Vegatopia Forum

Kookblunders

Offline Bast

• 4.149
Re:Kookblunders
« Reactie #560 Gepost op: 11 oktober 2013, 13:19:11 »
+1  ;D

Sam, welk merk en type heb je?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #561 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:11:00 »
Ik heb deze. Let vooral op "Het "Easy Clean System" maakt het mogelijk de olie, via een afvoerkraantje, op een eenvoudige, snelle en schone manier te verwijderen." ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #562 Gepost op: 11 oktober 2013, 15:55:53 »
Volgens mij hebben we precies dezelfde, ik ben er ook tevreden over. Alleen laten wij het vet wel in de pan zitten, maar wij gebruiken hem ook wel vaker dan een keer per twee maanden :)

Offline Dee

• 131
« Reactie #563 Gepost op: 11 oktober 2013, 15:56:51 »
Dat is geen pretje om op te kuisen, ik heb ook al enkele avnturen beleefd met fritvet....
Vertel vertel.... Het is de kookblunder draad dus hou je niet in  :)

Wel, ik heb een friteuse zonder handig kraantje. Om het vet eruit te halen moet ik het dmv een trechtertje in een fles gieten. Ik goot iets sneller dan het trechtertje het kon slikken en ik had het ook niet door tot het op mijn voeten begon te gutsen.

Spijtig genoeg blijk ik ook niet te leren uit eerdere fouten, en heb ik dit dus wel twee keer voorgehad. ::) De tweede keer was wel spectaculairder, toen heb ik met de friteuse de fles en de trechter omgestoten bij het laatste restje dat nog in de friteuse zat.  :-X

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #564 Gepost op: 25 oktober 2013, 13:56:54 »
Ai, dat klinkt alsof een een nog grotere bende was dan bij mij! Nou ja, een derde keer zal je vast niet overkomen, toch?

Niet echt een blunder, maar wel een zooi: Ik wilde weten wat er nu waar is van de tip dat je een pollepel op de pan moet leggen als de vloeistof kookt, en dat het dan niet overkookt. Nou, dat werkt dus niet  :frusty:

Aiko

« Reactie #565 Gepost op: 25 oktober 2013, 15:02:53 »
Zoiets had ik ook al eens getest met kokend (soja)melk. Werkte ook niet.

Trouwens, wat wel werkt bij sojamelk is om de binnenkant van het pannetje aan te laten branden bij een voorgaande kookronde. Dus even niet schrobben als je gaat afwassen, natuurlijk. Het vormt dan een goede buffer, waardoor de rest van de melk wel gestaag zal gaan koken, maar zal het niet (snel) overkoken. Maar dat zullen veel mensen wel weer te vies vinden...

Offline Dee

• 131
« Reactie #566 Gepost op: 25 oktober 2013, 16:23:25 »
 :-X

Je kan ook gewoon zo'n kookspiraal kopen bij de kookwinkel. Dan hoef je geen vieze toeren uit te halen  :P

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #567 Gepost op: 26 oktober 2013, 22:35:16 »
Linzenkroketten die grotendeels in het vet oplosten  :duh:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #568 Gepost op: 09 november 2013, 21:49:20 »
Ik wilde wat chocola smelten voor over de cakejes die ik had gemaakt. Zoals vaker deed ik een beetje chocola in een glazen schaaltje in de magnetron. Steeds even 30 sec en dan even roeren. Opeens ruik ik iets verbrands, dus chocola uit de magnetron. De chocola is jammerlijk iets aangebrand. Ik zet het schaaltje op het aanrecht. Een halve minuut later, opeens, peng! Schaaltje springt plots uiteen in stukken. Aanrecht onder de chocola en scherven. Gelukkig viel het nog mee, geen wondjes en niet de hele keuken onder. Poging twee (in een plastic bakje) ging gelukkig wel goed.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #569 Gepost op: 14 november 2013, 17:11:38 »
Geen kookblunder, maar wel een keukenblunder: helemaal achterin een voorraadkastje stond een vergeten bakje studentenhaver. Een gast duikt even die kast in om wat knabbels te pakken, en graaft dus dat bakje op. Waar inmiddels allemaal maden in rondkrioelen  :-[

Er staat echt verder helemaal NIETS in mijn kasten/koelkast wat over de datum is, op heel veel dingen wordt de datum van openen opgeschreven etc. Hoe ik hier overheen heb kunnen kijken.... :-[ :-[ :-[

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #570 Gepost op: 14 november 2013, 18:24:31 »
outch

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #571 Gepost op: 14 november 2013, 18:53:54 »
Ieuw! Maar echt maden of waren het van die kleine witte rupswormdingetjes die zich verpoppen tot meelmotjes?

Aiko

« Reactie #572 Gepost op: 14 november 2013, 21:07:27 »
Ieuw! Maar echt maden of waren het van die kleine witte rupswormdingetjes die zich verpoppen tot meelmotjes?

Ik gok het laatste. Maden zullen aardig wat vocht nodig hebben voor hun pret, denk ik? Dus zacht ontbindend organisch weefsel slobbert wat beter dan uitgedroogde nootjes en rimpelige druiven.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #573 Gepost op: 15 november 2013, 10:16:03 »
Ja, meelmotten, je hebt gelijk. (Ik vroeg me al af hoe maden in dat bakje kwamen, nog een blunder dus...) Ik heb heel veel last van meelmotten, vandaar dat eigenlijk alles in ziplockzakjes in de kast staat. De bakjes nootjes en pijnboompitjes dus niet. Dat ga ik ook maar even aanpassen. Ze komen echt bijna overal in :(
* Sam gaat eens nadenken over een heel dieronvriendelijke oplossing voor meelmotten...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #574 Gepost op: 15 november 2013, 14:53:48 »
Ik heb ook heel wat problemen met die beestjes gehad. En zij met mij, want idd, er echt van af komen kan alleen dmv geweld.

Ze weten zich echt via de kleinste kiertjes en scheurtjes en gangetjes in een zak of of pot te wurmen en net wanneer jij denkt dat ze allemaal verhuisd zijn wegens een voedseltekort, blijkt er een kleine kolonie te zijn ontstaan in die zak biologische meel die je even snel zonder zak eromheen hebt weggezet...

Tegenwoordig heb ik er vrijwel geen last meer van, vermoedelijk omdat ik zelden nog biologisch meel koop. Want zo kwamen ze bij mij altijd binnen, via de natuurvoedingswinkelproducten.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #575 Gepost op: 15 november 2013, 16:31:31 »
:( Ik ga mijn kastjes maar weer eens helemaal leeghalen dit weekend, goed soppen en eventueel de kieren enzo met een of ander chemisch goedje bewerken... Ik heb dus niets los in de kast, alleen die bakjes nootjes die een keer open zijn geweest. Misschien toch maar even investeren in heel veel weckpotten waar ik dat soort dingen in over kan doen als ze eenmaal open zijn. Al die ziplock zakjes zijn ook niet zo milieuvriendelijk natuurlijk.

Aiko

« Reactie #576 Gepost op: 15 november 2013, 16:34:36 »
Gewoon potten met schroefdeksels daarvoor nemen. Voor grote potten (1,5 liter) kan je daar potten met augurken voor kopen (ik heb me daar een zomer voor klemgegeten aan augurken (best lekker op brood, samen met kaas en mosterd)), voor kleinere potten (rond de halve liter) kan je daar pindakaaspotten voor kopen bij de Ekoplaza. Ik heb er erg veel van staan van het laatste, allemaal met dezelfde witte schroefdeksel en inhoud ongeveer 650 milliliter. Hebben?

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #577 Gepost op: 15 november 2013, 18:36:38 »
Ik heb er ooit last van gehad door een pakje van die hamsterknabbelstangen. In diervoeding zit het vaker, dus sindsdien doe ik het voer in de koelkast. En geef ik geen knabbelstannen meer, is ook helemaal niet goed voor hamstertjes.

Bij biologisch meel heb ik het eigenlijk nog nooit gehad, en ik heb geregeld over datum spul staan.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #578 Gepost op: 15 november 2013, 23:13:01 »
:( Ik ga mijn kastjes maar weer eens helemaal leeghalen dit weekend, goed soppen en eventueel de kieren enzo met een of ander chemisch goedje bewerken... Ik heb dus niets los in de kast, alleen die bakjes nootjes die een keer open zijn geweest. Misschien toch maar even investeren in heel veel weckpotten waar ik dat soort dingen in over kan doen als ze eenmaal open zijn. Al die ziplock zakjes zijn ook niet zo milieuvriendelijk natuurlijk.

Bij de Xenos hebben ze niet al te dure weckpotten.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #579 Gepost op: 19 november 2013, 09:45:54 »
Gewoon potten met schroefdeksels daarvoor nemen. Voor grote potten (1,5 liter) kan je daar potten met augurken voor kopen (ik heb me daar een zomer voor klemgegeten aan augurken (best lekker op brood, samen met kaas en mosterd)), voor kleinere potten (rond de halve liter) kan je daar pindakaaspotten voor kopen bij de Ekoplaza. Ik heb er erg veel van staan van het laatste, allemaal met dezelfde witte schroefdeksel en inhoud ongeveer 650 milliliter. Hebben?
Bedankt voor het aanbod, maar potten met schroefdeksel zijn helaas ook niet bestand tegen die beesten, ze leggen eitjes onder de rand. Heb dit zowel met een pot tahin als met een oude mayonaisepot waar bloem in zat gezien.