Vegatopia Forum

Dim sum

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
Dim sum
« Gepost op: 03 januari 2005, 11:53:12 »
ik zou graag vegetarische dim sums willen maken, maar kan er helaas geen recepten van vinden. heeft iemand lekkere recepten voor mij?
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2005, 12:37:29 door Sande® »

Offline Apraxia

• 992
Re:Dim sum
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2005, 14:47:30 »
Ow daar ben ik ook wel benieuwd naar  :)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Gabs

• 796
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2005, 14:59:57 »
ik heb er tot nu toe een gevonden...

Vulling:
30 gram gedroogde shii-take paddestoelen
3 tenen knoflook
80 gram bosuitjes
150 gram wortels
100 gram prei
200 gram verse waterkastanjes (of 100 gram uit blik)
3 eetlepels plantaardige olie
100 gram taugé
zout
versgemalen peper
3 eetlepels vegetarische oestersaus (geen idee wat dit is...)
4 eetlepels lichte sojasaus
350 gram tofu
1 ei

Pindasaus:
1 rode chilipeper
100 gram geroosterde pinda's
10 gram verse gemberwortel of 0,25 theelepel gemberpoeder
2 eetlepels plantaardige olie
0,25 liter kokosmelk
sap van 0,5 limoen
4 eetlepels lichte sojasaus
0,5 theelepel palmsuiker of bruine basterdsuiker
zout
versgemalen zwarte peper

Bovendien:
12 loempia-deegvelletjes (25 x 25 cm)
1 eiwit
frituurolie

Bereiding:
Laat de gedroogde paddestoelen 20 minuten weken in heet water. Haal ze uit het weekwater, druk er zoveel mogelijk vocht uit en verwijder de harde stelen. Snijd de hoeden in reepjes. Pel de knoflook en hak hem fijn. Was de bosuitjes en snijd ze in dunne ringetjes. Schrap de wortels, was de prei en snijd beide in fijne julienne. Kijk de waterkastanjes na. Gooi gelige, zachte exemplaren weg. Was de waterkastanjes zorgvuldig, schil ze als kleine appeltjes met een scherp keukenmesje en verwijder de steelaanzet. Snijd ze klein. Verhit de olie in een wok en bak hierin de knoflook en bosuitjes kort. Bak de wortels en prei 1 minuut mee. Voeg de waterkastanjes toe en roerbak alles 2 minuten. Voeg de tauge toe en breng het groentemengsel op smaak met zout, peper en de sauzen. Doe het mengsel over in een kom en laat het afkoelen. Snijd intussen de tofu in zeer kleine blokjes. Schep de tofu en het losgeroerde ei door het groentemengsel en strooi er zout en peper naar smaak bij. Bereid de pindasaus. Halveer de chilipeper, verwijder het zaad en snijd hem in dunne flinters. Wrijf de pinda's fijn in een vijzel. Schil de gember en rasp hem fijn. Verhit de olie in een pan en roerbak de pinda's en gember hierin 2 minuten boven een matig vuur. Voeg kokosmelk, limoensap, sojasaus, palmsuiker en chilipeper toe. Laat de saus boven een laag vuur circa 5 minuten trekken. Breng hem verder op smaak met zout en peper.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2005, 15:00:35 door Gaby »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2005, 15:00:09 »
ja je kan die wontonvellen eigenlijk met heel veel dingen vullen. Wortel, prei, tauge, paddestoel, tofu...
,,,,فلافل

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2005, 20:59:49 »
ik heb gister een nieuw kookboekje gekocht bij de wereldwinkel, wok- vegetarisch en licht heet t en daar staan heel erg veel recepten in met wontonvellen
onder meer wonton gevuld met spinazie en schapenkaas en wonton gevuld met mais en pinda's
maar ik kan je dus nog niet vertellen of dat lekker is
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Gabs

• 796
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2005, 13:33:08 »
jullie hebben het allemaal over wonton vellen, is dat wat anders dan filodeeg?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2005, 16:44:33 »

http://www.foodsubs.com/Wrappers.html (onderste)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2005, 17:44:30 »
Dim sum schijnen dit jaar de nieuwe tapas te zijn. Wat eigenlijk betekent dat deze draad eigenlijk alvast al met de stijlpolitie gemerged kan worden ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2005, 14:31:31 »

ja en het gedraagt zich echt anders...
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2005, 14:32:31 »
Dim sum schijnen dit jaar de nieuwe tapas te zijn. Wat eigenlijk betekent dat deze draad eigenlijk alvast al met de stijlpolitie gemerged kan worden ;)

Inderdaad ja. Stond toch ook in allerhande. Dim sum was anderhalf jaar geleden hip, en dit jaar schijnt t inderdaad ook, net zoals de tapas 2 jaar geleden, in 'de provincie' gemeengoed te worden ja.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2005, 14:33:21 door Selly »
,,,,فلافل

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2005, 17:13:27 »

in 'de provincie' gemeengoed te worden ja.
wat is dit nu weer voor merkwaardige opmerking. Het Noorden heeft de meeste restaurants die vriendelijk zijn voor vegetariërs en de grootste supermarkt voor biologisch staat in Assen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2005, 17:55:04 »

in 'de provincie' gemeengoed te worden ja.
wat is dit nu weer voor merkwaardige opmerking. Het Noorden heeft de meeste restaurants die vriendelijk zijn voor vegetariërs en de grootste supermarkt voor biologisch staat in Assen.

:O Okee: " beneden de rivieren wordt dimsum het in 2005 helemaal."
Zo beter  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2005, 17:55:50 door Selly »
,,,,فلافل

Offline willem

• 2.430
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2005, 20:16:45 »
Daar moet iemand van beneden de rivieren maar op reageren, hoewel ik mij kan voorstellen dat dit daar ook niet zo vriendelijk overkomt.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2005, 20:43:56 »
Dim sum was anderhalf jaar geleden hip, en dit jaar schijnt t inderdaad ook, net zoals de tapas 2 jaar geleden, in 'de provincie' gemeengoed te worden ja.

In die grootstedelijke krant op handig tabloid-formaat, voorspelde de grootstedelijke trendgoeroe Ivo W. overigens ook de terugkeer van dim sum. En aangenomen mag worden dat een grootstedelijke krant op handig tabloid-formaat die voorspellingen doet voor het gbied waarin deze grootstedelijke krant op handig tabloid-formaat verschijnt.  :)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2005, 20:44:17 door J@n »

Offline willem

• 2.430
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2005, 21:04:13 »
Ja, maar de toon hè: de provincie :(

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #15 Gepost op: 08 januari 2005, 18:12:24 »
hey ik had er een knipoogje bijgezet  :) Je eet toch gewoon wat je lekker vindt  :D
,,,,فلافل

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2005, 11:28:39 »
Daar moet iemand van beneden de rivieren maar op reageren, hoewel ik mij kan voorstellen dat dit daar ook niet zo vriendelijk overkomt.

Ach, ik heb tenminste een betaalbaar groot huis met grote tuin, dat heeft ook wel wat. ;)

Maar wat het topic betreft, onze stoomkoker draait alweer zo'n 4 jaar op volle toeren, dim-sumsgewijs, dus ik vind gewoon dat wij ditmaal de trendsetter zijn geweest.  :ekflag:

En weer offtopic: ik baal er natuurlijk wel van dat we hier geen Maoz hebben, en dat we voor Indiaas eten naar Breda of Eindhoven moeten.  Een stad van 100k+ inwoners, en dan geen Indiaas restaurant! Dat kàn toch niet!?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2005, 11:34:48 »
zelf ééntje beginnen? Of zelf indiaas koken.... is wel veel werk, maar ik kook dan meestal voor 3x tegelijk (wat we vervolgens bij alllemaal in 1x opeten  ;D) en dan vries ik wat in.