Vegatopia Forum

Stamppotten en andere Hollandse creaties

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Alternatieve stamppotten en andere hollandse creaties
« Reactie #120 Gepost op: 06 februari 2011, 14:08:38 »
Maar appel
Meestoven met de zuurkool :thumbsup: Korianderzaad ook. Laurier en salie: ook. Appelsap schijnt ook te kunnen.

Zuurkool uit een zakje is niet gekookt, alhoewel er door de verzuring wel een paar processen plaatsvinden die resultaten geven die op garing lijken.

Hoe voorkom je dat stamppot of puree zonder melk (altijd maar een pak openmaken voor een scheutje vind ik niks, en dan heb je dus weer een open pak waar je alleen maar vanaf komt met pannenkoeken, en hoe lekker die ook zijn, je moet ze niet moeten maken omdat de melk op moet) laf en kledderig wordt?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #121 Gepost op: 06 februari 2011, 14:28:09 »
Zonder melk: olijfolie erdoor.
Melk kun je ook opkrijgen door lasagna te maken.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #122 Gepost op: 06 februari 2011, 14:40:57 »
Aardappelpuree met yoghurt ipv melk is ook lekker als frisse afwisseling.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #123 Gepost op: 06 februari 2011, 14:47:01 »
Of creme fraiche, dat komt in een kleine verpakking en is heel lang houdbaar.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #124 Gepost op: 06 februari 2011, 16:23:09 »
Of koop voor dit soort gevallen een blik melkpoeder. Eindeloos houdbaar en altijd handig bij acute trek in pannekoeken of warme chocola.
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #125 Gepost op: 06 februari 2011, 16:25:00 »
Ik zie het verband tussen panne(n)koeken en melk niet helemaal.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #126 Gepost op: 06 februari 2011, 18:05:12 »
Ik zie het verband tussen panne(n)koeken en melk niet helemaal.

Nee ik ook niet, maar bier lijkt me nou weer niet lekker in de aardappelpuree
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #127 Gepost op: 06 februari 2011, 19:32:47 »
Maar in pannekoeken hoeft geen heel flesje bier, dus dat hou je dan ook weer over. Of hebben jullie blikken bierpoeder in huis? (In dat geval ben ik zéér geïnteresseerd, en ik lust niet eens bier!)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #128 Gepost op: 06 februari 2011, 20:20:12 »
Ik gok dat bij Christiaan bier dat over is niet zo'n probleem is  ;)
,,,,فلافل

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #129 Gepost op: 06 februari 2011, 20:46:26 »
Maar in pannekoeken hoeft geen heel flesje bier, dus dat hou je dan ook weer over. Of hebben jullie blikken bierpoeder in huis? (In dat geval ben ik zéér geïnteresseerd, en ik lust niet eens bier!)
Voor twee personen gebruik ik twee flesjes bier. (En melkpoeder voor pannekoeken gebruik ik in noodgevallen, realiseer ik me nu. In de middle of nowhere of zo.)

Offline Gabs

• 796
« Reactie #130 Gepost op: 06 februari 2011, 21:52:30 »
Ik kook de aardappelen in een klein laagje bouillon en dat pureer in mee... en dan een klontje boter erin.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #131 Gepost op: 07 februari 2011, 00:34:18 »
Voor puree heb ik van die cupjes met koffiemelk. Als er visite komt die koffiemelk in koffie of thee wil, heb ik dat dus in huis. De rest gaat in de puree. Blijft heel lang goed en zijn kleine porties.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #132 Gepost op: 07 februari 2011, 08:50:38 »
Ik heb voor bakken en koken altijd kleine pakjes houdbare(soya)melk in huis ideaal!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #133 Gepost op: 14 februari 2011, 13:07:13 »
Mocht je erg behoefte hebben aan spekjes, AH verkoopt ze in vega-variant. Volgens mijn lief smaken ze bijna als "echte".
Heftig zout die dingen!
Wel lekker knapperig te bakken.
Ik gooi er meestal juist nog wat extra zout overheen, spekjes moeten bremzout zijn, dat hoort! Bij mijn AH hebben ze ze trouwens niet meer in het assortiment (AH XL)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #134 Gepost op: 14 februari 2011, 17:48:02 »
Mocht je erg behoefte hebben aan spekjes, AH verkoopt ze in vega-variant. Volgens mijn lief smaken ze bijna als "echte".
Heftig zout die dingen!
Wel lekker knapperig te bakken.
Ik gooi er meestal juist nog wat extra zout overheen, spekjes moeten bremzout zijn, dat hoort! Bij mijn AH hebben ze ze trouwens niet meer in het assortiment (AH XL)
Wow, nog meer zout  :-X
Het schijnt dat als je ernaar vraagt bij de AH, ze wel te bestellen zijn. Speciaal voor jou!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #135 Gepost op: 15 februari 2011, 01:11:11 »
Ik krijg last van mijn maag van die dingen, dus eet ze niet meer. Ze de hele avond opnieuw en opnieuw en opnieuw eten vind ik geen succes.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Vegatopia

[Koken] Spitskool-pompoenstamppot met geitenkaas
« Reactie #136 Gepost op: 03 maart 2016, 13:01:26 »
Spitskool-pompoenstamppot met geitenkaas

Hij staarde me al enkele dagen aan vanuit de groetenla van de koelkast. De spitskool die ik vorige week zo enthousiast in mijn winkelmandje stopte en waar ik tot nu nog steeds geen inspirerend gerecht mee had weten te maken. Iets met zoete aardappel had ik bedacht, maar bij de aanblik van de armetierige, verschrompelde zoete aardappeltjes in de supermarkt moest ik mijn plannen wijzigen. Pompoenen waren er wel. Close enough, toch?

Source: Spitskool-pompoenstamppot met geitenkaas

Vegatopia

[Koken] Typisch Nederlands: andijviestamppot
« Reactie #137 Gepost op: 14 maart 2016, 13:00:32 »
Typisch Nederlands: andijviestamppot

Wat hebben Nederlanders met andijvie? In de supermarkt vind je deze groente het hele jaar door, handig fijngesneden of als hele krop. Wij kopen andijvie dan ook graag in elk jaargetijde en vrijwel steevast met één doel: andijviestamppot. Naast prei zou je andijvie onder de noemer traditioneel Nederlandse groenten kunnen scharen.

Source: Typisch Nederlands: andijviestamppot

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Stamppotten en andere Hollandse creaties
« Reactie #138 Gepost op: 01 maart 2017, 00:39:26 »
Een poosje geleden heb ik een lading champignonbitterballen gemaakt. Met de in het recept aangegeven hoeveelheden heb ik eerder 35 dan 25 (relatief kleine) balletjes weten te maken. En wel zonder ei: bij gebrek aan ei heb ik een papje gemaakt van water en bloem, op smaak gebracht met wat zout, nootmuskaat, paprikapoeder en kurkuma. De balletjes eerst door het paneermeel (plakt prima), dan door het papje en dan nog eens door het paneermeel (daar blijft belachelijk veel paneermeel aan plakken). Vervolgens ingevroren.

Vanavond had ik tegelijkertijd lekkere trek en zin om te kijken of het experimentje was gelukt: drie (ja, slechts drie) bitterballetjes in een klein pannetje gefrituurd. Wow, dat zijn lekkere bitterballen geworden! Knapperige mantel, lekker smeuïg van binnen, stevige champignonsmaak. Die kan ik binnenkort met een gerust hart tijdens een feestje of zo serveren.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2017, 12:35:45 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength