Er gaan de geruchten rond in de wetenschapswereld dat de man aan het uitsterven is, volgens mij mede dankzij / af te zien aan het testosterongehalte, dat stilaan dalende is.
Ja, leuk spectaculair verhaal, dat gebaseerd is op het veranderen van de cijfers achter de komma in de percentages mannen en vrouwen. Wat men al roepende vergeet is dat als mannen uitsterven vrouwen dat ook doen. Tenminste, totdat de techniek bij is. Maar voodat vrouwen in Lumbumbabwa zonder mannen een kind kunnen krijgen mag er nog wel meer veranderen dan de technische mogelijkheden om kinderen te krijgen.
Voorzover ik even snel zie is het probleem met een te laag testosterongehalte dat het een indicatie kan zijn van een probleem met de hypofyse, die de hormoonhuishouding (mee)reguleert.
Als je testosteron lager is door je dieet weet ik niet of dat zo'n probleem is. Het is een (ahem ahem) "natuurlijke" aanpassing van je lichaam. Het normale testosterongehalte in het bloed bij mannen varieert ook nog eens tussen de "437 en 707 ng/dl" (
bron) en dat is al een verschil dat in dezelfde orde ligt als de 40% die Lovelocker aanhaalt.