het feit dat ik niet om vegeratisch recepten vraag wil nog niet zeggen dat ik er niet in geïnteresseerd ben
, er staat immers genoeg op de site gepost over vegetarische gerechten. Ik kan idd fel en (enorm) bot uit de hoek komen, dat is waar, maar van mij mag iedereen z'n eigen keuze maken over het eten van vlees. Waar het mij om gaat is dat veel mensen zeggen dat zodra je vegetarisch bezig bent (sorry voor de manier van uitdrukken), dat je meteen alle dierenleed tegengaat, wat helemaal niet zo is. ook komt veel (vlees)dierenleed niet voort uit het wel of niet eten van vlees (en ja, ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken), maar m.i. voorald door de manier waarop mensen met de dieren omgaan. Als ik de mogelijkheid had zou ik gewoon m'n eigen vleesdieren houden, net als vroeger bij m'n oma thuis, maar die mogelijkheid heb ik niet. Daarom wil ik graag weten waar mijn eten vandaan komt. En wat de rest van de kritiek betreft, zoals ik al zei, een vegetarische site, organisatie of wat dan ook zal alleen de slechtse dingen van de veehouderij laten zien, net zoals de slagersbond alleen de goede beelden laat zien. Als ik dan mijn bevindingen neer zet wordt er ineens geroepen dat dat onzin is en dat je niet alles moet geloven wat je leest en vertelt wordt, behalve als het gaat over dierenleed.
Waar Engeltje beweert dat vleesloos eten aangeleerd gedrag is, gebaseerd op sentimentele flauwekul, zou ik hem willen aanraden om een jaar of tien strikt vegetarisch door het leven te gaan, en dan het vleeseten weer op te pikken. En laat hem dan eens beweren dat vleeseten géén aangeleerd gedrag is
Als het niet aangeleerd is, wat is het dan? Zoals al gezegd werd bij dat filmpje van meet your meat, zou het zien van dat filmpje al veel mensen hebben OVERGEHAALD tot vegetarisch en veganistisch eten en drinken. Een klein kind ammuseert zich kostelijk met een vlieg de pootjes en vleugeltjes uittrekken en als niemand hem leert dat dat zielig is voor de vlieg, zal hij er waarschijnlijk mee blijven doorgaan. Zo eet een kind ook vlees en worden de (meeste) mensen (die niet vegetarisch zijn opgevoed) pas vegetarisch nadat ze geleerd/gezien hebben hoe het met de dieren gaat.
Ik zeg niet dat er iets mis om is om vegetarisch te worden nadat je die dingen geleerd hebt, ik zeg alleen dat het vaak gaat om aangeleerde sentimentaliteit, gezien de mens van nature uit egoistisch is. Nadenken over leed wat je anderen aandoet (of het nou dieren of hongerige mensen zijn) komt voort uit aangeleerd schuldgevoel en sentimentaliteit.