Vegatopia Forum

Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2004, 08:09:54 »
ik denk dat dat werd opgewekt door t blaadje sla wat er tussen lag
:O

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #21 Gepost op: 22 mei 2011, 16:44:53 »
Ik heb wel eens op volpension in het ziekenhuis gezeten, en op de standaard voedsel-wensen-kaart kon je dingen als "vegetarich" en "kosher" enzo allemaal aanvinken. Ik weet ook helaas niet meer of "veganistisch" een standaard-optie was.

1998
drie dagen opname voor chirurgische ingreep(je)

had vegetarische kost gevraagd, maar ze brachten me steevast biefstukken


liet ik liggen, nam alleen groenten

wankelend en duizelend kliniek verlaten

misschien is het nu al verbeterd met de catering voor vegetariërs?
Eet wat best is voor de planeet.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #22 Gepost op: 22 mei 2011, 17:02:18 »
Ik ga ooit een polsoperatie krijgen, en moet dan een paar dagen in het ziekenhuis blijven omdat ik niet onder normale narcose kan en wat langer moet herstellen, maar voor mij is afgesproken dat er een diëtist langskomt op de dag van opname, om te zorgen dat ik verantwoord kan eten. Maar ik heb ook voedselallergien, dus misschien dat het daardoor komt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #23 Gepost op: 22 mei 2011, 17:26:42 »
Ik ga ooit een polsoperatie krijgen, en moet dan een paar dagen in het ziekenhuis blijven omdat ik niet onder normale narcose kan en wat langer moet herstellen, maar voor mij is afgesproken dat er een diëtist langskomt op de dag van opname, om te zorgen dat ik verantwoord kan eten. Maar ik heb ook voedselallergien, dus misschien dat het daardoor komt.

ik vraag zeker ook een diëtist, over een jaar, of twee, voor weer een kleine ingreep.

Twee keer gaan ze me niet liggen hebben.

Je moet proteïnen binnenkrijgen om vers bloed aan te maken.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2011, 17:30:27 »
En? Afgezien van dat ik niet zeker weet of je proteïnen nodig hebt voor bloed, zitten die ook in andere dingen, dus lijkt vlees me niet noodzakelijk.

In mijn geval helemaal niet, als ik veel bloed verlies tijdens een mucroscopische operatie, is er vast iets misgegaan en krijg ik een transfusie.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #25 Gepost op: 22 mei 2011, 22:40:18 »
En? Afgezien van dat ik niet zeker weet of je proteïnen nodig hebt voor bloed, zitten die ook in andere dingen, dus lijkt vlees me niet noodzakelijk.

In mijn geval helemaal niet, als ik veel bloed verlies tijdens een mucroscopische operatie, is er vast iets misgegaan en krijg ik een transfusie.
Op aardappelen en groenten bloed bijmaken na een operatie zal  niet  lukken, en als ik dat  beafteak moet laten liggen op mijn bord, dan zit ik zonder proteïnen en recupereer niet.
Mijn punt  is  dat ze compleet vegetarische maaltijden moeten voorzien. Dat zal tegenwoordig ook wel meer het geval zijn

Eet wat best is voor de planeet.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2011, 23:22:22 »
Mocht ik ooit in het ziekenhuis terecht komen, dan zal ik vrienden en familie vragen om echt voedsel te brengen. Voor mij geen ziekenhuiseten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #27 Gepost op: 22 mei 2011, 23:37:14 »
Ik heb de indruk dat het ziekenhuiseten het afgelopen decennium een stuk beter is geworden. In ieder geval was mijn ervaring in het ziekenhuis in Hildesheim (Duitsland dus) vorig jaar bepaald niet slecht. Elke dag drie alternatieven, waarvan één vegetarisch (waarom één dag per week de vegetarische maaltijd zoet moet zijn, is mij een raadsel, blijkbaar traditie). Wel kreeg ik drie dagen lang 'Schonkost' (licht verteerbaar voedsel) ivm de verwijderde blinde darm, maar ook dat was niet zo zoutloos en futloos als ik had gevreesd. En mijn oma (in Nederland dus) was zeer te spreken over de verpleeghuismaaltijden die ze kreeg toen ze dagelijks bij wijlen haar man was.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #28 Gepost op: 22 mei 2011, 23:56:14 »
In NL kun je standaard ook voor een vegetarisch maal kiezen. Beide keren dat ik in het ziekenhuis lag, kwam ik niet tot eten, maar het had wel gekund. De soep bij de lunch was overigens niet-vega.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #29 Gepost op: 23 mei 2011, 12:25:42 »
Hmmm, als persoon die het afgelopen half jaar in allerlei verschillende ziekenhuizen heeft doorgebracht, ben ik van mening dat het echt wel afhangt van de plaats waar je staat...
In Geel bv. hadden ze 2 soorten veggieburger, alletwee een soort groenteburger op basis van puree. Als je dan nog eens wist dat je meestal een vorm van puree kreeg bij de rest, kan je je wel indenken waarom ik meestal mijn boterhammetjes meenam. Die vorm van puree was trouwens ook wel eens van die pommes duchesses die je normaal frituurt, maar dan gewoon in de microgolf opgewarmd... :-X De mensen van de keuken waren wel schatjes, hoor. Toen een andere stagaire die ene keer dat het eens iets anders was (spaghettie met groentensaus) had opgegeten, hebben ze voor mij gewoon zonder morren een nieuwe schotel gemaakt. (kom maar binnen, arm kind, kies maar wat je wilt eten! we hebben euhm... kijk, hier dit zijn de veggie burgers die we hebben... :-\) En toen ze per ongeluk geen kaas voor op m'n boterhammen hadden gelegd voor de wacht, vonden ze dat sneu, en maakten ze nog een extra slaatje erbij  :)
Ah, ja, en dan mocht ik ook altijd zoveel dessertjes als ik wou, maar ik ben niet zo een zoetebek.

Het meest aan te raden van eten was toch wel het st Augustinus. Daar kreeg ik zelfs iets njummie, een tagliatellie met provençaalse saus met oa verse kerstomaatjes, en daarbovenop enkele schellen goed gekruide en gegrilde tofu.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #30 Gepost op: 23 mei 2011, 15:49:22 »
In Monica, aan de Harmonie in Antwerpen, kan de patiënt alternatieven kiezen en er staat altijd "vegetarisch" bij. Het eten is er overigens heel behoorlijk, zegt mijn vader, die niet zo makkelijk is wat eten betreft. Maar vegetarisch heeft hij niet uitgetest, dat klinkt nog altijd slapjes en wereldvreemd voor hem.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2011, 16:02:28 door karl »

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #31 Gepost op: 23 mei 2011, 19:15:09 »
In Monica, aan de Harmonie in Antwerpen, kan de patiënt alternatieven kiezen en er staat altijd "vegetarisch" bij. Het eten is er overigens heel behoorlijk, zegt mijn vader, die niet zo makkelijk is wat eten betreft. Maar vegetarisch heeft hij niet uitgetest, dat klinkt nog altijd slapjes en wereldvreemd voor hem.

wereldvreemd :nooo:

kreeg dat ook eens voor de voeten geworpen door een uitbaatster van een natuurwinkel, over mijn veganisme -

vond dat dit helemaal niet paste in de mond van iemand uit zulke  branche
Eet wat best is voor de planeet.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #32 Gepost op: 24 mei 2011, 18:29:24 »
Ik eet liever fastfood dat het voer in het OLVG.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #33 Gepost op: 24 mei 2011, 20:41:15 »
Wil jij het ziekenhuis werkloos maken? Het is "the circle of sickness" die je dan doorbreekt.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #34 Gepost op: 25 mei 2011, 15:03:01 »
Ja, dat is  ;)
Het is me zelfs door een mannelijke zuster van de EHBO afgeraden om het voer van OLVG te eten, dus gelukkig ben ik niet te enige die het niet te knagen vind. Je mag overigens als je in het OLVG moet blijven, ook altijd je eigen voer meenemen. Ik weet niet of dit in alle ziekenhuizen zo is, maar iets in mij zegt dat er ook beleidsmakers op de hoogte zijn van de culinaire kwaliteiten van hun voedsel.
Ik heb dus een keer de sla van het OLVG gegeten. Ik lust zowat alle rauwe groen, zelfs sla uit een bakje. Die van het OLVG was vies. Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Om even ontopic te blijven.
Hier gaat er in het lijf wel eens iets mis (rare bloeding, orgaan wat er even half mee stopt), waar door ik dus even in het ziekenhuis (OLVG is het dichtste bij) mag blijven. Gelukkig gebeurt dat niet vaker dan eens in de 2 jaar.
Ik denk dat ik flexitariër te noemen ben, want ik eet nog steeds wel eens vlezen. Niet zo vaak, gemiddeld denk ik niet vaker dan 2x per maand. Ik heb wel een grote voorliefde voor vegetarisch voedsel; ik hou heel erg van groente en vind tofu lekker. Ik ben lactose-intolerant, dus eet weinig vloeibare zuivel. Harde zuivel (kaas en boter) krijg ik geen last van en eet ik dus vaker. Ik neem niet alle vitamines en voedingsstoffen goed op, daarvoor krijg ik op doktersrecept supplementen (op dit moment injecties en enorme doseringen vitaminedruppels). Ik kook normaal best gezond en from scratch en met producten uit het seizoen (hebben mogelijk meer vitamines). Ik pas wel bepaalde dingen toe om zo optimaal mogelijk vanalles op te nemen; dingen met vit c bij ijzerrijke producten eten en toch ook B12-gefortificeerde producten.
Als ik weer eens in het ziekenhuis heb gelegen, krijg ik niet ineens meer behoefte aan vlezen. Waar ik dan wel naar verlang, is mn eigen gekookte potje, met veel groente en lekkere kruiden en dingen als zelfgemaakte broodjes. Ik krijg dan cravings naar mn eigen echte eten en niet het fabrieksvoedsel wat ik dan heb gegeten.
Als ik al een craving naar vlees heb, is dat een week nadat ik ongesteld ben geweest en als dat stevig is geweest. Dan eet ik een portie vlees in mn avondeten of maak home made bio chicken stips of -nuggets. Eigenlijk is dat ook onzin, want het mogelijk tekort aan ijzer en mn B12-gebrek is daarmee niet verholpen.
Ik heb bv wel in de winter een grotere eiwitbehoefte, maar dan eerder in de vorm van bonen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy