Oei, ik heb vanmiddag een grote blunder gemaakt met koken.
Ik had een pan met water opgezet om alvast macaroni te gaan koken voor vanavond.
Om een of andere reden even naar mijn kamer gelopen, en toen bedacht dat ik eigenlijk wat moe ben en liever straks kook, en die pan helemaal vergeten...
De pan was helemaal drooggekookt natuurlijk.
De bodem was helemaal verbrand, met een hele grijze laag met een heel mooi golfachtig patroon (verbrand kalk? Er zat niks anders dan water in die pan).
Ik heb van die kookplaten en het duurt heel lang voor die afgekoeld zijn, dus ik moest 'm eraf halen. En ik durfde 'm niet op het aanrecht te zetten, omdat ie zo bloedheet was, en ik niet wist wat er gebeurt als ie op iets kouds komt te staan (straks explodeert ie ofzo, lijkt me niet waarschijnlijk met metaal, maar wat weet ik daar nou van?).
Dus op zo'n soort kurken onderzetter gezet, want dat is niet zo koud dacht ik.
Oeps, foutje....
Binnen een paar seconden was die onderzetter helemaal zwart en begon ie als een gek te roken.
Snel dat ding onder de kraan gegooid en de pan maar een tijdje vastgehouden (de handvatten waren wel heet, maar niet superheet) tot ie een beetje afgekoeld was.
Ik ben blij dat ie meteen zo begon te roken, want dat had ik nooit verwacht en anders zou ik naar mijn kamer gelopen zijn terwijl dat ding in de keuken in de fik misschien in de fik zou vliegen, brrrr... En de geur was na een kwartiertje alle ramen en deuren open gelukkig voor het grootste deel weg. Maar pfff wat een avontuur...