Vegatopia Forum

(Nep-)vegetariers

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gummibeertje

(Nep-)vegetariers
« Gepost op: 05 januari 2005, 22:53:15 »
Ik geloof niet dat Jort en Georgina ooit beweerd hebben dat ze strenge vegetariėrs zijn. Het lijkt me nutteloos en onjuist om ze hier af te zeiken omdat ze niet zo strikt met hun eetgewoonten omgaan als sommige mensen hier.

Persoonlijk vind ik het gebruik van 'strenge vegetarier' nogal vreemd.
Je bent het of niet, zo zie ik het tenminste. Maar desondanks was
het niet mijn bedoeling ze af te kraken. Mijn reactie was niet
zozeer bedoeld om iets te zeggen over de keuzes die ze maakten,
maar een reactie op het berichtje van iemand anders die ze
als vegetarier vermelde. Al vind ik het op z'n minst vreemd te noemen
dat je in eigen land zegt uit principe te handelen met iets en dat
diezelfde principes in het buitenland dan ineens niet gelden, omdat
ze lastig uitvoerbaar zijn... Maar ze doen wel goed werk denk ik
wat promotie van het vegetarisme betreft!
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2005, 19:01:42 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2005, 22:57:57 »
Persoonlijk vind ik het gebruik van 'strenge vegetarier' nogal vreemd.
Je bent het of niet, zo zie ik het tenminste.

Wanneer ben je het dan niet volgens jou?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2005, 03:32:10 »
Persoonlijk vind ik het gebruik van 'strenge vegetarier' nogal vreemd.
Je bent het of niet, zo zie ik het tenminste.

Wanneer ben je het dan niet volgens jou?

Dat lijkt me logisch... als je jezelf een vegetarier noemt, maar je neemt bewust iets waar vlees in zit of ander ingredient waarvoor een dier gedood is, dan ben je gewoon geen vegetarier. Als je flexible eetgewoonte hebt, dan ben je toch flexitarier?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2005, 08:48:10 »
Dus er zitten maar heel weinig vegetariers op dit forum. En hoe zit het dan met veganisten? Dat zijn ook allemaal neppers?

blij visje

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2005, 10:26:18 »
Dus er zitten maar heel weinig vegetariers op dit forum. En hoe zit het dan met veganisten? Dat zijn ook allemaal neppers?

Hoezo? zijn alle vegetariers op dit forum zo flexibel in hun eetgewoontes en dus hun principes?
en ik kan niet voor anderen spreken, maar als veganist ben ik niet bepaald flexibel... ok, in het begin heb ik weleens vergissingen gemaakt (zoals met e-nrs, of produkten waar je het simpelweg niet in verwacht zoals kaarsen), maar je leert heeeel snel, dus eh...

geen nepper dus? wel heel lastig, mn voor anderen als ik eens gezellig aanschuif bij de maaltijd....

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2005, 10:32:55 »
Hoezo? zijn alle vegetariers op dit forum zo flexibel in hun eetgewoontes en dus hun principes?

De vegetariers op dit forum hebben een ding gemeen: ze eten geen vlees. Voor de rest heeft ieder zijn/haar eigen grenzen wat betreft kaas, snoep etc.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2005, 10:48:38 »
Hoezo? zijn alle vegetariers op dit forum zo flexibel in hun eetgewoontes en dus hun principes?

De vegetariers op dit forum hebben een ding gemeen: ze eten geen vlees. Voor de rest heeft ieder zijn/haar eigen grenzen wat betreft kaas, snoep etc.

Vergeet vis niet! Ook een lekker twistpunt.
Eet gezond & eet taartjes

Fabian

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2005, 10:52:36 »
En er zijn hier ook verschillende flexanisten, like moi.

Ik ga niet gillen of flauwvallen als ergens een keer ei of kaas in zit.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2005, 11:07:44 »
Vergeet vis niet! Ook een lekker twistpunt.

Nou, het is wel diverse keren gepost dat een gerecht met vis posten op dit forum niet op prijs gesteld wordt.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2005, 11:08:44 »
Vergeet vis niet! Ook een lekker twistpunt.

Nou, het is wel diverse keren gepost dat een gerecht met vis posten op dit forum niet op prijs gesteld wordt.

Maar ondertussen zijn er dus mensen die zich vegetariėr noemen en dus een gerecht met vis posten! Twistpunt, mijns inziens.
Eet gezond & eet taartjes

Kiwi

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2005, 11:09:06 »
In mijn beleving is vis ook een minder twistpunt dan bijvoorbeeld niet-vegetarisch gestremde kaas. Over vis zijn de meeste forummers het wel eens; dat eet een vegetariėr niet!

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2005, 11:09:55 »
In mijn beleving is vis ook een minder twistpunt dan bijvoorbeeld niet-vegetarisch gestremde kaas. Over vis zijn de meeste forummers het wel eens; dat eet een vegetariėr niet!

Er bestaat anders wel een hele draad over!
Eet gezond & eet taartjes

Kiwi

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2005, 11:10:33 »
Maar ondertussen zijn er dus mensen die zich vegetariėr noemen en dus een gerecht met vis posten! Twistpunt, mijns inziens.

Nee hoor, die noemen zich ten onrechte vegetariėr:
Citaat
vege“tariėr ve·ge·ta·ri·er
de vegetariėr (mannelijk); de vegetariėrs

1   iemand die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voedt of die zich alleen onthoudt van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2005, 11:14:02 »
Maar ondertussen zijn er dus mensen die zich vegetariėr noemen en dus een gerecht met vis posten! Twistpunt, mijns inziens.

Nee hoor, die noemen zich ten onrechte vegetariėr:
Citaat
vege“tariėr ve·ge·ta·ri·er
de vegetariėr (mannelijk); de vegetariėrs

1   iemand die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voedt of die zich alleen onthoudt van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen

Weet ik! Maar er zijn veel mensen die zich vegetariėr noemen, terwijl ze wel vis eten en daardoor denken veel niet-vegetariėrs dat de meeste vegetariėrs wel vis eten (nooit op een feestje de vraag gehad: maar eet je wel vis?). De vraag hier is dus: wanneer kan je jezelf 'met recht' vegetariėr noemen?
De definitie van vegetariėr die jij geeft sluit gelatine of stremsel immers ook uit,maar wordt door veel vegetariėrs wel genuttigd (en is dus ook een twistpunt.... of juist niet!?)
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2005, 11:17:20 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2005, 11:52:56 »
Dus er zitten maar heel weinig vegetariers op dit forum. En hoe zit het dan met veganisten? Dat zijn ook allemaal neppers?
Hmm? Volgens mij zijn is er geen vegetarier op dit forum die in het buitenland vlees eet, hapjes waar vlees in kan zitten eet, en zijn er zelfs maar 1 of 2 die wel eens vis eten. Waar baseer jij je op Poek?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #15 Gepost op: 06 januari 2005, 11:56:42 »
Hmm? Volgens mij zijn is er geen vegetarier op dit forum die in het buitenland vlees eet, hapjes waar vlees in kan zitten eet, en zijn er zelfs maar 1 of 2 die wel eens vis eten. Waar baseer jij je op Poek?

Het was niet zozeer mijn mening, als wel een reactie op een uitspraak van Dr@gonfly, die zoals je weet wat extremere meningen heeft over dit soort kwesties:

Citaat
maar je neemt bewust iets waar vlees in zit of ander ingredient waarvoor een dier gedood is, dan ben je gewoon geen vegetarier

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #16 Gepost op: 06 januari 2005, 12:37:33 »
Hmm? Volgens mij zijn is er geen vegetarier op dit forum die in het buitenland vlees eet, hapjes waar vlees in kan zitten eet, en zijn er zelfs maar 1 of 2 die wel eens vis eten. Waar baseer jij je op Poek?

De mensen die hier posten zijn niet allemaal vegetariėr en noemen zich ook niet zo. Neem je de mensen die meelezen erbij, dan is hooguit de helft technisch gesproken vegetariėr/veganist en de andere helft eet (af en toe) wel eens vis en in mindere mate vlees.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #17 Gepost op: 06 januari 2005, 12:40:57 »
Vergeet vis niet! Ook een lekker twistpunt.

Nou, het is wel diverse keren gepost dat een gerecht met vis posten op dit forum niet op prijs gesteld wordt.


Maar dat zijn wel twee heel verschillende dingen. Dit is een website over vegetarisch eten, daar horen visrecepten niet thuis. Of je al dan niet af en toe eens vis zou kunnen/mogen/moeten eten is een discussie die hier prima gevoerd kan worden.

Er is ook niks op tegen als mensen die hier komen vis of vlees eten. Moeten ze helemaal zelf weten. Van harte welkom. Om de verwarring niet al te groot te maken, vind ik het wel handig als ze zich dan niet vegetariėr noemen.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #18 Gepost op: 06 januari 2005, 12:45:22 »
Er is ook niks op tegen als mensen die hier komen vis of vlees eten.

J@n, jij nepveggie!  ;)

Maar je bedoelt vermoedelijk "Er is niks op tegen als mensen die vis of vlees eten hier komen."

Fabian

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #19 Gepost op: 06 januari 2005, 12:52:08 »
muggenzifter