Wat bij mijn kennissen gewerkt heeft is om een soort tussenweg
te zoeken. Niet kiezen voor vegetarische producten die moeten
lijken op een vleesproduct, zoals vega kippenvlees. Dat werkt niet volgens mij. Dan krijg je alleen maar te horen op welke punten het niet kan tippen aan echt vlees...
Ik zou ook niet gaan voor iets dat echt een naam van vegetarisch heeft, dat geeft mensen vaak al vooraf de mening dat het niets is, die ze later niet meer bij willen stellen. Dus niet beginnen met falafel ofzo, denk ik althans.
Bij mij werkte zoals gezegd alleen de middenweg en daarmee
bedoel ik producten die iets met vlees overeenkomen, maar toch vegetarisch zijn. Oftewel waarvan een belangrijk gedeelte bij de vleesvariant ook al iets anders was dan vlees.
Dus bijv. niet kiezen voor vega gehakt, maar wel voor lasagna
met vega gehakt, geen vega gehaktballetjes los, maar wel
in tomatensoep ofzo. Of chili sin carne. In ieder geval iets waarvan de smaakmaker zelfs als je het met vlees klaarmaakt al grotendeels iets anders is dan dit vlees. Dingen met veel saus of groente of iets. Werkt bij mij zo goed dat ik vaak van vleeseters krijg te horen dat ze echt niet gek zijn en dat ze heus wel weten wat vlees is. Dat terwijl ik ze echt vega voedsel voorzet. Als ze
vervolgens meerdere keren gezegd hebben hoe lekker het is en de verpakking zien van een vleesvervanger, kunnen ze niet meer terugkrabbelen...