Vegatopia Forum

Kookblunders

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Kookblunders
« Reactie #420 Gepost op: 29 juni 2011, 09:18:20 »
Ik pel ze meestal niet direct, zou dat het zijn? En is jouw ei dan ook echt glad? Want ik verlies niet mijn halve ei, maar het ziet er wel nogal pokdalig uit.
This is between me and the vegetable!

« Reactie #421 Gepost op: 29 juni 2011, 09:26:33 »
Ik pel ze meestal niet direct, zou dat het zijn?

Nee.
Ik heb wel de indruk dat het helpt als je na het koken een flinke barst in de schaal maakt, en het ei dan een paar minuten in het water legt. Maar dan koelt het ei helaas wel af.
Misschien zou je het ei kunnen laten barsten in de laatste minuut van het koken of zo.
Wat is eieren koken eigenlijk moeilijk nog he?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #422 Gepost op: 29 juni 2011, 09:57:18 »
Ik pel ze meestal niet direct, zou dat het zijn? En is jouw ei dan ook echt glad? Want ik verlies niet mijn halve ei, maar het ziet er wel nogal pokdalig uit.

Ja mijn ei is helemaal glad.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #423 Gepost op: 29 juni 2011, 12:00:44 »

Liggen je eieren in de soep wel goed onder? Is de soep niet zuurder dan gewoon kraanwater? Want kennelijk zorgt een lagere pH er voor dat het membraantje beter plakt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #424 Gepost op: 29 juni 2011, 14:15:23 »
Nee, in de soep liggen ze zeker niet onder. En op de aardappels of de rijst, of bij de asperges ook niet. Maakt dat uit voor het schrikken (filmpjes gaan bekijken staat zo onwerkend als je op kantoor zit...)
This is between me and the vegetable!

Kiwi

« Reactie #425 Gepost op: 29 juni 2011, 14:52:39 »
Goh, blijkbaar gebruiken de meesten van jullie kokend water? Ik begin altijd met koud water, dan heb je alvast geen lepel nodig om de eieren in het pannetje te leggen. En ik prik ze ook niet in (want ik heb nooit last van openbarstende eieren). Wachten tot het water kookt en dan beginnen te timen. Afhankelijk van de gewenste hardheid en de grootte van de eieren (er zit soms heel veel verschil tussen het ene en het andere ei uit hetzelfde doosje!) duurt het dan nog zo'n vier tot zes minuten voor het ideale ei (= gestold wit, met een dooier die binnenin nog enigszins vloeibaar is). Daarna het kokende water afgieten, en de eieren even afspoelen met koud water om ze te laten schrikken.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #426 Gepost op: 29 juni 2011, 21:48:46 »
Nee, in de soep liggen ze zeker niet onder. En op de aardappels of de rijst, of bij de asperges ook niet. Maakt dat uit voor het schrikken (filmpjes gaan bekijken staat zo onwerkend als je op kantoor zit...)
Hmmm, dan krijg je wel een ongelijkmatige warmteoverdracht naar het ei en dus een ongelijke temperatuursverdeling in het ei, waardoor één kant (die onder staat) sneller gaar wordt dan de andere. Deze hypothese zou suggereren dat één kant van het ei wel ongeschonden uit de dop komt. Is dat zo?

Zou het zijn dat je met je zuunigheid je eieren verpest? ;)

Sowieso lijkt het me een goed idee om eens te kijken of het je wel lukt als je de eieren eens apart kookt. En dat ze dan onder staan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #427 Gepost op: 01 juli 2011, 07:39:00 »
Goh, blijkbaar gebruiken de meesten van jullie kokend water? Ik begin altijd met koud water, dan heb je alvast geen lepel nodig om de eieren in het pannetje te leggen. En ik prik ze ook niet in (want ik heb nooit last van openbarstende eieren). Wachten tot het water kookt en dan beginnen te timen. Afhankelijk van de gewenste hardheid en de grootte van de eieren (er zit soms heel veel verschil tussen het ene en het andere ei uit hetzelfde doosje!) duurt het dan nog zo'n vier tot zes minuten voor het ideale ei (= gestold wit, met een dooier die binnenin nog enigszins vloeibaar is). Daarna het kokende water afgieten, en de eieren even afspoelen met koud water om ze te laten schrikken.

Met die methode moet je wel zelf ook experimenteren, want als je een gasvuur hebt is dat een heel andere kooktijd als bij bv. een elektrisch vuur.

Kiwi

« Reactie #428 Gepost op: 04 juli 2011, 13:54:05 »
Dat valt wel mee volgens mij: vroeger kookte ik op gas, tegenwoordig op inductie, en mijn methode werkt nog steeds. ;)

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #429 Gepost op: 04 juli 2011, 19:22:05 »
Ik heb een tijdje met elektrische kookplaten gekookt en ik vond het helemaal niks. Geef mij maar een gaspit, als je die uitdraait is ie ook echt uit.
Ik kook overigens al 9 jaar op een kampeergasstel, pas sinds anderhalf jaar op een vierpits  :)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #430 Gepost op: 16 juli 2011, 16:27:51 »
Ik ging een taart maken van een cupcake recept en moest alle ingrediënten verdubbelen maar op het moment dat ik hem de oven in schoof vroeg ik me af of ik de bloem wel verdubbeld had. Nadat hij na een uur in de oven nog een vloeibaar binnenste had heb ik moeten concluderen dat ik dat inderdaad ben vergeten :(

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #431 Gepost op: 16 juli 2011, 16:31:03 »
Ik ging een taart maken van een cupcake recept en moest alle ingrediënten verdubbelen maar op het moment dat ik hem de oven in schoof vroeg ik me af of ik de bloem wel verdubbeld had. Nadat hij na een uur in de oven nog een vloeibaar binnenste had heb ik moeten concluderen dat ik dat inderdaad ben vergeten :(

Klinkt me bekend in de oren;). Voor de zekerheid reken ik het tegenwoordig op een briefje uit, dan kan ik niets (voor de helft) vergeten.

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
« Reactie #432 Gepost op: 16 juli 2011, 17:04:28 »
Begrijp ik nou goed dat u eieren meekookt met aardappelen of asperge etc? Hoop dat u ze dan wel eerst goed geboend hebt.
Voorts, ik prik eieren altijd aan aan de bolle kant (en kijk ook altijd of ze niet rot zijn, dat is heel eenvoudig, maak een kokertje van een hand, ei erin en kijk of ie het daglicht doorlaat; u kunt ook een WC rolletje als kijkkoker nemen; vroeger controleerde men zo zijn eieraankoop op de markt). Dan in koud water, verwarmen, je ziet de luchtbeleltjes eruit komen. Zou je ze in kokend water gooien dan heb je kans dat eiwitstolling het gaatje direct verstopt, de lucht erin blijft en dat dan het ei toch knapt.
Ik schrik altijd ei af, membraantje knapt, maar is mogelijk dat ie door de prik toch al knapt. Vraag maar aan heer Christiaan, die weet dat beslist.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Aiko

« Reactie #433 Gepost op: 24 augustus 2011, 12:57:31 »
Ontbijten met een bolle reuze-matse omdat je vergeten bent de gist in het broodbeslag te stoppen...

Offline Leintjecherubijntje

• **
  • 44
« Reactie #434 Gepost op: 24 augustus 2011, 15:02:51 »
Ontbijten met een bolle reuze-matse omdat je vergeten bent de gist in het broodbeslag te stoppen...

Dat is grappig :). Mijne: met nagellak op brooddeeg kneden... Nooit meer terug gevonden.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #435 Gepost op: 24 augustus 2011, 17:15:30 »
Gisteren halve middag in de keuken gestaan om witte chocolade vierkantjes en chocolade pindakaas gebakjes te maken.... helaas was t korstdeeg voor de gebakjes zwaar mislukt (eerst wou t al niet goed stevig worden en toen ik ze blind gebakken had vielen ze uit elkaar :(), de slagroom ging schiften  ::) (was me echt nog nooit gebeurd!!) en daarnaast waren de witte chocoladedingetjes helemaal niet lekker... beetje zonde van hele middag in de keuken staan....
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

« Reactie #436 Gepost op: 29 augustus 2011, 23:26:05 »
Pfff teveel!

Laatst nog, soep gemaakt voor vriendjelief, met rode peper. Recept precies gevolgd, maar vergeten de zaadlijsten eruit te halen dus hij was veeel te scherp. En vergeten te zeven - het was maïssoep dus we zaten romantisch samen velletjes te slikken en een half bord later kreeg hij het niet meer weg omdat het zo scherp was. :')

Volgende gerecht, had ik gesmoorde spitskool met currykokossaus gemaakt. Moest 15 minuten smoren maargoed, heel lekkere saus, alles perfect, alleen net niet gaar. En hij had ineens spontaan geen honger meer terwijl hij normaal altijd honger heeft..

Verder cupcakes die mislukken (net niet gaar genoeg, veeeeel teveel chocola dus nauwelijks weg te krijgen ofzo..), cake die keihard wordt, groente net niet gaar krijgen. Of zitten martelen met het busje zout boven de tzatziki, gevolg: veeeeel te zoute tzatziki, toch maar weggegooid. Ooit eens een recept gemaakt van plantaardigheden.nl geloof ik gehaald, rijst met noten en groente, rijst kurkdroog en geen saus, was niet om te eten. Ik heb wel eens maandenlang niet meer in de keuken gestaan omdat ik gewoon teveel blunders gemaakt had haha.. Oja, ooit eens bij oma, had ik iets met curry/kokossaus gemaakt en het was nog niet scherp genoeg dacht ik (had er nog geen peper bij gedaan en dat doe ik altijd), uiteindelijk was het zo scherp dat we het afgeblust hebben met een half blik ananas per bord. Ze heeft het me vergeven en de week erop heb ik veilig groentesoep gemaakt met stokbrood en tzatziki volgens oud vertrouwd recept. Maar ik heb echt nog drie weken lopen balen en me lopen schamen.  :-X

Tja ik en de keuken, sommige dingen worden altijd heel lekker maar als ik iets nieuws probeer gaat het standaard eerst drie keer mis. :p

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #437 Gepost op: 29 augustus 2011, 23:56:30 »
Volharding is de sleutel, zeggen ze...
De eerste keer dat ik van scratch muffins maakte, werden ze maar 2 cm. hoog!... Ik moet iets vergeten zijn, of van iets te veel gedaan hebben, maar wat, dat weet k nog steeds niet zeker. Alle keren daarna lukte 't wel. Of dat je een zeewiersalade aan 't maken bent, het op tafel wilt zetten en bedenkt, ik vergeet iets, maar wat? Had ik er helemaal geen wier ingedaan! En het zelfs ook nog niet laten weken, haha!
Toch lief dat-ie een half bord naar binnen heeft weten te lepelen ;) en lief van jou dat je de moeite nam iets nieuws voor hem te gaan koken :) Laten we de intentie niet vergeten, ja toch!
En ook: welkom op 't forum! Hier kun je je aan iedereen voorstellen: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,10165.2440.html
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2011, 21:06:46 door Temari »

« Reactie #438 Gepost op: 30 augustus 2011, 00:39:35 »
Haha hij verkondigt nou ook aan iedereen dat ik zo lekker kan koken, maar dat kwam misschien omdat ik het een paar weken later met curry/kokossoep en tzatziki met stokbrood goedgemaakt heb, hij heeft het er nog steeds over dat hem dat zo goed beviel haha.

Ik zal me zo inderdaad even voorstellen! Ben hier wel eens eerder geweest geloof ik, maar kan zijn dat het in de vergetelheid is geraakt.. ^^
Dankjewel!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #439 Gepost op: 16 september 2011, 21:31:40 »
K. heeft gisteren zelf gekookt. Ik was er zelfs gedeeltelijk telefonisch getuige van. En wel volkorenpasta met een kaassausje. Tijdens wanhopige pogingen om het sausje enigszins op smaak te krijgen, is er in totaal goed 200 gram kaas doorheen gegaan, ontdekte ik bij thuiskomst (ik weet tenslotte precies wat er in de koelkast en keukenkastjes ligt). Ook helemaal niet zo erg, want pasta met een kaassaus vult niet zo, dus daar moet je toch minstens twee volle borden van eten  ::).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength