Vegatopia Forum

Vegetarisch in België

Miepje Kurk

Re:Vegetarisch in België
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2005, 17:27:34 »
Heeft iemand misschien een restaurant-tip voor Gent? Daar ga ik nl oud & nieuw vieren (en dus hopelijk lekker uit eten!)

Offline Brent

• 600
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 01 december 2005, 10:04:12 »
Heeft iemand misschien een restaurant-tip voor Gent? Daar ga ik nl oud & nieuw vieren (en dus hopelijk lekker uit eten!)

Niet echt iets voor de feestdagen maar toch een aanrader: "De Frietketel" (papegaaistraat) Dit is een frituur met een zeer grote keuze aan vegetarische snacks. Zeer vriendelijke bediening ook.  

Lekker Gec (Maria Hendrika plein, aan het station) Dit vond ik persoonlijk geen aanrader. (vb té plat gekookte pasta, autistische bediening, het restaurant is ook niet echt gezellig ingericht)

De Appelier (Citadellaan) Doorsnee vegetarisch restaurant. Verzorgde dagschotels, maar ook dicht tijdens de feestdagen lees ik net.

Tja wellicht kunnen Nick en Johan je meer tips geven.

Offline Nick

• 578
« Reactie #22 Gepost op: 01 december 2005, 21:32:43 »
African Queen schijnt goed te zijn. 2 jonge starters op een boot, gemengde kaart. Ben er nog niet geweest maar wel van plan!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Miepje Kurk

« Reactie #23 Gepost op: 02 december 2005, 13:50:43 »
Ik heb net even op de site van African Queen gekeken, en dat ziet er goed uit! Bedankt voor de tip!

De frietketel lijkt me dan wel weer geschikt voor 1 januari: voor de vette hap tegen de kater  ;D

Meer Gent-tips zijn nog altijd welkom...

Offline Kupu-kupu

• **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 03 december 2005, 19:20:41 »
In het Vooruit in Gent heb ik ooit eens heerlijk vegetarisch gegeten,

www.vooruit.be

Offline Anya

• 737
« Reactie #25 Gepost op: 03 december 2005, 20:29:39 »
Meer Gent-tips zijn nog altijd welkom...

België ligt niet aan de andere kant van de wereld hoor, daarom vind je Belgische restaurants dus gewoon terug in het Restaurantforum :). Daar is geloof ik ook een Gent-draad.

Miepje Kurk

« Reactie #26 Gepost op: 04 december 2005, 14:26:51 »
Citaat
België ligt niet aan de andere kant van de wereld hoor

En ik dacht nog wel zo'n exotische bestemming gekozen te hebben :laugh:  Ik zal es op het restaurantforum kijken!

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #27 Gepost op: 05 december 2005, 23:31:33 »
Vandaag was ik in Doornik en daar leek me toch dat het vegetarisch aanbod minder was dan in de meeste Vlaamse steden en Brussel. Natuurlijk kan je wel een pizza vinden ofzo. Wat me ook opviel is dat in de zeldzame vegetarische gerechten vaak geitenkaas zat. Zelf heb ik gegeten bij 'Plaisir Gourmand' op de Grand Place, maar dat is eerder een tea room met een kleine kaart, geen 'echt' restaurant.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #28 Gepost op: 06 december 2005, 12:22:14 »
En ik dacht nog wel zo'n exotische bestemming gekozen te hebben :laugh:  Ik zal es op het restaurantforum kijken!

En we hebben natuurlijk ook nog een restaurantgids voor België. Met ook een stuk of dertig Gentse adressen.

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #29 Gepost op: 06 december 2005, 21:08:48 »
Gent is wel de gemakkelijkste plaats voor vegetarisch eten, gevolgd door Antwerpen en Brussel. Net omdat EVA in Gent zit, heb je een goed overzicht van het vegetarische eten aldaar.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Anya

• 737
« Reactie #30 Gepost op: 07 december 2005, 20:19:31 »
Gent is wel de gemakkelijkste plaats voor vegetarisch eten, gevolgd door Antwerpen en Brussel. Net omdat EVA in Gent zit, heb je een goed overzicht van het vegetarische eten aldaar.

:whack: Antwerpen, gevolgd door..., ja?

Miepje Kurk

« Reactie #31 Gepost op: 03 januari 2006, 17:57:10 »
Citaat
Gent is wel de gemakkelijkste plaats voor vegetarisch eten

Ik ben inmiddels in Gent geweest en het aanbod aan vegetarische gerechten viel me eigenlijk erg tegen... Op de vraag "Hebben jullie ook iets vegetarisch?" werd een aantal keer enthousiast gereageerd met "Ja hoor, we hebben vis!"  :crying:. De meeste restaurants hadden niets vegetarisch op de kaart staan, of alleen pasta met kaas of salades.

(Met Oud & Nieuw waren bovendien heel veel restaurants gesloten. De restaurants die op Oudejaarsavond wel geopend waren, boden meestal alleen een peperduur vast menu, bestaand uit heel veel vlees.)

Het goede nieuws is dat ik wel heerlijke patatten heb gegeten (waarom hebben ze die lekkere mayo in Nederland toch niet?). Bovendien hadden ze bij een Indiaas-Pakistaans restaurant een stuk of 8 vegetarische gerechten :cheer: Nu wilde ik deze toevoegen aan de restaurantgids, maar ik weet de naam niet meer... Het was iets met een M. Weet iemand wat ik bedoel?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #32 Gepost op: 03 januari 2006, 18:34:14 »
Ik ben inmiddels in Gent geweest en het aanbod aan vegetarische gerechten viel me eigenlijk erg tegen... Op de vraag "Hebben jullie ook iets vegetarisch?" werd een aantal keer enthousiast gereageerd met "Ja hoor, we hebben vis!"  :crying:. De meeste restaurants hadden niets vegetarisch op de kaart staan, of alleen pasta met kaas of salades.

Als je een gewoon restaurant binnen stapt heb je inderdaad de kans dat ze niets degelijks vegetarisch hebben, toch blijft Gent het paradijs voor vegetariërs gezien het (voor een niet zo ontzettend grote stad) groot aantal volledig vegetarisch restaurants en restaurants waar je wel wat keuze hebt als vegetariër.  Je moet enkel het (zeker niet volledige) lijstje van meer dan 30 restaurants dat op vegatopia te vinden is (en het lijstje van restaurants dat op vegetarisme.be te vinden is) mee nemen en je vindt wel iets.
(En voor niet-toeristen is het bovendien een paradijs vanwege de vele cursussen vegetarisch koken, het aanzienlijk aanbod natuurvoedingswinkels, ...)

(Met Oud & Nieuw waren bovendien heel veel restaurants gesloten. De restaurants die op Oudejaarsavond wel geopend waren, boden meestal alleen een peperduur vast menu, bestaand uit heel veel vlees.)

Dat probleem heb je inderdaad op oudejaarsavond.  (Al is het naar mijn ervaring nog erger in Nederland waar je na 18 uur gewoon geen open restaurants meer vindt.)

Het goede nieuws is dat ik wel heerlijke patatten heb gegeten (waarom hebben ze die lekkere mayo in Nederland toch niet?

Nee hoor, dat heb je niet!  Je hebt er misschien wel heerlijke frieten gegeten  ;)
En volgens mij hebben ze in de Nederlandse 'patatkramen' ook helemaal geen mayonaise, enkel frietsaus (jakkes!).

Tigger

« Reactie #33 Gepost op: 10 maart 2006, 13:07:48 »
Een paar weken geleden zin wij met een grote club mensen naar Rodt (vlakbij St. Vith) voor een langlaufweekend geweest.
De hele club zou gaan steengrillen in het Biermuseum. Wij hadden ons niet opgegeven voor het eten.
Toen we daar echter kwamen, bleek, dat het restaurant in dit museum voor vegetariërs een uitmuntende vegaschotel had! Allerlei verschillende mjummie vleesvervangers, die op de steengrill konden en ook lekkere groentes, om te grillen. Héél goed en erg lekker, we hebben gesmuld!
Ik vond het klasse.
Groetjes,
Tigger

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #34 Gepost op: 22 september 2006, 20:47:58 »
Weet iemand waar je wat feestelijker vegetarisch kunt eten in Gent? Het hoeft niet bij een vegetarisch restaurant te zijn.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #35 Gepost op: 12 december 2006, 09:40:38 »
Dankzij een kerstkado van een van mijn oude werkgevers, gingen we dit weekend op pad naar Genk. We zaten in Hotel Atlantis en kregen er een 3-gangen menu bij in het bijbehorende restaurant Ta-Jin.
Nergens stond dat het een vaststaand menu was, ook bij de receptie werd het niet vertelt. Bij het doorlezen van het menu zag ik al dat alles met vlees of vis was, maar in een 3-sterrenhotel heb ik toch wel enig vertrouwen.
De vriendelijke jongedame die ons bediende noemde ons menu op: Vooraf botervis (Ik lach naar mijn moeder dat ik dat niet eet), hoofdgerecht varkensrug (nu lachen we beiden dat we dat niet eten) en het toetje horen we niet eens.
Ik leg uit dat ik geen varkensvlees eet, geen vis en liever geen vlees in het algemeen.
Ze gaat naar de keuken om met de chef te overleggen (dat vind ik een groot pluspunt :D), maar komt terug met een optie voor rundercarpaccio (ehm eh liever geen vlees....) en lamsbout (laat maar).
Moeders bedingt een hoofdgerecht van garnalen met mango en ik vraag of de caesar's salad zonder kip in maaltijdsaladeformaat kan. Dat had ik beter niet kunnen doen.. Ik wil graag een glaasje huiswijn en vraag welke het beste bij mijn diner zal passen. het antwoordde luidde dat het niet uitmaakte aangezien ik toch geen vlees of vis eet. Het is niet lullig bedoelt, maar ik zou dat anders zeggen tegen mijn klant.... :-X
Mams krijgt goed gebakken garnalen (grillen is de specialiteit aldaar), waar verder weinig mee gedaan is. De gebakken mango met ui is lekker van textuur, maar de kruiding is raar. De meeste happen worden nogal door kardemom overheerst met af en toe een normaal hapje of een komijnzaadje voor de afwisseling.
Mijn bord staat gelijk aan een konijnenhemel. Een grote berg sla (rucola, frisee, radiccio etc) met fliebertjes komkommer, plakjes radijs, wat cherrytomaatjes, rozijnen en enkele pijnboompitjes en pistachenootjes. Het geheel smaakt wat bitter.
De gevulde aardappel die ik erbij krijg blijkt een bescheiden formaat te hebben, maar wel twee dikke plakken kruidenboter erin.
De winnaar van de avond is eigenlijk de frites. Die is goed gebakken en goed gezout. Ondanks ontbreken van een sausje, scoort deze een dikke voldoende.
Dan komt de serveerster vragen of het heeft gesmaakt. Ik merk op dat ik het geen malatijdsalade vind en zij vraagt wat ik wel verwacht dan (wederom pluspunt). Noem o.a. dat ik iets meer vulling verwacht in de zin van kaas of noten. Zij merkt op dat er noten inzaten en ik geef aan dit er nogal weinig te hebben gevonden. Over de kaas zegt ze dat ze alleen parmesan hebben en dat dit een nogal uitgesproken smaak heeft (Nee echt? Ik verkoop het nota bene zelf, maar goed) en dat het moeilijk is om iemand te plezieren die niets lust ??? Het valt even stil aan de tafel...
Ze legt uit dat het moeilijk is creativiteit te verwachten op zo'n drukke avond. Er zit in de zaal naast ons een groep van wel 18 man....
Ik probeer nog een keer uit te leggen wat mijn insteek is t.o.v. hun vlees/vismenu, maar aangezien zij niet de kok is heeft dat weinig nut. Ik ga door voor het toetje, waarbij de vriendelijke dame nog zegt dat die door een andere kok gemaakt is.
We delen een ijssoufle van mandarijn. Het eerste hapje is leuk, maar na de 5e heb je het wel geproefd. Het sausje op het bord is zo miniem, dat het kennelijk alleen puur voor de show is en de enige beschikbare afwisseling zit 'm dan ook in 4 pistachenootjes.
We waren blij dat we dit niet hoefden te betalen. Was een erg duur patatje geweest anders...
Mocht je ooit behoefte voelen, bel van te voren om te vragen of het een drukke avond is en om door te geven dat je zo'n niets lustends persoon bent.

Hotelkamer is verder een dikke prima (alleen wat doet dat niet roken kaartje in de asbak ???) en heeft zelfs een keukenblokje (begrijpelijk :O)
Ontbijtbuffet heeft diverse vegetarische mogelijkheden, als ei, kaas en melk tot je dieet behoren. Pluspunt: Verse jus. Minpunt: Zelf 10 sinaasappels uit moet persen voor 2 glaasjes met een herriemakend apparaat. Verklaard wel dat lullige glaasje vol met ijsblokjes voorafgaand aan het diner waar mams achteraf nog 4 euro voor mag dokken ook.

Nee, dan werd ik blijer van de lunch. Ivm een dringende pitstip belandden we in Selo tegenover de Carrefour en parking. Het is er schoon, geen opdringerige vleeslucht ondanks doner en je kan je rug goed erheen keren, zodat je het niet hoeft te zien.
Voor 2,5 euro krijg ik een flink stuk Turks brood wat lekker getoast is. Verder is het dik belegd met frisse sla, tomaat, rode kool, pikante saus, dikke plakken feta en extra pepertjes. Deze man heeft tenminste een heel fatsoenlijk alternatief voor een heel schappelijke prijs. Het smaakt prima en we vinden het dan ook jammer dat de linzensoep er die dag niet is.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline karl

• 6.377
« Reactie #36 Gepost op: 09 januari 2007, 17:46:39 »
 Ben nogal thuis in Nederland én België en vind dat
 in Nederland in elk geval op een meer vanzelfsprekende manier toch minstens één vegetarisch gerecht op de kaart staat van doorsnee-eethuizen. België volgt wel, maar het is toch wat schoorvoetend, zeker in de "betere" zaken waar het vlees of vis is. Als je in de topklasse-zaken reserveert en daar uitdrukkelijk stelt dat je vegetariër bent (en ze zich dus kunnen voorbereiden), krijg je soms wel (dure)
meesterwerkjes. Ik denk dat in de vrijemarkt-economie die we nu eenmaal hebben, de vraag het aanbod bepaalt en we dus  genoeg onze wensen kenbaar dienen te maken.

Offline Brent

• 600
« Reactie #37 Gepost op: 17 januari 2007, 10:10:29 »
Er is zo'n groot verschil tussen het zuiden en het noorden van het land dat je op culinair vlak niet over een Belgische situatie kan spreken.  In Wallonië zal je vaak idd geen vegaoptie op de kaart hebben staan, in Vlaanderen is dat allemaal meestal prima geregeld. Maar dat is eigenlijk met alles zo...

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #38 Gepost op: 22 januari 2008, 22:51:06 »
Vorige week tijdens zakenbezoek geluncht in het muziekinstrumentenmuseum MIM in Brussel. Mooi uitzicht, beperkte vegetarische keuze (groentemoussaka) maar wel erg lekker. In Belgie, of in ieder geval hier, hebben ze begrepen wat een lunchgerecht is: groter dan een voorgerecht, kleiner dan een normaal hoofdgerecht. Lekkere sla erbij ook.
Die avond in Brussel gegeten bij Raphael bij de Kruidenmarkt. Het lekker gewoon een toeristenrestaurant, maar ze hadden een veggie pasta op de kaart. Maar die was lekker! Een beetje gegratineerd, met allerhande knapperige groente, heel wat anders dan wat je in NL normaal als pasta krijgt. En nog geen 15 euro.
,,,,فلافل

Offline Nick

• 578
« Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2008, 12:12:43 »
Dan heb je geluk gehad, de pasta kan in belgië ook tegenvallen,hoor!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley