Vegatopia Forum

Reden om geen vlees te eten...

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Le

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #20 Gepost op: 07 januari 2005, 16:03:04 »
Dat heb ik ook Vreselijk is dat...
Eergisteren hoorde ik op het nieuws dat er een vrachtwagen met kippen was omgevallen op de snelweg... dan zie ik dat al helemaal voor me, en ik vind het verschrikkelijk voor die arme beestjes! :(

En dan zeggen ze 'Een heleboel kippen zijn overleden, de rest zit versuft op de weg, maar er zal snel een eind aan hun lijden worden gemaakt...'??? Sorry...???
Ik geloof er sowieso niets van... die beestjes worden gewoon in een nieuwe wagen gegooid en afgevoerd... halfdood... bah!!

Een gevoel van onmacht... het is bijna niet te beschrijven...

Tamara

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #21 Gepost op: 07 januari 2005, 16:13:20 »
Ja, ze gaan desnoods helemaal kreupel naar de slachterij.
Ik kwam vroeger wel eens in de Jeugdsoos bij ons in het dorp, en ik vond de Baas(of hoe je het ook maar noemen wil) :P erg aardig, totdat hij eens een heerlijk verhaaltje vertelde aan de bar.

Hij werkte bij de kippenslachterij :P
En vond het blijkbaar grappig om eens iets leuks te gaan vertellen.
Hij vertelde dat een collega over de kippen heen piste :angry4: en lachen dat ie deed.
Sindsdien mag ik die L#L nooit weer, wat een Z*K!


Maar goed, nog even over dat machteloosheidsgevoel, dat voelt erg beroerd, dat klopt.
Ik heb dan vaak een soort van schuldgevoel tegenover dat dier.
 Ik denk welk eens dat het dier dan denkt:
Jij hebt het gezien, waarom deed je niks?
Maar goed, dat gaat dan gewoon te ver, want ik ben 9 jaar vegetariër(bijna Veganist, ja die zijn er ook nog) en ik heb al eens meegedaan aan vrijwilligerswerk, dus ik ben daar niet schuldig aan, maar toch voelt het zo :'(
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2005, 16:14:31 door Magic Aura »

Le

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #22 Gepost op: 07 januari 2005, 16:20:30 »
Wat grappig... ik ben 9 jaar geleden gestopt met vlees eten, omdat ik op vakantie in Spanje elke dag meerdere veewagens zag rijden... waar de kopjes van de kippen uitstaken, omdat er geen ruimte meer was... walgelijk!

Ik vind die collega van jouw vroegere baas overigens iemand zonder beschaving, een a-sociaal iemand... als je zoiets in je kop haalt, dan zit er iets goed fout.
Ik kan me voorstellen dat bij zo iemand de grens laag ligt om dat ook eens bij een zwerver te doen, die op een bankje ligt te slapen ofzo...  zoiets is geen woorden waard wat mij betreft! (en toch over praten, haha)  ;)

Ik heb een klein tijdje als vrijwilliger in een dierenasiel gewerkt, maar ben daarmee gestopt vanwege tijdsgebrek...
Ik vind dat egoïstisch van mezelf, dus ik wil er weer mee beginnen.
Ik zou bijvoorbeeld wel voorlichting op scholen willen geven over de bio-industrie of anti-vivisectie...

Tamara

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #23 Gepost op: 07 januari 2005, 16:31:42 »

Citaat
Wat grappig... ik ben 9 jaar geleden gestopt met vlees eten
,


Allebei 9 jaar gelden, toevallig :DMischien zelfs wel op het zelfde tijdstip(maar die weet ik niet meer) :D

Citaat
omdat ik op vakantie in Spanje elke dag meerdere veewagens zag rijden... waar de kopjes van de kippen uitstaken, omdat er geen ruimte meer was... walgelijk!

Ja, veewagens zitten vaak overvol, daar zouden ze echt wat aan moeten doen, ze zouden in het vervolg maar 0 dieren in een Veewagen moeten stoppen op transport naar het buitenland, maar goed van je dat je Vegetariër bent geworden, zeker na het zien van zulke dingen.
Er zijn genoeg mensen op de wereld die dat ook zien, maar het deerd ze niet, schunnig.

.
Citaat
Ik kan me voorstellen dat bij zo iemand de grens laag ligt om dat ook eens bij een zwerver te doen, die op een bankje ligt te slapen ofzo...  


Ik hoop dat ze dan een kwaaie zwerver treffen ;D

Citaat
Ik heb een klein tijdje als vrijwilliger in een dierenasiel gewerkt, maar ben daarmee gestopt vanwege tijdsgebrek...
Ik vind dat egoïstisch van mezelf,


Ho, Ho, als je geen tijd hebt, heb je geen tijd, daar kun je nixs aan doen, maar ik heb begrepen dat je weer wilt beginnen, doen! zou ik zeggen, leuk :thumbsup:

Citaat
Ik zou bijvoorbeeld wel voorlichting op scholen willen geven over de bio-industrie of anti-vivisectie...

Dat zou je kunnen doen, of aan handtekeningen acties meedoen, of posters op hangen in scholen. ;)

Le

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #24 Gepost op: 07 januari 2005, 16:41:53 »
Ik weet dat ik ergens in juli ben gestopt met vlees eten, zou wel toevallig zijn, haha.

Ik zei 'wegens tijdgebrek', maar eigenlijk heeft ieder mens tijd over... al is het maar een paar uurtjes, op de zaterdag bijvoorbeeld... daar voel ik me dan een beetje schuldig over.
Aan de andere kant is het ook wel fijn om wat tijd voor jezelf te hebben, aangezien ik ook de hele week werk.

Ach, weet je... uiteindelijk moet je gewoon een goede balans vinden... een manier van leven die je zelf prettig vindt en die je voor jezelf kan verantwoorden... Ja toch?

Het is alleen af en toe wel prettig om het er met andere mensen over te hebben!  :)

Monie

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #25 Gepost op: 07 januari 2005, 18:50:54 »
Mocht je werkelijk voorlichting willen gaan geven op scholen Le (wat misschien wat lastig is als je de hele week werkt) dan kun je contact opnemen met Wakker Dier, zij hebben lespakketten (ik heb zelf ook voorlichting gegeven op scholen).

Ook ik vind het heel moeilijk om die veewagens te zien. Ik zet het toch maar zoveel mogelijk van me af, doe hetgeen ik kan doen voor de dieren in de bio-industrie met de gedachte dat alle beetjes helpen. Maar vrolijk word je niet van die wagens.  :(
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2005, 18:55:23 door Monie »

Le

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2005, 17:15:33 »
Dat lijkt me inderdaad leuk, Moni! :)
Misschien wel wat lastig inderdaad, omdat ik een full time baan heb, maar ik moet maar eens goed bedenken wat ik nou eigenlijk wil.

Bedankt! :)

Regread

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2005, 19:45:08 »
Hallo,
Ik ben een meisje van 14 en ik ben sinds een dik half jaar gestopt met vlees eten omdat ik het niet eerlijk vinden dat we de levens van dieren ontnemen om er 2 min van te genieten. Waarom mogen die beesten geen mooi leven hebben? Mijn familie en vrienden vinden vegetarisch eten echter zinloos. Dan vragen ze ook wel eens waarom ik dan wel vis wil eten en geen vlees, maar daar weet ik dan meestal niet echt iets op te zeggen. Als iemand mij iets vraagt over dat ik een vegetariër ben, kan ik me meestal niet argumenteren. Ik vroeg me af wat anderen dan meestal zeggen om het te argumenten en waarom anderen ook geen vlees eten maar wel vis. Wie mij wat raad kan geven, mail me op jazzvegetarier3@hotmail.com
Vele groetjes en alvast bedankt
Nele

Aiko

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #28 Gepost op: 20 januari 2005, 19:58:04 »
Hallo,
Ik ben een meisje van 14 en ik ben sinds een dik half jaar gestopt met vlees eten omdat ik het niet eerlijk vinden dat we de levens van dieren ontnemen om er 2 min van te genieten. Waarom mogen die beesten geen mooi leven hebben?

Dat lijkt mij een prachtig argument hoor. Ik zou het alleen wat anders verwoorden.

Niet vegetarisch eten betekent natuurlijk niet direct dat dieren geen mooi leven hebben, slechts dat ze voor vleesconsumptie voortijdig moeten sterven. Je kunt gewoon zeggen dat je het niet nodig vindt om dieren te eten (en daarvoor dood te maken) en dat er genoeg plantaardige alternatieven voorhanden zijn om jezelf goed te voeden.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2005, 20:31:49 »
en waarom anderen ook geen vlees eten maar wel vis.

Nou, kijk, vissen zijn ook dieren. Vissen worden ook in een soort bioindustrie gekweekt. Als je vanwege de dieren geen vlees eet, is het dus raar om wel vis te eten. En als je dat doet, kun je je beter niet vegetarier noemen, want dat werkt verwarring waar echte vegetariers last van hebben (die krijgen wel eens vis voorgeschoteld door onwetende vleeseters).

Oeps, dat was niet waar je naar vroeg he? Nouja, het is harstikke goed dat je met vlees eten gestopt bent. En ik kan me voorstellen dat vis blijven eten de overgang wat minder radicaal maakt (en misschien ook makkelijker voor je familie). Maar andere redenen kan ik eigenlijk niet bedenken.

ericishier

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #30 Gepost op: 04 februari 2005, 18:57:17 »


In sommige opzichten is vis eten zelfs erger dan vlees eten.
Bijvoorbeeld:

Bijvangst, zo'n 14% is bijvangst, dan veelal sterft, nutteloos

Groot deel van de vissoorten is in gevaar van extinctie, door de menselijke visvangst

Door vis te eten, zorg je indirect ervoor dat men zeehondjes doodknuppelt.  Of doodschiet

Vissen sterven door te stikken, absoluut inhumaan.

Grote delen van zeeen worden omgeploegd voor de zee -> vernietiging biotopen

Garnalen teelt in braziele ed waar ze complete kusten voor veranderen

etc
etc

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #31 Gepost op: 04 februari 2005, 20:28:05 »
Door vis te eten, zorg je indirect ervoor dat men zeehondjes doodknuppelt.  Of doodschiet

Ik had juist begrepen dat de vissers in Canada zeehondjes doodknuppelden omdat ze te weinig verdienden met vissen. Vertel eens wat meer?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #32 Gepost op: 04 februari 2005, 20:34:37 »
Ze verdienden niks met vissen doordat het aantal vis gedaald was in de regio (door overvangst). Ze gaven de zeehonden de schuld, zodat ze een reden hadden om extra geld te verdienen aan zeehonden doodknuppelen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #33 Gepost op: 04 februari 2005, 20:41:50 »
Ok. Maar als we nou allemaal ophouden met vis eten, wat gaan die lui dan doen?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #34 Gepost op: 04 februari 2005, 20:45:06 »
Ok. Maar als we nou allemaal ophouden met vis eten, wat gaan die lui dan doen?

Waarschijnlijk nog wel zeehondjes knuppelen en de bont enzo doorverkopen. Maar ze zijn doen het tenminste dan beide niet meer en kunnen we ons focussen op de bont. En als niemand dat meer wilt, dan kunnen ze beter iets anders gaan zoeken.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #35 Gepost op: 04 februari 2005, 22:17:52 »
Toen ik nog diermanagement studeerde werd ons geleerd dat zeehondjes werden doodgeknuppeld, omdat het er teveel waren en dat de meest effectieve wijze was kennelijk.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #36 Gepost op: 04 februari 2005, 22:24:53 »
Toen ik nog diermanagement studeerde werd ons geleerd dat zeehondjes werden doodgeknuppeld, omdat het er teveel waren en dat de meest effectieve wijze was kennelijk.

Tsja... de leugens ook in het onderwijs...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #37 Gepost op: 04 februari 2005, 22:33:43 »
Ok, hoe zou jij dan de overtollige zeehondjes omleggen? Ervan uitgaande dat er niet genoeg vis is en ze anders praktisch allemaal zullen verhongeren.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #38 Gepost op: 04 februari 2005, 22:40:22 »
Ok, hoe zou jij dan de overtollige zeehondjes omleggen? Ervan uitgaande dat er niet genoeg vis is en ze anders praktisch allemaal zullen verhongeren.

Natuur regelt dat zelf. Is er minder vis dan sterven er meer zeehonden. Is er weinig zeehonden dan komt er weer meer vis. Ook als er meer zeehonden zijn betekent dat ook meer voedsel voor orca's, ijsberen e.d.
Maar omdat de mens nu veel weggevist heeft in canada zijn er in een klap te weinig vis gekomen om zowel de mens en de zeehond te voorzien. De zeehond is de concurrent voor de vissers. En omdat ze minder kunnen vissen in periodes waar de vis bijna weg is moeten ze de zeehonden bejagen om toch in deze periodes geld te verdienen. De ene visser gaat voor het bont zeehonden doden en de andere voor de zeehondengeslachtsorganen.

Over de jachtmethode. Volgens de canadese regering mag dat niet met de knuppels/haken. Maar volgens de beelden van IFAW gebeurd dat nog steeds. Een schot tussen de ogen zou effectiever zijn en minder lijdend. Echter schijnt daardoor de bont aangetast te worden, waardoor een knuppel erop beter is om de bont goed te behouden. En een zeehond die nog leeft maakt ze niet uit. Het vel gaat er af levend of niet levend....
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #39 Gepost op: 04 februari 2005, 22:57:50 »
Ja, laten we Lenie t hart en consorten ook even vergeten in de categorie schuldige factoren.
Het is prachtig dat de natuur het zelf zou kunnen regelen, maar inmiddels zijn we dat stadium toch wel ruim voorbij.
Maar goed, laten we dan maar hopen dat de jagers het als een sport zullen zien om de zeehondjes precies goed tussen de ogen te kunnen raken, zodat ze in een keer dood zijn. En natuurlijk hun demper ook niet vergeten op te doen...
Sin chile, no tiene chiste!