Vegatopia Forum

Vegetarische variaties

Katleen

Vegetarische variaties
« Gepost op: 19 december 2004, 18:14:51 »
Mensen die een volledig menu samenstellen, zoals nu met de feestperiode, zoeken vaak naar een thema, bijvoorbeeld via het land vanwaar de gerechten komen of de stijl van de gerechten. Met dit boek kan je variëren volgens de kleur van de gerechten : rood (tomaat, radijs, paprika), geel-oranje (maïs, pompoen, wortel, paprika, kaas), bruin (linzen, paddestoelen, noten), wit (pastinaak, witloof, selder, prei, ricotta), groen (spruitjes, broccoli, spinazie), roze-paars (aubergine, bieten, rode kool, rabarber). Voor brood en beleg werd een apart hoofdstukje gemaakt, waar kleur geen rol speelt. Het laatste hoofdstuk biedt suggesties voor menu’s waarin kleuren een belangrijke rol spelen : een rood-wit-groen Italiaans menu, een oranje menu (voor koninginnedag) en een rood valentijnsmenu. De meeste recepten zijn behoorlijk eenvoudig en gemaakt met doordeweekse ingrediënten. De productinformatie en (eenvoudige) kooktips zijn best interessant.

Dit boek werd geschreven voor mensen die omwille van de problemen in de vleesindustrie af en toe geen vlees meer eten. Vlees wordt dus niet afgeraden in dit boek en andere  redenen om vegetarisch te eten, zoals redenen die meer met ethiek en dergelijke te maken hebben, worden zelfs helemaal niet vermeld. In de inleiding raadt de auteur trouwens aan om een keer of twee per week vis te eten. Ondanks dat er ‘vegetarisch’ in de titel van dit boek staat, worden er toch een paar gerechten met vis voorgesteld. Af en toe staat er  gelatine tussen de ingrediënten, maar hier wordt dan wel altijd de vegetarische vervanger agar-agar vermeld. In een groot deel van de gerechten wordt zuivel gebruikt, wat het minder interessant maakt voor veganisten.

Een minpunt dat met de lay-out te  maken heeft, is dat men geen andere kwaliteit van papier en scherpe foto’s heeft gekozen: de kleuren van de gerechten komen in dit boek helemaal niet tot hun recht, terwijl het daar nu net om draait.

Vegetarische variaties – Koken op kleur
Sonja van de Rhoer
The House of Books
ISBN 90-443-0798-3
192 p., met kleurenfoto’s
25 euro

Jippia

Re:Vegetarische variaties
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2005, 11:17:20 »
Ik vond niet alle recepten even makkelijk. Wel vond ik het boek origineel van opzet.  :)

Jippia

merlijntje

Re:Vegetarische variaties
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2005, 20:27:36 »
 :-*Heeft er al iemand ervaring met verse bambuscheuten ?
Een bepaalde soort, die veel voorkomt op Hokkaido, bambugras, laag groeiend vind men ook hier.
De verse scheutjes zijn echt de moeite waard, maar ik vroeg me af of er iemand uit het forum een culinair festijntipje heeft ?
De scheuten zouden immuunversterkende eigenschappen bezitten en de japanse eilandbewoners eten er tonnen van. :o