Vegatopia Forum

PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Pietje

PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Gepost op: 28 december 2004, 13:05:34 »
Edit J@n:
Naar aanleding van PETA's actieweek tegen Kentucky Fried Chicken in januari en (met name) de onderstaande strofe in de oproep voor de actieweek

Citaat
PETA is natuurlijk blij met de resulaten van eerdere demonstraties
maar blijft actie voeren tegen KFC totdat o.a de volgende regels
zijn doorgevoerd:
-  het invoeren van het “Animal Care Standards” programma,
dat richtlijnen geeft voor voorzieningen als ammoniakconcentratie,
verlichting, oppervlakte per kip e.d.
-  de nadruk bij het fokken weerleggen van de gedwongen
snelle groei naar de gezondheid van het dier, mede door het
afschaffen van het voeren van antibiotica aan kuikens.


schreef Pietje:

Ik dacht dat PETA een dierenrechtenorganisatie was... en niet een pleitbezorger voor kleine verbeteringen in het welzijn van de kippen. Daar was dacht ik Wakker Dier voor...
« Laatst bewerkt op: 29 december 2004, 08:51:42 door J@n »

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2004, 13:12:57 »

Je hóeft niet mee te doen....
Ik begrijp dit soort kritiek niet. Ligt dat aan mij?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Fabian

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2004, 13:17:03 »
Ik wel, mensen willen nou eenmaal graag overal kritiek op hebben als het niet in hun straatje past.

Pietje

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2004, 13:50:13 »
Nee hoor, het is gewoon iets wat ik me afvraag...  ::)

Aiko

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2004, 14:02:48 »
In de bewoording gegeven over PETA houdt men zich bezig met (onder meer) de etische aspecten van het omgaan met dieren. Als KFC direct verantwoordelijk is voor de geschetste kippenleed, vind ik het logisch dat PETA zich hierin mengt. Snavels afhakken is een weinig charmante omgang met gesnavelde dieren, immers. Ik weet niet hoe Wakker Dier zich representeert, maar er zal vast geen specifieke omkadering zijn voor elke organisatie, dat de ander zich er niet in mengen kan.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2004, 14:05:41 door Aiko »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2004, 18:06:02 »
Ik dacht dat PETA een dierenrechtenorganisatie was... en niet een pleitbezorger voor kleine verbeteringen in het welzijn van de kippen. Daar was dacht ik Wakker Dier voor...

Als dierenrechtenbeweging heb je de mening dat de dieren niet gehouden moeten worden, maar je kan ook een mening hebben om de dieren zo goed mogelijk te helpen. Als het niet lukt om ze vrij te krijgen dan eerst de tussenstap om ze een beter leven te geven. Wakker dier lijkt me iets meer een dierenwelzijn die echt alleen met welzijn bezig zijn.

Overigens zijn de peta actie foldertjes meestal wel gericht op het zorgen dat mensen nagaan denken over hun eten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2004, 20:17:58 »
Als dierenrechtenbeweging heb je de mening dat de dieren niet gehouden moeten worden

O ja?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

sanop001

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2004, 20:20:20 »
Ik dacht dat PETA een dierenrechtenorganisatie was... en niet een pleitbezorger voor kleine verbeteringen in het welzijn van de kippen. Daar was dacht ik Wakker Dier voor...
Ik denk dat het een stategische keuze is. In de anti-KFC folder van
PETA word men wel opgeroepen om veganist te worden. Wakker Dier zie ik dit nog niet doen, al promoot Wakker Dier al meer het vegetarisme als vroeger. Nu is biologisch vlees de tweede keus.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2004, 23:25:25 »
Als dierenrechtenbeweging heb je de mening dat de dieren niet gehouden moeten worden

En het orakel heeft weer gesproken!
“it's strange how life makes sense in time...”

Pietje

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2004, 03:45:44 »
Ja, Ja, Strategisch... Nou, me dunkt. Rare strategie, niks voor een dierenrechtenorganisatie om een paar kleine verbeteringen in het dierenwelzijn te eisen. En dan beloven, om, als KFC de eisen inwilligd de campagne te staken! Beetje vreemd. Die hele tent moet dicht!

Uberhaupt een rare organisatie die PETA... met van die modellen die dan zeggen geen bont te dragen, en opeens een jaar later weer wel.


Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2004, 12:19:31 »
niks voor een dierenrechtenorganisatie

Goed, een stapje terug.

Wat is een dierenrechtenorganisatie precies volgens jou?

En de volgende vraag:
Hoe zou zo'n organisatie haar doelstellingen moeten/kunnen bereiken?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2004, 14:09:02 »
Er zijn mensen die een scherpe scheiding maken tussen dierenrechtenorganisaties en dierenwelzijnsorganisaties. De eerste zijn voor het geven van rechten aan dieren, met daaruit voortvloeiende wettelijke consequenties, terwijl de laatste voor welzijnswetgeving zijn zonder daaraan (per sé) het erkennen van dieren als wezens met rechten te verbinden.

Het onderscheid is nogal subtiel, behalve misschien voor de dierenrechtenactivisten, die vinden dat dierenwelzijn niet ver genoeg gaat en dat dieren rechten moeten hebben. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze vinden dat dierenwelzijnsactivisten de zaak geen goed doen doordat ze in hetzelfde hoekje opereren maar geen dierenrechten voorstaan. Zie het als de in-fighting tussen radicale linkse en rechtse groeperingen om doctrinaire fijnheden.

Maar vandaar de haat en nijd hier.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2004, 14:33:07 »
Die hele tent moet dicht!

Als organisatie moet je wel haalbare doelen stellen, anders ben je niet geloofwaardig en verspil je een hoop energie en geld.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2004, 17:11:23 »
Het is een beetje off-topic, maar paralel hieraan. Acties en uitgangspunten van verschillende milieu-organisaties. In het redactioneel commentaar vandaag de kwestie van de rechtszaak die Milieudefensie verloren heeft. Het uitdelen van rode kaarten aan supermarkten vanwege haar inziens te hoge residuen van bestrijdingsmiddelen. Twee gezaghebbende instanties geven aan dat die geen bedreiging van de volksgezondheid vormen. Het minder eten van groenten en fruit wel. M.a.w.: het doel heiligt de middelen niet. Ik vraag mij ook af of ze niets iets beters te doen hebben.
Ik herinner mij bijvoorbeeld een alarmerend rapport van de schadelijke gevolgen van autoverkeer van doorgaande wegen en snelwegen door de bebouwde kom
En nu het milieu uit is......dan maar op de gezondheid gaan scoren?
de tuin: dat ben ik

Aiko

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #14 Gepost op: 29 december 2004, 17:21:07 »
Bestrijdingsmiddelen is natuurlijk ook milieugerelateerd. Die zooi komt waarschijnlijk meer in de grond dan op een appel. Ik denk dat men zich niet direct drukmaakt omwille van de gezondheid, maar wel dat dit een teer punt is waarmee men ook 'scoren kan'.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #15 Gepost op: 29 december 2004, 17:52:41 »
Over het algemeen bereiken realo's meer dan fundi's.
Toch?

Fabian

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #16 Gepost op: 29 december 2004, 18:01:40 »
Ik ben ervan overtuigd dat fundi's vooral een averechts effect hebben.

En een actieorganisatie als Wakker Dier bereikt in mijn ogen juist heel veel. Companycampaining: zorg dat je een bedrijf volop in de negatieve aandacht brengt, en beloon ze als ze omgaan zodat het ook aantrekkelijker wordt voor anderen om om te gaan als ze het doelwit worden.

Je kunt dan alleen maar pragmatisch zijn en redelijk haalbare eisen stellen, want anders kun je de bedrijven gewoon niet omkrijgen zonder ze in een failissement te helpen.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #17 Gepost op: 29 december 2004, 18:26:01 »
In dit soort kwesties wel. Maar fundi Laden heeft heel erg veel bereikt. Maar ja: als je vijanden hebt als Bush, heb je geen vrienden nodig.
de tuin: dat ben ik

Pietje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #18 Gepost op: 29 december 2004, 18:40:11 »
Is vegetarier of veganist zijn dan niet ´fundi´? Of zijn mensen dit geworden omdat ze het wel een leuk idee vonden. En... is dat wat er met dieren en het milieu gebeurt dan niet ´fundi´

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #19 Gepost op: 29 december 2004, 18:45:12 »
Is vegetarier of veganist zijn dan niet ´fundi´?

100% veganist willen zijn is fundi.