2000 keukentips van H.P. Matkowitx en J.L. Raskin-Smitz staat al meer dan een jaar bij mij in de kookboekenkast, zonder dat ik erover heb geschreven. Ik dacht dat ik het al gedaan had, sorry. Aanleiding om er alsnog over te schrijven is het boek Flaters en foefjes in de keuken, van Maximiliaan Winkelhuis. Beide boeken bevatten geen recepten, maar, zoals de titels al aangeven, handigheidjes die je het koken makkelijk moeten maken.
Geen van de boeken is speciaal op vegetariërs gericht, en er staan dus nogal wat tips in voor het larderen van wild of het wegtrekken van het vel van een tong waar de meeste bezoekers van Vegatopia niets aan hebben.
Beide boeken zijn gericht op de markt van thuiskoks die meer praktische kennis willen hebben. Die markt is niet bar groot, ik ben in beide boeken samen maar bar weinig tips tegengekomen die niet al in andere kookboeken staan. Als je een recept voor artisjok uit een kookboek hebt, staat meestal al in dat boek hoe je zo’n distel schoonkrijgt – daar heb je geen apart boek voor nodig. Voor wie toch te wachten zit op tips tegen het plakken van pasta, hoe je een sinaasappel in partjes zonder velletjes snijdt of hoe een kokosnoot geslacht dient te worden zijn de boekjes misschien het overwegen waard, maar dit zijn toch vooral boeken die kookfanaten krijgen van welwillende niet-kokers.
‘Flaters en Foefjes’ bevat wat meer tips dan 2000 keukentips, maar komt toch als slechtste van de twee uit de bus. Het ontbreken van kleurenfoto’s is op zich geen ramp – het gaat er in deze boeken namelijk niet om om kookinspiratie over te brengen. Fataal is het feit dat er domweg fouten en ongerijmdheden in het boek staan: tips als ‘champignons zijn voor vegetariërs een goede bron van eiwitten’ en ‘gooi ijsblokjes in je warme chocolademelk zodat er geen vel op komt’ dienen verre te worden gehouden van elke goedbedoelende beginner. Jammer, want naar verhouding gaat 2000 keukentips wel heel erg veel over vlees.
Weet je wat? Koop ze gewoon allebei niet.
Flaters en foefjes in de keuken
Maximiliaan Winkelhuis
Schuijt & Co, Haarlem
ISBN 90 6097 460 3
2000 handige keukentips
H.P Matkowitz en J.L. Raskin-Schmits
Zuidnederlandse Uitgeverij N.V. Aartselaar
ISBN 90-438-0228-X
Vertaald uit het Duits door J. Hendriks