Vegatopia Forum

Kookblunders

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re:Kookblunders
« Reactie #380 Gepost op: 09 juni 2011, 11:20:50 »
Was vanochtend op zoek naar mijn keukenweegschaal, een fijne platte.

Na een tijdje zoeken vond ik hem. Op de combimagnetron, waar ik gisteravond veel pita's in had gebakken.

Nu doet ie het niet meer. Vriendlief (de schuldige, want ik zou hem daar niet neerleggen) heeft hem nog opengemaakt, maar geconcludeerd dat de draadjes doorbranden en dat hij de sensoren niet snapt (daar heeft ie wel vaker last van ;)). Meteen maar een nieuwe gekocht, want ik kan zo niet zo goed broodbakken.

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #381 Gepost op: 22 juni 2011, 01:24:58 »
Meer een kookbaal dan kookblunder: ik kan dus, buiten geen satésaus maken, ook geen loempia's rollen  >:(
Ik heb al eens eerder een batch loempiaatjes in de vriezer gehad, en met frituren ging dat faliekant mis. Alle velletjes gingen open en de vulling frituurde er dus uit. Ik had nu enorme zin in een late night snack, dus pakte de helft van het bakje kleine loempia's dat ik al eerder had gemaakt en in de vriezer had gezet. Voor deze keer had ik per loempia 2 velletjes gebruikt en beter aangedrukt.
Dat mocht dus niet baten, want van een aantal uiteinden van de velletjes lieten de punten alsnog los, zodat ik de binnenkant zag frituren. En daardoor wat zachte plekken in de loempia's en waren niet overal helemaal knapperig.
De smaak was niet heel dramatisch, ik had wel net ietsjes teveel van het goedkope Chinees 5-kruidenpoeder gebruikt naar mijn smaak.

De extra olie die ik nu naar binnen heb gewerkt, is nu voor mij darmtechnisch gezien ook even niet erg, maar het hoort gewoon niet.
Heb ik een verkeerde roltechniek? Moet ik gewoon nooit meer kleine velletjes nemen, maar medium uit motorische overwegingen? Is de lijm voor de velletjes van maizena met een beetje water verdund tot papje niet goed?

Ik kan het gewoon niet hebben. Ik heb nog nooit een mislukte blonde roux gehad, maak eigenlijk altijd wel goede aardappelpuree die goed is van smaak en structuur uit de losse pols, verzin een taartje op de gok op het laatste moment voor mn verjaardag en dat blijkt een geweldige gebakje te zijn en doodeenvoudige dingen als satésaus maken en kleine loempiaatjes kan ik niet  >:(
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Aiko

« Reactie #382 Gepost op: 22 juni 2011, 01:30:53 »
Kan je ze niet gewoon opwarmen in de oven (of boven een knapperend vuurtje als je gezellig in de tuin zit 's-avonds)? Scheelt je naast het niet stimuleren van de velletjes om los te koken ook weer een slok olie.

Toen je de loempia's inwikkelde, heb je ze ingerold met twee bladen tegelijk, of eerst de ene, die vastgemaakt (met ei?) en daarna er nóg eentje overheen gedaan met de naad op een andere plek?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #383 Gepost op: 22 juni 2011, 09:11:41 »
Wat is een klein loempiavel? Een vel van 20 bij 20 cm voor het formaat vietnamese loempia van de markt is prima. Aan die micro-loempia's zou ik maar even niet beginnen.
Als het velletje ligt moet je altijd zorgen dat de punt naar je toe ligt.
Er moet maar weinig vulling in. Dan vouw je de zijkanten naar binnen en dan rol je de boel strak op. Dubbele vellen zijn nergens voor nodig. Dichtplakken met ei.
Dan zou toch moeten lukken dan  :).
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #384 Gepost op: 22 juni 2011, 09:12:41 »
Ik heb alleen maar ervaring met rauwe loempia's, maar ik maak me sterk dat ze überhaupt niet geplakt worden, zeker niet met ei. Een beetje water doen?

En troost je, ik kan heel aardig chocoladetaart maken, of soesjes, en heb ook geen moeite met kerstdiners, als nodig voor twintig man, maar een fatsoenlijk gekookt en geschrokken ei...

O, en ik heb gisteren ontdekt waarom Japanners zo ingewikkeld doen met plasticfolie tussen hun rijstbal en de nori...
This is between me and the vegetable!

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #385 Gepost op: 22 juni 2011, 09:16:18 »

En troost je, ik kan heel aardig chocoladetaart maken, of soesjes,

Bij  mij mag je langskomen hoor :hungry:
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #386 Gepost op: 22 juni 2011, 09:19:03 »

O, en ik heb gisteren ontdekt waarom Japanners zo ingewikkeld doen met plasticfolie tussen hun rijstbal en de nori...

Vertel es?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #387 Gepost op: 22 juni 2011, 09:22:42 »
De structuur van de nori, ehm, valt een beetje weg als je de rijstbal 24 uur in een bakje stopt.
Maar vanochtend heb ik de kleffe nori van de rijstbal afgehaald en de bal in bakpapier gewikkeld, en een los stukje nori in het bakje gedaan. Vanavond weet ik of het werkte, want het is de ideale treinsnack.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #388 Gepost op: 22 juni 2011, 09:42:38 »
De structuur van de nori, ehm, valt een beetje weg als je de rijstbal 24 uur in een bakje stopt.
Maar vanochtend heb ik de kleffe nori van de rijstbal afgehaald en de bal in bakpapier gewikkeld, en een los stukje nori in het bakje gedaan. Vanavond weet ik of het werkte, want het is de ideale treinsnack.

Ja klopt! Ik dacht dat je wat anders bedoelde, nl. tijdens het maken van de rijstbal. Maar de verpakking van de rijstbal is inderdaad zo vanwege het klef worden van de nori. Het is idd ideale treinsnack.
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #389 Gepost op: 22 juni 2011, 16:48:17 »
Ik had van die minivelletje, van 10 bij 10 of nog kleiner. Maatje groter lukt me wel goed, maar die heb ik nog nooit ingevroren. Ik had al eerder kleine loempiaatjes gemaakt van dat pakje velletjes en had toen per loempia maar 1 velletje gebruikt. Met het bakken scheurde de velletjes open. Ik las ergens anders op inet dat als je de loempia's eerst gaat invriezen, je beter 2 velletjes kunt gebruiken. Ik vond het logisch klinken, door invriezen gaan er toch wat celwanden kapot en dat maakt het geheel dunner.
Ik heb geen ei gebruikt in deze, want de eieren waren toen op. Ik heb wel vooraf wat Youtube-tutorials gekeken en daar plakten de Aziatische vrouwen de boel dicht met lijmpapje van bloem en water of aardappelmeel en water en toen vond ik dat maizena en water ook zou kunnen. Ik heb idd punt van velletje naar me toe gelegd en dan hoopje vulling er op, beetje dichtrollen, zijkant dichtvouwen en dan verder rollen en punt met de lijm vastplakken.
Ik heb 2 velletjes op elkaar gelegd en die aan elkaar geplakt met de lijm en dan vulling er in en rollen. Dus niet eerst met 1 vel rollen en dan een extra vel omheen.
Mijn loempiaatjes waren wel behoorlijk wat meer gevuld dan de kleintjes van Toko Joyce op de Nieuwmarkt of dat automatiek-dinges op Utrecht CS.

Grotere loempia's zijn natuurlijk ook leuk, maar die kleintjes zijn zo schattig en handig als hapje voor als ik visite krijg. Een doos kant en klare kleine loempia's van de toko (ik had een doos voor de verjaardag van meneer koekje) zijn echt minder lekker.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #390 Gepost op: 22 juni 2011, 16:57:58 »
Misschien lag het aan het teveel aan vulling? Dat de vulling meer lebensraum nodig heeft, zeg maar?
Een keer twee vouwen, proberen te frituren, etc, tot het gelukt is? Aannemen dat het dan ook nog werkt als ze eenmaal ingevroren zijn?
En zou je rauwe loempia's kunnen invriezen? Die zijn ook lekker en het scheelt je het frituurgedeelte.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #391 Gepost op: 22 juni 2011, 16:58:42 »
Hmm met die hele kleintjes heb ik geen ervaring. Als ik je verhaal zo lees, lijkt het me dat het dan toch de hoeveelheid vulling was?
Die kleintjes zijn idd schattig als borrelhapje!
Edit: volgens mij moet rauw invriezen prima kunnen, als je het goed inpakt en niet héél lang invriest.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #392 Gepost op: 22 juni 2011, 17:06:00 »
Hmm, ik lees nog een ideale treinsnack. Ik verheug me nu al op de tijd dat ik echt elke dag met de trein mag ;)

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #393 Gepost op: 22 juni 2011, 17:09:36 »
Ik heb nog nooit rauwe loempia's gegeten. Ik eet juist gefrituurde loempia's om het leuke gefrituurde deegvelletje. Rauwe loempia's lijken me toch een stuk slapper. Theoretisch gezien zou je het moeten kunnen invriezen, al bestaat wel de kans dat na ontdooien deze dingen keihard zijn (die rauwe rijstvellen week je voor gebruik om ze zacht te maken).
Loempia's invriezen is hier wel een must. Ik maak een grote hoeveelheid in 1x en ga er dan echt eens goed en gepland voor zitten. Ik heb niet altijd de mogelijkheid (en alle ingredienten in huis) om dat zo altijd even tussendoor te doen. Zulke dingen invriezen in een bakje doe ik altijd met laagje plasticfolie ertussen. Anders vriest de boel aan elkaar vast en krijg je dat nooit meer los, ook niet als ze al ontdooid zijn (scheur je ze los en open van elkaar). Ik zou dat met de rauwe ook doen.

Ik vries overigens de loempia's wel rauw in met de gewone velletjes. Frituren doe ik als ze nog bevroren zijn, gewoon zo uit het bakje.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #394 Gepost op: 22 juni 2011, 17:19:43 »
Ik bedoelde ook niet rauw eten hoor, maar rauw invriezen, maar Maartje! bedoelde mogelijk wel iets anders.
Die rijstpapier loempia's die niet gefrituurd worden zijn ook lekker ja, maar heel anders, en bovendien niet geschikt om in te vriezen lijkt me zo als je ze nog rauw wilt eten.
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #395 Gepost op: 22 juni 2011, 17:23:13 »
Voor Maartje even een snelcursus ei koken en laten schrikken.

- Prik je ei aan de bolle kant in met de eiprikker.
- Kook water in de waterkoker, zeker een halve liter.
- Ei in je kleine steelpan alvast leggen en pan klaarzetten op je pit (ik gebruik meestal de grootste).
- Als het water kookt, gelijk in het pannetje met het ei gieten.
- Pit gelijk aansteken.
- Kookwekker instellen op de gewenste hoeveelheid minuten (ik eet meestal een hard gekookt ei, dus dan 9).
- Als de kookwekker afgaat, deze uitzetten en pit uit en gelijk het water uit het pannetje afgieten en ei er in laten.
- Zet het zo goed als lege pannetje gelijk daarna in de gootsteen en de kraan aan, zodat er koud water in stroomt.
- Laat de kraan aanstaan totdat het pannetje zeker overloopt in de gootsteen.
- Laat het nu even rusten, totdat je het ei goed kunt pakken en langer kunt vasthouden zonder zere handen (is toch wel minimaal 5 minuten).
- Haal het ei er nu dus uit en geef een tikje aan de bolle kant waar je eerder een gaatje in hebt geprikt (ik tik het ei meestal even tegen de gootsteen of aanrecht aan).
- Ei voorzichtig pellen, eventueel de schaal nog wat meer tikken en daarna verwerken of opeten.

« Reactie #396 Gepost op: 22 juni 2011, 17:40:10 »
Concurrerende snelcursus:

- zorg voor voldoende water in de stomer
- Leg ei in de stomer
- Zet stomer aan
- Schrik na verloop van de ingestelde tijd eerst zelf, daarna het ei

Geen lekprikkerij nodig, en toch nooit gebarsten eieren. Tenzij wellicht al voorgebarsten.
Hou er rekening mee dat de kooktijden in de stomer wat langer zijn dan in de pan (ik eet meestal een hard gekookt ei, dus dan 12 minuten). Daarentegen hoef je niet eerst te wachten tot het water kookt.
Wat er met het schrikken mis kan gaan, is me eigenlijk volslagen onduidelijk. Zelf zet ik de kraan wijd open, pak het ei tussen duim en wijsvinger, en hou dat een paar seconde met vingers en al onder de straal.
Ik eet mijn ei weliswaar graag zo heet mogelijk - maar 5 minuten in het water laten dobberen is ronduit misdadig lang, dat kan je echt geen schrikken meer noemen.
OM makkelijk te kunnen pellen rol ik de eischaal helemaal aan gort over het aanrecht.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #397 Gepost op: 22 juni 2011, 17:44:40 »
Ik bedoelde ook niet rauw eten hoor, maar rauw invriezen, maar Maartje! bedoelde mogelijk wel iets anders.
Die rijstpapier loempia's die niet gefrituurd worden zijn ook lekker ja, maar heel anders, en bovendien niet geschikt om in te vriezen lijkt me zo als je ze nog rauw wilt eten.

Ow zo. Ja ik vries mn loempia's om te gaan frituren dus rauw in. En dat kan best en volgens andere bronnen dus dan wel 2 velletjes gebruiken. Als je loempia's in een doos in de winkel koopt, zijn ze ook rauw ingevroren.

@an: Ik heb geen vuurvaste handen en hou dus mn ei langer in het koude water. En dat kan zeker wel tot 5 minuten oplopen. Een gekookt ei eet ik meestal ergens in of op. Dus eiersalade, in plakjes tussen mn broodje gezond, in kleine stukjes gehakt door de (witlof)salade, etc. En ik heb ook geen elektrische stomer. Het inprikken is vanwege de luchtkamer die in de bolle kant zit. Met het koken zet deze uit, of juist het eiwit, zodat het kan barsten. Eischaal aan gort rollen is niet aan te raden met wat zachter gekookte eieren, dan plet je ook het wit.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #398 Gepost op: 22 juni 2011, 17:47:56 »
Ow zo. Ja ik vries mn loempia's om te gaan frituren dus rauw in.

Ja dat doe ik ook.
Maar eieren pel ik direct als ze even afgespoeld zijn, dus ik laat ze niet in water dobberen. Ik eet ze overigens halfzacht.
,,,,فلافل

« Reactie #399 Gepost op: 22 juni 2011, 17:50:31 »
Zachtgekookte eieren pel je toch ook helemaal niet?
Voor halfgekookte eieren is de rolmethode ook toepasbaar, edoch zwaar aandrukken onder het rollen is dan niet aan te bevelen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner