Vegatopia Forum

Vega suikervrije gerechten

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Suikervrij toetje
« Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2004, 10:45:42 »
Edit: en waarom telt fruit niet? Omdat-ie ook geen fruit mag eten, of omdat je dat te voordehandliggend vindt? En heb je geen idee wat-ie zelf eet als toetje?

Fruit = te simpel. Hij eet zelf nooit toetjes. Of jawel, simpele yoghurt, maar ik wil iets leuks maken.
Maar met de tips van Selly kom ik er wel uit. :)

Cheryl

« Reactie #21 Gepost op: 14 mei 2004, 13:12:12 »
Het enige wat ik me kan verzinnen is rijstepudding of custardpudding en dan met zoetstoffen.

femke

« Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2004, 13:59:06 »
Misschien is dit wat? link

Zonder de lange vinger natuurlijk (en misschien met nog wat ander fruit of een beetje diksap).

Edit: voor het recept moet je nog even op het plaatje in de linkerkolom klikken.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2004, 14:02:59 door femke »

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2004, 15:03:33 »
Hmm, dat klinkt ook erg lekker. Maar kwark is zeker niet te vervangen door yofu?

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #24 Gepost op: 14 mei 2004, 22:18:04 »
Ik wil concrete recepten!
Niet die kwarktaart, die lukt me alleen in een handige keuken.

En ik wil juist niet alleen maar yoghurt met fruit, want het is juist leuk als ie eens een lekker dessert kan eten!
Dan doe je toch echt iets fout of je keuken is echt heeeeel erg klein.
Als je kunt koken wat je normaal kookt, lukt zo'n kwarktaartje ook.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #25 Gepost op: 14 mei 2004, 23:18:37 »
Kleine keuken -> niet zoveel beschikbare pannen en zelfs geen garde.

femke

« Reactie #26 Gepost op: 19 mei 2004, 22:57:27 »
Wat heb je uiteindelijk gemaakt?

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #27 Gepost op: 20 mei 2004, 11:43:30 »
Filodeeg 'gebakje' met appel en kaneel.

femke

« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2004, 11:37:15 »
leuk  :)! Was het nog een beetje te eten zonder suiker of slagroom of wat dan ook?

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2004, 11:49:52 »
Ik vind appel en kaneel altijd al zoet genoeg.

Ghe, ik vond het zwaar mislukt, bij gebrek aan filodeeg had ik loempiadeeg gebruikt en de presentatie was nogal mislukt.
Vraagt m'n vader: lekker, waar heb je dit vandaan? Uhh... dacht ie dat ik het geheel al kant en klaar ergens vandaan had gehaald.  :o

Offline Monique

• 3.427
Re:vegetarische non suikergerechten
« Reactie #30 Gepost op: 02 januari 2005, 18:25:45 »
Ik heb ook suikerallergie, ook voor chemische vervangers als candarel.

Voor deeg gebruik ik rijstmoutstroop, voor slagroom agavesiroop en voor overige zaken verschillende diksappen. Ik kan zelf wel tegen fruitsuikers dus dat maakt het al een stuk gemakkelijker. Bovendien hou ik meer van hartige toetjes (idd kaasplankje ofzo) dan van zoet, als je weinig suiker-gerechten meer eet krijg je er ook minder behoefte aan. (behalve 1x per maand  :-\)

Offline Laurita_27

• 979
Re:Vega suikervrije gerechten
« Reactie #31 Gepost op: 02 januari 2005, 21:25:36 »
Ik probeer zelf ook op suiker te letten en gebruik daarom vaak fructose. Fructose is vruchtensuiker (anders dan dextrose=druivensuiker) en geeft een langzame stijging in je bloedsuikerspiegel. De zoetkracht is 2x die van gewone suiker. Ik koop het bij de reformwinkel in pakken van 500 gram.
Graanstropen zijn wel erg voedzaam maar geven wel een snel stijging van de bloedsuikerspiegel. Er is ook nog zoiets als Stevia. Een plantje met zoetkracht (te koop bij tuincentra), je kunt de blaadjes bv meekoken met iets. De kunstmatige zoetstoffen als Candarel, ben ik geen voorstander van. Ik vind het maar een chemisch zooitje....
Suc6!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Monique

• 3.427
Re:Vega suikervrije gerechten
« Reactie #32 Gepost op: 04 januari 2005, 17:36:44 »
Bij mij werkt het wel met de graanstropen, maar dat is per geval weer verschillend, sommige kunnen ook weer niet tegen fructose of honing. Check dus als je iets suikervrij's voor iemand maakt, welke zoetmakers deze persoon wel mag hebben. Stevia heb ik ook wel eens gebruikt, ik heb hier een flesje met extract, en heb ook zelf plantjes gegroeid. Wil je met de blaadjes iets zoeten, dan moet je je halve plant rooien. De druppels zijn zeer geconcentreerd en er is ergens een suiker/stevia vervangingstabel op internet, ik zal er nog eens naar zoeken.... Ik vind het zelf overigens helemaal niet lekker als zoet middel, er zit een vreemd smaakje aan wat ik niet thuis kan brengen. Maar als je iets moet zoeten wat van zichzelf al een sterke smaak heeft, dan is het geen probleem (en als je het smaakje van Stevia lekker vindt ook niet!)