Dankzij een kerstkado van een van mijn oude werkgevers, gingen we dit weekend op pad naar Genk. We zaten in Hotel Atlantis en kregen er een 3-gangen menu bij in het bijbehorende restaurant Ta-Jin.
Nergens stond dat het een vaststaand menu was, ook bij de receptie werd het niet vertelt. Bij het doorlezen van het menu zag ik al dat alles met vlees of vis was, maar in een 3-sterrenhotel heb ik toch wel enig vertrouwen.
De vriendelijke jongedame die ons bediende noemde ons menu op: Vooraf botervis (Ik lach naar mijn moeder dat ik dat niet eet), hoofdgerecht varkensrug (nu lachen we beiden dat we dat niet eten) en het toetje horen we niet eens.
Ik leg uit dat ik geen varkensvlees eet, geen vis en liever geen vlees in het algemeen.
Ze gaat naar de keuken om met de chef te overleggen (dat vind ik een groot pluspunt
), maar komt terug met een optie voor rundercarpaccio (ehm eh liever geen vlees....) en lamsbout (laat maar).
Moeders bedingt een hoofdgerecht van garnalen met mango en ik vraag of de caesar's salad zonder kip in maaltijdsaladeformaat kan. Dat had ik beter niet kunnen doen.. Ik wil graag een glaasje huiswijn en vraag welke het beste bij mijn diner zal passen. het antwoordde luidde dat het niet uitmaakte aangezien ik toch geen vlees of vis eet. Het is niet lullig bedoelt, maar ik zou dat anders zeggen tegen mijn klant....
Mams krijgt goed gebakken garnalen (grillen is de specialiteit aldaar), waar verder weinig mee gedaan is. De gebakken mango met ui is lekker van textuur, maar de kruiding is raar. De meeste happen worden nogal door kardemom overheerst met af en toe een normaal hapje of een komijnzaadje voor de afwisseling.
Mijn bord staat gelijk aan een konijnenhemel. Een grote berg sla (rucola, frisee, radiccio etc) met fliebertjes komkommer, plakjes radijs, wat cherrytomaatjes, rozijnen en enkele pijnboompitjes en pistachenootjes. Het geheel smaakt wat bitter.
De gevulde aardappel die ik erbij krijg blijkt een bescheiden formaat te hebben, maar wel twee dikke plakken kruidenboter erin.
De winnaar van de avond is eigenlijk de frites. Die is goed gebakken en goed gezout. Ondanks ontbreken van een sausje, scoort deze een dikke voldoende.
Dan komt de serveerster vragen of het heeft gesmaakt. Ik merk op dat ik het geen malatijdsalade vind en zij vraagt wat ik wel verwacht dan (wederom pluspunt). Noem o.a. dat ik iets meer vulling verwacht in de zin van kaas of noten. Zij merkt op dat er noten inzaten en ik geef aan dit er nogal weinig te hebben gevonden. Over de kaas zegt ze dat ze alleen parmesan hebben en dat dit een nogal uitgesproken smaak heeft (Nee echt? Ik verkoop het nota bene zelf, maar goed) en dat het moeilijk is om iemand te plezieren die niets lust
Het valt even stil aan de tafel...
Ze legt uit dat het moeilijk is creativiteit te verwachten op zo'n drukke avond. Er zit in de zaal naast ons een groep van wel 18 man....
Ik probeer nog een keer uit te leggen wat mijn insteek is t.o.v. hun vlees/vismenu, maar aangezien zij niet de kok is heeft dat weinig nut. Ik ga door voor het toetje, waarbij de vriendelijke dame nog zegt dat die door een andere kok gemaakt is.
We delen een ijssoufle van mandarijn. Het eerste hapje is leuk, maar na de 5e heb je het wel geproefd. Het sausje op het bord is zo miniem, dat het kennelijk alleen puur voor de show is en de enige beschikbare afwisseling zit 'm dan ook in 4 pistachenootjes.
We waren blij dat we dit niet hoefden te betalen. Was een erg duur patatje geweest anders...
Mocht je ooit behoefte voelen, bel van te voren om te vragen of het een drukke avond is en om door te geven dat je zo'n niets lustends persoon bent.
Hotelkamer is verder een dikke prima (alleen wat doet dat niet roken kaartje in de asbak
) en heeft zelfs een keukenblokje (begrijpelijk :O)
Ontbijtbuffet heeft diverse vegetarische mogelijkheden, als ei, kaas en melk tot je dieet behoren. Pluspunt: Verse jus. Minpunt: Zelf 10 sinaasappels uit moet persen voor 2 glaasjes met een herriemakend apparaat. Verklaard wel dat lullige glaasje vol met ijsblokjes voorafgaand aan het diner waar mams achteraf nog 4 euro voor mag dokken ook.
Nee, dan werd ik blijer van de lunch. Ivm een dringende pitstip belandden we in Selo tegenover de Carrefour en parking. Het is er schoon, geen opdringerige vleeslucht ondanks doner en je kan je rug goed erheen keren, zodat je het niet hoeft te zien.
Voor 2,5 euro krijg ik een flink stuk Turks brood wat lekker getoast is. Verder is het dik belegd met frisse sla, tomaat, rode kool, pikante saus, dikke plakken feta en extra pepertjes. Deze man heeft tenminste een heel fatsoenlijk alternatief voor een heel schappelijke prijs. Het smaakt prima en we vinden het dan ook jammer dat de linzensoep er die dag niet is.