Meer een kookbaal dan kookblunder: ik kan dus, buiten geen satésaus maken, ook geen loempia's rollen
Ik heb al eens eerder een batch loempiaatjes in de vriezer gehad, en met frituren ging dat faliekant mis. Alle velletjes gingen open en de vulling frituurde er dus uit. Ik had nu enorme zin in een late night snack, dus pakte de helft van het bakje kleine loempia's dat ik al eerder had gemaakt en in de vriezer had gezet. Voor deze keer had ik per loempia 2 velletjes gebruikt en beter aangedrukt.
Dat mocht dus niet baten, want van een aantal uiteinden van de velletjes lieten de punten alsnog los, zodat ik de binnenkant zag frituren. En daardoor wat zachte plekken in de loempia's en waren niet overal helemaal knapperig.
De smaak was niet heel dramatisch, ik had wel net ietsjes teveel van het goedkope Chinees 5-kruidenpoeder gebruikt naar mijn smaak.
De extra olie die ik nu naar binnen heb gewerkt, is nu voor mij darmtechnisch gezien ook even niet erg, maar het hoort gewoon niet.
Heb ik een verkeerde roltechniek? Moet ik gewoon nooit meer kleine velletjes nemen, maar medium uit motorische overwegingen? Is de lijm voor de velletjes van maizena met een beetje water verdund tot papje niet goed?
Ik kan het gewoon niet hebben. Ik heb nog nooit een mislukte blonde roux gehad, maak eigenlijk altijd wel goede aardappelpuree die goed is van smaak en structuur uit de losse pols, verzin een taartje op de gok op het laatste moment voor mn verjaardag en dat blijkt een geweldige gebakje te zijn en doodeenvoudige dingen als satésaus maken en kleine loempiaatjes kan ik niet