Vegatopia Forum

Fondue/gourmet

Offline Sharon

• **
  • 56
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fondue/gourmet
« Reactie #60 Gepost op: 19 december 2005, 18:44:14 »
Marshmellows dan??

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #61 Gepost op: 19 december 2005, 19:32:50 »
Het ging over marshmellows, maar spekjes heb ik ook nog nooit vegetarisch gezien...

Edit: ik heb wel een keer bij de Bijenkorff een pot marshmellow voor op brood gezien, daar zat geen gelatine in. Maar dat dipt weer zo lastig...
« Laatst bewerkt op: 19 december 2005, 19:34:16 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sharon

• **
  • 56
« Reactie #62 Gepost op: 27 december 2005, 19:15:38 »
Ik heb al een alternatief voor marshmellows bedacht! Namelijk Yoghurtsnoepjes, van die soort zachte fruitgums. Bij de Aldi zag ik ze liggen zonder gelatine en geen E nummers erin.

Of het lekker is weet ik nog niet, want er zat geen aanmaakblokje-geval in de fondueset (volgens verpakking moest dat er wel bijzitten). Dus 2e kerstdag hebben we het maar niet gedaan.

Vanavond kwam mijn vriend thuis met een fles PETROLEUM. grrr af en toe, vraag ik me af... of hij mn hoofd wel waardeert. Ik zag me in ieder geval al zitten op de eerste hulp.

Maar goed, aangezien we de chocolade toch au bain marie moeten doen. Zet ik t daarna gewoon op het theelichtje met waxinekaarsje erin.

Voor de kaasfondue (die je eigenlijk met het stel moet doen) moet ik nog op zoek naar zo'n aanmaakblokje. Of zou het wel met spiritus kunnen? Bij de supermarkt hadden ze in ieder geval geen aanmaakblokjes.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2010, 00:27:35 door Sharon »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #63 Gepost op: 27 december 2005, 19:20:37 »
Kaasfondue kan met spiritus als je zo'n bakje voor spiritus hebt (met deksel) maar zelf vind ik dat altijd superirritant, dus ik doe het altijd op een theelichtje, gaat prima. Op een rechau (sp?) kan ook.
,,,,فلافل

Offline Sharon

• **
  • 56
« Reactie #64 Gepost op: 27 december 2005, 19:48:45 »
ja ik heb zo'n bakje waar iets gazigs inzit met iets watterigs eronder. En dan een losse deksel. Allebei in de vorm van een chinese platte soeplepel.
Echt rot dat er ook geen gebruiksaanwijzing bij dat ding zit. Want stel dat ik spiritus in dat gaas-dingetje mik... steek ik dat dan aan? en die deksel-lepel is om het vuurtje te doven?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #65 Gepost op: 27 december 2005, 20:03:58 »
een deksel lepel is lijkt me om het vuur te doven ja, maar de spiritushouder die ik ken is gewoon een metalen bakje, niet met iets gazigs. Kan het niet voor brandpasta bedoeld zijn?
,,,,فلافل

Offline Sharon

• **
  • 56
« Reactie #66 Gepost op: 27 december 2005, 20:58:11 »
 :) brandpasta... waar koop je dat dan?

zucht.. ik word wel vervelend zo volgens mij  :-X

Offline Sharon

• **
  • 56
« Reactie #67 Gepost op: 27 december 2005, 22:08:28 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
oke ik heb die tweechocoladefondue net gedaan.
Whahah wat een ramp. We zitten nu het fruit te eten ... zonder de chocodip..
Het hoogtepunt van de maaltijd was het leegkiepen van de bakken in de toilet. De bruine chocola was net een grote plakkaat str*nt wat nog een beetje nadampte. En toen de witte chocolade erover als een lading maaginhoud na een stevige avond stappen.
Misschien is het met andere chocola wel lekker, maar deze bittere donkere 73 procent cacao reep was niet te pruimen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #68 Gepost op: 14 december 2008, 10:57:25 »
Schop!
Haal de fonduepot en het gourmetstel maar weer van de kast: het kerstseizoen komt er aan!
Iemand nog leuke fondue en gourmettips?
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #69 Gepost op: 07 december 2010, 10:05:54 »
Zaterdag gaan we weer eens gourmetten, en eigenlijk wil ik iets veel hippers dan de standaard vega-burgers. Wil eigenlijk wel iets hips met meerdere soorten kaas, paddo's en misschien wel iets van een soort reifpannenkoekjes ofzo.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #70 Gepost op: 07 december 2010, 12:42:38 »
Ow nee :-\ ik 'moet' bij -nog te ontmoeten- zwager gourmetten kerstavond.
Hij weet wel dat ik vega ben en eigenlijk is de hele familie heel gezellig, dat is het probleem niet, maar hem heb ik nog niet ontmoet en ik moet dus meteen zeuren.
Ik vind er werkelijk geen klap aan, aan dat hele gegourmet, maar denk dat ik het toch maar bij zo'n vega pakketje houdt om niet al te moeilijk te doen.

Ach een avondje je smaakpapillen opofferen hoeft niet zo'n ramp te zijn, toch?
Of zijn er nog simpele tips waarbij de gastheer en -dame het niet te moeilijk hebben?

Ik wilde zelf wel wat meenemen, doen we ook nog wel, salade ofzo, maar de hoofdmoot willen zij voor zorgen.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #71 Gepost op: 07 december 2010, 13:46:26 »
Ik begrijp niet da je er geen klap aan vind, beter kan je het toch niet hebben. Niemand kan klagen over de kok of de ingrediënten want dat bepaal je volledig zelf. Met een geklutst ei, champignons, paprika, kruidenboter, geraspte kaas, uiringen, .... heb je toch al een lekkere maaltijd. Wat sausjes, misschien meer op de Aziatische toer met curry, cocosmelk, cashewnoten of quornstukjes, sojascheuten, rijst...

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #72 Gepost op: 07 december 2010, 14:01:31 »
Omdat, als anderen het klaar maken en alles bereiden, er vaak overal vlees doorzit en je op een rare jammerlijk gebakken vegaburger zit te kauwen.
Helemaal als je de bereiders nog niet kent. Bij mn ouders ging ik wel eisen stellen en zelf meehelpen en van alles halen.
Cocktail- of knoflooksaus zonder vis bijvoorbeeld, lastig te vinden. |Dat ga ik niet zomaar aan een ander vragen, maar ik wil hun gourmetavondje ook niet overnemen.

Ik heb wel een apart twee persoonsgourmettoestelletje, die ga ik wel meenemen denk ik, anders ligt alles onder het vlees en vleesnat.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #73 Gepost op: 07 december 2010, 14:10:28 »
Ik eis meestal gewoon één of 2 pannetjes op  ;) en eet dus echt niks van de plaat. Sowieso doe ik niet aan vegaburgers erbij. Gelukkig snapt mijn moeder dat wel, en als je bevoorbeeld beslag maakt voor iets lekkers vega's dan doen de carnivoren daar meestal maar wat graag aan mee  ;)

En je kan toch juist aangeven dat dit juist een van de dingen is waar vega's tegenop kunnen zien? M' snapt dat echt wel en die wil daar vast wel wat lobby werk in doen. Als je nou aanbiedt zelf de sausjes te maken omdat dat nou eenmaal veel feestelijker is  ;), laat je meteen een goede indruk achter!

En ja dat kan zelfs jij! en anders moet je t hier maar komen halen  ;)

Zelf wil ik proberen iets van aardappelpannenkoekjes te maken dit weekend. Resultaat hoor je van me! Als er kinderen meedoen is het zowieso makkelijk  ;) die eten vaak bergen pannenkoekjes en eitjes, doe je gewoon lekker aan mee!

Wat ik trouwens zelf erg lekker vind is, spinazie in erbij, lekker in dat pannetje met een pannenkoekje of ei en tomaat en kaas.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #74 Gepost op: 07 december 2010, 14:13:51 »
Cocktail- of knoflooksaus zonder vis bijvoorbeeld, lastig te vinden.
Oeh, dat wist ik niet, maar meestal gebeurt het gourmetten dus hier thuis, en dan heb je vanzelf alles in de hand. Die sausjes maak ik meestal zelf, dus dan weet ik ook wat er in zit.
Misschien kan je voorstellen om zelfgemaakte sausjes mee te brengen, als bijdrage.
Ik ben ook wel es naar een barbecue geweest waar er vl33s, v!s, saus en een beetje droge pastasalade was, ja dan wordt het moeilijk.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #75 Gepost op: 07 december 2010, 16:40:38 »
Ik ga eerste kerstdag weer eens bij mijn ouders gourmetten en dat wordt vast heel leuk en lekker. Mijn mams maak altijd allerhande gerechtjes om te bereiden, waaronder een hoop vegetarische. Natuurlijk is er ook vlees, maar dat gaat netjes in een pannetje. Ik geloof dat ik er ook wel tegenop zou zien als ik bij een eerste ontmoeting zou gaan gourmetten.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #76 Gepost op: 07 december 2010, 20:11:44 »
@Dot: wat voor gerechtjes dan? Ben nu wel nieuwsgierig, kan altijd tips gebruiken voor Kerstavond.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #77 Gepost op: 07 december 2010, 20:20:03 »
Onder andere een aantal gerechtjes uit een AH kookboek, Zie hier. Verder kan ik zo even nergens opkomen, maar zodra me iets te binnen schiet zal ik het laten weten!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #78 Gepost op: 07 december 2010, 22:08:05 »
Cocktail- of knoflooksaus zonder vis bijvoorbeeld, lastig te vinden.

Knoflooksaus met vis? Waar haal je die vandaan? Dan ben ik nou nog nooit tegengekomen.
En heb je onze gourmettips al gevonden: http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/kerst/kerstarchief/aan-tafel-koken/8589-eerste-hulp-bij-gourmet-2005
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
« Reactie #79 Gepost op: 07 december 2010, 22:55:50 »
Ik houd enorm van gourmet en fondue... Maar zeker wel de gourmet in allemaal aparte pannetjes, want anders op zo'n plaat is niet fijn.
Bij de fondue dit jaar bij de schoonselfamilie krijg ik mijn eigen potje met olie. De reden is dat de grootmoeder liever niet al die rare dingen in haar potje heeft, ze kan helemaal niet tegen paprika enzo (rare reden, ik hoef helemaal geen paprika, maar ja, ik klaag absoluut niet).
Ik heb lekkere mini-kaaskroketjes met abdijkaas in de vriezer zitten, en ik ga ook mini-loempiatjes meenemen. Verder wat paprika en eventueel wat ajuin, wegens toch eigen pannetje. Wedden dat er een hele hoop mee gaan eten?
Mischien ook nog een in stukjes gesneden veggieburger of worst, maar dat weet ik nog niet goed. Of als ik tijd heb maak ik zelf nog eens rijst-pindaballetjes of wat falafelballetjes. Staat er iets in de krokettendraad dat bruikbaar is? Ach ja, er gaan zeker al een heleboel lekkere salades zijn.

Prangende vraag: heeft er iemand al eens kaasgehaktballetjes proberen te frituren? :yummie: