Vegatopia Forum

Dierenacts in circus

Fabian

Dierenacts in circus
« Gepost op: 15 oktober 2004, 11:48:40 »
offtopic: wat is jouw mening over het houden van wilde katachtige roofdieren in het circus?

Offline Bast

• 4.149
Dierenacts in circus
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2004, 12:22:39 »
offtopic: wat is jouw mening over het houden van wilde katachtige roofdieren in het circus?

De omstandigheden waarin ze worden gehouden vind ik verschrikkelijk. Ze worden beperkt in hun dierzijn en vertonen naast hun kunstjes stereotyp gedrag. Nou weet ik dat het geen onwil is van de circusmensen (die ik ken dan en dat was van een circus waar toendertijd alleen een enkele kat, honden, twee paardenacts en wat kleinvee meereisde. Dus geen olifanten of katachtige roofdieren), maar een gewoonte die van ouder op kind overgaat vaak. Ze leven zelf ook onder keiharde omstandigheden en als je dat eenmaal van dichtbij gezien hebt, dan heb je wel een beetje begrip. Neemt het dierenleed niet weg natuurlijk, maar vergeet niet dat de dieren voor die mensen hun brood zijn. Daarnaast vergt het een jarenlange training vaak en ook dat schept een band. Dat de kunstjes vaak tegen de natuur ingaat, ja dat vind ik ook niet fijn. Een voordeel van het circus is dat kinderen de dieren eens van dichtbij kunnen zien. Ik denk dat je meer goodwill kweekt om ze dan te beschermen, dan wanneer je vanuit een boek naar een plaatje wijst van he kijk. Natuurlijk kunnen dierentuinen die functie ook vervullen, beter zelfs qua info en zeker qua leefomgeving van het dier.

En jij?
Sin chile, no tiene chiste!

Fabian

Dierenacts in circus
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2004, 12:38:03 »
Ik vind het ook verschrikkelijk. Heb er met een vriend wel video-opnames van gemaakt:
www.vegafaqts.org/circus
Het feit dat je inderdaad constant stereotiep gedrag waarneemt is schrijnend.

Er zijn figuren die bikkelhard zijn voor de beesten (neem Mary Chipperfield, die is veroordeeld voor dierenmishandeling), maar er zullen er ook bij zijn die best om de dieren geven. Of het mogelijk is dieren geheel geweldloos te trainen, daar heb ik ernstige twijfels bij.

Gedomesticeerde dieren heb ik minder moeite mee, ook al is het van hot naar her slepen voor die dieren denk ik ook niet bepaald fijn.

Ik weet ook niet of een circus nou zo'n bijdrage levert aan het willen beschermen van dieren door kinderen. Ik zie het meer als een negatieve vorm van educatie:
- hoe je met (wilde) dieren om mag gaan
- dat de dieren zo mak zijn als een lammetje.

Maar goed.. wordt wel erg off topic zo :)

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Dierenacts in circus
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2004, 12:42:19 »
Ja, als je het in de gaten had had je natuurlijk ook wel even een nieuw onderwerp kunnen openen.

Anyway. Hier is het on-topic.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2004, 12:51:53 »
Circus Renz is nu in Den Haag. Staat op het Malieveld, lijkt mij genoeg ruimte om een niet ontspanningsgevaarlijk beest omhekt rond te laten lopen. Ze doen het niet (wat ik zo snel zag), maar het lijkt mij een ontzettende bezoekerstrekker als je de olifanten en giraffen zo van nabij kunt zien. De vraag is of dat nou een echt goed iets is, maar dan kunnen ze in ieder geval wat rondlopen en hebben ze vertier naar de mensenaapjes te kijken, lijkt mij.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2004, 13:32:31 »
Je hebt een punt Fabian, maar zeker met wilde dieren willen ze qua showelement nog weleens de dieren wat prikkelen. Hoe woester en gevaarlijker het dier, hoe stoerder de temmer immers.
Educatief wil ik het niet noemen, het gaat er meer om dat als kinderen de dieren zien, het tastbaarder wordt. En hopelijk iets van ontzag oproept. Het is inderdaad zeker niet educatief in hoe je die dieren zou moeten behandelen nee.

Aiko, dat zou teveel mankracht kosten om dan de dieren in de gaten te houden (bijvoeren door toeschouwers en dat soort gedoe) denk ik.

Fabian

« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2004, 13:51:42 »
een  niet ontspanningsgevaarlijk beest

Wat is dat nou weer? Elk dier kan aan de wandel gaan. Of bedoel je een dier dat kan ontsnappen én gevaarlijk is.

Overigens ben ik dus het afgelopen jaar meerdere malen wezen filmen en het was niet echt druk bij de dieren en hun kooien. Je kon er kijken, maar veel interesse was er niet.

Aiko

« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2004, 14:39:07 »
Wat is dat nou weer? Elk dier kan aan de wandel gaan. Of bedoel je een dier dat kan ontsnappen én gevaarlijk is.

Volgens mij bedoelde ik daar een beest mee waarvan de kans tot ontsnappen (olifant, giraf, gnoe) niet groot is, dit in tegenstelling tot meer springerige typen als leeuwen,  kangaroes en herfstbokken ofzo, weet ik wat bij een circus rondloopt. En dan als het gebeurt, het leed te overzien is.

Fabian

« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2004, 14:52:49 »
Vergis je niet, er zijn heel wat olifanten ontsnapt uit circussen. De mannetjes zijn ook levensgevaarlijk wanneer ze bronstig zijn.

Er zijn meerdere gevallen waarin olifanten volkomen dolgedraaid op hol sloegen en ravages aanrichtten.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2004, 14:57:25 door Fabian »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2004, 14:45:58 »
Citaat
Een voordeel van het circus is dat kinderen de dieren eens van dichtbij kunnen zien. Ik denk dat je meer goodwill kweekt om ze dan te beschermen, dan wanneer je vanuit een boek naar een plaatje wijst van he kijk.

Weet je, ik kom uit een verschrikkelijk saai kutdurp in Gelderland. Ik had nog nooit een Marrokaan van dichtbij gezien voordat ik op mijn achttiende naar Utrecht verhuisde. Alleen plaatjes in de krant. En toch zou ik het (achteraf :devil: ) heel naar hebben gevonden als speciaal voor mij een viertal Marrokanen in kleine wagentjes naar Velp was gesleept om daar door een brandende hoepel te springen en daarna in een hokje gepropt te worden.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Fabian

« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2004, 15:19:37 »
Maar daarnaast kunnen ze gaan en staan waar ze willen.  ::)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2004, 18:08:14 »
Citaat
Een voordeel van het circus is dat kinderen de dieren eens van dichtbij kunnen zien. Ik denk dat je meer goodwill kweekt om ze dan te beschermen, dan wanneer je vanuit een boek naar een plaatje wijst van he kijk.

Weet je, ik kom uit een verschrikkelijk saai kutdurp in Gelderland. Ik had nog nooit een Marrokaan van dichtbij gezien voordat ik op mijn achttiende naar Utrecht verhuisde. Alleen plaatjes in de krant. En toch zou ik het (achteraf :devil: ) heel naar hebben gevonden als speciaal voor mij een viertal Marrokanen in kleine wagentjes naar Velp was gesleept om daar door een brandende hoepel te springen en daarna in een hokje gepropt te worden.

Ja, maar ik ben dan ook niet voor dergelijke omstandigheden. Ik probeerde ergens nog een potentieel positief punt aan te halen...

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2004, 13:28:36 »
Datzelfde educatieve argument wordt ook vaak opgediept als het om dierentuinen gaat, misschien dat het daar wat legitiemer is. Maar in een tijd waarin je al zappend de meest exotische beesten kan zien en als rijke inwoner van een aardgasstaatje op vakantie gelegenheid genoeg hebt om ze in hun natuurlijke habitat te zien rondhuppelen hoef je daarvoor geen circussen en dierenparken meer te hebben.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2004, 14:21:30 »

Tegen het houden daarvan. Ook tegen het houden van andere dieren in circussen.
Circussen vervullen geen educatie maar vermaak. En dan is dat geen goed voorbeeld. Kinderen gaan alleen maar dieren zien als objecten om mee te 'spelen'. En gaan dan thuis met hun kat bezig om kunstjes aan te leren en zien in het circus natuurlijk zo een gast met een zweepje slaan....

Een dierentuin kan eerder een educatieve functie vervullen, maar denk niet dat kinderen daar wat leren. Het is toch altijd gewoon diertje kijken. Op een enkeling na die misschien meer informatie wilt hebben over een dier. Maar liever ook geen dierentuinen. Die kunnen denk te weinig natuurlijke omgeving geven e.d.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Jacqueline

• 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:09:02 »
Ik vind dieren helemaal niet in het circus thuis horen. Ik ben bij ons in Papendrecht wel eens langs zo'n circus gegaan en daar stonden inderdaad allerlei dieren in kleine hokjes gepropt. Toen ik er wat van zei, o.a. ook tegen mijn kinderen, hoe zielig het was en dat dat niet hoort, keken de omstanders me aan alsof ik gek was!  >:(

Offline Iknik

• 1.241
    • Ikniks blog
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2004, 13:08:56 »
Een dierentuin kan eerder een educatieve functie vervullen, maar denk niet dat kinderen daar wat leren. Het is toch altijd gewoon diertje kijken. Op een enkeling na die misschien meer informatie wilt hebben over een dier. Maar liever ook geen dierentuinen. Die kunnen denk te weinig natuurlijke omgeving geven e.d.
Op zich doen dierentuinen vaak ook nog aan soortbehoudprogramma's, en ik denk dat sommige dieren (vooral diegenen die niet zoveel ruimte nodig hebben) helemaal niet zo slecht af hoeven zijn in een dierentuin. Maar van dierenacts in een circus heb ik nooit echt gehouden.
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

Fabian

Re:http://www.circuspetitie.net/
« Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2004, 15:22:15 »
Niet geheel ontrots kan ik na een weekendje zwoegen een circuspetitie melden, gericht aan de gemeente Groningen om circussen met wilde dieren te weigeren:

http://www.circuspetitie.net/

In principe bedoeld voor inwoners van Groningen, maar aan de andere kant: alle steun lijkt me welkom.  Men is er bij de gemeente wel mee bezig momenteel namelijk.

We hebben een interview op lokale radio gehad en vanavond zijn we op de lokale tv.  :thumbsup:

Offline bart

• 2.585
« Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2004, 16:26:59 »
Getekend.
Zal eens brainen of ik verder nog iets kan doen om te helpen...
Waarom een initiatief van DB Groningen, en niet van DB Nederland?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Fabian

« Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2004, 16:43:11 »
De DB Groningen heeft de gemeente aangeschreven. Verscheidene fracties hebben gezegd te kijken of een verbod haalbaar is. Met hen hebben we om tafel gezeten en we hopen dat de gemeenteraad met petitiesteun van de maatschappij eerder geneigd zal zijn om het verbod in te stellen.

Het is een heel lastig proces. Ik wil graag die site ook een landelijk karakter geven. Dat andere gemeenten in navolging een verbod instellen. Maar we proberen het lokaal en landelijk aan te pakken. Alleen is de DB Landelijk er nog niet over uit of het voor hen prioriteit heeft. Bovendien zit je met VVD en CDA die waarschijnlijk niets met een landelijk verbod willen.

Fabian

« Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2004, 16:46:24 »
Circus Renz had overigens ook al een petitie op de site staan. Blijkbaar ondervinden ze dus toch echt wel veel hinder van organisaties als de DB. Ik vraag me ook serieus af of zulke circussen zichzelf niet uiteindelijk in de vingers snijden. Er zijn vast ook een boel mensen die wel naar een circus willen, maar zonder wilde dieren.