Vegatopia Forum

Borrelhapjes, tapas, fingerfood, snacks, dips, etc

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #100 Gepost op: 10 maart 2005, 14:52:17 »
Ananas hiertussen is ook errug lekker!  :kwijl:

Ieh nee! Dan wordt het te hoog en te soppig.

Elsbeth

« Reactie #101 Gepost op: 10 maart 2005, 14:54:14 »
Ananas hiertussen is ook errug lekker!  :kwijl:
Ieh nee! Dan wordt het te hoog en te soppig.
Juist ja, lekker dus!  ;)

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #102 Gepost op: 10 maart 2005, 23:19:29 »
Zijn het dan nog quesadilla's?

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #103 Gepost op: 11 maart 2005, 12:23:03 »
Mmm, lekker zeg! Had ik laatst ook aan zitten denken (kwam door één of ander kookprogramma)maar ik denk dat het toch teveel tijd gaat kosten:
eerst bakken en dan eigenlijk weer verpesten door ze op te warmen in de magnetron.
Ik wil het liefst alles van te voren klaar hebben en het alleen nog maar op tafel hoeven te zetten.
Zoals ik het nu bedacht heb moet ik alleen de aardappeltjes (die in de koelkast staan te marineren in olijfolie, rozemarijn, knoflook en zout) en de broodsoorten afbakken.
Verder kan ik alle dips en smeersels al van te voren maken zodat ik zelf ook nog van m'n feestje kan genieten!
Maar, meer ideetjes zijn nog steeds meer dan welkom!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Elsbeth

« Reactie #104 Gepost op: 11 maart 2005, 13:22:03 »
Zijn het dan nog quesadilla's?
Zo met ananas ken ik ze juist alleen maar van Taco Mundo dus.. I guess so!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #105 Gepost op: 13 maart 2005, 14:00:53 »
Maar, meer ideetjes zijn nog steeds meer dan welkom!

gevulde cherrytomaatjes?

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #106 Gepost op: 13 maart 2005, 19:01:59 »
mét.........

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #107 Gepost op: 13 maart 2005, 19:42:00 »
Een hit bij mij op feestjes is nog altijd cherry tomaatje halveren en op prikkertje met er tussen minimozzarella en blaadje basilicum. Je kunt er evt. nog een pesto dip bij maken. Ze zijn hier altijd zo op en op menig feestje gekopieerd!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #108 Gepost op: 14 maart 2005, 09:17:18 »
graag! Kun je de tortilla wel ook gewoon koud/kamertemperatuur eten?
Jazeker! Ik vind lauw tot koud het lekkerst, warm is het volgens mij ook niet echt bedoeld hoor! Ik PM je later vandaag.
Wat PM? Alsof je het op dit forum niet over recepten mag hebben!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Elsbeth

« Reactie #109 Gepost op: 14 maart 2005, 14:51:45 »
graag! Kun je de tortilla wel ook gewoon koud/kamertemperatuur eten?
Jazeker! Ik vind lauw tot koud het lekkerst, warm is het volgens mij ook niet echt bedoeld hoor! Ik PM je later vandaag.
Wat PM? Alsof je het op dit forum niet over recepten mag hebben!
Ja maar dan moet je er bronvermelding enzo bijzetten en daar had ik geen zin in ;D Overigens kon ik recept ook niet vinden, dus je mist niks!  ;)

Offline Gabs

• 796
« Reactie #110 Gepost op: 14 maart 2005, 15:02:35 »
bladerdeeg hapjes gevuld met kaas en noten (bijv brie of geitenkaas met honing), vegagehakt of geroerbakte groentes. ze zijn vast koud ook wel te eten, maar je kunt ze natuurlijk ook nog even opwarmen in de oven...

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #111 Gepost op: 20 maart 2005, 22:35:25 »
voor de hollandse falafel zou je iets op basis van spliterwten kunnen doen
Ik heb al eens "capucijners!" geroepen.

Ik heb er nog liggen, ik moet het binnenkort dan eens proberen. Wat voor 'n kruiden zal ik er eens inmikken om het Hollandsch te maken?
Okee, het kan dus allebei. De balletjes van de spliterwten werden me wat rubberig. Capucijners ging echt fantastisch.

Weken, malen met een uitje, zout, peper, bloem, wat selderijblad. Balletjes draaien, in dun laagje olie rondom bruin bakken. Met mosterd serveren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #112 Gepost op: 21 maart 2005, 11:10:08 »
Ik heb mijn housewarming snacks herzien.

• zoute amandelen
  • patatas bravas
  • insalat Caprese
  • tortilla met geroosterde paprika
  • verschillende soorten brood (als turks brood, ciabatta en stokbrood)
  • alioli, tomatensaus, olijventapenade, pesto, kruidenboter
  • tortilla chips

Als drankjes ga ik Sangria maken en ik wil ook proberen ergen het recept voor desperados vandaan te sleuren. Zal wel gewoon bier met een scheutje tequilla zijn....

Oh ja, en de tiramisú en brownies blijven ook gewoon staan. Dat is zó lekker...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #113 Gepost op: 14 april 2005, 23:08:27 »
Vorige week heb ik hier http://www.olio-zutphen.nl/ pico's gehaald en Mojo Picon, saus van de Canarische Eilanden (komt daar ook eens iets goeds vandaan ;)). Absolute aanraders.

Pico's zijn een soort van korte soepstengeltjes die je kunt dippen in de Mojo Picon (ik heb de rojo, je hebt ook nog een andere kleur). Dit is een superlekkere saus. Pittig, maar absoluut niet te, met een hele zachte ondertoon.

Beiden worden geimporteerd door www.enrico.nl .

De saus is ook lekker bij andere dingen. Mij beviel het niet zo bij de pompoen, maar wel bij de linzen en de blauwe tortillachips.

« Laatst bewerkt op: 14 april 2005, 23:09:49 door Hizikigrrrl »

Offline Anya

• 737
« Reactie #114 Gepost op: 23 juni 2005, 20:02:38 »
Ik zou normaal voor iemand koken vanavond (had ooit beloofd een ovenschotel te maken), maar met deze hitte kom ik nog niet in de buurt van een fornuis, dus hebben we tijdens de namiddag afgesproken en heb ik wat makkelijke hapjes gemaakt:

Groene olijven (gisterenavond in een potje met zonnebloemolie, look, kruiden en reepjes paprika gedaan en zo bewaard 's nachts)

Witloofschuitjes met kruidenkaas

Mini pruimtomaatjes (bovenaan een sneetje gemaakt en daar kruidenkaas tussengepropt)

Stokbrood met geitenkaas en olijvenringetjes

Slarolletjes (Een laagje slabladeren, daarop plakjes lichte geitenkaas, nog een laagje sla, kruidenkaas op uitsmeren, wat verse bieslook en versgemalen peper erover, oprollen, vastprikken en in kleinere rolletjes snijden)

Nog wat ingemaakte reuzenkappers en groene pepers erbij en ijskoude Corona met limoen gedronken. Niet echt een hoogstandje, maar een hele lekkere tip voor de wat luiere koks zoals ik ;)

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #115 Gepost op: 14 maart 2006, 22:41:01 »
Mijn vriend houdt zaterdag een vat omdat hij recent mede-eigenaar is geworden van een café. Hij wil ook hapjes aanbieden en vroeg me om te helpen. Hij dacht eerder aan kaas, olijven etc maar ik wil wel iets specialer doen. Hapjes gevuld met feta bvb. Gebruik je daar best filodeeg of bladerdeeg voor? En was er niet ook zoiets als brickdeeg? Wat is het verschil?
Nog makkelijke lekkere vullingen? Voorwaarde is wel dat het koud lekker moet zijn, dus spinazie leek me minder geschikt.
Heb ook wel zin om sushirolletjes te maken, maar denk dat hij dan met vis wil ipv de veggie variant...

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #116 Gepost op: 14 maart 2006, 22:42:57 »
Heb ook wel zin om sushirolletjes te maken, maar denk dat hij dan met vis wil ipv de veggie variant...
Met komkommer en wasabi is anders ook vrij krachtig.

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #117 Gepost op: 14 maart 2006, 23:05:17 »
Ja ik vind vega sushi echt wel lekker, al eens gegeten op een workshop op een vegetarische dag van EVA. Denk alleen dat hij zich meer wil richten op 'Jan met de pet' en als er dan sushirolletjes komen zijn het gewone, helaas.
Ik wil dus voor een lekker vegetarisch hapje zorgen naast de gewone kaas/olijven/chips toestanden. Komkommer/paprika/wortel met dipsaus vond hij ook maar niets, terwijl dat op mijn feestje meer succes had dan de chips!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #118 Gepost op: 15 maart 2006, 19:53:43 »
Mijn vriend houdt zaterdag een vat omdat hij recent mede-eigenaar is geworden van een café. Hij wil ook hapjes aanbieden en vroeg me om te helpen. Hij dacht eerder aan kaas, olijven etc maar ik wil wel iets specialer doen. Hapjes gevuld met feta bvb. Gebruik je daar best filodeeg of bladerdeeg voor? En was er niet ook zoiets als brickdeeg? Wat is het verschil?

Ik heb gister kleine bladerdeeghapjes gemaakt (1 plakje bladerdeeg in 4en) met feta, tuinkers en rode ui.

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #119 Gepost op: 19 maart 2006, 20:11:46 »
Ik heb toch maar groentensushirolletjes gemaakt. Met komkommer, paprika, wortel en gember. En een soja-wasabi sausje natuurlijk. De reacties waren over het algemeen heel goed.
Hadden naast kaas/nootjes/chips/olijven ook nog op mijn initiatief zo'n rolletjes wijnbladeren met rijstvulling gekocht, maar da's wel lekkerder als je het zelf maakt denk ik.