Afgelopende week, zag ik iets op de school prikbord waar mijn neefje in groep 3 zit, "Kinderen moeten meer groenten en fruit eten" en "sommige kinderen hadden nooit een kiwi gezien"
Met zo'n campagne beginnen ze op m'n oude basisschool nu ook. M'n broertje en zijn klasgenoten zijn verplicht om 2 weken lang fruit mee te nemen i.p.v. de tussendoortjes die gebruikelijk waren voor de meesten. Op zich wel een goed plan, maar echt geloofwaardig zijn ze daar niet, zie ook
dit draadjeWat betreft voorlichting op scholen: Op de basisschool ervaar ik de voorlichting als zeer beperkt, ik kan me niet herinneren dat we er het ooit over hebben gehad (vanuit biologisch, wetenschappelijk oogpunt).
Op het voorgezet onderwijs: Bij biologie was er bij ons in de 2e klas al een heel hoofdstuk aan voeding gewijd, waarin in de verrijkingsstof ook het verschijnsel vegetarisme naar voren kwam. Ook de reden van vegetari�rs. Vanaf dat moment kende ik argumenten die ik eerst nog niet wist.
Nu ik biologie als bovenbouwvak heb, keert het af en toe nog weleens terug. Als het bijv. over planten gaat, en de opslag van assimilatieproducten, wordt ook verteld dat eiwitten als aleuronkorrels in het cytoplasma worden opgeslagen. Aleuronkorrels bevinden zich veel in de zaden van granen en peulvruchten, en laten vegetari�rs daar nu net hun eiwitten vandaan halen.
Ik heb nog even verder gekeken in het laatste deel en ook bij het kopje Alternatieve voeding komt vegetarisme naar voren. Verder gaat het thema Mens & Milieu ook over de bio-industrie.
Ik kan me niet herinneren dat het bij mij op school ooit klassikaal over vegetarisme ging. Maar de voorlichting vind ik toch redelijk goed.