Vegatopia Forum

Kookblunders

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re:Kookblunders
« Reactie #160 Gepost op: 28 december 2007, 23:07:23 »
Kaneel in plaats van nootmuskaat in de kaassaus gedaan. (en dat was niet de eerste keer...)
Als één van de 2 leeg is koop ik een nieuw potje van een ander merk,  staan ze daar tenminste niet meer zo identiek te zijn.

Ahja, doet me denken aan mijn pannenkoek van een tijdje terug, die bedoeld was met suiker en kaneel, maar in de praktijk belegd bleek met suiker en paprikapoeder. :bonk:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline IneN

• 873
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #161 Gepost op: 31 december 2007, 12:05:58 »
Sinds ik op kamers zit, moet ik voor mezelf koken.
Toen mijn moeder eens informeerde hoe vaak ik zoal gekookt had, liet ik haar mijn hand, met twee recente brandwondjes op, zien.
Twee keer mama. ;D
De ene keer maakte ik uitjes (voor mijn zelfgemaakte pittabroodje), de andere keer van die vegetarische gehaktfriemeltjes (tzijn echt van die opspringende dingen in de pan!:))
Ik ben een echte kookidioot :)

Offline lianne

• **
  • 79
« Reactie #162 Gepost op: 02 januari 2008, 12:59:34 »
Pap ging met kerst de champignons schoonmaken...
*stop in wasbak, water erin, bakje champignons erin gooit, laat er 10 minuten inzitten en haalt ze eruit. *

:-\
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 12:59:48 door lianne »

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #163 Gepost op: 02 januari 2008, 13:04:16 »
Ik las pas ergens over een onderzoek: champignons nemen nauwelijks water op.

Maar waar ik dat nu las...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline lianne

• **
  • 79
« Reactie #164 Gepost op: 02 januari 2008, 13:09:57 »
tsja ze smaakten toch best... waterig :P

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #165 Gepost op: 02 januari 2008, 13:13:03 »
Pap ging met kerst de champignons schoonmaken...
*stop in wasbak, water erin, bakje champignons erin gooit, laat er 10 minuten inzitten en haalt ze eruit. *

Ik las pas ergens over een onderzoek: champignons nemen nauwelijks water op.

't Is inderdaad 'algemeen geweten' dat men champignons niet mag spoelen, laat staan ze in water te laten liggen.  Maar ik vraag me ook af in hoeverre dat geen hardnekkig misverstand is dat steeds wordt doorgegeven.  Ik ken in ieder geval geen 'onderzoek' dat aantoont dat het inderdaad niet goed is voor het kookresultaat en ken ook geen mensen die het hebben geprobeerd en daar dan slechte ervaringen met hadden.

Dat champignons niet veel water absorberen is ook niet onlogisch, tenslotte zijn het organismen die net groeien als het volop regent.  Paddestoelen zouden daar niet tegen kunnen als ze heel sterk absorberend zouden zijn.
Er kruipt mogelijk wel wat water tussen de lamellen (die doordat ze naar onder gericht zijn nooit last hebben van regenwater), maar of dat veel is durf ik te betwijfelen.

@Llianne, was het aan het eten te merken dat de champignons in het water hadden gelegen?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #166 Gepost op: 02 januari 2008, 13:15:57 »
tsja ze smaakten toch best... waterig :P

Maar gewone champignons smaken (zonder kruiden) sowieso eigenlijk nauwelijks ergens naar.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #167 Gepost op: 02 januari 2008, 13:17:31 »
Hoe waren ze verder bereid dan en hoe oud waren ze?

Ik was mijn champs trouwens altijd met water. Die twee keren dat ik de moeite nam om ze met een doekje af te nemen... proefde geen verschil.

Offline lianne

• **
  • 79
« Reactie #168 Gepost op: 02 januari 2008, 13:17:51 »
ligfietsertje: wel als je gewend bent om champignons zo op te eten.  De bovenkant was nogal vocht-plakkerig ipv knapperig voor zover een rauwe champignon knapperig is.

« Reactie #169 Gepost op: 02 januari 2008, 13:50:13 »
Ik was mijn champs trouwens altijd met water.

Hier net zo, ik laat het bakje vol water lopen en was ze daarna grondig af. Wat daar veel mee te maken heeft is dat ik ooit, lang geleden, een documentaire over champignonkweek heb gezien. Daar kwam paardenpis (hengstenpis zelfs als ik er niet heel erg naast zit) aan te pas omdat dat zo rijk aan ureum zou zijn.

Overigens mogen de champignons van mij rustig wat water opnemen, want ik bak/smoor ze daarna toch zo lang tot het vocht (vrijwel) is verdampt. Zo gaar mogelijk moeten ze zijn, rauw zijn ze niet aan mij besteed.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 14:18:32 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #170 Gepost op: 02 januari 2008, 16:28:53 »
Wat daar veel mee te maken heeft is dat ik ooit, lang geleden, een documentaire over champignonkweek heb gezien. Daar kwam paardenpis (hengstenpis zelfs als ik er niet heel erg naast zit) aan te pas omdat dat zo rijk aan ureum zou zijn.

:o

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #171 Gepost op: 02 januari 2008, 18:03:26 »
Ik was mijn champs trouwens altijd met water.

Hier net zo, ik laat het bakje vol water lopen en was ze daarna grondig af. Wat daar veel mee te maken heeft is dat ik ooit, lang geleden, een documentaire over champignonkweek heb gezien. Daar kwam paardenpis (hengstenpis zelfs als ik er niet heel erg naast zit) aan te pas omdat dat zo rijk aan ureum zou zijn.

Overigens mogen de champignons van mij rustig wat water opnemen, want ik bak/smoor ze daarna toch zo lang tot het vocht (vrijwel) is verdampt. Zo gaar mogelijk moeten ze zijn, rauw zijn ze niet aan mij besteed.
Ik ga juist altijd voor de paardenmest. (Afwassen dan he?)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #172 Gepost op: 02 januari 2008, 18:43:38 »

Zou paardenmest geen vitamine B12 bevatten, hartstikke goed voor vegetariërs  ;D

Dat mag wat mij betreft onder het kopje culinaire misdaad  ;)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #173 Gepost op: 02 januari 2008, 18:50:13 »

Zou paardenmest geen vitamine B12 bevatten, hartstikke goed voor vegetariërs  ;D
Je zal ze maar de kost moeten geven die denken dat dat gaat.

Citaat

Dat mag wat mij betreft onder het kopje culinaire misdaad  ;)
Ik zit me alleen af te vragen hoe vaak An naar de supermarkt moet rijden als ie een keer iets met champignons wil eten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline lianne

• **
  • 79
« Reactie #174 Gepost op: 02 januari 2008, 18:54:51 »
 ;D Leuk gesprek zo hihi.

Mijn papa is overigens wel een erge kluns in de keuken hoor, hij krijgt  het zelfs  voor elkaar om van die diepvriespizza's te laten mislukken door de oven niet goed in te stellen.... Wat heb ik gelachen  ;D
De pizza was nog half bevroren....

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #175 Gepost op: 02 januari 2008, 19:30:51 »
Mijn papa is overigens wel een erge kluns in de keuken hoor, hij krijgt  het zelfs  voor elkaar om van die diepvriespizza's te laten mislukken door de oven niet goed in te stellen.... Wat heb ik gelachen  ;D
De pizza was nog half bevroren....

Mijn moeder (mijn ouders zijn gescheiden) was een ramp in de keuken, ze slaagde er zelf in om regelmatig de spaghetti te laten aanbranden.  Haar eten was dan ook 'niet te vreten', iets wat ze zich spijtig genoeg niet bewust van was. Dat is een van de redenen waarom ik relatief laat vegetariër ben geworden, alleen het vlees was redelijk eetbaar thuis.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #176 Gepost op: 20 april 2008, 20:53:58 »
Ik heb spinaziepesto gemaakt - veel werk, maar errug lekker geworden. Na het vanuit de keukenmachine in een TupperWare schenkgeval overgegoten te hebben, wil ik de deksel met schenktuit opzetten. Dat ging een beetje moeilijk, dus ik zette een beetje kracht...

... een paar milliseconden later leek het alsof E.T. in de keuken was ontploft. Keukenkastjes, vloer, bartafel, fornuis, de bladeren van de palm, groene klodders tot op het balkon aan toe.

De andere helft van de pesto zat gelukkig nog braaf in het Tuppergeval.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline greet

• 2.671
« Reactie #177 Gepost op: 29 april 2008, 12:17:45 »
het is niet slim om je suikermunt voor op de ananas te pletten in je pletspul waar je de vorige dag je rode pepertje in hebt geplet.

pikant in een dessert is mss wel in tegenwoordig, maar er zijn grenzen.
gelukkig is ananas zo ook lekker, maar daar ging mijn chique dessert.  :O

mjets

« Reactie #178 Gepost op: 04 mei 2008, 18:10:30 »
Nog even snel voor manlief een vers bolletje knoflook in een bakje naast de tajine mee bakken in de oven.
Dan gaan computeren (lees: vergeten) en vervolgens wel een plof horen maar vooral niet op reageren en na een dikke drie kwartier allemaal zwarte korreltjes in de oven ontdekken (vooral met de neus). Bleek mijn knoflookje nog wel heel, maar wel hol: ontploft... ha ha....
(nu die zwartgeblakerde korreltjes nog uit de oven bikken.... :-\

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #179 Gepost op: 12 mei 2008, 23:27:30 »
Gisteren gezellige mini chocolademuffins gebakken.  Zien er heel leuk uit, goed gerezen, substantie is prima, maar ze smaken he-le-maal nergens naar! Ik had er cacao en chocola doorheen gedaan, maar ik proef het niet, gek hoor...