Vegatopia Forum

Kookblunders

Aiko

Re:Kookblunders
« Reactie #400 Gepost op: 22 juni 2011, 17:55:40 »
Welk nut heeft het laten schrikken van eieren, eigenlijk?
Een betere pelling in ieder geval niet; ook zonder schrik gaat het prima.

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #401 Gepost op: 22 juni 2011, 18:14:01 »
Als je hele verse eieren hebt, plakt dat binnenste velletje niet meer zo aan het ei. En voor mij zijn ze dan beter (minder warm) hanteerbaar. Bij minder hard gekookte eieren stop je direct het kookproces, zodat je niet per ongeluk een te hard gekookt ei krijgt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #402 Gepost op: 22 juni 2011, 23:02:20 »
Huh? Krijgt Aiko een ei uit zijn schaal én velletje zonder een ei te schrikken? Lepelende?
Enne, sinds ik een egg-timer heb gaat het een stuk beter met het koken van een ei, alleen het schrikken, dat valt in mijn hoofd toch in het 'je poetst toch ook je tanden niet met een lopende kraan'-spoor, maar dat resulteert dus in uiterst hobbelige eieren en halve eiwitten die in de schaal blijven plakken.

De structuur van de nori, ehm, valt een beetje weg als je de rijstbal 24 uur in een bakje stopt.
Maar vanochtend heb ik de kleffe nori van de rijstbal afgehaald en de bal in bakpapier gewikkeld, en een los stukje nori in het bakje gedaan. Vanavond weet ik of het werkte, want het is de ideale treinsnack.
Het was de ideale treinsnack, maar een norivel in een doosje bij twee rijstballeen (ieder min of meer in bakpapier gewikkeld) blijft nog steeds niet knapperig. En ook het decoratieve gomasio-dipseltje was een beetje raar geel geworden.
Er valt dus nog iets aan productontwikkeling te doen...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #403 Gepost op: 22 juni 2011, 23:04:58 »
Zachtgekookte eieren pel je toch ook helemaal niet?

Eh.. je wou ze met schil en al consumeren? Oh wacht je bedoelt dat men ze alleen uitlepelt. Nee, ik pel soms ook, bv als ik ze bij de asperges serveer. Maar dan zijn ze halfzacht, maar wel met flink vloeibare dooier ja. Voorzichtig pellen dus.
Maar dat schrikken doe ik maar even, heb er geen lopende kraan tijdens tandenpoetsen sensatie bij.
,,,,فلافل

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #404 Gepost op: 24 juni 2011, 00:00:54 »
Nog even over de loempia's: ik lijm ze vast met water, heb ze ook ooit ingevroren en zonder problemen gefrituurd achteraf. Ik denk echt dat de vulling de belangrijkste factor is, 'trop is teveel', zei ooit een belangrijke politicus. Ik gebruik altijd de vellen van 20 x 20.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #405 Gepost op: 26 juni 2011, 10:37:44 »
Ook maar eens mijn kijk op eieren koken:

Dat lopendekraanverhaal heb ik ook wel een beetje. Zeker als het om 1 ei gaat. Dat ei prik ik trouwens gewoon in met een naald (kan best), ik gebruik geen waterkoker dus ik ben ook al gas aan het verspillen met mijn steelpannetje. Dat wordt dan leeggegoten (even met de lepel waarmee ik het ei in het kokende water heb gelegd tegenhouden) en dan wordt hij ondergezet met water. Vrij snel dan kan ie aangepakt worden. Ik zou de door An gepropageerde rolmethode willen aanbevelen, zo schijnt het in grote keukens ook gedaan te worden. Er is een limiet aan wat je de beginnende koks wil aandoen, aardappels schillen is al erg genoeg, hoeven ze hun tijd niet ook te verspillen aan voorzichtig eieren pellen. Daar zou je beter een stagaire van een archeologiestudie voor kunnen aannemen.

Bij de loempia's dacht ik ook direct aan te veel vulling. Het kan misschien een beetje verergerd worden doordat water uitzet bij bevriezing en dat zo de naden en vouwen onder druk komen te staan. Volgens mij heb ik ze op een van de kookworkshops onder instructie van Bart met een maizenapapje aan elkaar gelijmd.

Die rijstballen, doe daar eens een werkwijze van posten als ze zo de ideale treinsnack zijn?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

« Reactie #406 Gepost op: 26 juni 2011, 11:20:56 »
... even met de lepel waarmee ik het ei in het kokende water heb gelegd ...

Het is me dus eigenlijk een raadsel waarom hele volksstammen dat zo doen. Voordat de stomer er was, zette ik het ei altijd met zo koud mogelijk water op. Het effect is hetzelfde als met de stomer: het ei wordt veel geleidelijker verhit, en daardoor is lekprikken niet nodig. Goed, het vergt wat meer oplettendheid wat de kooktijd betreft, maar ik herinner me nog uit de tijd dat ik nog wel prikte, m'n eitje toch nog vaak barstte. Als het eitje de pan al haalde, want het struif is me ook vaak genoeg over mijn handen gelopen. Maar dat zal mijn eigen onhandigheid wel zijn geweest, of de botheid en geweld van de prikker, weet ik het.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #407 Gepost op: 26 juni 2011, 11:50:03 »
Eitje zo uit de koeling in lauw water opzetten. Water aan de kook brengen, 1 minuut zachtjes laten koken. Gas uit, ei in het water laten staan voor 10 minuten gewoon ei, krieltjes iets korter. Ei er met een lepel uitvissen, even onder de koude kraan en pellen maar.
Het water koud laten worden en in je gieter kieperen. Ik heb nooit gebarsten eieren en een precies mooi gestolde dooier, want ik hou nietvan snot.
En als je aardappels kookt, je ei gewassen en wel bovenop de aardappels leggen en net voor die gaar zijn je ei eraf scheppen met lepel of beker.   
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #408 Gepost op: 26 juni 2011, 11:52:22 »
... even met de lepel waarmee ik het ei in het kokende water heb gelegd ...

Het is me dus eigenlijk een raadsel waarom hele volksstammen dat zo doen. Voordat de stomer er was,
Welke stomer?

Juist. Ik heb er geen in huis. Ik heb ook niet de neiging er eentje aan te schaffen voor dat ene eitje dat ik eens kook. Dit gaat goed, nog nooit struif gehad.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #409 Gepost op: 26 juni 2011, 12:53:59 »
Ik heb geen prikker en geen timer. Eitje rustig opzetten en als het barst is het klaar.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #410 Gepost op: 26 juni 2011, 13:03:38 »
Ik doe de eieren in kokend water, zonder ze te prikken etc. Rustig in de pan leggen met een lepel en meestal gaan ze dan niet kapot.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #411 Gepost op: 26 juni 2011, 17:54:10 »
Prikken doe ik ook niet, wel de Hizikimethode.
,,,,فلافل

Offline duifje

• **
  • 55
« Reactie #412 Gepost op: 27 juni 2011, 20:47:05 »
tip om eieren te koken: breng eerst het water aan de kook, zodra het kookt, verlaag het vuur zodat het water aleen nog borrelt, voeg dan de eideren toe met een lepel, en verhoog het vuur vuur weer (hoe ruimer het water tov de hoeveelheid eieren,hoe beter; als je1 of 2 of 3 eieren kookt, zodra eieren zijn toegevoegd  vuur verhogen; bij meer eieren halverwege beginnen te verhogen). Zodra het water weer kookt: 5 à 6 minuten voor zacht gekookte eieren, 7 minuten voor medium, en 8 voor hardgekookt. (Heb ik het over middelgrote eieren.) Zo hoef je de eieren niet in te prikken, en barsten ze niet. Daarna gelijk goed afspoelen onder koud stromend water om het kookproces te stoppen en het pellen te vergemakkelijken.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #413 Gepost op: 27 juni 2011, 22:02:28 »
Hmmm, iedereen zit hier zijn eigen methode te pluggen, zie ik wel.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #414 Gepost op: 27 juni 2011, 22:23:59 »
Misschien had ik duidelijker moeten zijn in mijn onkunde. Het lukt me vrij goed om een ei in te prikken (naald? speld? prikker? hebben jullie allemaal messen zonder puntje?) en ook om het in een pannetje met water te krijgen. Nee, het ging, voordat ik een egg-timer had, vaak mis om de gaarheid goed te krijgen (zeker als ik een ei niet in een apart pannetje water kook, maar mee bij de soep of de aardappels) en om het daarna ongeschonden uit zijn jasje te krijgen.
Dat eerste heb ik opgelost met een egg-timer (die ook redelijk raad weet met minder-dan-honderd-graden-omgevingen) en dat tweede nog niet.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #415 Gepost op: 27 juni 2011, 23:17:04 »
Dus iedereen heeft voor niks zijn of haar eigen methode lopen verkondigen :nopompom:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #416 Gepost op: 27 juni 2011, 23:18:28 »
Om het ongeschonden uit zijn jasje te krijgen, is het belangrijk om geen verse eieren te nemen. Een versgelegd ei krijg je nooit mooi gepeld.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #417 Gepost op: 28 juni 2011, 13:16:27 »
Dus iedereen heeft voor niks zijn of haar eigen methode lopen verkondigen :nopompom:
Nou ja, jij zou toch ook een tikje beledigd zijn als mensen gingen uitleggen hoe je een ei in een pannetje water legt ;)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #418 Gepost op: 28 juni 2011, 17:26:44 »
Nou ja, jij zou toch ook een tikje beledigd zijn als mensen gingen uitleggen hoe je een ei in een pannetje water legt ;)
Ik vond het eigenlijk wel grappig dat iedereen (mezelf incluis) voor de tweede keer ging preken wat de ultieme methode is  8)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #419 Gepost op: 28 juni 2011, 22:21:57 »
Misschien had ik duidelijker moeten zijn in mijn onkunde. Het lukt me vrij goed om een ei in te prikken (naald? speld? prikker? hebben jullie allemaal messen zonder puntje?) en ook om het in een pannetje met water te krijgen. Nee, het ging, voordat ik een egg-timer had, vaak mis om de gaarheid goed te krijgen (zeker als ik een ei niet in een apart pannetje water kook, maar mee bij de soep of de aardappels) en om het daarna ongeschonden uit zijn jasje te krijgen.
Dat eerste heb ik opgelost met een egg-timer (die ook redelijk raad weet met minder-dan-honderd-graden-omgevingen) en dat tweede nog niet.

Ik heb toevallig gister nog een ei gekookt (ik kook het altijd apart, 6 minuten als ik het zacht wil, 8 minuten als ik het harder wil). Ik spoel het dan 10 seconden af onder de koude kraan en dan pel ik het direct. Dan is ie nog best heet, dus tijdens het pellen ook nog 2x een plens water er over heen, maar geen toestanden dat het halve ei meekomt met het schillen. Dat laatste heb jij dus wel?
,,,,فلافل