Vegatopia Forum

Vegan zonder peulvruchten

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Vegan zonder peulvruchten
« Gepost op: 05 december 2004, 14:16:25 »
Ik word er een beetje moe van dat bijna alle gerechten die je op het net en dat soort sites vindt, bonen bevatten.
Ook als mensen voor vegans koken...bijna altijd bonenschotel.
Ik zie daar de kick niet zo in hoor. Ik vind dat dat maar eens los gelaten moet worden.

Ik lust ze wel maar eet ze liever niet. Ik knap af op die recepten :(

Ehm. Veel mensen hebben het idee dat er bij een veganistische maaltijd aandacht besteed dient te worden aan het serveren van voldoende eiwit. Alleen groente is te weinig, en de traditionele bronnen van eiwit in een westers dieet (vlees, zuivel, eieren) zijn niet veganistisch.
Hou je over:
-Sesamzaad (te uitgesproken smaak, al tikt een portie halva behoorlijk aan kwa eiwitbehoefte)
-Tofu (is fout)
-Tempeh (is smerig)
-Seitan (is fout, smerig en volslagen onbekend)
-Moderne TVP's (geldt hetzelfde voor)

Hou je over: bonen en noten. Als dat ook al niet meer mag, wat moet je DAN?

De eerlijkheid gebiedt mij overigens dat de laatste vegan maaltijd die ik kookte (voor de zanger van Fugazzi, een mij volslagen onbekende band die blijkbaar een grote en hondstrouwe aanhang heeft ) niets van dit alles bevatte.  

It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan zonder peulvruchten
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2004, 14:27:48 »
-Tofu (is fout)

Onzin.

Citaat
-Tempeh (is smerig)

Niet als je het goed bereidt.

Citaat
-Seitan (is fout, smerig en volslagen onbekend)

Onzin!

Monie

« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2004, 14:31:44 »
Waarom zou tofu fout zijn?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2004, 15:41:45 »
Waarom zou tofu fout zijn?
Omdat generaties (nou ja, één generatie: die van de jaren '70, stelletje hippies) vegetariers het helemaal verkeerd hebben klaargemaakt.

Als je tofu wilt eten dan denk ik dat je moet beginnen met een paar recepten die tried and true zijn. Dus Chinees, Japans of Indonesisch. Je moet niet zo'n blok oppakken en je dan afvragen wat je er mee kan doen voor bij de hutspot.

Tempeh heeft een marinade nodig.

Ik zou willen dat ik het kon ontkennen, maar ik ben ook geen enorme fan van seitan. Het enige waar ik het succesvol voor gebruikt heb is nepshoarma, en eerlijk gezegd vind ik dat het geld niet waard. Dan bak ik liever falafel (peulvruchtprodukt!).

Over sojabrokken moeten we maar helemaal niet beginnen. Sojabrokjes kan je nog ergens in verstoppen maar hebben ook weer  een geitenwollensokkenuitstraling.

Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat als ik voor andere mensen kook (en ik kook vegani plantaardig), dan probeer ik de peulvruchten ook zo veel mogelijk te ontwijken. Soms gaan er dan noten door (is ook luxer) maar vaak is het ook niet een uitgebalanceerde maaltijd. Ach, één keertje kan heus wel. Je hebt niet iedere avond iemand over de vloer...

Maar ik heb ook een recept voor een pilav waar kikkererwten in gaan en die heeft best wel veel succes gehad. Nou vallen die kikkererwten ook niet zo op tussen de aardappel, courgette, doperwtjes en amandelen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2004, 15:51:49 »
Ook als mensen voor vegans koken...bijna altijd bonenschotel.
Wat is dan een bonenschotel volgens jouw definitie? Alles waar bonen in zitten of echt bruine meuk?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2004, 15:56:08 »
Ik vind seitan dus wel heel lekker. Op hoof vuur gebakken met ruim zout en versgemalen peper. Vooraf gemarineerd in knoflook.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2004, 16:03:51 »
Christiaan, ik vind een bonenschotel een gerecht waarin de boon het hoofdingrediënt is.

Bart, Ik schrijf alleen de boon af hoor. Jij schrijft de rest af. Dus wat voor mij overblijft is alle eiwitbronnen behálve de boon.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2004, 16:49:18 »
Tempeh heeft een marinade nodig.

Tempeh heeft onderontwikkelde smaakpapillen nodig.
 ;)
« Laatst bewerkt op: 05 december 2004, 16:49:58 door @ñnaal »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bart

• 2.585
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2004, 17:14:22 »
Citaat
Bart, Ik schrijf alleen de boon af hoor. Jij schrijft de rest af. Dus wat voor mij overblijft is alle eiwitbronnen behálve de boon.

Ja, en als jij bij mij komt eten, wat moet ik dan maken?

Leuk mooi en aardig dat Annemieke zo enthousiast is over Tofu en alle andere biologies dienamiese shit (en at knifepoint zou ik daar best wat lekkers mee kunnen maken) maar dat zet je je gasten toch niet voor?
« Laatst bewerkt op: 05 december 2004, 17:15:38 door bart »

Offline bart

• 2.585
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2004, 17:19:00 »
En zeker als je als BBC wilt laten zien dat veganistisch eten juist niet vol met enge, moeilijk te krijgen dingen zit, vind ik de menu's op hun site zeer goed gekozen.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #10 Gepost op: 05 december 2004, 17:24:26 »
Citaat

Leuk mooi en aardig dat Annemieke zo enthousiast is over Tofu en alle andere biologies dienamiese shit (en at knifepoint zou ik daar best wat lekkers mee kunnen maken) maar dat zet je je gasten toch niet voor?

Uh, Bart, wat is er in godsnaam biologisch dynamisch aan tempeh en seitan??

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #11 Gepost op: 05 december 2004, 17:25:39 »
Bart bedoelt vast op zijn manier te zeggen dat het een geitenwollensokkenimago heeft :)

Offline bart

• 2.585
« Reactie #12 Gepost op: 05 december 2004, 17:30:19 »
Imago boeit me geen fuck. Het heeft een geitenwollelsokkensmaak.

Nou ja, om precies te zijn niet de smaak van geitenwollensokken, maar u begrijpt me wel.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #13 Gepost op: 05 december 2004, 17:31:16 »
Misschien moet je er wat mee doen? Vlees eet je ook niet zonder kruiden, marinade.. enz.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #14 Gepost op: 05 december 2004, 17:42:11 »
Nou ja, om precies te zijn niet de smaak van geitenwollensokken, maar u begrijpt me wel.
Ik ben bang van niet, maar ik vermoed een traumatische ervaring ;)

Offline bart

• 2.585
« Reactie #15 Gepost op: 05 december 2004, 17:51:02 »
Misschien moet je er wat mee doen? Vlees eet je ook niet zonder kruiden, marinade.. enz.

Een goed stuk vlees heeft niets meer nodig dan een beetje zout, maar dat doet er nu niet toe. Waar het om gaat is dat ik best weet hoe ik van een blok tofu een smakelijke maaltijd kan maken, maar dat ik er niet over zo peinzen om dat aan iemand voor te zetten. Misschien is het inderdaad meer imago.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #16 Gepost op: 05 december 2004, 17:56:59 »
Citaat

Zeg ik dan dat ik perse eiwitten wil in mijn maaltijd?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline bart

• 2.585
« Reactie #17 Gepost op: 05 december 2004, 18:09:53 »
Het is mijn verantwoordelijkheid als gastheer om jou een bevredigende maaltijd voor te zetten. Als jij na afloop onmiddelijk de veganistische equivalent van twee frikandellen uit de muur gaat halen omdat je lichaam voelt dat het iets te kort komt, zou ik mij daar rot over voelen.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #18 Gepost op: 05 december 2004, 18:11:05 »
Trouwens, Tofu en Tempeh zijn ook gemaakt van peulvruchten. De keuze wordt steeds kleiner.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #19 Gepost op: 05 december 2004, 18:34:01 »
Trouwens, Tofu en Tempeh zijn ook gemaakt van peulvruchten. De keuze wordt steeds kleiner.
Wat probeer jij vanavond te doen?