Vegatopia Forum

Gaia vs. Bite Back

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Sven

  • *****
  • 3.910
  • Geslacht: Man
Gaia vs. Bite Back
« Gepost op: 15 december 2004, 23:07:14 »
"Het monopolie van Gaia is doorbroken" stond er afgelopen zaterdag in de krant. Naast Gaia is er nu een nieuwe organisatie actief op het gebied van dierenrechten: Bite Back.
Beide organisaties zijn wel actief op hetzelfde gebied, maar hun uitgangspunt is iets anders. Gaia noemt zich 'pragmatisch idealistisch', terwijl Bite Back zich als 'principieel idealistisch' bestempelt. Bite Back zal in de praktijk dus iets radicaler zijn dan Gaia.
Jarenlang heeft Gaia bijna het alleenrecht gehad op gebied van dierenrechten. Er is nog wel een Franstalige tegenhanger, Animaux au Péril, maar die is veel kleiner en trekt aan hetzelfde zeel als Gaia. Het voordeel was dat ze als enige organisatie vaak rechtstreeks contact hadden met de regering - iets waar ze in andere landen slechts van kunnen dromen. Het nadeel was dat Gaia eigenlijk uit een kern van 2 mensen bestaat die zo goed als alles beslissen.
Zolang er geen echte versnippering ontstaat van allemaal kleine organisaties die doorelkaar schreeuwen, kan ik de komst van Bite Back enkel toejuichen. Morgen ofzo toch maar eens het lidgeld storten.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2004, 23:07:37 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2004, 04:25:14 »
Ik heb het idee dat men ook positiever over Bite Back is dan over Gaia momenteel. En Bite Back vind ik ook veel beter :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2004, 08:39:16 »
Het nadeel was dat Gaia eigenlijk uit een kern van 2 mensen bestaat die zo goed als alles beslissen.
 

Dat is nu precies wat mij altijd aan Gaia gestoord heeft. Trouwens: de site van Bite Back is erg informatief. Misschien dat ik ook wel lid word.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2004, 12:36:25 »
Het nadeel was dat Gaia eigenlijk uit een kern van 2 mensen bestaat die zo goed als alles beslissen.

Zijn er zo weinig mensen die zich voor Gaia willen inzetten? Of is het een ego-ding, dat de voorzitter alles in eigen hand wil houden?

Offline Sven

  • *****
  • 3.910
  • Geslacht: Man
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2004, 14:43:44 »
Gaia heeft zo'n 20.000 leden, dus daar ligt het niet aan. Ze hebben ook vrijwilligers genoeg. Het ligt vooral aan het bestuur en het gebrek aan democratische structuur binnen de organisatie.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2004, 18:03:03 »
het gebrek aan democratische structuur binnen de organisatie.

Moet je dat wel nastreven eigenlijk als je een daadkrachtige organisatie wilt?

Fabian

Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2004, 18:16:14 »
Mijn ervaringen bij GAIA waren niet prettig. Ann en Michel stellen hele hoge eisen aan mensen. Ze hebben een bepaalde eis en zijn dan niet echt voor onderhandeling vatbaar. Dus pragmatisch zou ik ze niet willen noemen.

Offline Sven

  • *****
  • 3.910
  • Geslacht: Man
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2004, 20:02:59 »
@ Jan: ik sluit me aan bij Fabian. Ze hebben hun idee en hebben niet echt inspraak van hun achterban. Ik ga ook niet zeggen dat alles per stemming moet gebeuren, maar Gaia is dan vaak weer het andere uiteinde.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

sanop001

Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2004, 20:44:08 »
Gaia heeft zo'n 20.000 leden, dus daar ligt het niet aan. Ze hebben ook vrijwilligers genoeg. Het ligt vooral aan het bestuur en het gebrek aan democratische structuur binnen de organisatie.
20.000 leden zijn goed voor een gigantische overhead.  Bite Back werkt met onbetaalde krachten, zonder duur kantoor, zonder dure advocaten en volgens mij 200% effectiever. Hun website www.biteback.be
is voor een vrijwilligersorganisatie erg proffesioneel. Ze halen op ludieke wijze regelmatig de pers en weten heel veel mensen te informeren.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2004, 21:53:56 »
Het ene versus het andere, een monopolie doorbroken en zo... wat negatief zeg. Het hoeft toch niet het ene of het andere te zijn? Ik blijf GAIA steunen (ze hebben toch heel wat bereikt) en word waarschijnlijk ook steunend lid van Bite Back. Nu maar hopen dat zij tenminste wat perspectief behouden en elkaar niet gaan tegenwerken of zwartmaken.

Offline Sven

  • *****
  • 3.910
  • Geslacht: Man
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2004, 17:11:31 »
Het is natuurlijk niet de bedoeling Gaia volledig af te kraken, ze hebben toch wel het een en het ander bereikt. Op voorwaarde dat ze elkaar de hersens niet inslaan, kunnen 2 organisaties perfect naast elkaar bestaan. Ze kunnen zich met verschillende dingen bezighouden want het domein van de dierenrechten is erg breed.

Het argument van SANO dat Bite Back efficiënter zou zijn omdat ze met vrijwilligers werken, houdt niet veel steek. Som wordt hen wel verweten dat hun apparaat niet effectiënt genoeg draait, maar dat heeft niets te maken met het feit dat ze werken emt betaalde krachten. Gaia is gewoon te groot om enkel op vrijwilligers te werken. En trouwens, die lonen liggen daar wel erg laag. De enige reden om bij Gaia te werken is idealisme.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Fabian

Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2004, 18:59:40 »
Hoezo liggen de lonen er laag?  ::)

Ik heb eens een maand voor GAIA aan een circusrapport gewerkt. Mijn beloning zou zijn: €1000 bruto. Als ik daar netto van maak dan zit ik zo'n €100 euro onder het bedrag wat ik aan uitkering ontvang.

Maar ze hadden bij GAIA nogal irreële en onredelijke eisen. Mijn rapport moest bovendien na een maand af zijn. Het was af, men was er in eerste instantie tevreden over, maar toen bedacht men toch dat het eigenlijk niet shockerend genoeg was. Dus toen werd mij verteld dat ik er nog twee weken aan moest werken. Ik zei dat dat niet de afspraak was en dat ik andere zaken had. Nou, dan zou ik die €1000 niet krijgen. En die heb ik nooit gekregen.

Ze stellen ook hele hoge eisen aan hun mensen. Ik was niet de eerste die aan het rapport werkte, er was al eerder iemand weggevlucht. En de toenmalige receptioniste vertelde me ook al over dat ze zich een keer heel ziek voelde maar gewoon moest komen werken.

GAIA is zeker goed voor de dieren, en op dat punt heb ik respect voor wat ze hebben bereikt. Maar ik heb geen respect voor hoe ze met mensen omgaan.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2004, 19:00:35 door Fabian »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2004, 20:35:52 »
Nou, dan zou ik die €1000 niet krijgen. En die heb ik nooit gekregen.

Dat is krankzinnig. Geen werk van gemaakt?

Aiko

Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2004, 20:46:08 »
Nou, als iemand mij ooit zoiets flikt en ik zelfs herhaaldelijk mijn geld nog niet krijg volgens afspraak, zou ik wekelijks een ruit ingooien totdat ik het wel krijg. Je hoeft je zo niet te laten belazeren, Fabian.

(Leest de AIVD hier nog steeds mee, eigenlijk...?)

Fabian

Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2004, 20:48:26 »
Het contract zei heel slim dat ik mijn duizend euro zou krijgen als vergoeding van een voldoende ondebouwd rapport. Het is natuurlijk erg makkelijk om te zeggen dat een rapport niet voldoende onderbouwd is. Ik had naar de rechter kunnen stappen maar dat had me meer ellende dan plezier opgeleverd vrees ik.

Ik heb ze nog wel heel goed de waarheid gezegd. Ik kreeg als tegenwoord dat dr. Jill Langley (jarenlang expert op het gebied van dierexperimenten) in staat was om in twee maand een kritisch rapport te schrijven over dierexperimenten voor GAIA. En dat dus terwijl ik, net afgestudeerd, in één maand een rapport over circussen moest schrijven waar dus absoluut geen wetenschappelijk onderzoek over bestaat.

Uiteindelijk heb ik wel een reiskostenvergoeding geeist (en die wel gekregen) omdat ik in die maand ook nog eens één keer per week van Groningen naar Antwerpen moest om te overleggen.

Offline Sven

  • *****
  • 3.910
  • Geslacht: Man
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2004, 13:33:32 »
Zelf heb ik ruim 2 jaar geleden gesolliciteerd bij Gaia. Ik heb toen een gesprek gehad met Ann De Greef en het simpele bediendenloon dat ik voorstelde was volgens haar toch te hoog gegrepen (en met het minimunloon kom ik zelf niet rond). Daarnaast was ze ook veel meer bezorgd over het feit of de kooi van mijn woestijnrat wel geschikt was dan over mijn kennis van het Frans. Ook op andere vlakken klikte het totaal niet. Tenslotte moest ik nog een artikel schrijven bij wijze van test. Dit heb ik bewust niet gedaan waardoor ik afgewezen werd.
Ok, op menselijk vlak klikt het dus niet tussen ons. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor hun talloze verwezenlijkingen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Pietje

Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2004, 13:00:35 »
Nou ja, dat argument met hun betaalde krachten gaat dan ook niet meer op... Blijkbaar letten ze erg goed op de centjes die ze ophalen voor de dieren. Ook vind ik het erg goed van een dierenrechtenorganisatie om kritische vragen te stellen over het huisdier van de sollicitant... Je solliciteerd tenslotte niet bij de Blokker....

Offline Sven

  • *****
  • 3.910
  • Geslacht: Man
Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #17 Gepost op: 28 december 2004, 14:11:10 »
Ook vind ik het erg goed van een dierenrechtenorganisatie om kritische vragen te stellen over het huisdier van de sollicitant... Je solliciteerd tenslotte niet bij de Blokker....

Ok, maar er zijn grenzen. Het was allemaal op het hysterische af. Ze moeten natuurlijk weten of je in hun profiel past, maar daarnaast moeten ze je ook testen op de vaardigheden die de functie vereisen (talenkennis etc) en dat hebben ze niet gedaan.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Linda

Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2005, 13:45:56 »
Dag Fabian,

Hoe gaat het met je, toen je aan dat beruchte dossier werkte, werkte ik ook nog bij Gaia samen met Tanja, weet je wel ? Ik ben er ondertussen ook weg, en heb me steeds afgevraagd hoe het met jou was afgelopen.  In alle geval de groeten van Linda ! Nog even dit  : ik ben ook bij Gaia weggegaan wegens de slechte werkomstandigheden, je moet een verdomd goede idealist zijn om daar te kunnen blijven, wat ik ook was, maar de druk werd te groot en na 5 jaar ben ik opgestapt, volledig onder stress en totaal uitgeblust. Nu werk ik 'gewoon' terug privé en heb me ook aangesloten bij Bite Back, die ongelooflijk goed werk verrichten, bijna zonder middelen, enkel op vrijwillige basis en ik kàn vergelijken, want ik heb dus ook samen gewerkt met Ann en Michel, en ik kan je verzekeren het verschil is groot, zéér groot !
Alvast veel succes en ik ben blij dat ik je zeer toevallig via deze weg even hallo kan zeggen!
Groetjes,
Linda


Hoezo liggen de lonen er laag?  ::)

Ik heb eens een maand voor GAIA aan een circusrapport gewerkt. Mijn beloning zou zijn: €1000 bruto. Als ik daar netto van maak dan zit ik zo'n €100 euro onder het bedrag wat ik aan uitkering ontvang.

Maar ze hadden bij GAIA nogal irreële en onredelijke eisen. Mijn rapport moest bovendien na een maand af zijn. Het was af, men was er in eerste instantie tevreden over, maar toen bedacht men toch dat het eigenlijk niet shockerend genoeg was. Dus toen werd mij verteld dat ik er nog twee weken aan moest werken. Ik zei dat dat niet de afspraak was en dat ik andere zaken had. Nou, dan zou ik die €1000 niet krijgen. En die heb ik nooit gekregen.

Ze stellen ook hele hoge eisen aan hun mensen. Ik was niet de eerste die aan het rapport werkte, er was al eerder iemand weggevlucht. En de toenmalige receptioniste vertelde me ook al over dat ze zich een keer heel ziek voelde maar gewoon moest komen werken.

GAIA is zeker goed voor de dieren, en op dat punt heb ik respect voor wat ze hebben bereikt. Maar ik heb geen respect voor hoe ze met mensen omgaan.

Fabian

Re:Gaia vs. Bite Back
« Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2005, 13:54:35 »
Hey Linda!  :D Grappig zeg dat ik jou hier zie. Met mij is alles prima hoor, ik doe momenteel een stage bij een advies en marktonderzoeksbureau, dat ook de Nederlandse versie van V-Day organiseerde. Ik heb het erg naar mijn zin hier, heel wat relaxter dan voor GAIA werken ;)

Je hebt het lang volgehouden daar nog. Je had ook voor zover ik mij herinner ook nog eens het slechtste plekje van allemaal. Maar inmiddels weer alles goed met je?

Ik heb met Tanja nog even contact gehad, maar die ging trouwen en verhuizen enzo, dus dat contact is verwaterd.

Groetjes terug :)