Vegatopia Forum

PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #40 Gepost op: 30 december 2004, 13:03:23 »
Dierenrechten lijkt mij toch meer gewoon dat de mens de dier in zijn/haar waarde laat leven en niet al die beperkingen of dingen oplegt. Vrijheid dus om zelf te leven ipv door de mens het leven bepaald te laten worden.
Prima dat jou dat lijkt, maar dat is dus een hele persoonlijke visie. En mijns inziens een foutieve vertaalslag. Je kunt prima zeggen dat je dieren het recht op vrijheid wilt geven, maar dat betekent niet dat je het zomaar kunt omdraaien.

Je kan best natuurlijk zorgen dat mensen wettelijk opnemen dat men verplichtingen heeft naar dieren, maar is dat niet gewoon eigenlijk weer streven naar welzijn? Dus naar regeltjes en wetten die bepalen dat dieren goed behandeld moeten worden en meer ruimte etc?

Dierenrechten moet je niet hoeven op te nemen in de wet enzo.. dat geheel moet gewoon vanzelfsprekend zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #41 Gepost op: 30 december 2004, 13:17:03 »
Dierenrechten moet je niet hoeven op te nemen in de wet enzo.. dat geheel moet gewoon vanzelfsprekend zijn.

Net zoals je ook niet in de wet hoeft op te nemen dat je niet mag moorden of stelen. :-\ Niet alle mensen hebben dezelfde normen en waarden, vandaar dat er wel het een en ander beschreven moet zijn.

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #42 Gepost op: 30 december 2004, 13:22:10 »
Zolang goedbedoelende vegetariers/veganisten zich laten lenen voor promotiecampagnes van dierenwelzijnsorganisaties of partijen om vooral een biologisch lijk te kopen heb ik een hard hoofd in verandering.

Zolang goedbedoelende personen ieder gebrek aan nuance en aan gevoel voor verhoudingen van de daken schreeuwen, heb ík een hard hoofd in verandering.

Verandering op dierenrechten- en dierenwelzijnsgebied is vooral een kwestie van een lange adem. Het begint inderdaad met de consument bewust te maken, maar je kan nou eenmaal niet in één sprong van de kelder naar de zolder te springen. Sommige welwillenden missen het geduld hiertoe ten enenmale, en doen hun eigen zaak al gauw meer kwaad dan goed. En daar kan ik me weer druk om maken.

En neem van mij aan: Vegetarisme wordt al aanzienlijk langer dan 30 jaar gepredikt - brrr, dat woord alleen al.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

blij visje

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #43 Gepost op: 30 december 2004, 13:31:36 »
Ja, Ja, Strategisch... Nou, me dunkt. Rare strategie, niks voor een dierenrechtenorganisatie om een paar kleine verbeteringen in het dierenwelzijn te eisen. En dan beloven, om, als KFC de eisen inwilligd de campagne te staken! Beetje vreemd. Die hele tent moet dicht!

Uberhaupt een rare organisatie die PETA... met van die modellen die dan zeggen geen bont te dragen, en opeens een jaar later weer wel.


Tja, die troel van een Crawford zwigt nogal makkelijk voor geld en is kennelijk niet echt lekker standvastig in haar principes. Maarreh, daar kan PETA natuurlijk niet veel aan doen. Overigens hebben ze haar behoorlijk op de vingers getikt....

En wat die blijheid over verbeteringen bij KFC betreft, ik heb nergens gelezen dat PETA daar blij mee is. Simpelweg omdat KFC in het geheel geen verbeteringen heeft doorgevoerd. Een hoop beloftes ja, maar verder...
En het pragmatisme: iedere veganist (ook PETA) wil die tent dicht hebben (samen met nog een zooi van die tenten) alleen realistisch is dat niet en het is al een stap in de goede richting als mensen besluiten niet meer bij KFC of McDonalds te gaan eten.... Uiteindelijk bereik je hetzelfde resultaat.

En ondertussen laat je mensen nadenken over het hele gebeuren rondom vleeseten, dus ook dan bereik je wellicht uiteindelijk dat men zich tot het vegetarisme/veganisme bekeert.
Maar dat is geloof ik al gezegd....

Lange monoloog, sorry....

blij visje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #44 Gepost op: 30 december 2004, 13:33:16 »
Zolang goedbedoelende vegetariers/veganisten zich laten lenen voor promotiecampagnes van dierenwelzijnsorganisaties of partijen om vooral een biologisch lijk te kopen heb ik een hard hoofd in verandering.

Zolang goedbedoelende personen ieder gebrek aan nuance en aan gevoel voor verhoudingen van de daken schreeuwen, heb ík een hard hoofd in verandering.

Precies!!
(nu wel lekker kort)
Verandering op dierenrechten- en dierenwelzijnsgebied is vooral een kwestie van een lange adem. Het begint inderdaad met de consument bewust te maken, maar je kan nou eenmaal niet in één sprong van de kelder naar de zolder te springen. Sommige welwillenden missen het geduld hiertoe ten enenmale, en doen hun eigen zaak al gauw meer kwaad dan goed. En daar kan ik me weer druk om maken.

En neem van mij aan: Vegetarisme wordt al aanzienlijk langer dan 30 jaar gepredikt - brrr, dat woord alleen al.


blij visje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #45 Gepost op: 30 december 2004, 13:35:48 »
Zolang goedbedoelende personen ieder gebrek aan nuance en aan gevoel voor verhoudingen van de daken schreeuwen, heb ík een hard hoofd in verandering.

Verandering op dierenrechten- en dierenwelzijnsgebied is vooral een kwestie van een lange adem. Het begint inderdaad met de consument bewust te maken, maar je kan nou eenmaal niet in één sprong van de kelder naar de zolder te springen. Sommige welwillenden missen het geduld hiertoe ten enenmale, en doen hun eigen zaak al gauw meer kwaad dan goed. En daar kan ik me weer druk om maken.

En neem van mij aan: Vegetarisme wordt al aanzienlijk langer dan 30 jaar gepredikt - brrr, dat woord alleen al.

Citaat
Citaat

Okay, ging net mis. En dat terwijl ik alleen mijn bijval wilde ventileren...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #46 Gepost op: 30 december 2004, 13:40:26 »
Hulp van Professor Poek nodig blij visje? ;)
« Laatst bewerkt op: 30 december 2004, 13:40:36 door Poek »

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #47 Gepost op: 30 december 2004, 14:27:54 »
Ik dacht dat PETA een dierenrechtenorganisatie was... en niet een pleitbezorger voor kleine verbeteringen in het welzijn van de kippen. Daar was dacht ik Wakker Dier voor...

Wat is nu het beste: het been stijf houden en helemaal niks bereiken, of kleine, haalbare stappen realiseren?

En ik moet even kwijt dat ik al dat gedoe van de ene organisatie tegenover de andere dik beu ben (zie ook Gaia vs. Bite Back). Als er al twee groepen tegenover elkaar staan, zijn het de dieren(rechten)(welzijns)organisaties tegenover dierenmishandelaars. En of je nu van realisme houdt of niet, hier is de realiteit: mensen die zich iets aantrekken van de kwaliteit van het leven van dieren zijn zwaar in de minderheid. Als ze dan hun energie verdoen aan het bashen van anderen die eigenlijk tot dezelfde groep behoren, is dat alleen maar debiel te noemen.

Fabian

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #48 Gepost op: 30 december 2004, 14:46:23 »
En helaas maken organisaties zich daar zelf ook schuldig aan, zie interview met bernd timmerman

Pietje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #49 Gepost op: 30 december 2004, 21:42:14 »
Als ze dan hun energie verdoen aan het bashen van anderen die eigenlijk tot dezelfde groep behoren, is dat alleen maar debiel te noemen.

Nou, ik vind het debiel om als vegetarier promotiefoldertjes uit te delen van een dierenbeschermingsorganisatie met het beleid daarin verwoord, dat je maar beter vlees kan eten van de ´Groene dood´ (Groene Weg Slagerijen).

Ik stuur mensen liever door naar het vegetarische vak.

Is lijkt me een logische zaak, ...als vegetarier...

Het getuigd van grote naiviteit om te denken dat je met kleine veranderingen iets te weeg kan brengen. Mensen moet worden gezegd waar het op staat. Natuurlijk op een vriendelijke manier, van een sjacherijn neemt niemand wat aan.

Alsof de slaven blij waren met wat X metertjes Xtra ruimte, nee, die kwamen op voor hun recht. Het recht op vrijheid. Aangezien de meeste dieren dat niet kunnen moeten mensen dat voor ze doen.

Mocht er ooit een dierentribunaal komen, kan ik u verzekeren, dat ook de slagers van de Groene Dood aan bod komen.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #50 Gepost op: 30 december 2004, 22:04:02 »
Natuurlijk vind ik ook dat dieren recht hebben op een mooi leven en een natuurlijke dood, maar dat is het punt niet.

De meerderheid van de mensen vindt dierenleed nu eenmaal geen prioriteit en staat niet open voor radicale veranderingen. Een kleine verbetering is nog altijd beter dan niets, en daar staat men misschien wel voor open.

Er is maar een kleine minderheid begaan met dieren(rechten)(welzijn), en als die onderling alleen maar gaan ruziën, gaan er massa's kansen verloren om samen een grotere groep te bereiken. En ik vind het juist naïef om dat niet in te zien. Een organisatie die een beetje te soft is naar jouw zin, is tenslotte de vijand niet.

Pietje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #51 Gepost op: 30 december 2004, 22:31:45 »
Dat quoten snap ik niet.

Hmmmm.... Nou oke dan. Samen staan we sterk.... zucht.....

Maarrr ik trek nix terug van wat ik heb gezegd! Anders wordt het weer zo´n softe bende!

En... ik vind ook nog steeds dat je gewoon bij het begin moet beginnen en niet om zaken heendraaien.

Maar wellicht snapt u allen, (als u kijkt naar mijn zienswijze) dat ik niet snap dat PETA voor verbeteringen pleit ipv de KFC een vegetarisch kippeboutje te laten introduceren.

En... ik bedoel het allemaal niet negatief, maar ik kan er nix aan doen. Ik ontplof gewoon soms als ik zie hoe dingen gaan in dierenland.

Aiko

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #52 Gepost op: 30 december 2004, 22:53:50 »
icht snapt u allen, (als u kijkt naar mijn zienswijze) dat ik niet snap dat PETA voor verbeteringen pleit ipv de KFC een vegetarisch kippeboutje te laten introduceren.

Kentucky Fried Chicken hernoemen naar Kentucky Fried Sojachicken klinkt lang zo aantrekkelijk niet, natuurlijk. Nou geef ik toe dat slagerijen vegetarische producten verkopen / verkochten, maar erg realistisch lijkt mij dit niet.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #53 Gepost op: 30 december 2004, 23:51:22 »
Maar fundi Laden heeft heel erg veel bereikt.

Hij leeft nog en rent van grot naar grot om cassettebandjes in te spreken. De islam heeft nog nooit zo'n slechte naam gehad. Is dat heel erg veel bereikt?
Er is heel veel haat tegen "het Westen" en  overal ontstaat het wij en zij en als gevolg daarvan worden zijn ideeen weer aantrekkelijker. Dat zal de bedoeling wel zijn  :(
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #54 Gepost op: 30 december 2004, 23:57:21 »
Als dieren een prima leven hebben gehad en ze worden vrijwel pijnloos gedood, daar heb ik eigenlijk weinig tegen. Toen ik vegetarier werd (28 jaar geleden) had ik geen keuze om verschillende redenen. Er was bijvoorbeeld geen Groene Weg. Wie weet wat ik anders voor keuze had gemaakt. Intussen kan ik eenvoudig geen vlees meer eten. Iedereen Groene Weg-vlees is al een utopie. Wees blij als meer mensen daar voor gaan kiezen.
de tuin: dat ben ik

Pietje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #55 Gepost op: 31 december 2004, 03:05:57 »
Iedereen Groene Weg-vlees is al een utopie. Wees blij als meer mensen daar voor gaan kiezen.


Ja, nou.... niet dus !!

Pietje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #56 Gepost op: 31 december 2004, 03:07:52 »
Ha, Ha, O yeah! ik kan nu ook quoten... Krijg ik nu een ster d´r bij....

Aiko

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #57 Gepost op: 31 december 2004, 03:28:27 »
Iedereen Groene Weg-vlees is al een utopie. Wees blij als meer mensen daar voor gaan kiezen.


Ja, nou.... niet dus !!

Aiko overwoog een Pietje Precies-grap te maken, maar weet zich gelukkig in te houden. Afijn, ik zie het niet als een utopie, als die stomme regering nou eens een keertje meewerkt. Zo moeilijk kan het niet zijn om louter groen vlees landelijk te krijgen als er iets minder naar wat kortzichtig bedrijfsbelang gekeken gaat worden. Ook dat is in principe een verbetering van de dierenwelzijn, hoewel meer het beperken van de schade.

Voor die sterren moet je echt werken. En als je echt je best doet krijg je er ook nog een flaterende subbetiteling bij.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2004, 03:33:14 door Aiko »

Kiwi

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #58 Gepost op: 31 december 2004, 08:39:04 »
En als je echt je best doet krijg je er ook nog een flaterende subbetiteling bij.

Zoals Sock Jr.  :O :P

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #59 Gepost op: 31 december 2004, 11:19:07 »
flaterende subbetiteling.

 :laugh: :laugh: :laugh:

(maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je flatterend bedoelt ;))
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner