Problemen met cholesterol worden meestal veroorzaakt door levensstijl, en die wordt door veel mensen wel overgenomen van de ouders. Als iemand gewend is om vlees met garnering te eten als kind, zullen veel mensen dit als volwassene ook blijven doen.
Leg mij dan maar eens uit waarom ik een vrij hoog cholestorolgehalte heb.
Dat had ik namelijk ook al toen ik nog niet te zwaar was, dus het komt niet door mijn overgewicht. Ik eet al sinds mijn 12e geen vlees meer, en sinds mijn 9e ofzo werd er bij mij thuis al op gelet dat we geen slechte vetten aten, omdat mijn vader het toen al aan zijn hart had. Verder heb ik het idee dat ik wel vrij gezond eet.
Toen ik het daar dus een keer met mijn huisarts over had (onder het mom van; ik zou verwachten dat mijn cholestorolgehalte een stuk lager zou zijn omdat ik toch best wel gezond leef) zei hij dat slechts 10% van het gehalte bepaald wordt door je voedingspatroon.
En omdat mijn moeder een te hoog cholestorolgehalte heeft en mijn vader hartpatiƫnt was moet ik het ook in de gaten laten houden, dus dat heeft wel degelijk met erfelijkheid te maken.