Vegatopia Forum

En ook ik HELP kerst...

renee

En ook ik HELP kerst...
« Gepost op: 15 december 2004, 22:49:52 »
Hoi
Al lezend tot 't forum kom ik nog niet echt tot inspiratie... We gaan bij m'n vriend z'n ouders eten, met zijn zus & haar vriend. Vier niet-vegetarische personen, twee dus wel...

Verder kunnen we ter plekke niet uitgebreid koken en mag er geen sterke-smaak-kaas inzitten (geen roodschimmel/blauwschimmel), geen paddestoelen...

Pfff help! Ik ben bijna in staat een knoflook-kaasje en kaasfondue mee te nemen. Maar er moet toch wel een simpel hoofdgerechtje en /of voorgerechtje zijn?  Iemand enig idee?

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:En ook ik HELP kerst...
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2004, 23:04:24 »
Hoi
Al lezend tot 't forum kom ik nog niet echt tot inspiratie... We gaan bij m'n vriend z'n ouders eten, met zijn zus & haar vriend. Vier niet-vegetarische personen, twee dus wel...

Verder kunnen we ter plekke niet uitgebreid koken en mag er geen sterke-smaak-kaas inzitten (geen roodschimmel/blauwschimmel), geen paddestoelen...

Pfff help! Ik ben bijna in staat een knoflook-kaasje en kaasfondue mee te nemen. Maar er moet toch wel een simpel hoofdgerechtje en /of voorgerechtje zijn?  Iemand enig idee?

Het is een beetje onduidelijk verhaal.
Zoals ik het me voorstel: jij en je vriend moeten zelf iets meenemen voor jullie?
Of gaat iedereen er van eten?
In welke stijl wordt het diner gehouden?

renee

« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2004, 08:19:41 »
Hai Annemieke
Het is voor allemaal (om apart koken te voorkomen). Er is afgesproken dat wij het voorgerecht meenemen, maar moeten ook suggesties aandragen voor het hoofdgerecht want ze hebben echt geen idee wat ze kunnen maken.  
Zelf vind ik het prima om te koken maar dan vooral de tweepans-gerechten; rijst met groenten, pasta's en dergelijke. Niet de soort gerechten die bij kerst lijken te 'horen' (hoewel je daar natuurlijk uitgebreid over kunt discussieren wat hoort)

Zit er inmiddels aan te denken om gewoon maar gebakken camembertjes met cranberry te doen en salades en aardappeltoefjes enzo...

Kiwi

« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2004, 08:26:21 »
Heb je al in deze draad gekeken? Daar wordt voor het hoofdgerecht o.a. een hartige taart als suggestie genoemd. Je kunt de vulling uiteraard aanpassen aan wat mensen lekker vinden, het is goed van te voren voor te bereiden, dus ideaal als de gastvrouw of -heer ook tijd bij de gasten wil doorbrengen.
Verder  de voorgerechten...toevallig zit ik in dezelfde situatie. Ik heb beloofd voor het voorgerecht te zorgen terwijl ik de enige vegetariër ben (en ik ben er ook nog niet helemaal uit). Wat dacht je van bijvoorbeeld bladerdeegbuideltjes met geitenkaas en honing? Ook goed voor te bereiden, en als iedereen er is hoeven ze alleen nog maar in de oven geschoven te worden.

Edit: gebakken camembertjes zijn trouwens ook altijd lekker!
« Laatst bewerkt op: 16 december 2004, 08:27:00 door Kiwi »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2004, 09:18:04 »
gevulde paprika? Gevulde pompoen? Staat er bij de kerstmenu's niet iets naar je gading?
,,,,فلافل

Offline Carla

• 259
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2004, 11:10:31 »
Ik vind in dit soort gevallen een buffet altijd handig.
Iedereen kan iets meenemen en er zit altijd wel iets bij wat je lekker vindt of niet, maar dat maakt niet uit.
Waar kan je aan denken ? Verschillende soorten brood, soorten kaasjes, gevulde paprika's, soorten salades, gevulde bladerdeeghapjes, een bord rauwkost of Italiaanse hapjes met sausjes en smeersels (tapenade, humus), gevulde wijnbladeren en natuurlijk lekker gevulde eieren.
Tafel mooi aankleden, mooie glazen, servetjes, wat groen, klaar kerstsfeer !

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2004, 21:22:55 »
Ik had precies hetzelfde probleem als jij Renee. En ik heb zojuist een oplossing bedacht.
Ik heb van die minimini taartvormpjes (Hema, anti-aanbak) en daar maak ik voor iedereen als voorgerecht een miniquiche in. Zo kun je voor iedereen een leuk bordje maken met een mooi klein hartig taartje erop.
Ik maak ze met pie-deeg en vul ze met brie en tomaat e.d.
Als je voor iedereen een eigen taartje maakt, kun je ook gemakkelijk dingen weglaten, zodat iedereen krijgt wat hij/zij lust.
Succes en een fijne kerst!

renee

« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2004, 08:36:05 »
Super tips!! Iedereen bedankt!  Het begint inderdaad inmiddels steeds meer op een buffet te lijken, mét gevulde paprika en de kleine taartjes is ook een erg goed plan, want zo kan de een wel met 'stinkkaas' eten en de andere weer met wat anders. Ideaal! Gaat 't toch nog gezellig worden  ::)

Fijne vegetarische kerstdagen allemaal! :)

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2004, 09:23:07 »
Het is nu kwart over 9 en ik moet vandaag álles doen (ivm werken 1e+2e kerstdag)
Ik raak eigenlijk een beetje in paniek.......
Ik was van plan voor eerste kerstdag als toetje Tiramisu te maken, want m'n moeder doet de rest, maar zij belde gisteren op dat ze misschien niet komen want ze heeft griep. Probleem 1.
Probleem 2: ik wilde vegetarische lasagna van spinazie, ricotta en béchamelsaus maken voor 2e kerstdag, maar om dat vandaag te maken is niet erg lekker denk ik.
Ik weet het niet meer!!
Help......
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2004, 11:40:38 »
Eigenlijk moet je spinazie geen twee keer opwarmen, maar daar zou ik lekker schijt aan hebben. Gewoon je lasagna maken, smaken lekker laten vermengen, en dan tweede kerstdag met een flinke laag extra kaas in de oven gooien. Wat bladgroen erover heen voor de mooi, tomatensalade ernaast voor de kleur, hartstikke lekker.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sven

• 3.927
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2004, 17:01:07 »
Eigenlijk moet je spinazie geen twee keer opwarmen

Er wordt over het algemeen aangenomen dat dat niet zo goed zou zijn. Maar in feite kan dat heel weinig kwaad.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2004, 17:40:47 »
En zeker voor één keertje...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2004, 19:17:27 »
 :-*Dank jullie wel!
Problemen zijn opgelost: ouders komen niet want ma is nog steeds ziek. Dus mijn mannetje en ik eten met z'n 2. Ik heb gebakjes van een super patisserie en ik maak mexicaans(taco's, creme fraiche, koriander, chili sin carne, rijst. Lekker snel en erg in trek bij mijn lief :D
Dus ik kan ooik rustig morgenavond (als de chili en rijst op staan) de ovenschotel voor overmorgen maken. Canneloni was op >:(, maar ik heb grote schelpenpasta gekocht en vul die.
Gelukkig maar, ook weer in orde!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)