Vegatopia Forum

Warm, vet en zout

Offline Sam

• 7.191
Warm, vet en zout
« Gepost op: 11 november 2004, 15:25:59 »
OK, ik ben dus van de tosti's en kaassauzen af. Voorlopig. Maar ik zit nu wel met een dilemma. Ik ben gek op uitgebreide warme lunches, dus gegrilld stokbrood met tomaat en kaas, tosti's, brood met gebakken ei etc. Maar ik ga steeds meer richting veganisme en een voor een vallen er dingen af. Nu kom ik zo langzamerhand dus echt ideeen te kort voor warme, vette en zoute lunchgerechten. Ik ben gek op gegrilld brood met olijfolie, knoflook, versgemalen peper en zout bijvoorbeeld. Een snelle champignonragout met sojaroom is ook een optie. Maar daarna weet ik het dus niet meer :crying:

Ideeen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Kiwi

Re:Warm, vet en zout
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2004, 15:33:40 »
Groentenkroketten!  :hungry: En sinds kort natuurlijk ook de frikandellen.
Niet zo vet en niet zo zout, maar wel lekker: iedere denkbare combinatie van champignons, ui en/of tomaat, bakken en lekker kruiden (kun je het alsnog zo zout maken als je zelf wilt), lekker op brood.
Of wraps(/tortilla's/taco's) met vegan vulling (zie de Wrapsdraad).
Of pizza, of brood met pizzavulling en -saus, even in de oven, ook lekker.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2004, 15:37:45 door Kiwi »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2004, 15:42:42 »
Kroketten van Vetara zijn erg lekker ja! De rest is bij lange na niet vet genoeg ;)

Kiwi

« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2004, 15:46:18 »
Eeeeh.... patat dan? Die zijn warm, vet en zout, de ultieme troostsnack dus eigenlijk!

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2004, 15:58:33 »
Bruschettakruiden (te koop bij o.a. Oil & Vinegar en de Xenos) in olie, en er dan (warm) brood in dippen?

Bruschettakruiden in een beetje warm water weken en dan door vegan-mayo roeren (en dan evt. met vegan-knakworsten) tussen geroosterd brood?

Veganknakworsten (die worsten in potten van de natuurwinkel bedoel ik) met mayo, mosterd en ketchup tussen een bolletje?

Brood aan beide kanten met boter besmeren en dan in een pan bakken (klinkt vreemd, maar is zooooo lekker)?

Seitanbroodjes (bij 'mijn' natuurwinkel hebben ze seitan-in-bladerdeeg-broodjes (kant en klaar)  die vegan schijnen te zijn)?
« Laatst bewerkt op: 11 november 2004, 17:30:41 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2004, 15:59:31 »
Oja, en dat repcept voor die vegan champignonragout??!

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2004, 16:07:35 »
Falafel met knoflooksaus en pita's.
Stokbrood met pittige, zoutige guacamole.
Warm turks brood met olijven.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2004, 16:10:40 »
Nog een oja. Dit is een favo van mijn opa ('t klinkt wel een beetje raar..)

griesmeelpap op brood. Als veganist maak je dan gewoon volgens recept griesmeelpap, maar dan  met sojamelk gemaakt. Het lekkerst is dan als je boter in een pan smelt en erover doet, evenals poedersuiker en chocopoeder. Maar je kan de boter ook gewoon bij de pap in doen en dan laten smelten. En dan met brood naar binnen schuiven....

Tis warm, tis vet, en als je er wat zout overheen gooit...

Ook pizzabodems (zelfgemaakt of kantenklaar) met olie bestrijken, veel zout en veel rozemarijn zijn erg lekker...

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2004, 18:01:14 »
Falafel: yeah... maar die knoflooksaus... moet ik geen afspraken meer hebben de rest van de dag, mensen schrikken soms van de nabevingen van mijn knoflooksaus :)
Guacamole vind ik warm niet lekker... en het moet warm zijn :P
Warm turks brood met olijven is een goed idee, dan maak ik van die olijven een tapenade, en dan nog even onder de grill!
Worstjes op broodjes is ook een goed idee. Kan ik ook in een lapje bladerdeeg rollen natuurlijk, ook lekker weinig werk. Seitanbroodjes: koop ik weleens bij Shakies, zal eens kijken of de natuurwinkel die hier ook heeft, liefst houdbaar. Weet jij dat Annemieke?

Die griesmeelpap daar moet ik erg om lachen... volgens mijn vader moet griesmeelpudding zo dik zijn dat je er plakken van kunt snijden, om ze dan te bakken in ruim boter. Misschien wel lekker als toetje!

Geroosterd witbrood met witte bonen in tomatensaus is ook lekker natuurlijk, met gebakken vegoworstjes. Ik denk dat ik het weekend wel doorkom ;)

Vegan champignonragout:
Bakje champignons in dunne plakjes snijden en bakken in een klont plantaardige margarine. In een mengbeker 2 grote eetlepels bloem, een half glas sherry of heel glas droge witte wijn, teentje knoflook, half glas water even met de staafmixer tot een glad mengsel frutten en bij de champignons doen (je kunt ook op de traditionel manier een roux maken maar dat vind ik teveel werk...). Aan de kook brengen, het wordt een dikke saus. Op smaak brengen met zout, veel verse peper, klein beetje nootmuskaat, dan sojaroom er doorheen roeren. Hier vlakt de smaak wat van af dus misschien nog een beetje bijkruiden. De saus moet erg dik blijven dus niet te veel room er tegelijk bij doen. Ik vind deze ragout lekker in pasteibakjes of in uitgeholde waldkorn bolletjes uit de oven.

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2004, 18:28:10 »
Falafel: yeah... maar die knoflooksaus... moet ik geen afspraken meer hebben de rest van de dag, mensen schrikken soms van de nabevingen van mijn knoflooksaus :)

Je kan falafel toch met meer eten dan met knoflooksaus. Je kan toch hummus nemen of zelf een sausje maken met o.a. tahin en sambal. ik heb me ooit eens laten vertellen in een pitatent dat de knoflooksaus zelfs niet de originele saus is voor bij falafel. Toen gaven ze me een dikke witte saus erbij die nog het meest leek op een bechamel.

Trouwens dat recept voor ragout klinkt wel erg lekker!
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2004, 18:30:18 »
samosa's! De natuurwinkel hier heeft die ook kant en klaar, misschien bij jullie ook. Als je wat meer tijd hebt tempura's maken. Seitanbroodjes vind ik trouwens helemaaaaal niet vet. Sushi met veganaise.
broodje vegaburger met augurk, tomaat en uitjes.
En misschien kun je ook iets aanvangen met toffuti creamy smooth.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2004, 00:36:49 »
ik heb me ooit eens laten vertellen in een pitatent dat de knoflooksaus zelfs niet de originele saus is voor bij falafel.
Nee, mayonaise kan je nou niet echt midden-oosters noemen.

Tahin-saus (tahin, olijfolie, citroensap, zout, peper, knoflook) vind ik zelf altijd een behoorlijk goed alternatief voor gewone knoflooksaus. Hummus met falafel, daar ben ik niet zo'n fan van, ik weet niet waarom, maar twee keer kikkererwten is misschien toch te veel. Ik moet ooit nog eens een keer een hete saus proberen te maken. Iets met tomaten en rode pepers of olijven en groene pepers...

Je kan ook aardappelen bakken. Of spaghetti met olijfolie en knoflook (ik durf de italiaanse term niet aan, dat gaat mis en dan krijg ik vast op mijn kop van de signorina...).
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2004, 11:32:44 »
Guacamole vind ik warm niet lekker...

:laugh:
Het stokbrood moet warm, niet de guacamole!

Citaat
Seitanbroodjes: koop ik weleens bij Shakies, zal eens kijken of de natuurwinkel die hier ook heeft, liefst houdbaar. Weet jij dat Annemieke?

Je kan ze voorverpakt kopen, maar dat is met ei. Bij de Zaailing zijn de verse ook met ei.
Alleen de Brandnetel heeft vegan seitanbroodjes en vegan tofubroodjes. Ze hebben er ook een niet-vegan versie van, met roomboterbladerdeeg, dus dat is eigenlijk elke dag afwachten of ze ook de vegan hebben. Misschien kan je een bestelling plaatsen daar? Dat je een hele doos, nog niet afgebakken kan kopen?
« Laatst bewerkt op: 12 november 2004, 11:32:55 door Annemieke »