Waarom zou tofu fout zijn?
Omdat generaties (nou ja, één generatie: die van de jaren '70, stelletje hippies) vegetariers het helemaal verkeerd hebben klaargemaakt.
Als je tofu wilt eten dan denk ik dat je moet beginnen met een paar recepten die
tried and true zijn. Dus Chinees, Japans of Indonesisch. Je moet niet zo'n blok oppakken en je dan afvragen wat je er mee kan doen voor bij de hutspot.
Tempeh heeft een marinade nodig.
Ik zou willen dat ik het kon ontkennen, maar ik ben ook geen enorme fan van seitan. Het enige waar ik het succesvol voor gebruikt heb is nepshoarma, en eerlijk gezegd vind ik dat het geld niet waard. Dan bak ik liever falafel (peulvruchtprodukt!).
Over sojabrokken moeten we maar helemaal niet beginnen. Sojabrokjes kan je nog ergens in verstoppen maar hebben ook weer een geitenwollensokkenuitstraling.
Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat als ik voor andere mensen kook (en ik kook
vegani plantaardig), dan probeer ik de peulvruchten ook zo veel mogelijk te ontwijken. Soms gaan er dan noten door (is ook luxer) maar vaak is het ook niet een uitgebalanceerde maaltijd. Ach, één keertje kan heus wel. Je hebt niet iedere avond iemand over de vloer...
Maar ik heb ook een recept voor een pilav waar kikkererwten in gaan en die heeft best wel veel succes gehad. Nou vallen die kikkererwten ook niet zo op tussen de aardappel, courgette, doperwtjes en amandelen.