Vegatopia Forum

Kookblunders

Aiko

Re:Kookblunders
« Reactie #460 Gepost op: 14 oktober 2011, 00:02:36 »
Oh. Bij mij stroomt het alleen maar over en dooft de sojamelk mijn vuurtje zodat ik een met gas gevulde keuken krijg. Ik heb nooit een sojamelkbubbel.

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
« Reactie #461 Gepost op: 07 november 2011, 19:03:32 »
Ik wou een Zwitserse ovenschotel maken met soja-gehakt, ui, prei, aardappelen en kaassaus. Voor de aardappelen had ik voorgekookte aardappelschijfjes gekocht. Ik weet dat dit lui is, maar ik ben wel eens graag lui. Erger was het toen die maar zeer weinig voorgekookt bleken en de oven, ik vind het een rotoven, niet behoorlijk opwarmde. (Je moet hem op de hoogste gasstand zetten, ik weet niet of het de oven is of de gastoevoer of whatever, in elk geval werd onze vorige oven warm en kon je ermee mooi grillen, wat nu ook niet kan met wat miezerig kleine grillgaatjes, enfin rotoven  :screams:) Dus toen de schotel na lange tijd nog hopeloos lauw was alles in kookpot gekieperd en hevig opgewarmd maar nog werden die rotaardappelen niet gaar. Kookpot zwaar aangebakken door kaas en andere kooksels en na nacht weken moeizaam schoongeschrobd. Late inval: alles smaakte toch zo zoet: in plaats van bloem om de saus te binden, bloemsuiker gebruikt en nog wat extra ingedaan toen de saus niet bond.
Avond verder doorgebracht met zelfmoordneigingen en voornemens gedurende een half jaar niet meer te koken. Natuurlijk ook nog ruzie met mijn huisgenote.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #462 Gepost op: 07 november 2011, 19:05:49 »
Late inval: alles smaakte toch zo zoet: in plaats van bloem om de saus te binden, bloemsuiker gebruikt en nog wat extra ingedaan toen de saus niet bond.

;D

En :pet: natuurlijk ook;).

Offline greet

• 2.671
« Reactie #463 Gepost op: 08 november 2011, 16:25:22 »
Ach, bij mij thuis is er een gezegde 'wie niks doet, kan ook niks verkeerd doen'. Dus.
Stomme ovens zijn trouwens écht stom, ik ben echt zooooo blij met de oven hier bij F., Als ik nu ergens anders kom, zoals terug thuis, ben ik erg teleurgesteld.

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #464 Gepost op: 09 november 2011, 01:00:33 »
Afgelopen zondag feestje annex etentje bij collega's van K. Wij waren te vroeg (niet mijn schuld  ;) ) en mochten toekijken hoe de vrouw des huizes een plaatpizza in elkaar draaide (ze vond het trouwens erg experimenteel dat het een 'vegetarische' pizza was - is zo'n pizza dan echt fundamenteel anders dan eentje met salami er op?).

Afijn, toen de andere gasten er waren, ging de pizza in de oven. Na een poosje komt een kreet uit de keuken. "Verbrand!" Ik kom kijken, de pizza ziet er prima uit, het randje was gewoon lekker bruin. Ik weet haar ervan te overtuigen dat de pizza prima eetbaar is en dat het echt geen kwaad kan hem warm te houden in de - inmiddels uitgeschakelde - oven, "op jouw risico".

Kom ik even later weer in de keuken, ruik ik de onmiskenbare geur van verbrand deeg. Het zal toch niet? Nee, de heer des huizes had een pan broodkorsten met olijfolie opgezet (jawel, zelfgemaakte croutons) en die totaal vergeten. Eelco, redder van het feesteten  ;D.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #465 Gepost op: 16 december 2011, 17:02:49 »
Ik was net bij de Turkse winkel om ingrediënten voor een stoofpotje te halen en toen zag ik een soort knol die er wel interessant uit zag dus die besloot ik mee te nemen. Nu ik hem nog eens nader bestudeerd heb denk ik dat het 'gewoon' een rammenas is, lijkt me helemaal niet passen ook  :-\
« Laatst bewerkt op: 16 december 2011, 17:05:06 door M. »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #466 Gepost op: 17 december 2011, 16:06:51 »
Je kunt lekkere frisse salades met bv mosterd of bieslook met ramenas maken.
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #467 Gepost op: 18 december 2011, 21:35:09 »
Hij is gewoon in de stoofpot beland, was nog best smakelijk ook :)

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #468 Gepost op: 23 december 2011, 18:03:09 »
Oei, ik heb vanmiddag een grote blunder gemaakt met koken.
Ik had een pan met water opgezet om alvast macaroni te gaan koken voor vanavond.
Om een of andere reden even naar mijn kamer gelopen, en toen bedacht dat ik eigenlijk wat moe ben en liever straks kook, en die pan helemaal vergeten...

De pan was helemaal drooggekookt natuurlijk.
De bodem was helemaal verbrand, met een hele grijze laag met een heel mooi golfachtig patroon (verbrand kalk? Er zat niks anders dan water in die pan).
Ik heb van die kookplaten en het duurt heel lang voor die afgekoeld zijn, dus ik moest 'm eraf halen. En ik durfde 'm niet op het aanrecht te zetten, omdat ie zo bloedheet was, en ik niet wist wat er gebeurt als ie op iets kouds komt te staan (straks explodeert ie ofzo, lijkt me niet waarschijnlijk met metaal, maar wat weet ik daar nou van?).
Dus op zo'n soort kurken onderzetter gezet, want dat is niet zo koud dacht ik.
Oeps, foutje....
Binnen een paar seconden was die onderzetter helemaal zwart en begon ie als een gek te roken.
Snel dat ding onder de kraan gegooid en de pan maar een tijdje vastgehouden (de handvatten waren wel heet, maar niet superheet) tot ie een beetje afgekoeld was.
Ik ben blij dat ie meteen zo begon te roken, want dat had ik nooit verwacht en anders zou ik naar mijn kamer gelopen zijn terwijl dat ding in de keuken in de fik misschien in de fik zou vliegen, brrrr... En de geur was na een kwartiertje alle ramen en deuren open gelukkig voor het grootste deel weg. Maar pfff wat een avontuur...

Aiko

« Reactie #469 Gepost op: 23 december 2011, 18:53:37 »
Kon je de pan niet gewoon op het vuur laten oom af te koelen (en dan slechts het vuur doven)?

« Reactie #470 Gepost op: 23 december 2011, 19:03:05 »
Of op een koude kookplaat schuiven? Of had je ze voor het gemak alle vier aangezet?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #471 Gepost op: 20 april 2012, 15:35:56 »
Oh! Ik heb echt een boel geblunderd. Onder meer...

Aardappelpuree met staafmixer maken.... Iehl, behanglijm.
Bij verse tomatensoep de steelaanzetjes van de tomaten niet verwijderen, en de soep niet zeven... Dat voelt dus alsof er een bergje afgeknipte nagels door je soep zit. Nee maar serieus, nagels.
Oliespons-aubergines :-X
En rijst mooi droogkoken kan ik gewoon niet en ik zal het ook nooit kunnen, ben ik bang  :-\

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #472 Gepost op: 22 april 2012, 19:14:35 »
(Tip: Rijst kook ik altijd in de magnetron (klinkt heel fout als je dat zo zegt). Gewoon de verhoudingen doen zoals op het pak staan, en daarna nog een flink aantal minuten met de deksel erop laten nastomen. Is vooral makkelijk als je al veel andere pitten gebruikt)

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #473 Gepost op: 22 april 2012, 19:22:19 »
Droge rijst is zowiezo een misvatting van jewelste...
This is between me and the vegetable!

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #474 Gepost op: 24 april 2012, 14:10:52 »
Ik bedoel droogkoken als kooktechniek... Als in, tegengesteld aan 'in ruim water koken'. Op de een of andere manier wordt het best vaak zowel papperig als net niet gaar genoeg. Tegelijk  :-\

In de magnetron heb ik nog nooit geprobeerd! Lijkt me wel handig, doe je dat dan op vol vermogen of minder?

« Reactie #475 Gepost op: 24 april 2012, 20:28:57 »
In de toko kun je voor een paar euro een rijstkoker, voor de magnetron, kopen. Dan mislukt je rijst echt nooit meer  :) (Ze zijn alleen niet bedoeld voor snelkookrijst volgens mij, mocht je die normaal gesproken kopen)

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #476 Gepost op: 25 april 2012, 13:15:44 »
Ik bedoel droogkoken als kooktechniek... Als in, tegengesteld aan 'in ruim water koken'. Op de een of andere manier wordt het best vaak zowel papperig als net niet gaar genoeg. Tegelijk  :-\

In de magnetron heb ik nog nooit geprobeerd! Lijkt me wel handig, doe je dat dan op vol vermogen of minder?

Ik heb een magnetron die 900 watt doet geloof ik :) Ik heb vaak van die kilo verpakkingen rijst, en daar staat vaak ook de magnetronverhoudingen op. Ik doe zelf anderhalf theekopje rijst (ongeveer 200 gram) en dan twee en een kwart kopje water in een magnetron bak, zonder deksel 12 minuten op vol vermogen. Dat is een verhouding van 1 deel rijst op anderhalf deel water. Bij minder rijst is het slim om de deksel er losjes op te leggen, of minder vermogen te gebruiken. Het is vooral dat je daarna de rijst met een vork losjes doorroert en daarna met deksel erop na laat garen, daar wordt ie lekker zacht van.

Ik ben zelf namelijk ook niet zo goed in het droogkoken van rijst op het vuur, want ik ben altijd te druk bezig met andere dingen en dan vergeet ik het pannetje op tijd van het vuur te halen..

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #477 Gepost op: 25 april 2012, 14:07:13 »
Ik gebruik altijd snelkookrijst. Water aan de kook brengen, rijst erin, wachten tot het weer kookt, vuur uit en met het/de deksel erop wordt het vanzelf gaar terwijl ik me met de groente bemoei.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline RvO

• 286
« Reactie #478 Gepost op: 25 april 2012, 14:11:17 »
Mijn manier:
's Ochtends rijst koken. Eén deel volkorenrijst op anderhalf deel water (volume). Ruim 5 minuten koken (ondertussen douchen). Daarna de pan met rijst in bed zetten, onder het dekbed. En 's avonds heb ik fijne rijst. (Wel even een oude lap om de pan, dan krijg je minder zwarte vlekken in het bed ;) .)

Edit: wel goed onthouden. Als je 's avonds laat in bed kruipt en je vindt daar een pan rijst dan is er iets misgegaan  :-[ .
« Laatst bewerkt op: 25 april 2012, 14:14:23 door RvO »

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #479 Gepost op: 25 april 2012, 16:12:30 »
 :schater:
Ik heb trouwens een nogal dure matras dus dat zou ik niet durven riskeren>