Vegatopia Forum

Koude quornblokjes

peke

Koude quornblokjes
« Gepost op: 20 december 2004, 14:31:15 »
Ik ben naar hier gekomen omdat ik een dringend vraagje heb

op het kerstfeestje opt werk is het koud buffet,
voor de veggies worden er dus quornblokjes voorzien

mijn vraag is nu: hoe ze best gereedmaken, welke kruiden ofzo
 ???
dus warm gereedmaken maar koud opeten

kan iemand aub helpen?

Alvast heel veel bedankt
« Laatst bewerkt op: 20 december 2004, 14:39:13 door Sande® »

Aiko

Re:koude quornblokjes
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2004, 14:33:29 »
Zijn ze niet al gekruid? Ik weet niet eens of er ook neutrale te koop zijn, zal vast ook wel, ja...
Ik vind ze koud ook lekker hoor, smikkel ik zo een pakje achterelkaar op. Is je vraag of je ze koud / rauw kan opeten? Dan kan ik bevestigen; het kan.

Heb je de mogelijkheid tijdens een koud buffet van je werk om ze op te warmen trouwens, denk je?

peke

Re:koude quornblokjes
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2004, 14:37:53 »
ik denk dat ze neutraal zijn

ja lol ik werk ook altijd een deel "rauw" naar binnen voor ze in de pan belanden
maar er zijn ook vleeseters aanwezig (om ni te zegge dat ik bijna de enige veggie ben   :-\  ) en kdacht dat ik er dan misschien toch beter "iets" meedeed
ze kenne da ni hé, quorn

maar nu je het zegt, zou ik daar zo gewoon kunnen bijzetten zonder 'klaar te maken' ?
« Laatst bewerkt op: 20 december 2004, 14:42:12 door peke »

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koude quornblokjes
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2004, 15:15:45 »
Quorn kun je net zo bereiden als je met kip zou doen en na bereiden koud opdienen.
Mij lijkt een lekker hapje om ze te marineren in tandoori kruiden, even te bakken en dan gekoeld meenemen met een sausje van yoghurt met geraspte komkommer en een beetje zout.
Of bakken in kant en klare kipkruiden (even op de verpakking kijken maar meestal wel vegetarisch) en serveren met kant en klare barbequesaus uit een flesje of saus voor vietnamese loempia's.
Je kan ze ook  bakken en dan op een satéstokje rijgen en pindasaus erbij doen, maar dat is alleen lekker als je het kan opwarmen.
Lijkt me lekkerder (en betere reclame voor het vegetarisme) dan zomaar natuur in een schaaltje kieperen.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2004, 15:43:26 »
Ik heb een heel lekker recept voor pitabroodjes met Quorn, ik ga het zelf voor een borrel op nieuwjaarsdag maken:

Aantal personen:  8  
Bereidingstijd:  30-60 minuten  
Ingrediënten: 2 teentjes uitgeperste knoflook 1/2 el chilipoeder 1 tl korianderpoeder 1 tl kaneel 1 tl gemberpoeder 1 tl versgemalen zwarte peper sap van 1/2 citroen zout 350 gr. quorn stukjes (2 pakjes) 2 el olie 50 g. Griekse yoghurt 2 el fijngehakte korianderblaadjes 2 el gembersiroop 8 pitabroodjes 75 gr. rucola  
Hulpmiddelen:  mengkom koekepan broodrooster  
Voorbereiding:  roer in een kom de knoflook, het chilipoeder, de koriander, kaneel, het gemberpoeder, de peper, het citroensap en zout naar smaak door elkaar en schep de quornstukjes erdoor. Laat de quornstukjes ca. 10 min. staan. Verhit de olie in een wok en roerbak de quorn op matig hoog vuur in ca 5 min. Laat ze afkoelen en roer dan de yoghurt en de korianderblaadjes erdoor. Breng op smaak met zout en peper en de gember siroop.  
Bereidingswijze:  Rooster de pitabroodjes in de broodrooster. Snij ze door de midden en vul de helften met wat rucola en de quornblokjes.  
Serveertips:  Serveer de halve gevulde pitabroodjes op een schaal en leg hier en daar nog een plukje rucola ertussen.

peke

« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2004, 16:03:10 »
mmmmmmm
klinkt idd lekker
gebruik je dan de gewone quornblokjes of de pittareepjes?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2004, 16:34:08 »
nee gewoon de kale blokjes (en des). Het oorspronkelijke recept is eigenlijk met kip maar dit bewijst hoe gemakkelijk dit door quorn te vervangen is. Ik heb het al diverse keren aan vleeseters voorgeschoteld en die vinden het allemaal even lekker!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2004, 16:35:27 »
kzie nu pas dat je eerste post van ma de 20e is.... dat buffet is zeker al geweest nu?

peke

« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2004, 16:53:20 »
japs tis al geweest

maar de feestperiode is nog niet voorbij dus mercietjes voort ideetje

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2004, 17:13:14 »
Zeg, je eet toch niet alleen maar in feesttijden lekker he?  :P

Dat recept klinkt ook als een lekkere voor een doordeweekse dag, lijkt me niet al te veel werk. Ik eet alleen geen quorn, tofu is zeker geen goede vervanger?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2004, 17:16:21 »
Ik eet alleen geen quorn, tofu is zeker geen goede vervanger?

Maar één manier om daar achter te komen... wat ik er wel lekker aan vind is, dat de blokjes quorn juist een beetje stevig zijn. Als je met tofu werkt dan zou ik dit eerst droog uitbakken en daarna marineren volgens recept.

peke

« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2004, 22:09:28 »
oe? mag je dan ook buiten de feestperiode lekker eten?   ???

:D
« Laatst bewerkt op: 29 december 2004, 22:10:01 door peke »

Danielle

« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2004, 23:09:35 »
wat ik er wel lekker aan vind is, dat de blokjes quorn juist een beetje stevig zijn.
Dan moet je de gedroogde sojabrokken eens proberen van een natuurvoedingswinkel of reformhuis, die zijn (na koken) wel goed stevig.

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2004, 20:53:39 »
quornstukjes maak ik vaak klaar met bakboter van AH. (volgens de ingrediënten helemaal plantaardig behalve de boter zelf uiteraard). Aanbakken met wat zout, spettert wel heel erg. Beetje favoriete kruiden en wat ketjap erbij en het is qua smaak ineens top. Dan doe ik ze wel in lapjes deeg voor hartige taart en doe er ook nog wat fijne groente bij die bij de quornstukjes gebakken wordt. Venkelzaad erbij geeft nog wat extra's. Bakken in de oven (combinatiemagnetron gaat het snelste: 15 minuten op 200 graden). Verstokte vleeseters vinden dit gerecht heerlijk.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2004, 20:55:16 »
(volgens de ingrediënten helemaal plantaardig behalve de boter zelf uiteraard).

:confused:

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #15 Gepost op: 31 december 2004, 20:38:27 »
kan me voorstellen dat je wat "confused" bent. Uiteraard moet het niet zijn plantaardig, maar alleen zuivel en verder geen dierlijke producten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken