niet alleen maar hapjes hoor, in dat boek.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #156 Gepost op: 16 januari 2009, 22:18:05 »
Ziet er leuk uit!

Als iemand nog tips heeft...?

Kan ik gelijk een paar boeken tegelijk gaan vergelijken in de Standaard Boekhandel :)

In boekjes met mezzes staan vaak ook heeeel veel veggie dingen.
,,,,فلافل

Jippia

« Reactie #157 Gepost op: 28 januari 2009, 11:16:34 »
Misschien kun je ook eens bij de bieb een paar boeken lenen en dan wat recepten uitproberen? Als het boek je bevalt, kun je het alsnog kopen. Mits er nog aan te komen is, natuurlijk. Veel tapasboeken zijn op vleeseters gericht, maar boeken die zich richten op de andere landen rondom de Middellandse Zee kunnen veel bruikbare recepten opleveren. Of je vervangt het vlees door tempé, seitan of tofu.

mh*snowwhite

« Reactie #158 Gepost op: 29 januari 2009, 18:06:11 »
voor mij makkelijk en snel:

pittige paprika: 2 of 3 kleuren paprika grof snijden, in de pan doen met wat olie, spaans pepertje (kwart) klein snijden en er bij, een knoflookteentje in kleine stukjes en erbij, thijm en dan 15 minuutjes met de deksel erop laten sudderen.
voor erbij: geitenkaas'taart'je' uit de oven: plakje bladerdeeg met wat verkruimelde geitenkaas eroverheen en hup de oven in voor 20 min. Hierna lekker wat honing en pijnboompitjes dr overheen.

en verder vind ik couscous lekker makkelijk.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #159 Gepost op: 02 januari 2013, 12:04:49 »
Deze wortelhummus van Klary lijkt me echt lekker http://rabarberdromen.blogspot.nl/2013/01/oranje-kiemen.html
,,,,فلافل