Vegatopia Forum

Poll

Hoe oud was je toen je vegetariër werd?

0-10 jaar
61 (15.3%)
11-15 jaar
142 (35.7%)
16-20 jaar
98 (24.6%)
21-25 jaar
58 (14.6%)
26-30 jaar
15 (3.8%)
31-35 jaar
9 (2.3%)
36-40 jaar
4 (1%)
Ouder dan 40 jaar
11 (2.8%)

Totaal aantal stemmen: 126

Hoe oud was je toen je vegetariër werd?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hoe oud was je toen je vegetariër werd?
« Reactie #40 Gepost op: 07 oktober 2004, 18:34:14 »
Wáár ik heel trots op ben (niet op de leeftijd waarop, nog net 15) is dat ik toen ik vegetariër werd, ik geen enkele andere vegetariër kende. In een milieu(o.a. buurt) opgroeide waar dat "heel erg vreemd" was en mijn ouders, opa en peetoom een slagerij hadden.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2004, 19:42:04 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #41 Gepost op: 07 oktober 2004, 19:57:09 »
Voor organisaties en individuen die behept zijn met zendings- en bekeringsdrang is deze poll eigenlijk niet zulk heel goed nieuws. Je hebt in een mensenleven eigenlijk maar een paar jaar de kans om van vleeseters vegetariërs te maken... Er zijn maar weinig mensen die na hun twintigste/vijfentwintigste nog vegetariër worden.

Offline CJ

• 228
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 07 oktober 2004, 20:35:33 »
Maar ze bestaan.

Zelf ben ik vegetariër geworden tijdens mijn 40ste levensjaar. Ondertussen ben ik ruim 3 jaar vegetariër zonder onderbreking.
In tegenstelling tot velen hier vond ik vlees wel lekker. Maar door mijn "geweten", vond ik het niet meer passen om vlees te eten.
Eerst dacht ik dat ik nooit meer lekker zou kunnen eten maar eigenlijk vind ik nu dat vegetarisch eten veel lekkerder is. Meer nog de geur van vlees vind ik nu heel vies.

"spreken is zilver, zwijgen is goud"

suussie

« Reactie #43 Gepost op: 07 oktober 2004, 20:38:56 »
Met 17 veggie, en met 20 vegan (nu 21  :))

overanalizing

« Reactie #44 Gepost op: 07 oktober 2004, 22:05:53 »
Maar ze bestaan.

M'n moeder is een half jaartje na mijn 'bekering' pesco-vegetariër geworden, ze was toen 36!  :ylsuper:

Offline Viz

• 395
« Reactie #45 Gepost op: 07 oktober 2004, 22:31:43 »
Voor organisaties en individuen die behept zijn met zendings- en bekeringsdrang is deze poll eigenlijk niet zulk heel goed nieuws. Je hebt in een mensenleven eigenlijk maar een paar jaar de kans om van vleeseters vegetariërs te maken... Er zijn maar weinig mensen die na hun twintigste/vijfentwintigste nog vegetariër worden.

Dat hoef je op zich niet te concluderen uit deze poll hoor... (Alhoewel ik ook wel denk dat dit juist is hoor, maar om de moed er maar in te houden... :P ) Het kan ook zijn dat de mensen die nu boven de vijfentwintig zijn opgevoed zijn in een vast stramien van vleeseten (aardappelen, vlees, groente...), zonder gevoel voor dierenrechten. Misschien dat jongeren van tegenwoordig meer meekrijgen van dierenleed en rechten en vooral niet meer een vast traditioneel eetpatroon hebben zodat ze zich later makkelijker laten bekeren?...

Ook kan het zo zijn dat 25 plussers die recentelijk vegetarier zijn geworden gewoon niet op dit forum komen. Op internet en zeker op (dit) forum(s) is nl de jongere generatie toch wel oververtegenwoordigd.

Groetjes, Isa
'fish are friends, not food!'

Offline Sven

• 3.925
« Reactie #46 Gepost op: 07 oktober 2004, 22:35:37 »

In tegenstelling tot velen hier vond ik vlees wel lekker. Maar door mijn "geweten", vond ik het niet meer passen om vlees te eten.
Eerst dacht ik dat ik nooit meer lekker zou kunnen eten maar eigenlijk vind ik nu dat vegetarisch eten veel lekkerder is. Meer nog de geur van vlees vind ik nu heel vies.

Bij mij was dat ook min of meer zo hoor. Ik heb mezelf leren wennen aan vegetarisch eten. Als je een paar maanden vegetariër bent, verandert je smaakpatroon ook. Je krijgt zin in andere dingen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Viz

• 395
« Reactie #47 Gepost op: 07 oktober 2004, 22:36:02 »
Ikzelf was trouwens 12 toen ik geen vlees meer wilde eten.
In het begin heb ik nog wel heel af en toe vis gegeten.
En de eerste vier (!!) jaar erg veel ruzie met mijn ouders aan tafel gehad... Maar het is allemaal goedgekomen hoor :)
(Mijn ouders zijn zelf ook niet eens grote vleeseters, hun argument was meer 'met de pot mee-eten, omdat mijn zusje dan wel eens zou kunnen zeggen dat zij dan geen groente meer wilde eten :P  )

NNXIII

« Reactie #48 Gepost op: 08 oktober 2004, 12:43:44 »
Vanaf m'n 13e veggie en in november ben ik 2 jaar veganist. :)

pebbles

« Reactie #49 Gepost op: 08 oktober 2004, 16:11:16 »
in t vierde was ik gewoon minder vlees gaan eten en vanaf t vijfde middelbaar was ik definitief vegetarier, eerst nog vis en kip, dan enkel nog vis en uiteindelijk geen enkel beestje meer op mijn bord!

Offline maud

• 373
« Reactie #50 Gepost op: 08 oktober 2004, 17:45:12 »
Jaar of 6  :)

Offline maud

• 373
« Reactie #51 Gepost op: 08 oktober 2004, 17:54:44 »
Wáár ik heel trots op ben (niet op de leeftijd waarop, nog net 15) is dat ik toen ik vegetariër werd, ik geen enkele andere vegetariër kende. In een milieu(o.a. buurt) opgroeide waar dat "heel erg vreemd" was en mijn ouders, opa en peetoom een slagerij hadden.

Waar ik heel trots op ben is dat ik op mn 12e veganist ben geworden terwijl ik het woord "veganist" nieteens kende. En helemaal uit mezelf  :)

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #52 Gepost op: 09 oktober 2004, 16:27:58 »
Het kan ook zijn dat de mensen die nu boven de vijfentwintig zijn opgevoed zijn in een vast stramien van vleeseten (aardappelen, vlees, groente...), zonder gevoel voor dierenrechten. Misschien dat jongeren van tegenwoordig meer meekrijgen van dierenleed en rechten en vooral niet meer een vast traditioneel eetpatroon hebben zodat ze zich later makkelijker laten bekeren?...
Ehhh... je moet de jaren '70 niet uitvlakken hoor. De opkomst van de anti-bio-industrie lobby etc. Ik kreeg in 1978 op school al voorlichting en lespakketten over legbatterij kippen en kistkalveren, dat is niet iets van de laatste jaren. Wat denk ik belangrijker is, dat steeds meer mensen verder verwijderd raken van boerderijen en slachten. Dieren krijgen een steeds groter knuffelgehalte, en dat was vroeger zeker op het platteland heel anders. Voorlichting over legbatterij kippen terwijl mensen om je heen hun eigen kippen slachten, komt dan toch niet goed aan.

Misschien ook een interessante poll die je op een algemene site (van een krant ofzo) zou kunnen houden: "hoeveel % van de mensen is in hun puberteit een tijdje vegetarier geweest?" Dat zijn er denk ik best veel, maar veel stoppen er later weer mee.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Di.

• 177
« Reactie #53 Gepost op: 09 oktober 2004, 18:30:51 »
toen ik 2 maanden 16 was! (ik weet zelfs nog de maand enzo :P )
Just know that when you see me cringe sometimes
I'm trying to rid the poison from my mind

Gijs

« Reactie #54 Gepost op: 10 oktober 2004, 13:12:01 »
Op m'n 20e vegetarier, op m'n 20e vegan en nu 28.

ShiN

« Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2004, 13:41:46 »
Sohee,

wordt een beetje gokken maar ;
echt vegetarisch ben ik vanaf mijn 11e ofzo, veganist ben ik nu sinds 3,5 jaar ongeveer (en die omschakeling van veggie naar vegan verliep heel geleidelijk)

de schok toen ik op de kleuterschool hoorde dat mijn schoenen gemaakt waren van dierenhuid is volgens mij nog steeds de 'trigger' geweest overigens.
Mijn ouders waren niet zo blij met mijn besluit om toen niets meer van dieren aan te raken of te eten (voor zover ik kon bedenken wat dat allemaal psies inhield), en hielden me toen voor dat 'vlees uit de supermarkt' niet van dieren gemaakt was
(Ik blij, kon ik toch nog frikandellen eten :) )

naast het sinterklaas verhaal was dat toch wel een enorme leugen zeg!! sohee...

Offline Viz

• 395
« Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2004, 14:55:25 »
Het kan ook zijn dat de mensen die nu boven de vijfentwintig zijn opgevoed zijn in een vast stramien van vleeseten (aardappelen, vlees, groente...), zonder gevoel voor dierenrechten. Misschien dat jongeren van tegenwoordig meer meekrijgen van dierenleed en rechten en vooral niet meer een vast traditioneel eetpatroon hebben zodat ze zich later makkelijker laten bekeren?...
Ehhh... je moet de jaren '70 niet uitvlakken hoor. De opkomst van de anti-bio-industrie lobby etc. Ik kreeg in 1978 op school al voorlichting en lespakketten over legbatterij kippen en kistkalveren, dat is niet iets van de laatste jaren. Wat denk ik belangrijker is, dat steeds meer mensen verder verwijderd raken van boerderijen en slachten. Dieren krijgen een steeds groter knuffelgehalte, en dat was vroeger zeker op het platteland heel anders. Voorlichting over legbatterij kippen terwijl mensen om je heen hun eigen kippen slachten, komt dan toch niet goed aan.

hmmm, ik wist niet dat daar toen al aandacht aan gegeven werd idd.
Van waarvanuit kwam dat lespakket trouwens? Een bepaalde lesmethode van een uitgever of vanuit de overheid (??) ?

Op mijn basis en middelbare school, welliswaar jr 80 en 90, is nooit iets besproken over de bio-industrie.

Groetjes, Isa

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #57 Gepost op: 11 oktober 2004, 15:01:04 »
hmmm, ik wist niet dat daar toen al aandacht aan gegeven werd idd.
Van waarvanuit kwam dat lespakket trouwens? Een bepaalde lesmethode van een uitgever of vanuit de overheid (??) ?

Dat is even graven zeg... Het was niet vanuit de overheid, maar wel vanuit schooltelevisie geloof ik. Ik zat in de zesde klas, moet dus 1977 of 1978 geweest zijn. Daarna op de middelbare school was het ieder jaar wel een keer het onderwerp van maatschappijleer. En mijn biologie leraar op de MAVO was vegetarier geloof ik. Het was allemaal in ieder geval genoeg om mij aan het denken te zetten, en de zus van mijn vriendje op haar elfde acuut vegetarier te laten worden :)
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2004, 15:01:46 door Sam »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #58 Gepost op: 12 oktober 2004, 21:07:24 »
@Jan: ik sluit aan bij Isabel. Boven - pakweg 32 - zijn er relatief veel mensen die van het bestaan van zoiets als internetfora niets afweten of dat gewoon laten voor wat het is. Als ik er eens iets over zeg, denkt men dat het hetzelfde als "chatten"  is.
Ik ken wel redelijk veel mensen die vleesgebruik zijn gaan minderen afgelopen jaren. En ik heb een vriendin die achter in de vijftig vegetarier is geworden, daar heb ik zeker aan bijgedragen. Gewoon: door het te zijn.
de tuin: dat ben ik

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #59 Gepost op: 13 oktober 2004, 10:59:03 »
@Jan: ik sluit aan bij Isabel. Boven - pakweg 32 - zijn er relatief veel mensen die van het bestaan van zoiets als internetfora niets afweten of dat gewoon laten voor wat het is. Als ik er eens iets over zeg, denkt men dat het hetzelfde als "chatten"  is.
We bewegen ons duidelijk in andere kringen Lovelocker :-) Iedereen die ik ken boven de 32 (en dat is een heel groot deel van mijn vriendenkring) is computergebruiker, mailer en weet forums te vinden.
Het is denk ik meer zo dat als je net een paar jaar vegetarier bent, je erg op zoek bent naar mede-vegetariers, recepten, ideeen etc. Je gaat dan ook op internet zoeken etc. Na 15 tot 20 jaar vegetarier zijn heb je daar gewoon veel minder behoefte aan, en zoek je dit soort forums dan ook minder op.