Vegatopia Forum

Keukengeluk - Gordon Ramsay

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Keukengeluk - Gordon Ramsay
« Gepost op: 03 november 2004, 15:16:37 »
Gordon Ramsay? Dat is toch die chefkok die scheldt en tiert in de keuken dat het een aard heeft en die er niet voor terugdeinst om z'n ondergeschikten en/of collega's verbaal tot de grond toe af te breken? En was hij het ook niet die beweerde dat restaurantkoks zich voor vegetariërs niet hoeven in te spannen omdat "vegetariërs toch geen smaak hebben"? Ja, die Gordon Ramsay is het. En van die Gordon Ramsay ligt nu een nieuw kookboek voor me. Poeh... en daar wil ik dan nu iets objectiefs over gaan zeggen? Poeh...

'Keukengeluk' heet 't. Fijne, harde cover. Ligt lekker in de hand en ziet er op het eerste oog erg mooi uit. Mag ook wel, want het moet € 32,50 gaan kosten. Is het dat waard? Eens bladeren. Krijg nou wat! Een heel hoofdstuk vegetarisch! Het begint een quote van de meester zelf: "Een paar jaar geleden zijn mijn woorden verdraaid, dus grijp ik deze gelegenheid aan om te zeggen dat ik vegetariërs echt heel aardig vind, absoluut niets tegen hen heb, en dat ik zelf ook dol ben op vegetarische gerechten!" Jaja...

Of het nou oprecht is of niet wat ie zegt over vegetariërs, het is wel een feit dat hij qua recepten erg z'n best doet voor ons: Prei met vinaigrette en hollandaise met roze grapefruit, Tomatensalade met auberginekaviaar en korianderkers, Gestoofde linzen met snijbiet, pastinaak en peterselieravioli en nog meer lekkers. Alle recepten worden voorafgegaan door een inleidinkje van Ramsay die iets vertelt over het gerecht of de ingrediënten. Jammer is wel dat hij in z'n vegetarische hoofdstuk ansjovisfilets op de zelfgemaakte pizza aanbeveelt. Hmm...

Buiten het vegetarische hoofdstuk is het boek trouwens ook nog bruikbaar: de nagerechten, een paar voorgerechten en de meeste soepen zijn vegetarisch of met een kleine ingreep vegetarisch te maken. De laatste bladzijden zijn gewijd aan belangrijke kooktechnieken als het pocheren van eieren en het maken van knapperige friet. Maar ook voor vegetariërs onverteerbare tips als het ("op een humane manier") doden van een kreeft komen aan de orde...

Al met al heeft Ramsay best een mooi boek gemaakt, met bijzondere, niet eens heel ingewikkelde recepten. De bijbehorende foto's zijn echt schitterend. Of je er als vegetariër wat aan hebt, is sterk afhankelijk van hoe zwaar je tilt aan het 'niet-vegetarische deel' met speenvarkens, lamsbouten, ossenstaarten etc., dat ongeveer een kwart van het 255 pagina's tellende boek beslaat.  

Gordon Ramsay
Keukengeluk
Kosmos-Z&K Uitgevers
ISBN 9021541084
€ 32,50  

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukengeluk - Gordon Ramsay
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2004, 16:07:04 »
Lenen en kopieeren dus :)