Vegatopia Forum

Kookblunders

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Kookblunders
« Reactie #480 Gepost op: 25 april 2012, 19:15:13 »
Mijn manier:
's Ochtends rijst koken. Eén deel volkorenrijst op anderhalf deel water (volume). Ruim 5 minuten koken (ondertussen douchen). Daarna de pan met rijst in bed zetten, onder het dekbed. En 's avonds heb ik fijne rijst. (Wel even een oude lap om de pan, dan krijg je minder zwarte vlekken in het bed ;) .)

Edit: wel goed onthouden. Als je 's avonds laat in bed kruipt en je vindt daar een pan rijst dan is er iets misgegaan  :-[ .

En vroeg naar bed, of laat eten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #481 Gepost op: 25 april 2012, 19:39:42 »
Mijn manier:
's Ochtends rijst koken. Eén deel volkorenrijst op anderhalf deel water (volume). Ruim 5 minuten koken (ondertussen douchen). Daarna de pan met rijst in bed zetten, onder het dekbed. En 's avonds heb ik fijne rijst. (Wel even een oude lap om de pan, dan krijg je minder zwarte vlekken in het bed ;) .)

Edit: wel goed onthouden. Als je 's avonds laat in bed kruipt en je vindt daar een pan rijst dan is er iets misgegaan  :-[ .

En vroeg naar bed, of laat eten.

En geen middagdutje doen!
,,,,فلافل

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #482 Gepost op: 25 april 2012, 20:24:12 »
Ach, van een uurtje lepeltje-lepeltje wordt die rijst vast niet slecht.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #483 Gepost op: 30 mei 2012, 19:53:58 »
Gek genoeg is eergister de rijst echt goed gelukt, weet niet wat ik nou anders heb gedaan. Het is geitenwollensokkenrijst, iets van 40 min gekookt dus. Zoals altijd. Vreemd. Wie van jullie kookwonders heeft mijn rijst ge-voodoo-t?  :P

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #484 Gepost op: 19 juni 2012, 11:32:17 »
Gisteren maakte ik voor mensen iets met noedels erbij, wat lekker was, maar ook mislukt. Ik kookte de noedels in een ruime pan in een ruime hoeveelheid water. De kooktijd verstreek en ik goot 't af in een zeef, "plof!" 't Was één grote aan elkaar geplakte noedelcake geworden! Ik zette de pan toch maar op tafel en sneed voor iedereen een plakje grijze noedelcake af. Om 't te laten mengen met de rest van het eten sneden we de plakjes op ons bord in blokjes.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #485 Gepost op: 20 juni 2012, 19:32:11 »
Gisteren maakte ik voor mensen iets met noedels erbij, wat lekker was, maar ook mislukt. Ik kookte de noedels in een ruime pan in een ruime hoeveelheid water. De kooktijd verstreek en ik goot 't af in een zeef, "plof!" 't Was één grote aan elkaar geplakte noedelcake geworden! Ik zette de pan toch maar op tafel en sneed voor iedereen een plakje grijze noedelcake af. Om 't te laten mengen met de rest van het eten sneden we de plakjes op ons bord in blokjes.

Heb je de noedels in kokend water gedaan?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #486 Gepost op: 21 juni 2012, 21:47:47 »
Ja. En 't probleem was ook niet dat ik vergeten was de noedels in de pan uit de knoop te halen, omdat ze om te beginnen al niet in elkaar gedraaid en gevouwen waren.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #487 Gepost op: 22 juni 2012, 01:08:38 »
Heb je de noedels ook kort afgespoeld met koud water? Anders garen ze door en ze kunnen dan inderdaad flink gaan plakken. Scheutje olijfolie zou ook moeten helpen (na het afgieten, niet tijdens het koken - dat laatste is volgens mij een fabeltje).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #488 Gepost op: 22 juni 2012, 12:12:56 »
Ja, maar ik goot ze af en toen waren ze al tot een klomp geworden.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #489 Gepost op: 25 juni 2012, 10:16:38 »
Als je de noodles in het water hebt gegooid moet je ze ook even losroeren, zodat ze uit hun gevouwen vormpje komen.

Offline Gnoe

« Reactie #490 Gepost op: 26 juni 2012, 19:15:52 »
Ik maakte van de week E-I-N-D-E-L-I-J-K die 'lentil loaf' ('meatloaf' van linzen), waarover zoveel mensen superenthousiast zijn en die ik al 3x eerder op het menu had gezet maar steeds geskipt. Tja, hij viel wat tegen... Hij viel namelijk bij snijden meteen uit elkaar: meer gewoon een linzenovenschotel dan een vaste massa. De volgende ochtend ontdekte ik een bakje op het aanrecht met daarin gemalen havermout en maïsmeel... OEPS! ::) Nu moet ik het toch nóg eens proberen!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #491 Gepost op: 26 juni 2012, 20:20:17 »
Ik maakte van de week E-I-N-D-E-L-I-J-K die 'lentil loaf' ('meatloaf' van linzen), waarover zoveel mensen superenthousiast zijn en die ik al 3x eerder op het menu had gezet maar steeds geskipt. Tja, hij viel wat tegen... Hij viel namelijk bij snijden meteen uit elkaar: meer gewoon een linzenovenschotel dan een vaste massa. De volgende ochtend ontdekte ik een bakje op het aanrecht met daarin gemalen havermout en maïsmeel... OEPS! ::) Nu moet ik het toch nóg eens proberen!

Oeh wat jammer! Staat het recept ergens online?
,,,,فلافل

« Reactie #492 Gepost op: 26 juni 2012, 23:09:19 »
Oh, jammer Gnoe! Was de smaak wel goed verder?

Ik vergeet nog wel eens om olie toe te voegen als ik een cake bak. Daar krijg je echt hele nare droge cake van. Jakkes. Ik heb er al eens eentje weg moeten gooien omdat ik het niet door mijn strot kreeg, en toen voelde ik me heel schuldig.

Sowieso gebeurt dat wel eens als ik ga experimenteren in de keuken voor een nieuw recept. Ik probeer het resultaat altijd op te eten, maar soms krijg ik het gewoon niet weg. Bijvoorbeeld een ananas-kokoscake die om onbekende redenen naar kots smaakte en ook nog eens veel te vochtig was...
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Gnoe

« Reactie #493 Gepost op: 18 september 2012, 22:55:10 »

Ja, in het Engels: http://www.myvegancookbook.com/recipes/recipe.php?id=16 (en sorry voor de late reactie). Hij smaakte op zich wel lekker, ook op brood de volgende dag.

Laatst gebruikte ik baking SODA in een recept ipv bakpoeder... En dat was niet de eerste keer dat dat me overkwam. :-[

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #494 Gepost op: 19 september 2012, 11:42:25 »

Ja, in het Engels: http://www.myvegancookbook.com/recipes/recipe.php?id=16 (en sorry voor de late reactie). Hij smaakte op zich wel lekker, ook op brood de volgende dag.

Dank!
,,,,فلافل

Offline dorinka

• 741
« Reactie #495 Gepost op: 22 september 2012, 14:43:00 »
Ik wilde voor de verjaardag van de huisgenoot iets bijdragen en pitabroodjes met verschillende vulling maken, maar de broodjes bakte ik te lang en liet ze daarna helemaal afkoelen. Het werden dikke matzes die niet meer te vullen waren.
Dus ik heb een ander lading broodjes gebakken en de eerste lading in stukken gebroken met wat tomaat augurk(met veel aanhangend zuur)en sla, een soort van salade mee gemaakt. en zo kwam het wel goed, maar het voelde nogal knullig toen ik ze wilde vullen en ze in plaats daarvan braken)).
Zo.

Offline RvO

• 286
« Reactie #496 Gepost op: 23 september 2012, 08:31:06 »
Eergister een voorraad tomatensaus geweckt. In m'n duim gesneden. Pleistertje erom, verder geen probleem.
Een kwartiertje later was ik de pleister kwijt. De pleister zal toch niet in de saus verdwenen zijn?  :-[
« Laatst bewerkt op: 23 september 2012, 08:34:58 door RvO »

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #497 Gepost op: 23 september 2012, 08:50:30 »
:heehee:
Zou de potten maar niet cadeau doen  :angel:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Aiko

« Reactie #498 Gepost op: 23 september 2012, 13:42:10 »
Dat is wel een klassieke kookblunder, moet ik zeggen!

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #499 Gepost op: 13 oktober 2012, 20:10:02 »
Veeeeel te hete curry gemaakt, doordat ik de helft van de groenten had apart genomen voor de dochter die een darmontsteking heeft. Daarna toch het ganse zakje gebruikt bij de rest, de kokosmelk hielp niet echt blussen.  :-\